Jordfeil i TV og S-video utgang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Jordfeil i TV og S-video utgang

Hei. Håper det er noen som kan hjelpe meg med et el-teknisk spm.!
    Er det mulig at en tv kan forårsake kortslutning i en pc ved å koble til S-video utgangen på tv-en? Dette mener nemlig pc-reparatøren. Han sier at det ikke er mulig at pc-en i selv har forårsaket denne kortslutningen og at det derfor ikke går på garantien. Skal jeg betale han over 3000,- for nytt hovedkort eller burde jeg protestere?

Trond

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mulig å si uten å vite hva denne 'kortslutningen' går ut på. Jeg har lagt merke til at for de fleste teknisk ukyndige så er alle elektriske problemer en 'kortslutning'.

Det blir ofte et spenningspotensiale mellom PC og TV som er tilkoblet kabel-TV anlegg. Det kan antagelig være nok til å ta knekken på komponenter både i PC og TV.
    Det kan lønne seg å ha galvanisk skille på antennekablen for å unngå dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for raskt svar!
    Da jeg koblet S-video kablen til tv-en kom det et ganske høyt smell fra tv-en og skjermen på pc-en ble svart. I tillegg kom det gnister fra S-video porten på pc-en. Flere av pinnen i kabelen smeltet i porten på pc-en. Da jeg forsøkte å starte pc-en igjen virket det som hd og disc drive startet opp i tillegg til at lyden virket. Det får meg til å tro at det er skjerm-komponenter som har tatt kvelden. Finnes det en mulighet for at dette kan skyldes en feil i pc-en eller kan det bare være tv-en sin skyld? Og kan man si dette med sikkerhet, uten å ha undersøkt tv-en?

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, såpass alvorlig. Begrepet 'kortslutning' er kanskje ikke så galt å bruke her.
    Den potensialforskjellen jeg nevnte kan nok gi gnister, men ikke smeltede pinner. Da har det gått mye strøm, og du har da et problem du bør finne ut av. Kan være brannfarlig, ref diverse tråder her om brannfarlige flatskjerm TV. Du bør ta kontakt med en elektriker.

Er PC tilkoblet jordet kontakt?
    Er TV tilkoblet kabel-TV?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det vil kunne gi smeltede pinner. I en kortslutning er det jo enorme mengder med effekt, dog bare i et microskopisk øyeblitt. Men likevel nok til å kunne smelte pinnene. Tror nok reparatøren har rett i dette tilfellet ihvertfall. Kortslutning er det definitivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelp fra begge to! Både pc og tv er tilkoblet jordet kontakt. Det har vært elektriker på besøk for å lete etter jordfeil i el-nettet, men ikke hørt noe mer om dette. Naboen hadde visst hatt problemer med det. Vil det holde med et galvanisk skille på antennekablen for at dette ikke skal skje igjen? TV-en er ikke flat og GAMMEL, så jeg er ikke interessert i noen service på den. Det som er litt merkelig er at jeg har koblet pc-en til tv-en mange ganger før uten problemer. Både denne og andre med samme s-video kabel. Hvorfor skjer dette nå plutselig?

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil absolutt anbefale galvanisk skille. Når du kobler en jordet PC til kabel-TV så får du akkurat samme problemstilling som er blitt så aktuellt i det siste, med flatskjermer. Det kan være brannfare hvis man er uheldig.

Kabel-TV bør ikke ha noe potensiale til jord, og da er det ikke noe problem å koble seg til. Men så kan det bli en jordfeil på kabel-TV anlegget, og da kan ting skje.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trondern
    Det har vært elektriker på besøk for å lete etter jordfeil i el-nettet, men ikke hørt noe mer om dette. Naboen hadde visst hatt problemer med det.
    Har naboen din problemer med jordfeil, er det ikke usannsynlig at du har fått det derifra. Jordfeil forplanter seg noe helt utrolig, og kabel-tv er en gammel synder mtp jordfeil. Galvanisk skille på antennekabel og jordfeilautomater på alle kurser er måten å sikre seg på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •