Er det meg eller Elkjøp det er noe galt med (CRT vs Plasma/LCD)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det meg eller Elkjøp det er noe galt med (CRT vs Plasma/LCD)

Hei.

I det siste så har jeg fått lyst på en litt større skjerm å se på film på.

TVen jeg bruker i dag er en god 32" Toshiba kjøpt for 10k for ca 4 år siden.

Jeg tok meg en tur innom Elkjøp (Carl Berner, Oslo) i dag, for å oppdatere meg litt på TV-fronten, og ble skikkelig skuffa.

Først så jeg på en 40" Sony W3000. Bevegelsene var helt vanvittige... personer i bevegelse så, (jeg klarer ikke å beskrive det bedre), helt unaturlig ut, og panoreringer var forferdelig... det føltes som om bildet ikke fulgte skikkelig med i det hele tatt.

Selgeren anbefalte meg å se på plasmaskjermer i stedet, dersom bevegelsene plaget meg, og 30k Pioneeren ved siden av var bedre, men den føltes like vel feil. I tillegg likte jeg ikke fargene på noen av dem. Jeg følte ikke at det var jevne overganger mellom fargenivåene, og særlig på ansikter fikkk jeg følelsen av at det ikke var en jevn flate jeg så på, men mer et ansikt satt sammen av separate farger (jeg vet, ikke helt godt beskrevet, men det var følelsen jeg fikk).

Så, uansett, over til spørsmålet. Er det Elkjøp som ikke fikser å stille inn skjermene skikkelig, eller er det jeg som har for store forventninger til bilder rundt 40 tommer?

Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg delte nok noe av bekymringen din da jeg tok steget fra en relativt påkostet Samsung 32" CRT til en ikke spesielt påkostet 42" LG Plasma for et års tid siden.

Jeg tror nok mye av inntrykket du får av TV-ene på Elkjøp ødelegges av dårlige signalkilder og manglende/feil kalibrering. Jeg følte hvertfall at den nye TV-en min var et godt kjøp

- Judaz

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... jeg tror HiFi-Klubben borti gata får Sonyen inn om noen dager, får ta meg en tur og se på den der. Da kan jeg i alle fall regne med at kilden er god.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik jeg har forstått dette med elkjøp eg andre store butikker så har di dårlig signalkilde samt delt opp på alle tvene du ser på veggen. da blir bildet dårlig. di fleste tver som du ser utstilt er nok bare skrudd på rett fra eska og endel kalibrering vil hjelpe. det hender noen steder at di har di enkelte topp modellene utsilt for seg selv på egen signalkilde. du kan jo spørre om det er mulig å få prøvd kun den enkelte skjerm som du lurer på eget signal.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jo sies at mangen CRT skjermer har knallbra fargegjengivelse og sortnivå også da

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jo sies at mangen CRT skjermer har knallbra fargegjengivelse og sortnivå også da
    Ja, absolutt! Så når trådstarter opplever at CRT er bedre, så er det fordi CRT i mange sammenhenger De facto er bedre. At ansatte på Elkjøp er uenige, er også selvsagt; De skal selge!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, konklusjonen, for min del, er at jeg rett og slett må vente litt før jeg bytter ut TVen dersom jeg forventer å få like gode bilder på en større skjerm?

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent med noen konklusjoner før du har fått testet for eksempel sonyen hos hifi klubben. Blir garantert et helt annet bilde enn hos elkjøp.

Du FÅR like gode bilder med plasma som du gjør med CRT, uansett om det er 32" eller 52" du skal ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil heller si at du skal vente til du finner en skjerm du er fornøyd med.
    Når det gjelder plasmaskjermer så tar dem seg aldri vanvittig bra ut i butikk.. plasmaskjermer gjør seg best med mindre lys

Finn en butikk eller kompis der du får eksperimentere litt på egenhånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Vet noen av dere om butikker som egner seg for å teste Panasonic sin nye plasmaserie når den kommer?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv sitter jeg med en 32" radionette tv fra.. 98 tror jeg.
    Jeg syntes denne tven er mye bedre en mye av lcd tvene på markedet. Den sliter ikke med at personer og ting henger igjen når jeg ser film vertfall!!

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Selv sitter jeg med en 32" radionette tv fra.. 98 tror jeg.
    Jeg syntes denne tven er mye bedre en mye av lcd tvene på markedet. Den sliter ikke med at personer og ting henger igjen når jeg ser film vertfall!!
    Min TV er enda mindre og enda eldre. Fordelen er at jeg bruker lite tid på TV og film, og desto mer på musikk! Musikk er jo helt klart et "dypere" medium! Men mor vil ha flatskjerm, så da blir det nok sånn..mer tid på flate greier, mener jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Min TV er enda mindre og enda eldre. Fordelen er at jeg bruker lite tid på TV og film, og desto mer på musikk! Musikk er jo helt klart et "dypere" medium! Men mor vil ha flatskjerm, så da blir det nok sånn..mer tid på flate greier, mener jeg.
    Heh, faktisk bryr jeg meg bare om hodetelefoner, men kona vil ha stor TV... og da må jeg jo finne noe bra, i alle fall noe som er like ålreit som TVen vi har i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste må vel være å få prøve TV`n hjemme i ro og mak. Det at bildet henger beror vel på dårlige signaler, akkurat som det gjør på min TV når det er dårlig vær.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loce
    Det beste må vel være å få prøve TV`n hjemme i ro og mak. Det at bildet henger beror vel på dårlige signaler, akkurat som det gjør på min TV når det er dårlig vær.
    Ja, forsåvidt, men med leilighet i femte etasje uten heis, så frister det lite. Jeg vil heller finne en butikk med litt skikkelige lokaler. Setter min lit til HiFi-Klubben i første omgang.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loce
    Å se på TV i butikk er i mine öyne närmest meningslöst, men får svärt lite ut av det annet enn utseende på TV-en og refleksjoner i skjermen.
    Det er klart best å teste TV-en i normale omgivelser.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Å se på TV i butikk er i mine öyne närmest meningslöst, men får svärt lite ut av det annet enn utseende på TV-en og refleksjoner i skjermen.
    Det er klart best å teste TV-en i normale omgivelser.
    Ok... men er det virkelig ingen butikker (gjerne i Oslo) som har akseptable testlokaler?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sinsen
    Ok... men er det virkelig ingen butikker (gjerne i Oslo) som har akseptable testlokaler?
    Nå bor ikke jeg i Oslo lengre, så det må noen andre svare på.
    Har ikke El-kjöp en bytterett eller noe lignende, slik at man teste TV-en hjemme og levere den igjen hvis ikke den oppfyller dine krav?
    Betaler man noen hundre ekstra for levering, så slipper man bärejobben.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Nå bor ikke jeg i Oslo lengre, så det må noen andre svare på.
    Har ikke El-kjöp en bytterett eller noe lignende, slik at man teste TV-en hjemme og levere den igjen hvis ikke den oppfyller dine krav?
    Betaler man noen hundre ekstra for levering, så slipper man bärejobben.
    Jo, det stemmer, men jeg vil gjerne komme så nære som mulig det rette valget før jeg kjøper, og eventuelt bytter.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg velger å stole på de som har mere peil enn meg, leser hvem som er testvinnere for å så sjekke om jeg er enig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •