Elendig bilde når det er mørkt på skjermen Panasonic TX-32PS12F

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elendig bilde når det er mørkt på skjermen Panasonic TX-32PS12F

Som tittelen sier så har jeg et STORT problem med TVen min. Det er en bilderørTV som jeg kjøpte ny for ca 18 måneder siden på Coop Elektro Bodø for kr 6000. Og jeg var storfornøyd inntill ganske nylig når jeg hadde kjøpt et nytt spill der store deler foregikk i mørke omgivelser. Det var da jeg virkelig så hvor ufattelig dårlig bildet var når det var mørkt. Hele bildet blir på en måte bare en mørk grøt, med null detaljer og nyanser, og kanskje noe skiller seg ut som å være unaturlig mørk rød eller blå. (ansikter og sånt) men ellers ser man ingenting.
    Jeg har prøvd å stille på innstillingene med det hjelper ikke. Har sjekket samme spill hos venner og de ser alle detaljene på sine TVer, som var billige TVer i forhold til mitt. Og i butikken ble jeg fotalt at dette var "En TV med bedre kvalitet enn for eksempel en billig Phillips" Men stemmer ikke i dette tilfellet.

Har et annet problem også, og det er når det er lyse (hvite) punkter i et ellers mørkt bilde, så går det svake lyse steker ut fra punktet til høyre og venstre og helt ut av skjermen. Er dette normalt?

Er dette mulig å gjøre noe med på innstillingene eller er TVen bare rett og slett dårlig?
    (De innstillingene jeg kan stille på er Kontrast, Lysstyrke, Farge, Skarphet og Fargetemp. Jeg kan også velge bildemodus mellom dynamisk, normal og cinama. Jeg har satt den til normal)
    Er denne modellen så dårlig, eller har jeg vært uheldig med min TV?
    Burde jeg gå butikken og kreve pengene tilbake, eller er det forsent, siden TVen er ca 18 måneder gammel?
    Jeg setter virkelig pris på å få svar på dette, for det er rett og slett frustrerende. Og når jeg først har blitt oppmerksom på dette så ser jeg det i andre spill og filmer også. men problemet er kun når bildet er mørkt, Ellers er bildet kjempebra.
    På forhånd takk for svar.
    Mvh.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke TVen din, men høres ut som det er noen instillinger som ikke er helt riktige.
    Har du prøvd å justere opp lysstyrken og kontrasten?
    Det er sikkert noen forhåndsinstillte moduser du kan velge mellom også, typisk: film, sport eller spill. se om det hjelper å velge noen av disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kunn tre forhåndsinnstillinger, og det er Dynamisk, Normal og Cinema. Alle disse har hver sine innstillinger når det gjelder kontrast, lysstyrke, farge og skarphet. Kan også velge fargetemp mellom normal, kjølig og varm.
    Jeg har prøvd å stille på alle innstillinger men uansett er det samme problemet.
    Men jeg skal prøve litt videre med spesielt på kontrast og lysstyrke.

Har et annet problem også, og det er når det er lyse (hvite) punkter i et ellers mørkt bilde, så går det svake lyse steker ut fra punktet til høyre og venstre og helt ut av skjermen. Er dette normalt?

EDIT: Nå har jeg prøvd å still på kontrasten men det gjør bare at det som allerede er lyst blir lysere. Men når det gjelder mørke objekter i et mørkt bilde så går det ikke ann å skille dem fra hverandre. Det er såpass alvorlig at jeg når jeg plutselig går inn en dør i spillet, så merker jeg det ikke før jeg automatisk stopper opp og så hører jeg dørlydene, også må jeg tenke" Oi, der var det visst en dør..." Har som segt testet på flere forskjellige TVer og ingen av dem hadde se samme problemene som mitt. Å stille på lysstyrken hjalp heller ikke. Skal prøve å stille på farge også, men det har jeg prøvd før, uten å kommer noen vei.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du bør kontakte forhandleren her, og få dem til å kikke på TVen.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva spiller du på og hvordan er det koblet til TVen din?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spillet som er verst og som virkelig gjorde meg oppmerksom på dette var Resident Evil The Umbrella Chronicles, hvor det aller meste av spillet foregår i mørke omgivelser. Men etter det har jeg oppdaget det samme på spill som jeg har hatt lenge, men spilte FØR jeg fikk den nye TVen. Det gjelder bla Resident Evil 4 på Game Cube, hvor det er særlig to tre kapittel hvor spillet er særlig mørkt. Dette var aldri noe problem på den gamle TVen som var en 18 år gammel finlux. Den TVen hadde generelt dårligere bilde enn den nye, men viste bedre mørke bilder enn den nye gjør. Har også merket dette på endel filmer.

Alle spillkonsollene og DVD-spilleren er koblet igjennom den samme SCART-inngangen merket "AV1", da dette er den eneste inngangen som støtter RGB, og den andre SCART-kontakten brukes til å videreføre signalet fra AV1 ogut igjennom AV2 til forsterkeren for å få lyden igjennom hjemmekinoanlegget. Noen konsoller bruker kabler med RGB-signal, og noen uten. Wiien som jeg spiller The Umbrella Chronicles på er koblet med en Scartkabel med RGB.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytter du hele tiden på hva som er koblet til AV1? Hadde selv en Panasonic CRT tidligere med kun én SCART-inngang. Den hadde det ikke godt etter en liten stund. Der måtte det til litt av hvert av triks for å få SCART til å sitte bra nok til at jeg hadde både bilde og lyd etterhvert. Når SCARTen ikke satt skikkelig så kunne jeg få bilder som var dårlige eller utfall på lyd hvis jeg ikke fant helt riktig posisjon for pluggen.

Om det er sånn at du har pass thru på noen av komponentene og de er linket eller at du bruker en AV-selector (SCART-switch) så har du også prøvd å koble hver enkelt komponent direkte?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •