Erfaringer med Tatung V42MMFJ-ET2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med Tatung V42MMFJ-ET2

Jeg fikk min Tatung V42MMFJ-ET2 i hus i går og tenkte denne tråden kunne brukes til å dele erfaringer. TV'en fikk "Best i Test" hos Lyd&Bilde februar 2008.

Min første erfaring er at det er feil på TV'en og den må returneres - grmpf!!! Er dette symptomatisk for Tatung ? Mao. jeg har ikke fått testet den skikkelig enda. TV'en får i Lyd&Bilde testen skryt for skarphet i bevegelser. For meg fremstår dette som det foreløpig største ankepunktet mot TV'en - deler av bildet som er i bevegelse (f.eks. et hode som snur seg) kommer klart ut av fokus under bevegelsen, og man kan tydelig se "refokusering" når det blir stille igjen. Kan man instille seg bort fra dette? Er problemet at det ikke er 100Hz? Eller er rett og slett kvaliteten for dårlig i denne prisklassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

V42mmfj-et2

Helt enig der. Reagerte på akkurat samme måten. Vet ikke om jeg er helt begeistret for det der. Synes det ble veldig rart å se på film med det. Har ikke funnet ut noen måte å slå det av/redusere det heller. Men blir vel kanskje vant til det. Bortsett fra det må jeg si at jeg er rimelig fornøyd med bildekvaliteten. Er ikke tegn til noe som helst av lyslekkasjer, og fargenivå, skarphet og kontrast er veldig bra til prisen.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har bestilt meg en slik, men datakjeden klarer jo seff aldri å levere når de skal.

testen i lyd og bilde var jo meget bra, så jeg tar sjangsen uansett.

kommer med noen kommentarer når den kommer inn døra.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Tror det er et av de bedre kjøpene i den prisklassen. Fungerer bra på alle områder. Utrolig bra bilde på ps3, bd og hd. Fungerer bra på pc også.
    Jeg begynner å bli veldig fornøyd

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg fikk overscan når jeg koblet den til pc via HDMI. må man bruke vga for å få pikselmapping?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noe nytt å komme med her? Ser Datakjeden har denne til 8495nå, og det er jo tragisk billig. Til og med på lager her i Bergen står det.

Sitter med et snart 3 år gammelt 37" Viewpia-apparat, men savner FullHD og litt mer smooth bevegelse. Blir stort sett brukt til HD-materiale via HTPC.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var å så på denne når den etterhvert kom på lager i trondheim.

skuffet!

fikk testet denne mot den gamle tatung modellen. og gjett hvilken som ble med hjem...

jo den gamle tatungen. syns rett å slett bildet ble bedre på den gamle modellen, men den skal leveres tilbake nå da. grunnet støy fra strømforsyning når den er avslått, støy fra selve tv'n når man brker manuelle innstillinger og andre småfeil. så det spørs om man må opp endel prisklasser når det skal handles snart.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkverdig med tanke på at Lyd & Bilde roste bildekvaliteten opp i skyene...får vel heller bestille skjermen over internett da, så har jeg angrefristloven på min side hvis det skulle bli en hinsides skuffende opplevelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tv'n ble jo også kåret til best i test i det nye hjemmekino bladet (nr5)som dukket opp i postkassen i dag. Fikk toppkarakter 6 totalt. Slo bl.a. sony 40d3550 og sharp LC37x20e på bildekvalitet... Når denne tv'n som er av relativt ukjent merke slår så godt an i tester både i lyd og bilde og i bladet hjemmekino så må jo dette være bevis på at det er en god tv. I bladet hjemmekino vekter de også pris ganske lavt i forhold til tvn's kvaliteter, så prisen er ikke den utslagsgivende faktoren skriver de...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ubrukelig!

Jeg hadde TVen hjemme i stuen - og leverte den tilbake! For det første var det feil på den (men sånn er det forhåpentligvis ikke med alle). For det andre var bevegelser så uskarpe at det rett og slett ikke var til å leve med (stor nedtur fra CRT) - uansett hvor billig den måtte være...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feil eller feature

Jeg kjøpte (pga pris) Tatung V42MMFJ-ET2 i går.
    Må si jeg er litt skuffet.
    Skjermen er jo grei nok, men det som forundret meg veldig er at audio-out sender ut TV lyden uansett hva jeg har valgt av imput kilder. Dette vil si at jeg får lyden fra NRK på stereoen, mens jeg har bildet fra en ekstern kilde på skjermen. Lyden fra den eksterne kilden kommer på de interne høyttalerne, så noe av signalveien er jo i orden.

Jeg visste at lyden på denne TVen var slapp, men hadde likevel tenkt at jeg skulle kunne bruke den til å velge lydkilder mellom DVD, Xbox og andre ting.

Nå har jeg bare testet Scart så langt, men da lyden fra NRK aldri ramler ut selv om jeg velger HDMI, så ser jeg ikke at det skal hjelpe..

Jeg har klaget til leverandøren, så vi får se hva de sier, men det ender vel opp med at jeg må styre all lyd unna skjermen..

Er det andre som har samme erfaringene?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amadesus
    Denne tv'n ble jo også kåret til best i test i det nye hjemmekino bladet (nr5)som dukket opp i postkassen i dag. Fikk toppkarakter 6 totalt. Slo bl.a. sony 40d3550 og sharp LC37x20e på bildekvalitet... Når denne tv'n som er av relativt ukjent merke slår så godt an i tester både i lyd og bilde og i bladet hjemmekino så må jo dette være bevis på at det er en god tv. I bladet hjemmekino vekter de også pris ganske lavt i forhold til tvn's kvaliteter, så prisen er ikke den utslagsgivende faktoren skriver de...
    Hei jeg er fersking her på forumene, leser med interesse de relativt negative erfaringene med Tatung. Kjøpte Hjemmekino i dag, og Tatung V42MMFJ-ET2 fikk jo en sekser i konkurranse med andre mer kjente og etablerte merker. I utgangspunktet virker skjermen som et røverkjøp, men er det noen her som har sett BR eller HD-DVD på den og kan enten bekrefte eller avkrefte toppkarakteren?

Stig,

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke vi besøk av en Tatung repr. for en stund tilbake på dette forumet? Lurer på hvorfor han forsvant etterhvert som tilbakemeldingene nådde forumet..
    For info så har jeg ikke eigd denne modellen, men har hatt en annen modell. Den gikk rett i retur.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså jeg er rimelig fornøyd med Tatungen. Som det skrives er det litt irriterende med noe som ligner på etterslep av og til, særlig ved brå bevegelser på film. (Skal visst ligne på en slags autofokus funksjon) jmfr kamera. Lyden har jeg aldri testet da jeg kun bruker hjemmekino på alle kildene. Regner med at det er bilde som er mest relevant for de fleste og det er slettes ikke verst til den prisen. Med HD og BR signaler pisser tatungen på det meste jeg har sett bildemessig. Eneste som jeg er skuffa over med denne tven er det TRuDHD bevegelses teknologi greiene som tydeligvis ikke fungerer like bra som det bladet Lyd og Bilde skal ha det til.. :???:
    Og det var pga av denne testen/TrudHD som de skriver så varmt om at jeg(og sikkert de fleste andre her) kjøpte Tatungen. Derfor tror jeg mange snakker litt for mye negativt om den fordi artikkelen i Lyd og Bilde gjorde at mange hadde sykt høye forventninger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mitt i hus i går, og førsteinntrykket var veldig bra - bortsett fra litt kjedelig design. Største problemet er vel å få skjermen til å gå på 1920x1080 mot PC. Har prøvd både over VGA og HDMI uten suksess. Hvis noen har gode tips for å komme seg rundt dette problemet er det flott hvis dere vil dele

Newcomer Kjellis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skeptisk!

Har hatt tv'n i 1 uke nå!
    Jeg hadde konkludert med at det måtte være noe feil med tv'n pga dårlig bildekvalitet og et voldsomt etterslep i bilde. Har prøvd å justere på alt som er uten at det blir bedre. Logget meg NÅ på avforum i håp om å finne en tråd der brukere hadde en løsning eller forklaring på problemet. Skuffa og kan ikke fatte hvordan de har klart å kåre denne tv'n til best i test. Jeg kjøpte den i blinde basert kun på skryt og toppscore i testen.
    Angående pc så fungerer dette utmerket med hdmi her. Knallbra bilde med pc tilkoblet. Kjøpte en stilig liten acer 5100 i pianolakk-finish samtidig som tv'n, og det er det lureste jeg noen gang har gjort. Helt genialt!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det forsåvidt. Bildekvaliteten synes jeg er knallbra men etterslep er et jævlig stort problem. Det er liksom det de skryter sånn av også. Bevegelsesteknologi eller hva. Men det fungerer ikke i det hele tatt. Spiller Uefa euro 08 på ps3 og det ender i irritasjon hver gang pga etterslep ved skudd og pasninger osv. Når ting går fort klarer ikke tven å henge med ser det ut til. Har aldri lagt merke til dette på andre tver:-?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker heller ikke når produkter blir skrytt opp i skyene i div fagblader, når det åpenbart er store mangler på et produkt.
    Det nytter ikke å rose et produkt opp i skyene, å gi det toppkarakter hvis det ikke presterer på ALLE felt. Uansett prisklasse.

Å bruke utallige setninger på å fortelle om den "fantastiske" fargebalansen, eller kontrasten på en skjerm, er unyttig. Da er det bedre å benytte den tilgjengelige sideplassen på å belyse hvilken negative aspekter man kan oppleve, og om det er noe man kan gjøre for å begrense fenomenet.
    F.eks hvis TV'n feiler på linjeflettingstester, så opplys om at den triver best med progressive signaler. I en test er det viktig å få fram alle aspekter.
    Både positive og negative. Da blir det også opp til produktets kvaliteter om det fortjener skryt eller klage...
    En annen ting jeg jeg ofte irriterer meg over, er hvor "begrenset" omtalen av de testede produktene er. Synes det burde nevnes hvordan tv'ene takler forkjellige kilder/signaler. Analoge/digitale/komponent/HDMI/SD/HD.

Nå er ikke min kritikk rettet til noen spesifikk test eller fagblad, da jeg ikke har lest noen de testene dere nevnte.

Hvis dere er plaget med hakking, kan også kilden være noe av årsaken. Enkelte TV'er er mer kresen på kilden enn andre. Om det er tilfellet med denne modellen vet jeg dog ikke noe om.
    Det kan også være lurt å slå av alle "bildeforbedrings" funksjoner som kan være aktivert i menyen. Disse fører ofte til hakking, etterslep ol. problemer på
    mange skjermer.

Newcomer Kjellis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker parabol som kilde.
    Når jeg ser fotballkamp på tv'n, så ser jeg faktisk 2 baller hvis de skyter for hardt (alltid 2 baller på langpasninger)!!!!
    Nå har ikke denne tv'n så mange fancy innstillingsmuligheter i menyen, så ikke mye jeg kan gjøre for å fixe dette. Innstillingene går på: Bakbelysning, Kontrast, Colour, Lyshet, Skarphet, Fargemodus, og Støyreduksjon.
    Lyd og Bilde's test lukter muffens lang veg... jeg nevnte ikke noe om betalt testresultat for å få Tatung inn på det norske markedet!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Kjellis.
    Har man til å slå av eller på TruDHD funksjonen ?

Hvis man har det, kan du jo prøve å slå den av og på mens du ser på en fotballsending for å se om det har noen innvirkning, evt hva som gir best resultat.

Sørg også for at Støyreduksjon ol. er slått av.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •