Hvorfor full HD? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 110
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Er ditt subjektive inntrykk at ved:
    • samme skjermstørrelse
    • samme sitteavstand
    • samme SD innhold
    • dvs eneste forskjell var at projektoren var hhv 720p og 1080p
    så så SD innhold type DVD generelt dårligere ut for 1080p projektoren enn 720p projektoren?

Mange synes å mene dette, jeg er ikke enig. Utsagn som "720p-projektorer fungerer bedre ved DVD-innhold fordi skalereren ikke må jobbe så hardt" er ganske vanlige.

Det hadde vært interessant å hørt hva du har erfart.
    Har ikke testet ut alt dette samtidig i det samme oppsettet, men gått "gradene" med forskjellig oppløst projektor utstyr i hovedsakelig to forskjellige hjemme kino oppsett, og på mange av de samme film favorittene. I det gammle oppsettet brukte jeg et 100" lerret med sitte avstand 1:1,5-2,5 av lerretbredden og pixel oppløste projektorer fra 800x600 til 1280x720. og videre til CRT projektorer som takler 1080P på en brukbar måte.
    CRT projektorer kan som kjennt settes opp så samme kilde utstyret kan skalere til enten 720p eller 1080p. CRT projektorer oppleves generellt ikke like skarpe på opptegningen av bildet som pixelerte projektorer, og på CRT opplevdes DVD fra gode transfers (Superbit utgivelser osv) ofte slik at man kunne få noen bilder som opplevdes meget skarpe inne i mellom ca 20% av gode filmer. Når BD og HD-DVD kom, ble dette forholdet helt annet, og jeg fikk gnistrende skarpe bilder stort sett hele tiden.

I dag med bruk av en JVC HD1 eller testing med BenQ X10000 og tilsvarende FullHD modeller på et 120" lerret med ca 1:1 - 1:1,5 sitte avtand og med f.eks en XE1 HD-DVD spiller til å oppskalere DVD til 1080P, så er ikke DVD brukende lenger, dette fordi veldig mye av den skarpheten de projektorene viser på FullHD kilder der filmen på HD kildene inneholder skarpe sener helt forsvinner i et mye mykere tegnet bilde med lett skjenerende komprimerings støy osv. Mye av gleden å bruke slikt bilde utstyr uteblir, og jeg ergrer meg såpass mye over det noen ganger, at det går ut over innlevelsen i filmen.

Vet ikke om det forklarte noe av det du lurt på angående mine erfaringer rundt valg av FullHD.

Konklusjonen min (og kan vel overføres til flatskjermer også) er at: Hvis man utnytter FullHD utstyr med å velge riktig sitteavstand i forhold til bildebredde og oppløsning på øynene sine, blir ikke SD DVD brukende lenger.

Hvis man utnytter HDready utsyr og velger riktig sitteavstand i forhold til bildebredde og oppløsning på øynene sine, blir SD DVD mindre avslørt, og vil kunne fungere.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vet ikke om det forklarte noe av det du lurt på angående mine erfaringer rundt valg av FullHD.

Konklusjonen min (og kan vel overføres til flatskjermer også) er at: Hvis man utnytter FullHD utstyr med å velge riktig sitteavstand i forhold til bildebredde og oppløsning på øynene sine, blir ikke SD DVD brukende lenger.

Hvis man utnytter HDready utsyr og velger riktig sitteavstand i forhold til bildebredde og oppløsning på øynene sine, blir SD DVD mindre avslørt, og vil kunne fungere.
    Jeg har inntrykk av at det du svarer på er hvorvidt HD-DVD/BluRay er bedre enn DVD, og at du utdyper det med at HD innhold/display tillater at man fyller en større del av synsfeltet.

Det jeg imidlertid lurte på, var ditt forhold til det du quotet fra dtddiver:
    Opprinnelig skrevet av dtddiver
    En ulempe med 1080p-paneler vil også være at DVD'er ser værre ut enn med 720p, så hvis man har en stor samling slike er "HD-lite" bedre.
    Jeg tolker det som om han skriver er at dersom du primært skal se på DVD så vil 720p display generelt gi deg bedre bilde enn et 1080p display.

Jeg går ut ifra at han mener for likeverdig displayteknologi, skjermstørrelse og sitteavstand.

Det er i så fall et utsagn jeg er uenig i, og ut fra det du har testet virker det som om du kan si noe vettugt om dine opplevelser?

Dette kan omsettes i et svært praktisk og relevant spørsmål som man ser fra tid til annen her inne:
    "Jeg skal kjøpe LCD/plasma/projektor. Jeg skal bare/primært se på DVD. Er det riktig at 720p vil gi meg bedre bilde siden det er lettere å skalere 576i->720p enn 576i->1080p"

-k

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan omsettes i et svært praktisk og relevant spørsmål som man ser fra tid til annen her inne:
    "Jeg skal kjøpe LCD/plasma/projektor. Jeg skal bare/primært se på DVD. Er det riktig at 720p vil gi meg bedre bilde siden det er lettere å skalere 576i->720p enn 576i->1080p"

-k
    Dette vil kun gi mikroskopiske forskjeller etter min mening. Ikke verdt å henge seg opp i.

Muligheten for å velge bort overscan derimot... det er noe helt annet
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Dette vil kun gi mikroskopiske forskjeller etter min mening. Ikke verdt å henge seg opp i.
    Enkelte - bl.a. bladet Lyd & Bilde (såvidt jeg huske) har gitt ganske konkrete "råd" om at det er vanskeligere å skalere 576i opp til 1080p enn til 768p eller 720p. Det strider både med den teorien og praksisen jeg kjenner til.
    Muligheten for å velge bort overscan derimot... det er noe helt annet
    Det er tilsynelatende viktig for deg ja, og ingen betviler at det er synlig.

Nå har det vel vært nevnt et par ganger at fravær av overscan og FullHD ikke er en og samme ting.

Dersom du argumenterer for at det er veldig viktig for deg å kunne skru av overscan, og at det etter din erfaring er mer vanlig på FullHD display enn på HDready display så tror jeg ingen vil si imot deg.

Projektorer, LG lcd-skjermer, skjermer fra PC-produsenter har ofte muligheten til 1:1 pixel (dvs bl.a. ingen overscan).

Monitorer med "tvungen" overscan har ofte muligheten til å redusere overscan i service-menyen. Du vil fremdeles gå igjennom en skalering så lenge du ikke har 1:1 pixel dog.

Dersom man overveier en 720p projektor kontra en 1080p projektor så er mao ditt overscan-argument irrelevant såvidt jeg forstår. Screendor kan derimot være et problem (?), men det er teknologi-avhengig og har vel strengt tatt ikke så mye med oppløsning å gjøre. Med projektor så vil man ofte ha større bilde (dvs dekke større del av synsfeltet), og da øker behovet for 1080p signalkjede.

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi enige
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har inntrykk av at det du svarer på er hvorvidt HD-DVD/BluRay er bedre enn DVD, og at du utdyper det med at HD innhold/display tillater at man fyller en større del av synsfeltet.
    Ja det er vel forsåvidt det jeg mener, at riktig bruk av FullHD skjermen, dvs det at man kan fylle en større del av synsfeltet uten å få problemer med å se pixler/screendoor og at man kan utnytte den tilgjengelige oppløsningen som ligger i et FullHD panel, gjør at man ofte ser hvor dårlig SD mediet er. Brukes et lavere oppløst panel, må man redusere synsfeltet ved å øke avstanden, noe som dekker over mer av SD kildenes svakheter.

Det jeg imidlertid lurte på, var ditt forhold til det du quotet fra dtddiver:

Jeg tolker det som om han skriver er at dersom du primært skal se på DVD så vil 720p display generelt gi deg bedre bilde enn et 1080p display.

Jeg går ut ifra at han mener for likeverdig displayteknologi, skjermstørrelse og sitteavstand.

Det er i så fall et utsagn jeg er uenig i, og ut fra det du har testet virker det som om du kan si noe vettugt om dine opplevelser?
    Ja, er også uenig i det, hvis man bruker samme forhold mellom sitteavstand/skjermstørrelse. Ellers er det vel sånn at man kjøper flatskjermer hovedsakelig for å se på TV sendinger, SD DVD og BD film og litt PC/game bruk. Det gjør vel sitt til at mine hjemmekino konklusjoner med bruk av projektor, ikke blir helt relevant, da det så godt som aldri blir vist noe annet enn film der for mitt vedkomkende.

-k
    Til det siste vil jeg vel bare peke på det vel egentlig ikke handler om hvilken skjermoppløsning som blir best å skalere det forskjellige kildematerialet man benytter til, men mer hva slags måte man utnytter den oppløsningen skjermen har, i forhold til den oppløsningen man klarer å skille med øynene. Og i det man gjør denne optimaliseringen, vil SD DVD falle fortere igjennom på en FullHD skjerm, enn det vil gjøre det på en HDready.

Det var dette forholdet jeg tolket dtddriver mente med sitt utsagn. Ellers når man tester flatskjermer, er det vel ikke sikkert det er verdens mest påkostede og gode bildebehabnlings komponenter i de billigere FullHD modellene, noe som vel heller ikke gjør den saken noe bedre heller, men da sammenligner man jo ikke egentlig ikke bare skjermoppløsningen lenger.

Ser det er en del diskusjon rundt det å slå av overscan og å bruke 1:1 pixel mapping. Ekte 1:1 pixel mapping er selfølgelig det beste man kan oppnå på hvilken som helst pixel oppløst direkteview skjerm.
    Ekte 1:1 pixel mapping oppnås vel ikke før kildemateriale har den samme native oppløsning som skjermen, da det somregel gjør at bildet fremstår best mulig i forhold til forutsettningene som ligger i det.

SD DVD oppskallert til 1080p er ikke FullHD eller ekte 1:1 pixel mappet på en 1080P skjerm, ei heller er SD DVD oppskalert i 720P vist på en 720p skjerm det heller.

Sier ikke at man ikke kan få gevinster av oppskalering,
    2,35:1 fullHD kildemateriale godt oppskalert til å bruke hele 1920x1080 bildebrikka i projektoren og så optisk presset sammen i høyden med en anamorph linse derimot, det er vel unntaket som bekrefter 1:1 regelen.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om dette regnes som "off-topic", men jeg har ett spørsmål. Jeg har lest meg (nesten iallefall ) igjennom denne tråden, men jeg fant ikke svar. Er det nødvendig å ha Full HD for å utnytte sin ps3? Er det som dere sier, at det ikke er noen forskjell hvis man sitter langt nok vekke, eller gjelder det bare for TV-signaler og blu-ray?

Litt halvflau over å vite så lite om TV-er, men jeg har iallefall ikke tenkt å bli lurt av noen selger xD

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Acereth
    Jeg vet ikke om dette regnes som "off-topic", men jeg har ett spørsmål. Jeg har lest meg (nesten iallefall ) igjennom denne tråden, men jeg fant ikke svar. Er det nødvendig å ha Full HD for å utnytte sin ps3? Er det som dere sier, at det ikke er noen forskjell hvis man sitter langt nok vekke, eller gjelder det bare for TV-signaler og blu-ray?
    Spørsmålet ditt kan vel generaliseres som følger:
    Dersom jeg har en kilde som er "ekte" 1080p, vil jeg gå glipp av noe ved å gå for et display som er 720p?

Mitt svar er:
    Dersom du sitter nært nok, eller samtidig skjermen er stor nok, så vil du gå glipp av detaljer og skarphet. Hvis du sitter ved større avstand eller har mindre display, så vil du til slutt ikke kunne se noen forskjell*)

Jeg tror ikke at det er noen forskjell på tv-spill og film i denne sammenhengen. PC-grafikk i betydningen Word og Excel er sannsynligvis mer kritisk enn film og tv-spill, slik at du kan sitte litt lengre unna og fremdeles ha en gevinst med 1080p display.

-k
    *)Antar da at du har en god skalerer og at skjermene ellers er helt lik.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at dette er svært subjektivt.

Noen ser og hører "stor" forskjell på forskjellig utsyr og andre gjør det ikke.

Noen av oss her på forumet og andre streder, meg selv inkludert har en tendens til å lage forskjellene litt større en det "mannen i gata" gjør.
    Det er jo derfor vi er entusiaster.

Når det gjelder for eksempel 1920 X 1080 VS 1366 X 768 er det sånn at en god HD ready TV kan gi deg ett bedre bilde enn enn en dårlig full HD.
    Dette gjelder når kilden ikke er ideell.

Man må ta kilden med i betraktning.
    Blu-ray på PS3 vil se svært bra ut på begge deler, men litt bedre på full HD.

Personlig ville jeg ikke kjøpt noe annet enn full HD i dag.
    Dette fordi prisen på gode full HD apparater har falt til ett nivå som gjør det tilgjengelig for massene og ikke bare entusiastene.

Har man tenkt å ha TV'en i mer enn 3 år vil også HD sendingene spille inn.
    Det er ikke så lenge til det analoge bakkenettet stenges og da får man frigjort båndbredde som kan brukes til HDTV.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Husk at dette er svært subjektivt.
    Om forskjeller oppleves som store, er subjektivt.

Dersom man overhodet ikke ser forskjell, så er det dog ikke nødvendig å snakke om smak og behag.

Derfor er det veldig interessant med tester som prøve å finne minimumsgrenser for hvor det overhodet lar seg gjøre å beviselig merke forskjell.
    Har man tenkt å ha TV'en i mer enn 3 år vil også HD sendingene spille inn.
    Det er ikke så lenge til det analoge bakkenettet stenges og da får man frigjort båndbredde som kan brukes til HDTV.
    Båndbredden vil øke fra 66 mbit til 110mbit. I beste fall får vi noen sendinger i 720p. Mange tror at det vil være et unntak.

Jeg tror ikke at noen seriøst tror på at vi vil få 1080p sendinger.

-k

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får 720p eller 1080i på de "viktigste" kanalene og det er uansett bedre enn de 576i vi har i dag.

Man må ikke henge seg så opp i det digitale bakkenettet som sådan.
    Når de analoge sendingene stenger og alt er digitalt med mulighet for å sende i HD vil NRK og TV2 begynne å sende i HD og ikke før.

Derfor sier NRK at de vil beynne å sende i HD etter 2009, men ikke NÅR.

Med HD sendinger i komminga og Blu-ray i dag ser ikke jeg noen grunn til å kjøpe HD ready med mindre man stiller små krav eller at pengene er av stor betydning.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Båndbredden vil øke fra 66 mbit til 110mbit. I beste fall får vi noen sendinger i 720p. Mange tror at det vil være et unntak.

Jeg tror ikke at noen seriøst tror på at vi vil få 1080p sendinger.

-k
    Jeg tror heller ikke vi får HD sendinger over bakkenettet innen overskuelig fremtid.

Men over kabel og satellitt kommer der stadig flere HD kanaler som i mange tilfeller faktisk legges inn i grunnpakken. Hvis man kjøper ny skjerm i dag, så tror jeg det svarer seg å kjøpe en full HD skjerm, såfremt den har god bildeprosessering. Noen HD kanaler sender i 720P, men de fleste sender 1080i, med god bildebehandling blir det meget bra resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får 720p eller 1080i på de "viktigste" kanalene og det er uansett bedre enn de 576i vi har i dag.
    Jeg tviler på at vi får det på bakkenettet, annet enn evt ved OL og melodi grand prix.
    Når de analoge sendingene stenger og alt er digitalt med mulighet for å sende i HD vil NRK og TV2 begynne å sende i HD og ikke før.

Mange kjøpte HD-ready tv for et par år siden for å "være sikker for framtiden". Jeg spådde da at mange av de tv-ene ville ende på søppelfyllinga (eller i det minste være kvalitetsmessig utdatert) uten å ha sett særlig mye 720p innhold.

Jeg ser ingen grunn til at bakkenettet forhindrer NRK og TV2 fra å sende i HD over kabel og sat. i dag. Jeg tror ikke at bakkenettet vil by på mye HD noensinne. Dermed vil slukkingen av det analoge bakkenettet (om jeg har rett) ikke påvirke NRK sin innfasing av HD.

Jeg tror at HD koster mer å produsere, mer å sende (uansett bærer), at for få kunder har utstyr og kunnskap og interesse nok til å nyttiggjøre seg HD, og at det er det som bremser introduksjonen.
    Med HD sendinger i komminga og Blu-ray i dag ser ikke jeg noen grunn til å kjøpe HD ready med mindre man stiller små krav eller at pengene er av stor betydning.
    Dersom man ikke ser forskjell på "768p"-modellen og "1080p"-modellen selv med 1080p innhold, så vil jeg si at det er en utmerket grunn til ikke å kjøpe 1080p-modellen med mindre den er akkurat like dyr eller penere.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Noen HD kanaler sender i 720P, men de fleste sender 1080i, med god bildebehandling blir det meget bra resultat.
    Det er flere måter å se dette på, men jeg tror at verdien av en 1080p skjerm, selv når størrelse og sitteavstand er slik at man har en signifikant potensiell gevinst sammenlignet med en 768p skjerm, jevnt over blir lavere dersom innholdet er begrenset til 1080i enn 1080p, på samme måte som komprimert materiale (dvs all video som vi konsumenter kan kjøpe) også reduserer potensialet noe sammenlignet med f.eks ukomprimerte bilder rett fra digitalkamera.

Dersom det skulle være noen tvil så mener jeg at 1080p er framtida, og at vi innen få år ikke vil finne stort annet enn 1080p skjermer på Elkjøp. Vil vi da diskutere gevinsten ved 1440p-skjermer? :-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet ditt kan vel generaliseres som følger:
    Dersom jeg har en kilde som er "ekte" 1080p, vil jeg gå glipp av noe ved å gå for et display som er 720p?

Mitt svar er:
    Dersom du sitter nært nok, eller samtidig skjermen er stor nok, så vil du gå glipp av detaljer og skarphet. Hvis du sitter ved større avstand eller har mindre display, så vil du til slutt ikke kunne se noen forskjell*)

Jeg tror ikke at det er noen forskjell på tv-spill og film i denne sammenhengen. PC-grafikk i betydningen Word og Excel er sannsynligvis mer kritisk enn film og tv-spill, slik at du kan sitte litt lengre unna og fremdeles ha en gevinst med 1080p display.

-k
    *)Antar da at du har en god skalerer og at skjermene ellers er helt lik.
    Hm, ta meg som ett eksempel. Jeg kommer til å kjøpe 40/42 tommer LCD/plasma. Jeg sitter ca 2-3 meter ifra TV'en. Blir da bildet like skarpt med HD-ready som med full HD?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at alle 1080p tv-er tilbyr 1:1 pixel? Er det slik at alt innhold har godt av å bli vist uten overscan? Jeg innbiller meg at overscan er en industristandard som lar produsenter putte mikrofoner etc ute i delen av bildet som folk normalt ikke får se.

-k
    Overscan er noe som henger igjen fra gamle dager med bare CRT-skjermer.
    Hvis de ikke hadde overscan ville det blitt 'rufsete' kanter i bildet pga. at
    det var vanskelig å styre elektronstrålen presist nok.
    På skikkelig gamle TV-apparat var det mulig å justere bildehøyden/bredden på
    baksiden av boksen og man kunne da på et vis få sett hele bildet.
    Problemet da var gjerne at posisjon/størrelse på bildet varierte litt mellom
    kanalene (faseforskyvning?) og med lysinnholdet i bildet (ikke stabil nok
    høyspenning).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av InsideBevel
    Overscan er noe som henger igjen fra gamle dager med bare CRT-skjermer.
    Hvis de ikke hadde overscan ville det blitt 'rufsete' kanter i bildet pga. at
    det var vanskelig å styre elektronstrålen presist nok.
    På skikkelig gamle TV-apparat var det mulig å justere bildehøyden/bredden på
    baksiden av boksen og man kunne da på et vis få sett hele bildet.
    Problemet da var gjerne at posisjon/størrelse på bildet varierte litt mellom
    kanalene (faseforskyvning?) og med lysinnholdet i bildet (ikke stabil nok
    høyspenning).
    "Alle" er enige om at overscan burde dø snarest.

Men det er vel et høna-og-egget-problem. Når de fleste tvene ut av boksen har overscan, så er ikke innholdsleverandørene motivert til å endre sitt utsendte signal, og da er heller ikke tv-produsentene motivert til å endre noe.... loop ad infinitum :-)

-k

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En ikke uvesentlig grunn til å forsatt kjøpe HD ready og ikke FullHD er da at ganske mange FullHD TV sliter mye med å vise SD signalet naturlig. Ble helt gal av en Sony 40W4000 og SD sendiger slik at den gikk i retur til fordel for en HD ready.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denne måten pleier man jo å markedsføre HD Ready tver:

1. SD er mye bedre på HD Ready
    2. Full HD klarer du ikke å utnytte på en tv under 60" så HD Ready er bra nok.

Noen som synes at de to forklaringene kanskje er motstridende?

Jeg tok en liten test på min egen 42" full hd.

Ja - den er dårlig på SD. MEN jeg må faktisk sette meg på ca 2m avstand eller nærmere for å kunne se noe åpenbare feil.

Så var det full hd signalet - der lå grensen på ca 2,5m avstand, før den åpenbare forbedringen fra SD forsvant.

Selvsagt målt ganske unøyaktig, men allikevel.

Så på den ene siden argumenteres det for en bra SD skalering, (hvor avstand ikke regnes med) og så argumenteres det med at Full HD er tull, og da tar man gjerne med en passende avstand, for eksempel "vanlig avstand" 3m, ikke sant???

Min klare erfaring blir da at hvis du sitter så nærme at du vil ha en fordel av HD Readys bedre visning av SD så vil du også ha en klar fordel med et Full HD panel for visning av 1080.

Så å dra på seg begge argumentene blir rett og slett feil!

Selv sitter jeg 3,5m meter unna Full HD 42" tv og har perfekt bilde på både SD og Full HD!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår rett og slett ikke hva du sier, Spock.

Kjeden fra scene til øyet vårt kan beskrives som en rekke "detaljfjernere" og "støytilleggere" hvor det ofte er dekkende å snakke om "kjeden er aldri sterkere enn det svakeste ledd".

En tv med 1920x1080 punkter vil tillate deg å sitte nærmere tv-en før en pixel når en gitt størrelse og blir "synlig" enn en tv med 1280x720. Dersom innholdet er begrenset til SD, så er gevinsten med 1080p display over 720p display veldig liten, siden innholdet begrenser graden av detaljer.

Dersom forholdet mellom skjermens størrelse, oppløsning og sitteavstand er slik at du ikke kan nyttiggjøre deg flere pixler, så kan du ikke.... nyttiggjøre deg flere pixler :-)

-k

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •