Svart på tv, mye rart ute og går

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svart på tv, mye rart ute og går

Driver og kikker på ny tv og har funnet ut at det er veldig mye rart rundt om i de forskjellige butikkene. Mye svart er tydeligvis ensbetydene med et perfekt bilde. Jeg er tv-fotograf av yrke og kan ikke si at jeg noensinne har sett så mye svart i bildene som på de skjermene som står utstilt i en del butikker. Som fotograf er jeg opptatt av å gjengi bilder så virkelighetstro som mulig. Om man bruker øynene så ser man at det er svært få ganger at noe er helt svart i virkeligheten. Ikke en gang midt på natten er alt svart, vi er også da i stand til å oppfatte nyanser og teksturer. Dette er noe å tenke på når man stiller inn bildet på en tv. Mange mennesker er kjempefornøyd med mye svarte områder i bildet. I virkeligheten ligger det informasjon i disse områdene og man ser ikke bildene i sin helhet. Om man ønsker at tv-kjermen skal gjengi bildene slik de som lagde bildene har tenkt, så bør man begynne med å tenke på hva som er helt svart og hva som ikke er det. Jeg kan nesten ikke komme på et eneste eksempel fra virkeligheten med noe som er helt svart, ergo skal heller ikke en tv vise helt svart særlig ofte.

Riktig innstilt svartnivå har betydning for gjengivelsen av farger. Har man for mye svart vil alle farger gjengis feil. En tv som har evnen til å gjengi tilnærmet helt svart har potensiale til å gjengi fargenes metning riktig, men det forutsetter riktige innstillinger. Jeg har sett et par hårreisende eksempler, ikke bare hos Elkjøp og Expert, men også i butikker hvor jeg trodde kompetansen lå litt høyere.

Det er ikke svart i seg selv som er nøkkelen til et lykkelig liv forran tv-skjermen, det er riktig innstilling av svart. "Less is more" passer bra her.

Mvh
    Ørnulf

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel riktig at svart i seg selv ikke er noe mål. Det man er ute etter er størst mulig dynamisk område (HDR), dvs at det er mulig å vise nyanser både i svært lyse partier og i svært mørke partier.
    Når en skjerm gir grått der det burde være sort er det liten tvil om at det er dårlig dynamikk.

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig

Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Er vel riktig at svart i seg selv ikke er noe mål. Det man er ute etter er størst mulig dynamisk område (HDR), dvs at det er mulig å vise nyanser både i svært lyse partier og i svært mørke partier.
    Når en skjerm gir grått der det burde være sort er det liten tvil om at det er dårlig dynamikk.
    Dette har du helt rett i !!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grått eller sort?

Sitat Opprinnelig postet av mr samsung
    Dette har du helt rett i !!

Mitt poeng er at det er svært sjelden at helt svart skal gjengis, men at det svært ofte er å se helt svarte områder i bildet sånn som folk ofte velger å stille inn skjermene sine. Når så du noe som faktisk er helt svart sist? Praktisk talt alt som ser svart ut ved første øyekast har nyanser.
    Derfor tror jeg at det ikke er sånn at mange skjermer gjengir grått der det skulle vært svart (fordi at svart ikke forekommer naturlig særlig mange steder), men at de heller gjengir feil gråtone.

Så det :-)

Forresten, noen som kan komme på et eksempel på noe som er helt svart?

-Ø.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå justert inn min Samsung M86 med en DVE-dvd, og i henhold til avforum sin guide.. Jaggu ble det svart overalt

Mørke ganger og mørke hjørner flyter sammen med personer og alt annet rart!

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg vil nå påstå at dette antakelig er helt svart

Det svarteste materialet i verden er laget - magasinet - Dagbladet.no

Ellers er det nå en god del som er relativt mye svartere i virkeligheten enn på en del lcd-skjermer jeg har sett. F.eks når en person går inn fra et lyst rom og inn i et som er stupmørkt. Da skal det være svart (og ikke grått) .....

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med bedre sortnivå(altså mindre lys på det mørkeste som kan gjengis) så får man også ett bedre grunnlag for å vise alle detaljer i mørke områder som ikke er sorte uten at de ser lyse og utvasket ut. Sort bidrar også til en langt bedre dybde i bildet. Det er jo også referanse bivåer for sort i digitale medier, så det er jo ut i fra dette man kalibrerer kontrast og lysstyrke. For meg så er sortnivå veldig viktig da dette skaper mye av dybden og realismen i bildet. Ett godt sortnivå skaper på en måte en 3d følelse, i allefall slik jeg oppfatter det.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre med sort og knallfarger enn LCD-grått og blasse farger på skjermen, spør du meg :shock:

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Bedre med sort og knallfarger enn LCD-grått og blasse farger på skjermen, spør du meg :shock:
    Ja for ikke å snakke om Plasma-grått;-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Ja for ikke å snakke om Plasma-grått;-)
    Nå vet jo alle at et plasmaTV har bedre kontrast og farge-gjengivning enn (nesten) hvilken som helst LCDskjerm... sett innen samme prisklasse ;-)

Men for all del, LCD er blitt bedre.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Nå vet jo alle at et plasmaTV har bedre kontrast og farge-gjengivning enn (nesten) hvilken som helst LCDskjerm... sett innen samme prisklasse ;-)

Men for all del, LCD er blitt bedre.
    Å vet alle det;-)Øyet som ser teller nok også her:-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ørnulf
    Mitt poeng er at det er svært sjelden at helt svart skal gjengis, men at det svært ofte er å se helt svarte områder i bildet sånn som folk ofte velger å stille inn skjermene sine. Når så du noe som faktisk er helt svart sist? Praktisk talt alt som ser svart ut ved første øyekast har nyanser.
    Derfor tror jeg at det ikke er sånn at mange skjermer gjengir grått der det skulle vært svart (fordi at svart ikke forekommer naturlig særlig mange steder), men at de heller gjengir feil gråtone.

Så det :-)

Forresten, noen som kan komme på et eksempel på noe som er helt svart?

-Ø.
    Hva med denne fra Pioneer, heter jo svart på japansk i det minste :twisted:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •