Påbud om galvanisk skille?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Påbud om galvanisk skille?

Skal til å bestille en Panasonic 37" plasma. Ser i tilbehør at det snakkes om en påbudt galvanisk skille.

Galvanisk skille. Påbudt til kabel-TV. - MPX

Må jeg bestille en slik eller er det bare tull på dagens nye modeller? TV skal kobles mot kabel TV som påbudet her refereres til.

Regner kanskje med at det er innebygd i TV. Prisen spiller ingen rolle, det er verre at denne delen ikke er lagervare og at jeg risikerer å måtte vente unødvendig lenge på leveransen...

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    påbudt galvanisk skille - Google-søk

Google er din venn !!

c",)

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hm

Sitat Opprinnelig postet av vidarso
    Skal til å bestille en Panasonic 37" plasma. Ser i tilbehør at det snakkes om en påbudt galvanisk skille.

Må jeg bestille en slik eller er det bare tull på dagens nye modeller? TV skal kobles mot kabel TV som påbudet her refereres til.

Regner kanskje med at det er innebygd i TV. Prisen spiller ingen rolle, det er verre at denne delen ikke er lagervare og at jeg risikerer å måtte vente unødvendig lenge på leveransen...
    Slik jeg har forstått det så trenger du ikke å ta hensyn til dette hvis du ikke har jordede kontakter i huset eller leiligheten din.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs litt.

Hvis du kun har koblet coax kabelen til TV'n - OK.

Men, det er vel ganske vanlig å la kabelen fra TV'n gå innom en receiver, DVD-opptaker, PVR boks eller lignende.

Da kan du fort ha to apparater som er koblet isammen med coax kabel.
    Ettersom hvert apparat kan ha forskjellig jordnivå - kan man risikere en spenningsforskjell og dermed samme effekten.

Dette var noe man så i sin tid med gammel type nettverk der coax kabel ble brukt. F.eks. med en PC koblet til en stikk-kontakt og en skriver koblet til en annen stikk-kontakt og coax kabel mellom nettverkskort i PC og skriver var det ikke uvanlig at en spenningsforskjell i jordnivået i de to enhetene kunne ta knekken på et nettverkskort eller to. Målte selv engang en forskjell på 48 volt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer litt på hvordan dette er i forhold til bruk av en kabel-tv stb. Det er vel mindre og mindre vanlig og ha koax direkte i TV-en. stb boksene har jo skjelden jordet stikkontakt, skal man bruke jordseparator på disse også?

- Judaz

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis TV er koblet til jordet stikk, ja. Du kan ikke regne med at STB har innebygget galvanisk skille.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at de fleste ikke bruker galvanisk skille? Jeg brukte det på en av mine Sony flatskjermer og bildet ble pepra med smearing. Det forsvant da jeg fjernet skille. Det er heller ikke rappotert noen branner for manglende bruk av galvanisk skille.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidarso

Det ER en reell brannfare ved manglende bruk av galvanisk skille. Men følgende kriterier MÅ være til stede:
    -Det må være en jordet TV
    -Den må brukes på jordet strømnett
    -Det må brukes kabel-TV
    -Det må være jordfeil på kabelnettet

Dersom man fjerner et kriterie, så er det ingen fare ved manglende bruk av galvanisk skille. Allikevel; om det er jordfeil på kabelnettet er vanskelig å vite for forbruker.
    Grunnen til at det er påbudt å selge galvanisk skille sammen med nye TV'er er at tilsynet mener forbruker er uviten (det stemmer jo tydeligvis i de fleste tilfeller, også når journalistene i VG ikke opplyser om hele sannheten) og ikke selv er i stand til å bedømme når/om man trenger det.
    I tillegg er det også slik at på mange TV'er hvor det i dag ikke er nødvendig med galvanisk skille, godt kan få behov for det senere ved eksempelvis bytte av leverandør, flytting eller rett og slett når TV'en blir overdratt ny eier.

Det er allikevel idiotisk at det SKAL selges med TV'er som ikke er jordet, men må understreke at vi lever i Norge.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •