LCD vs Plasma og rom med mye baklys

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD vs Plasma og rom med mye baklys

Jeg skal kjøpe ny tv, og hadde egentlig innstilt meg på en plasmaskjerm. Men så leste jeg at de gir svakere bilde i rom med mye lys (som jeg har, sollys rett på skjermen, også endel når jeg blender vinduene), og dermed er jeg over på LCD.

Det er hovedgrunnen til at jeg velger LCD. Innbrenningstrusselen virker også noe truende, men siden jeg ikke skal bruke tv-en til spill eller PC, er kanskje innbrenningsfaren minimal?

Så langt syns jeg Sony KDL-40W3000 og Samsung 40F86 har virket attraktive. Minuset med Sonyen (om det kan kalles noe minus) er at jeg ikke trenger TV med kortplass (har digital dekoder fra CD), mens Samsungen tilsynelatende har mye refleks i både rammeverk og skjerm.

Noen som har sterke meninger/synspunkter angående disse to?
    Når jeg ikke trenger kortplassen (bakkenett) som KDL-40W3000 har, er det da andre Sony-modeller uten denne detaljen som er like bra?

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ted N
    Jeg skal kjøpe ny tv, og hadde egentlig innstilt meg på en plasmaskjerm. Men så leste jeg at de gir svakere bilde i rom med mye lys (som jeg har, sollys rett på skjermen, også endel når jeg blender vinduene), og dermed er jeg over på LCD.

Det er hovedgrunnen til at jeg velger LCD. Innbrenningstrusselen virker også noe truende, men siden jeg ikke skal bruke tv-en til spill eller PC, er kanskje innbrenningsfaren minimal?

Så langt syns jeg Sony KDL-40W3000 og Sony KDL-40W3000 har virket attraktive. Minuset med Sonyen (om det kan kalles noe minus) er at jeg ikke trenger TV med kortplass (har digital dekoder fra CD), mens Samsungen tilsynelatende har mye refleks i både rammeverk og skjerm.

Noen som har sterke meninger/synspunkter angående disse to?
    Når jeg ikke trenger kortplassen (bakkenett) som KDL-40W3000 har, er det da andre Sony-modeller uten denne detaljen som er like bra?
    Hei!

Nå har ikke jeg hatt noen av disse tvene, men jeg opplever ikke refleksjoner fra plasma-skjermer som noe problem. Jeg har kun hatt CRT-tv og syns plasma har mindre refleksjoner enn den, men det er klart LCD har mindre refleksjoner enn plasma igjen. LCD er gjerne mere lyssterk og kan være bedre i veldig lyse omgivelser. For min del teller imidlertid svartnivået til plasma mere enn lysstyrken til LCD. Det skal sies at jeg valgte LCD som utstillings-tv i butikken hvor jeg jobber pga lysstyrken.. Tror ikke innbrenningsfaren på plasma er så stor lenger, men jeg har opplevd innbrenning av tekstlinjer og kanallogo på en billig LG-plasma som en kompis av meg kjøpte på Netthandelen. Dette forsvinner imidlertid fort, men det kan være irriterende når det er en "skygge" av tekstlinjene som henger igjen i mørke scener uten tekst. Hvorvidt dette er et generelt problem med nye plasma-tver har jeg ikke erfaringsgrunnlag for å si. Før påske var jeg på Expert på "titte-runde", og den skjermen som skilte seg mest positivt ut for mine øyne var Panasonic PX80 plasma, bra svartnivå, naturlig ansiktsfarger, stilrent design og kurant pris. Ved siden av hang en Samsung LCD som jeg syns hadde blasse farger og dårlig svartnivå(husker ikke modellen, men det var en av de rimelige).

Syns ikke du skal diskvalifisere Sony KDL-40W3000 kun fordi den har MPEG4-tuner. Spiller jo ingen rolle om du bruker denne eller ei, tven er kanon i sin klasse den! Og den har jo blitt ganske rimelig med tiden også! Samsung har jeg aldri blitt helt dus med... hvilket selvfølgelig er min svært subjektive mening. Syns Samsung-tvene jeg har vært borti har hatt blasse farger og dårlig svartnivå. Jeg har imidlertid ingen erfaring med Samsung F86, mulig den er bedre. Så den gjorde det bra i test i Hjemmekino her forleden(hvilket også Sony W3000 gjorde). Samsungen har "100Hz Motion Plus-teknologi" og full HD.. 100Hz er kanskje en fordel når det gjelder hurtige bevegelser dersom du er en av de sports-gale.. :-D Full-HD får man kun får utnyttet om man ser på HD-kanaler eller blu-ray. En 40" er uansett så "liten" at jeg ikke ville brukt full-HD som noe sterkt argument, har mer å si når skjermen er større mener jeg. Eneste som irriterer meg med den Samsungen er det der blå lyset i underkant av Samsung-logoen, det hadde jeg hatt lyst til å fjerne med skrujernet mitt.. :twisted:

Lykke til med valget uansett!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke disket

[/QUOTE] Syns ikke du skal diskvalifisere Sony KDL-40W3000 kun fordi den har MPEG4-tuner. Spiller jo ingen rolle om du bruker denne eller ei, tven er kanon i sin klasse den!
    Lykke til med valget uansett![/QUOTE]

Sonyen jeg nevnte er ikke ute av bildet, slett ikke.
    Og takk for gode innspill. Satte pris på dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    275
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F86 har mye større problemer med sollys enn PX80, PX80 har vistnok en ny type frontglass som forhindrer mye av "speil" problematikken til foregående modeller! Mens Samsung "super-clear panel" er helt grusomt med tanke på refleksjoner!

Når det gjelder W3000 så er det helt udiskutabelt en veldig flott skjerm, og noe av det alle ypperste innen lcd. Men den er ikke engang i nærheten av en god plasma mtp farger og ikke minst sortnivå! En fordel (som du ikke kommer til å benytte deg av) med Sonyen er full-hd, som gjør det til en ekstremt fin spill-/multimedia-skjerm!

Om jeg var i dine sko ville jeg uten tvil tatt Panasonicen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •