Hvorfor full HD? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 110
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DTS Audio
    Pioneer har jo 1024x768 på flere av TV'ene sine. Er det en ulempe da? Vet det er plasma ja.

Bildekvaliteten er jo utrolig bra.
    Ja det er det da. Det er vel litt sånn at hvis man sammenligner ytelsen på en god HDready skjerm med god bildepossesering og "gode" pixler med godt sortnivå osv med en FullHD som har flere pixler, men som ikke har de andre gode egenskapene, da er det vel ofte den med lavest oppløsning som oppleves som den beste.

Tar man derimot å viderefører de gode egenskapene fra HDready skjermen og til en FullHD skjerm, blir saken litt anderledes, og da vil vel FullHD versjone ofte gå av med seieren.

Dvs, man må se vel litt på hvordan skjermen skal brukes i praksis også. Faktorer som sitteavstand, hva slags kilder man skal se på SD TV, SD DVD/BD osv er viktige faktorer for hvordan man har nytte av og faktisk kan se noen forbedring med den ektra oppløsningen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kompaktkamera med knappenålssensor trenger heller ikke mere enn 6 til 8 megapixels, men siden "folk flest" tror at tallet 10 er bedre enn 6, og 12 er enda bedre (for ikke å snakke om 14), så fortsetter produsentene å stappe inn flere og flere megapixler på like liten fysisk sensor, noe som bidrar til en hel haug flere dårlige pixler enn om man hadde holdt seg til et lavere tall.

Samme greia gjelder selvfølgelig for TVer.

En annen ting er at prisen på elektronikken blir billigere og billigere. Alle TVer kommer selvfølgelig til å være full HD om noen år, uansett størrelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden heter "Hvorfor Full HD?" Svaret på det blir individuelt for alle dem som kjøper det. Fordi jeg har lyst på... Fordi jeg vil ha noe fremtidsrettet.. Fordi naboen har kjøpt det.. Fordi jeg har BD spiller... Fordi, fordi, fordi... Spørsmålet kan også - siden det er postet i dette forumet - forståes som; Finnes der faktisk målbare gevinster i forhold til opplevd biledkvalitet på relativt små skjermer, om jeg kjøper Full HD fremfor HD ready?

Svaret på det blir også individuelt siden opplevde forskjeller er individuelle og sånn sett ikke målbare uten videre. De tekniske forskjellene er målbare og kan brukes til å gjøre antagelser om opplevd forskjell. Nedenforstående sitat summerer opp slike antagelser lettfattelig og greit.
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Tar man derimot å viderefører de gode egenskapene fra HDready skjermen og til en FullHD skjerm, blir saken litt anderledes, og da vil vel FullHD versjone ofte gå av med seieren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Casio har stappet 10mpx i kompaktkameraene sine nå, de har også laget fysisk større sensorer Så der får man faktisk utnyttet de 10mpx'ene.

Når det gjelder TV så kan jeg være enig i at Full HD tilslutt gir det beste bildet. 1080 er visst mer enn 720 :P

Sitter man veldig nære en PDP-4280XA så kan man få øye på litt "småkorn". Det ses jo ikke fra 2 meter og utover selvfølgelig. Ser man på samme avstand med en Full HD(eks. LE40F86) så er "kornet" borte(nærme nå altså.) På 2 meter syns jeg de er veldig like i kvaliteten og flyten.

Det var HD-Ready plasma mot Full HD LCD, men det er da et eksempel.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest litt i denne tråden så kopierer jeg inn et inlegg jeg skrev i en annen tråd.

Hmm - går alle på dette utsagnet om at du ikke ser forskjell på hd-ready eller full hd tver????

Har sett noen vise til noen diagrammer som "beviser" dette....

Jeg sier bare en ting:

MULIGHETEN TIL Å SKRU AV OVERSCAN

Dette kan du benytte deg av når du har et full hd tv.

Dette fungerer bare for hd-dvd eller blueray sier noen.... Litt feil, hvis du har en moderne receiver som oppskalerer til 1080p så kan du benytte deg av "overscan off" på kilder som dvd, tv-dekoder, Wii osv...... Selvsagt kan du også velge bort overscan hvis du har en vanlig dvd-spiller som skalerer opp til 1080p.

Fordelen med å velge bort overscan er stor - på min 42" full hd så ser jeg forskjellen enkelt på 3,5m titteavstand. Overscan består vanligvis av 5-15% kutting av bildet, helst nærmere 5% for flatskjermer går jeg ut i fra.

For eksempel på et 576i (dvd) signal så er det faktisk en del linjers oppløsning som forsvinner ved overscan. Ikke bare blir bildet skarpere når du slipper overscan, men du får også med deg mer av bildet/detaljer.

Selv merker jeg fordelen med å slippe overscan desidert mest når jeg spiller på Xbox360 - forskjellen her er meget stor.

Men dette er synes selvsagt visse "rådgivere" ikke det er verdt å nevne. For det er jo "vedtatt" at det ikke er noen forskjell....... ;-)

Legger ved et bilde som viser litt hva det egentlig handler om - her har jeg stappet DVD-Essentials i en Pioneer dvd-spiller til kr 1500,- som oppskalerer til 1080p. I og med at jeg har en full hd tv så kan jeg se HELE bildet, jeg får med HELE oppløsningen.

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan legge til at jeg selvsagt ikke hadde nevnt full hd med et ord hvis HD-Ready tvene hadde hatt 1280x720 pixels paneler - og mulighet for å skru av overscan.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dtddiver
    1366x768 finnes absolutt. HDTV'er overscan'er bildet de viser. Et 1080p-signal vil faktisk vises noe nedskalert på en 1080p TV (med mindre det kommer fra en PC)

Hvis kilden er bra (type de beste BD/HD DVD transferne), vil man kunne se marginalt mer detaljer på et 1080p-bilde enn på 720p. For den gjengse transfer er det mer eller mindre umilig å se forskjell. Men den såvidt synlige forskjellen man ser noen steder trer like tydelig frem på et 720p-panel som viser bildet nedskalert.

En ulempe med 1080p-paneler vil også være at DVD'er ser værre ut enn med 720p, så hvis man har en stor samling slike er "HD-lite" bedre.
    Er litt usikker på hva du mener her? Vil vanlig dvd se bedre ut på en 720p tv?

Eller skal vi ta et eksempel på virkeligheten?

Hva vi se best ut:

Oppskalert til 1080 vist 1:1 (uten overscan) på en full hd skjerm.

Eller

Oppskalert til 1080, så nedskalert til 768?? og vist med til dels kraftig overscan på en hd-ready tv?

???

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Momentet du nevner med overscan er selvsagt interessant, men det er først og fremst argumenter for 1:1 pixel display med mulighet for å skru av overscan? Dernest argumenterer du for at det er en ulempe å ha "ustandard" oppløsning på skjermen som gjør at alt innhold må skaleres?

På min "768p" tv kan jeg skru av overscan (alle tv-er med 1:1 pixel kan jo det pr def). Men siden skjermen ikke tilbyr intressante framerater i denne modusen så er det mest interessant for PC-bruk. Andre "768p"-skjermer, bl.a. LG sine (mener jeg) tilbyr 1:1 pixel og interessante framerates samtidig.

Er det slik at alle 1080p tv-er tilbyr 1:1 pixel? Er det slik at alt innhold har godt av å bli vist uten overscan? Jeg innbiller meg at overscan er en industristandard som lar produsenter putte mikrofoner etc ute i delen av bildet som folk normalt ikke får se.

Der hvor det er uenighet om betydningen av FullHD kontra 720p for 30" og 40" tv-er ved normale avstander og "optimal" signalkjede, så tror jeg at betydningen av 1080p kontra 720p skjerm er enda mindre dersom signalet er 576i (og man lar skjermen ta seg av skalering).

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Momentet du nevner med overscan er selvsagt interessant, men det er først og fremst argumenter for 1:1 pixel display med mulighet for å skru av overscan? Dernest argumenterer du for at det er en ulempe å ha "ustandard" oppløsning på skjermen som gjør at alt innhold må skaleres?
    Ja - her er min erfaring at det er mye bildekvalitet å hente- som jeg føler blir borte i diskusjonen.

På min "768p" tv kan jeg skru av overscan (alle tv-er med 1:1 pixel kan jo det pr def). Men siden skjermen ikke tilbyr intressante framerater i denne modusen så er det mest interessant for PC-bruk. Andre "768p"-skjermer, bl.a. LG sine (mener jeg) tilbyr 1:1 pixel og interessante framerates samtidig.
    Det hjelper ikke særlig med et "overscan off" valg på en 768 linjers tv når ikke dvd-spillere, receivere, Xbox360, Playstation 3 osv...... har 768 som valg når det gjelder oppløsning.

Er det slik at alle 1080p tv-er tilbyr 1:1 pixel? Er det slik at alt innhold har godt av å bli vist uten overscan? Jeg innbiller meg at overscan er en industristandard som lar produsenter putte mikrofoner etc ute i delen av bildet som folk normalt ikke får se.
    Alle full hd tver jeg har vært borti (ikke så mange) har dette valget.

Når det gjelder sendinger produsert for tv - så har du sikkert rett. En director som lager film tviler jeg liker å tenke på at en del av hans komponerte bilde forsvinner i overscan.

Der hvor det er uenighet om betydningen av FullHD kontra 720p for 30" og 40" tv-er ved normale avstander og "optimal" signalkjede, så tror jeg at betydningen av 1080p kontra 720p skjerm er enda mindre dersom signalet er 576i (og man lar skjermen ta seg av skalering).

-k

Mine innlegg er en motvekt mot "den vedtatte" sannhet om at full hd bare er tull. Gjerne med henvisning/linking til tester i blader hvor 80% ikke så forskjell - og linking til noen engelske(!) diagram som "beviser" at det ikke er forskjell.

I disse testene blir ikke betydningen av overscan tatt med.

Hvordan tror dere en "blindtest" for publikum ville tatt seg ut med en hd-ready tv og full hd tv ved siden av hverandre - hvor den ene viste betydelig mer av filmen???

Men idag - praktisk sett - i virkeligheten altså - så vil en full hd tv - kunne gi et bedre bilde enn en hd-ready tv nesten uansett kilde.

Hvis andre bildekvaliteter er like.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det hjelper ikke særlig med et "overscan off" valg på en 768 linjers tv når ikke dvd-spillere, receivere, Xbox360, Playstation 3 osv...... har 768 som valg når det gjelder oppløsning.
    DVD-spillere har 576i som valg i oppløsning. På hvilken måte mener du at 576i->768p utført i tv-en er mindreverdig?

For 1080p kilder som PS3 så må en 768p skjerm skalere ned. Det ville også en 720p eller 960p skjerm måtte gjøre. På hvilken måte mener du at denne skaleringen er noe "verre" enn det 768p iboende begrenser til?

Jeg bruker PC og oppfatter mangelen på 1:1 pixel som et problem med tv-er. Samtidig kan kilden min utnytte det meste av det en skjerm tilbyr.
    Når det gjelder sendinger produsert for tv - så har du sikkert rett. En director som lager film tviler jeg liker å tenke på at en del av hans komponerte bilde forsvinner i overscan.
    Det betyr i så fall at seeren må svitsje mellom overscan/overscan off avhengig av om innholdet er produsert for tv eller kino.
    Mine innlegg er en motvekt mot "den vedtatte" sannhet om at full hd bare er tull. Gjerne med henvisning/linking til tester i blader hvor 80% ikke så forskjell - og linking til noen engelske(!) diagram som "beviser" at det ikke er forskjell.
    Du har først og fremst argumentert for 1:1 pixel og mot overscan.

Jeg har aldri hørt eller yttret noen "sannhet" om at FullHD bare er tull. Derimot så har jeg vært kritisk til utsagn om skarphet og detaljer ved FullHD for "små" display og store avstander.

Jeg tror _ingen_ her inne hevder eller tror at 1080p er uten betydning for projektor og 150" lerret på nært hold. Det du refererer til som "vedtatt" sannhet er en oppkonstruert framstilling du bruker i retorikken din.

Mener du forøvrig at engelsk forskning er mindreverdig norsk forskning, eller hva er det du vil fram til med "engelske(!)"?
    Hvordan tror dere en "blindtest" for publikum ville tatt seg ut med en hd-ready tv og full hd tv ved siden av hverandre - hvor den ene viste betydelig mer av filmen???
    Den jevne publikumer og utrolig mange her inne er mer enn villig til å kutte i store deler av bildeflaten for å vise et 4:3 bilde over hele bildeflaten på en 16:9 skjerm...

Har du regnet på hvor mange % mindre aktivt areal du får dersom en 2.35:1 videostrøm letterboxed til 16:9 beskjæres med 5% rundt kantene?
    Men idag - praktisk sett - i virkeligheten altså - så vil en full hd tv - kunne gi et bedre bilde enn en hd-ready tv nesten uansett kilde.
    FullHD vs HDready:
    Men dersom displayet er lite og/eller avstanden er stor og/eller innholdet har lite høye frekvenser så er det ikke sikkert at du merker bedre oppløsning.

Overscan:
    Dersom innholdet er beregnet for overscan, så kan det være at opplevelsen blir dårligere uten overscan.

Dersom - du praktisk sett - har en gitt sum penger å kjøpe for, så kan det å henge seg opp i specs som oppløsning i stedetfor praktisk kvalitet gi deg dårligere opplevd bilde. Er det opplevd kvalitet eller imponerende specs som er viktigst?

"Men idag - praktisk sett - i virkeligheten altså - så vil en god tv - kunne gi et bedre bilde enn en dårlig tv nesten uansett kilde.

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD-spillere har 576i som valg i oppløsning. På hvilken måte mener du at 576i->768p utført i tv-en er mindreverdig?

For 1080p kilder som PS3 så må en 768p skjerm skalere ned. Det ville også en 720p eller 960p skjerm måtte gjøre. På hvilken måte mener du at denne skaleringen er noe "verre" enn det 768p iboende begrenser til?

Jeg bruker PC og oppfatter mangelen på 1:1 pixel som et problem med tv-er. Samtidig kan kilden min utnytte det meste av det en skjerm tilbyr.

Det betyr i så fall at seeren må svitsje mellom overscan/overscan off avhengig av om innholdet er produsert for tv eller kino.

Du har først og fremst argumentert for 1:1 pixel og mot overscan.

Jeg har aldri hørt eller yttret noen "sannhet" om at FullHD bare er tull. Derimot så har jeg vært kritisk til utsagn om skarphet og detaljer ved FullHD for "små" display og store avstander.

Jeg tror _ingen_ her inne hevder eller tror at 1080p er uten betydning for projektor og 150" lerret på nært hold. Det du refererer til som "vedtatt" sannhet er en oppkonstruert framstilling du bruker i retorikken din.

Den jevne publikumer og utrolig mange her inne er mer enn villig til å kutte i store deler av bildeflaten for å vise et 4:3 bilde over hele bildeflaten på en 16:9 skjerm...

FullHD vs HDready:
    Men dersom displayet er lite og/eller avstanden er stor og/eller innholdet har lite høye frekvenser så er det ikke sikkert at du merker bedre oppløsning.

Overscan:
    Dersom innholdet er beregnet for overscan, så kan det være at opplevelsen blir dårligere uten overscan.

-k
    Synes (som vanlig?) diskusjonen koker bort i teoretiske detaljer og spesialbehov, invitt til småkrangling... osv..

For eksempel (slike formuleringer får meg til å grøsse ops: ) :

"""Det du refererer til som "vedtatt" sannhet er en oppkonstruert framstilling du bruker i retorikken din."""

Eeh

Jeg skriver ikke her for å "diskutere" for diskusjonens skyld. JEG HAR kjøpt meg en full hd tv, JEG HAR gjort meg erfaringer med bruken av denne. Disse egenskapene kommer ikke frem når folk gir kommentarer i en tråd hvor det blir spurt om det er noen vits med full hd.

I stedet svarer en haug med folk som har kjøpt hd-ready tv at det ikke er noen vits med full hd.

Jeg vil bare legge til en motvekt mot det generaliserende:

"Det er ikke noen vits med full hd uansett. Hd ready er bra nok i hvertfall opp til 60" - liksom slogan her inne."

Derfor kommer jeg med "overscan off" inspillet.

Det er rettet mot "vanlige" eventuelle kjøpere av flat tv som har tilgang til oppskalerende dvd og/eller receiver. For disse vil full hd kunne være en fordel nesten uansett hva de skal bruke tven til.

Ja også til slutt - dette er kun mine erfaringer ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Synes (som vanlig?) diskusjonen koker bort i teoretiske detaljer og spesialbehov, invitt til småkrangling... osv..

For eksempel (slike formuleringer får meg til å grøsse ops: ) :

"""Det du refererer til som "vedtatt" sannhet er en oppkonstruert framstilling du bruker i retorikken din."""

Eeh
    De må gjerne få deg til å grøsse, men om du skriver en post her inne så må du tåle at folk er uenige og at de svarer deg. Om det får deg til å grøsse så får det bare være.

Når du hevder at noe blir sagt, som faktisk ikke blir sagt, så er det en lite konstruktiv måte å diskutere på. Jeg ser ikke at det bidrar til å heve diskusjonen over "småkrangling"?
    Jeg skriver ikke her for å "diskutere" for diskusjonens skyld. JEG HAR kjøpt meg en full hd tv, JEG HAR gjort meg erfaringer med bruken av denne. Disse egenskapene kommer ikke frem når folk gir kommentarer i en tråd hvor det blir spurt om det er noen vits med full hd.
    De fleste inne i denne tråden har vel noe erfaring med HD? For at din skal være verdt mer enn deres (for leseren) så må du vel ha prøvd spesielt mange oppsett, spesielt gode oppsett, eller noe annet som gjør at vi bør vekte dine meninger høyere enn andres?
    I stedet svarer en haug med folk som har kjøpt hd-ready tv at det ikke er noen vits med full hd.
    Som sagt så er dette utsagn jeg ikke finner noe sted på forumet. Jeg vet ikke helt hvor du har det fra?

Jeg er enig i at med HD-DVD/BluRay som kilde, en god 1080p projektor og 150" lerret og moderat sittavstand så gir det stor mening å holde seg til FullHD.

Er du enig i at det å ha 1080p på en 20" reisetv på 10 meters avstand som viser dagsrevyen hentet fra dårlig bord-antenne neppe gir noen fordeler framfor en 768p, 720p eller 576i skjerm (evt uten overscan) av ellers samme beskaffenhet?

Dersom vi er enige om det så er vi jo egentlig enige om det viktigste, det som bare da gjenstår er diskusjon og evt uenighet om hva som må til av betingelser før 1080p begynner å "skinne".

Jeg vil bare legge til en motvekt mot det generaliserende:

"Det er ikke noen vits med full hd uansett. Hd ready er bra nok i hvertfall opp til 60" - liksom slogan her inne."
    Jeg forstår ikke helt hva du sier her.
    Derfor kommer jeg med "overscan off" inspillet.

Det er rettet mot "vanlige" eventuelle kjøpere av flat tv som har tilgang til oppskalerende dvd og/eller receiver. For disse vil full hd kunne være en fordel nesten uansett hva de skal bruke tven til.

Ja også til slutt - dette er kun mine erfaringer ;-)
    Du gir konkrete råd til andre. Så lenge du ikke har vært på stua deres så går jeg ut ifra at du mener at erfaringene dine kan brukes til generell kunnskap?

Har du utført en side-by-side test av DVD->576i->HDready tv kontra DVD->1080->FullHD tv?

-k

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt enig med det dtddiver skrev her tidligere om at
    Sitat Opprinnelig postet av dtddiver
    En ulempe med 1080p-paneler vil også være at DVD'er ser værre ut enn med 720p, så hvis man har en stor samling slike er "HD-lite" bedre.
    , og ser vel ikke så veldig stort poeng med 1:1 pixcel mapping på oppskalert DVD materiale, hvis man ikke har en meget godt scaler. Det beste argumentet mitt for å kjøpe FullHD skjerm er hvis man bruker det sammen med BD eller HD-DVD.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt enig med det dtddiver skrev her tidligere om at , og ser vel ikke så veldig stort poeng med 1:1 pixcel mapping på oppskalert DVD materiale, hvis man ikke har en meget godt scaler. Det beste argumentet mitt for å kjøpe FullHD skjerm er hvis man bruker det sammen med BD eller HD-DVD.
    Enig i at HD er det beste argumentet.

Men er det ikke en fordel at bildet ikke lider av overscan?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt enig med det dtddiver skrev her tidligere om at , og ser vel ikke så veldig stort poeng med 1:1 pixcel mapping på oppskalert DVD materiale, hvis man ikke har en meget godt scaler. Det beste argumentet mitt for å kjøpe FullHD skjerm er hvis man bruker det sammen med BD eller HD-DVD.
    Er det noen her inne som har gjort en rettferdig sammenligning mellom 1080p og 768p/720p displayer med DVD som input?

Jeg tror nemlig ikke at 720p/768p display er noen fordel framfor 1080p display når innholdet er standardoppløst.

dtddiver:
    "En ulempe med 1080p-paneler vil også være at DVD'er ser værre ut enn med 720p,"

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gir konkrete råd til andre. Så lenge du ikke har vært på stua deres så går jeg ut ifra at du mener at erfaringene dine kan brukes til generell kunnskap?

Har du utført en side-by-side test av DVD->576i->HDready tv kontra DVD->1080->FullHD tv?

-k
    Jeg er ikke fasit for noe. Jeg forteller kun her om erfaringer jeg har gjort. Det kan hende dette er erfaringer andre også vil sette pris på?

Men det er klart - overscan finnes i virkeligheten også

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her inne som har gjort en rettferdig sammenligning mellom 1080p og 768p/720p displayer med DVD som input?

Jeg tror nemlig ikke at 720p/768p display er noen fordel framfor 1080p display når innholdet er standardoppløst.

dtddiver:
    "En ulempe med 1080p-paneler vil også være at DVD'er ser værre ut enn med 720p,"

-k
    Har ikke gjort denne sammenligningen på flatskjermer, men mellom forskjellige 720p og 1080p projektorer. Det som vel er diskvallifiserer SD DVD på FullHD i en slik sammenhen er vel hovedsakelig at litt av forutsettningen for å utnytte med FullHD skjermutstyr, er at man kan og bør flytter seg nærmere sjærmen enn på 768 eller 720 modelle for å utnytte oppløsningen. Og det er da man virkelig ser hvor dårlig SD DVD er i forhold til FullHD kilder. FullHD bør vel sånn sett nytes med en sitteavstand på mellom 1:1 - 1-2.5 ganger bildebredden.

Det igjen er vel også et argument for hvor lurt det er å velge en fullHD skjerm vs HDready, om hvordan man planlegger å bruke skjermen, med det sitte oppsettet osv oppsettet man benytter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke gjort denne sammenligningen på flatskjermer, men mellom forskjellige 720p og 1080p projektorer.
    Er ditt subjektive inntrykk at ved:
    • samme skjermstørrelse
    • samme sitteavstand
    • samme SD innhold
    • dvs eneste forskjell var at projektoren var hhv 720p og 1080p

så så SD innhold type DVD generelt dårligere ut for 1080p projektoren enn 720p projektoren?

Mange synes å mene dette, jeg er ikke enig. Utsagn som "720p-projektorer fungerer bedre ved DVD-innhold fordi skalereren ikke må jobbe så hardt" er ganske vanlige.

Det hadde vært interessant å hørt hva du har erfart.

Det igjen er vel også et argument for hvor lurt det er å velge en fullHD skjerm vs HDready, om hvordan man planlegger å bruke skjermen, med det sitte oppsettet osv oppsettet man benytter.
    Er ikke det det samme som alltid blir sagt i slike tråder: "dersom skjermen er stor og avstanden er liten, gå for 1080p. Dersom skjermen er liten og avstanden stor så er det ikke så farlig"

-k

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsatt at det er god bildebehandling og ett godt panel så vil det vel alltid være en fordel med fullhd, men når ikke dette er tilfellet så vil en bedre bildeprosessor og ett bedre panel i hd-ready være bedre enn fullhd som ikke er har like god bildebehandling eller panel. Det er vel det "vi" som ikke er "må ha" fullhd prøver å si i denne tråden.

I bunn og grunn så bør man vel ikke legge så stor vekt på fullhd eller ikke så lenge man ikke sitter nærme eller har stor skjerm/projektor. Rett bildebehandling, gårtoneskala, farger, kontras, sortnivå osv påvirker langt mere resultet på bildet enn hd-ready vs fullhd.

Overscan er heller ikke så stort problem på film eller tv'sendinger, men er mere ødeleggende med data bruk som er beregnet på 1:1 pikselmapping. Så klart det er en fordel å kunne velge å slå av overscan og etter min erfaring resulterer det i ett litt skarpere bilde, men enkelte ganger så er det også fordel med overscan. På feks enkelte dvd'er eller tv'sendinger så vil man kunne få forstyrrende elementer helt ut i kantene på bildet nettopp pga av at noen har gitt rom for overscan når kildematerialet har blitt laget.

Men som med lyd så er også bilde subjektivt så lenge man ikke må følge en standard. Noen vil vektlegge fullhd fremfor feks sortnivå og kontrast, mens andre legger fullhd langt bak på prioriterings listen. Selv legger ikke jeg så mye vekt på fullhd når jeg ser etter tv. Jeg skal ha meg en tv mellom 42 og 50 tommer. Ikke misforstå, jeg ser på fullhd som en "liten" fordel, men da gitt at de andre aspektene ved bildet er like bra eller bedre enn hd-ready alternativene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nesten strekke det så langt til å si at kanskje den strørste fordelen med en full hd tv er nettopp muligheten til å velge "overscan off".

Vi snakker da om skjermer opptil 50-60" og normal sitteavstand.

Over dette så mener jeg at fordelene med høyere oppløsning blir avgjørende - for visning av 1080p.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •