Er det best med originalt veggfeste (m.m)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det best med originalt veggfeste (m.m)?

Jeg har en Sony 40D3000 jeg ønsker å få hengt opp på en vegg. Jeg ser at det har vært en del tråder i dette forumet om denne typen problemstillinger, så jeg våger meg med en til. Flott hvis noen har svar/tips til noen av disse:

1. Leiligheten veggen er i er helt ny, og ifølge selger og byggmester er veggen beregnet på at en flatskjerm skal henge på den. Jeg spurte byggmester om hva dette innebærer, men han hadde ikke detaljene der og da. Jeg ser at det ihvertfall er gips ytterst. Vet noen om det er noen "bransjestandard" for slike fjernsynsvegger? Det går skyvedører gjennom veggen, så ordinære stendere er det vel ikke... Kan den f.eks. være forsterket med sponplater innerst?
    2. Ifølge Google-søk veier fjernsynet omlag 22kg uten stativ. Er dette realistisk å henge på veggen hvis det viser seg å kun være gips? Jeg ser mange spør om plasmaskjermer -- er ikke disse typisk tyngre enn LCD?
    3. Sony har et veggfeste (SU-WL500) til fjernsynet. Dette koster rundt 2000kr ser det ut som. Er det spesielle grunner til å velge/ikke velge dette fremfor noe hos Clas eller diverse nettbutikker? Finnes det spesielle stativer for montering på gips? Det er vel en fordel at skruene (jeg forstår at Dolly-plugger er tingen her) står så langt fra hverandre som mulig, og Sony-braketten ser litt liten ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville fått byggmester til å sjekke opp nærmere, men såfremt det er nok klaring i forhold til skyvedør så skal det gå fint å henge opp TV bare med gipsanker. Kanskje greit å bruke 6 gipsanker, om enn bare for å trygge nattesøvnen... Dersom det finnes noen mulighter for å få noen skruer rett i treverk dog så er ikke det å forakte.

Pass på å kjøp et feste som har hull på de riktige stedene. Kjøpte selv et Omnimount feste fra Elkjøp som jeg syntes fungerte bra.

Lars

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde aldri festet TV'en i bare gipsplater. Vet ikke hvor mange ting som har falt ned fra disse *****gipsveggene. Må sies atdet som har falt ned har vært hyller og fester til ting som har hatt mekaniske påvirkninger, men alikevel. Akuurat til å feste ting på, er gips noe skikkelig dritt.
    Vet ikke om jeg haddes stolt 100% på selger og byggmester, vet aldri om det er noe de sier bare for å bli kvitt maset....
    En løsning kan være å feste en sponplate eller lignende i stenderverket først, men sistnevnte er kansje uaktuelt for deg?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toblix
    Jeg har en Sony 40D3000 jeg ønsker å få hengt opp på en vegg. Jeg ser at det har vært en del tråder i dette forumet om denne typen problemstillinger, så jeg våger meg med en til. Flott hvis noen har svar/tips til noen av disse:

1. Leiligheten veggen er i er helt ny, og ifølge selger og byggmester er veggen beregnet på at en flatskjerm skal henge på den. Jeg spurte byggmester om hva dette innebærer, men han hadde ikke detaljene der og da. Jeg ser at det ihvertfall er gips ytterst. Vet noen om det er noen "bransjestandard" for slike fjernsynsvegger? Det går skyvedører gjennom veggen, så ordinære stendere er det vel ikke... Kan den f.eks. være forsterket med sponplater innerst?
    2. Ifølge Google-søk veier fjernsynet omlag 22kg uten stativ. Er dette realistisk å henge på veggen hvis det viser seg å kun være gips? Jeg ser mange spør om plasmaskjermer -- er ikke disse typisk tyngre enn LCD?
    3. Sony har et veggfeste (SU-WL500) til fjernsynet. Dette koster rundt 2000kr ser det ut som. Er det spesielle grunner til å velge/ikke velge dette fremfor noe hos Clas eller diverse nettbutikker? Finnes det spesielle stativer for montering på gips? Det er vel en fordel at skruene (jeg forstår at Dolly-plugger er tingen her) står så langt fra hverandre som mulig, og Sony-braketten ser litt liten ut.

Hei,

Det er jo 60 cm i normal senter senter avstand stender og muligens har man her lagt inn 30-30, men det siste er normalt en standard kun brukt på bad.
    Lån deg en søker som finner stendere og se om du kan bruke dette (at det passer med der du har tenkt plassering)
    Det finnes ellers skruer med anker som man setter inn hvis du ikke treffer stender, har nå inntrykk av at de holder en del hvis du bruker store nok og mange nok, en stender treffer du vel uansett.

Hadde som sagt ikke vert så skeptisk

Mvh
    Geir

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min 50" Pioneer hengende i enkelt lag gips. Jeg traff stender med ett festepunkt, men det var ikke tatt med i beregningen. Sålenge man har ordentlig festematriell, er det uproblematisk å henge en skjerm på en gipsvegg.

Tar jeg ikke helt feil har en driva i enkel gipsvegg en opphengskraft på 18 kg...?
    Og TP eller Duo-max har enda mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar! Jeg tror jeg skaffer meg en stenderdetektor og ser om jeg finner noe.

Det finnes en god del forskjellige veggfester, og jeg regner med de fleste gjør susen... er det noen som regnes som regnes som bedre enn de andre, med tanke på montering, justeringsmuligheter, etc? Er Millimounts, som Komplett fører, et kurant merke? Jeg vil jo ikke henge tv-en opp på noe juggel som bøyer seg i sommervarmen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OBS! Har dårlig erfaring med billige stenderdektorer fra Biltema... Vet ikke hvor mye en slik hjelper deg i og med at det er skyvedører i veggen, det du evt. finner med en stenderfinner er vel nesten garantert ikke en vanlig stender.

Kjenner ikke millimounts veggfestene, og finner ikke noen bilde så vanskelig å si. Det jeg ville sett etter er et feste hvor du har flere festepunkter med litt god avstand, ikke typen hvor du har en relativt smal list hvor festepunktene sitter tett. Selv bruker jeg dette:

OmniMount.Com

Kostet 1200,- på Elkjøp, og fungerer meget bra. Greit å henge opp og du får garantert nok festepunkter. Biltema har ett i litt samme stilen til 1/3 av prisen (men det ser også billigere ut...). Jeg valgte bort sistnevnte fordi jeg hadde en stender midt i der veggfestet skulle plasseres og Omnimount passet bedre.

Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Just so u know.. har denne tv´en selv, og det ene hullet du skal bruke til veggfeste på denne tv´en grunnere enn de andre tre. Fant dette ut selv da jeg skulle henge den opp m feste fra biltema(som for øvrig fungerer bra for meg). Det er det øverste hullet til venstre når du ser tv´en bakfra. Jeg justerte dette med masse skiver, som jeg heldigvis hadde liggende.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå kjøpt noen pakker gipsanker som skal hver skal holde 30kg. I tillegg tror jeg jeg kjøper et sånt Omnimount-stativ. Jeg kjøpte også en sånn, men det var vel mer fordi den så ut som et Ghostbusters-redskap.

Et interessant tips jeg fikk i butikken var at det ikke var lurt å feste gipsankeret ved å skru skruen, fordi dette kunne skade gipsen. I stedet skal man holde ankeret på plass og dra i skruehodet med en tang. Jeg ser ikke helt hva forskjellen er, men han viste meg resultatet av den første teknikken, og det så ikke helt bra ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, skeptisk!

Det fungerer helt fint å skru med gipsankerene, men hvis man strammer for mye så kan man svekke festepunktet. Skrudde akkurat opp både TV & høyttalere, og jeg merket veldig godt når jeg skulle slutte å skru.

Hvis du tilfeldigvis har en bit av en gipsplate tilgjengelig så kan det være verdt å spandere et par gipsankere på litt øvelse, da ser man også veldig lett hvor mye som skal til før det går gæli og festet blir svekket.

Stenderfinner som sier ifra hvis det er strømførende kabler er forøvrig veldig kjekt, ofte så festes jo kabelrørene helt inntil stenderene...

Lars

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Jeg hadde aldri festet TV'en i bare gipsplater. Vet ikke hvor mange ting som har falt ned fra disse *****gipsveggene. Må sies atdet som har falt ned har vært hyller og fester til ting som har hatt mekaniske påvirkninger, men alikevel. Akuurat til å feste ting på, er gips noe skikkelig dritt.
    Såklart er gips skjørere enn f.eks massivt tre, men at en lcd/plasma faller ned fra en gipsvegg hvis gipsankrene (driva etc) er montert rett er rett og slett noe som _ikke_ kommer til å skje. Not in a million trillion years :-D
    Jobber som AV tekniker og har montert et ukjent antall skjermer og høyttalere i gipsvegger og har aldri hatt noe som helst problem med at det ikke sitter. En kollega av meg (ca 70kg "lett") hang hele seg på et biltema veggfeste som (riktignok) hang i dobbel gips og prøvde å få det løs. No go! (til opplysning veier en 57" NEC industriskjerm noe av det samme)

Min skjerm (42") henger i enkel gips. Og der henger den! Clas Ohlson gipsanker og Biltema veggfeste.

Du gir også svaret på skepsisen din selv. Gipsanker er beregnet for å ta vekt vertikalt. Så snart du får en arm på det som er festet så blir det en helt annen historie. Hyller festet i gips fulle med bøker... DET er skummelt det (det er boden vår et perfekt eksempel på, der det er fire krater i gipsen etter en fullastet hylle "kom ned helt selv")

Sitat Opprinnelig postet av LarsBarstad
    Hvis du tilfeldigvis har en bit av en gipsplate tilgjengelig så kan det være verdt å spandere et par gipsankere på litt øvelse, da ser man også veldig lett hvor mye som skal til før det går gæli og festet blir svekket.
    Jepp, her har du trikset. "Fealingen" for ved hvilket moment du skal stoppe på ved montering av gipsanker/driva er alfa og omega. Det samme er nøyaktigheten når du forborer for anker. Skader du papiret som dekker gipsen på utsiden og innsiden fjerner du også mesteparten av "holdet" i festet.

Min konklusjon: gjør det ordentlig, så er det null problem med flatskjerm på gipsvegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte like godt et verktøy for å sett inn gipsankerene. I tillegg har jeg sett litt nærmere inn i veggen (der skyvedørene går), og jeg er garantert å treffe ihvertfall en trestender. Ettersom det høres ut som mitt fjernsyn på 23kg er en lettvekter sammenliknet med det dere andre driver og henger opp tror jeg det går bra. I verste fall må jeg kjøpe nytt fjernsyn. Og ny tv-benk og media-PC og Xbox og forsterker og sette opp ny vegg.

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skyvedør

Kommer forankringen i rommet til skyvedøren ??
    Da kan det være forholdsvis enkelt. Skyvedøren kan demonteres forholdsvis enkelt, avhengig av type, sjekk monteringsanvisnigen. Er det plass nok mellom skyvedør og innvendig vegg kan du jo montere store skiver, finerplate, etc.
    Jeg ville nok fortrukket det ( noe skeptisk til gips og vekt høyere enn bilder, prater av erfaring) :-)
    Har selv en Pana PX70 hengende på sponplatevegg i et Biltema feste, festet er breit nok til å få med 2 stendere..
    Stendere finner du jo enkelt med å trykke på veggen eller banke for å høre hvor den er hul. Finner du en stender står de normalt med CC 60 cm.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte like godt et verktøy for å sett inn gipsankerene.
    Ikke en slik en vel? Anbefaler uansett denne tanga! Helt genial.

I tillegg har jeg sett litt nærmere inn i veggen (der skyvedørene går), og jeg er garantert å treffe ihvertfall en trestender. Ettersom det høres ut som mitt fjernsyn på 23kg er en lettvekter sammenliknet med det dere andre driver og henger opp tror jeg det går bra. I verste fall må jeg kjøpe nytt fjernsyn. Og ny tv-benk og media-PC og Xbox og forsterker og sette opp ny vegg.
    Det med "worst case" scenarioet ditt er noe flere på AVForum ofte bruker som forklaring ovenfor de bedre halvdeler når de har lyst å oppgradere, og trenger i så måte ikke være negativt

"dumt om den tilårskomne tv'en falt ned på den tilårskomne forsterkeren slik at jeg må kjøpe ny. Skikkelig dumt"

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er en sånn tang. Er det slik at det bare er å klemme i vei, så stopper den av seg selv når ankeret er festet rett?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er en sånn tang. Er det slik at det bare er å klemme i vei, så stopper den av seg selv når ankeret er festet rett?
    Nja... ikke klem _så_ hardt. Bare til du "merker forskjell i motstand". Hvis du klemmer for mye, så forsvinner en del av festekreftene.

Prøv på en gips-bit hvis du har tilgjengelig, så ser du hva som skjer på baksiden.

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •