Skuffet på Pioneer plasma! Fyyyy!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skuffet på Pioneer plasma! Fyyyy!

Jeg er ikke noen guru på Audio eller Video, men må likevell uttrykke min skuffelse. Jeg har lenge lett etter en plasma som er billig og grei nok. Har ju alltid satt Pioneer høyest på pidestalen, dels pga deres rykte og den høye prisklassen. Idag var jeg innom en forretning i Oslo for at se på flere. Dette er rekkefølgden på hvilken plasma jeg hade valgt (begynner med den beste):

1. Philips 37"
    2. Philips 42"
    3. JVC 37" (eller var det 35"?)
    4. Panasonic 37"
    5. Pioneer 43" (klart dyrest av dem alle!!)
    6. Luxor 42"

Dette er helt utrolig syns jeg! Luxor er greit nok. Det var den rimeligste plasman av dem alle. ca. 30.000 NOK inkl tuner og høytalere, men Pioneer! Hallo! 58.000 NOK og det var ikke bra.. Bildet var blasst, men fremfor allt så hakket bildet noe helt utrolig. Nesten like mye som på Luxor. Jeg trodde dette kom seg av tuner eller noe annet, men etter en lenger samtale med en av de ansatte, så fant jeg ut at Pioneer er en stor skuffelse. De hade fått levert igjen flere av Pioneer just pga den hoppingen/hakkingen. Fotball kampamper feks var ordentlig slitsomt å se på.
    Regner med at denne hoppingen kommer at dårlig skjermoppdatering, men det vet sikkert dere bedre enn meg.
    Er det noen fler enn meg som syns det samme? Hvordan måler man denne oppdateringshastigheten? Greit å vite, så man ikke løper å importerer en plasma som er så dårlig. Noen som vet hva som sitter i Philips Plasmaen? Finnes det noen rimeligere plasma som bruker samma komponenter som Philips?

Veldig takksam for mange og raske svar. Skulle hatt en plasma til helgen egentlig:-)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig setter jeg Phillips apparatene under Panasonic og Pioneer.

Phillips bruker desverre et plasma panel med en del svakheter (ALIS)

For mange så virker Philips plasma meget skarp og fantaskisk med pixel pluss, men det egner seg ikke for film. (PS jeg er født negativ mot phillips)

JVC er 35". God TV med god lyd. Desverre kun 480 linjers oppløsning og 8 bits fargedybde (som også philips har)

Pioneer og Panasonic har 10 bits fargeoppløsning.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Husk at forholdene i forretningen ikke nøvendigvis er gode for å vurdere bildekvalitet, da miljøet er både svært lyst, samt at oppsettet kan være meget varierende.

Når det gjelder din rangering, kan nok den stemme fint på vanlige TV-signaler. Du har observert Philips' digitaliseringsprosess, som tilsynelatende skaper "vin av vann". Problemet er at prosessen også fjerner en del informasjon, og til syvende og sist er det mange (inkludert meg selv) som synes det blir litt mye av de "gode".

Panasonic/Pioneer har ikke verdens beste tunere, det er ikke der styrken ligger hos disse, men på ren og skjær bildekvalitet.

Kobler du opp en skikkelig DVD-spiller med komponent, ev. HDMI på Pioneer skjermen, kommer du nok frem til en annen konklusjon skal du nok se!

For øvrig er alle skjermene, foruten Pioneer'en og Panasonic'en 8-bits maskiner... Se etter graderinger på himmel etc.

Uansett, din rangering ser korrekt nok ut den, hvis hovedkriteret er å vurdere tuneren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for raske svar:-)

Godt å se at jeg ikke er alene på forumet:-) Tror jeg blir trogen gjest her!
    Men uansett hva dere sier om 8 eller 10 bits grejer, farger osv, så er det er et minste krav at bildet ikke skal hoppe når kamera sveper frem?
    Vet ikke om det er oppsettet, men han som jobbet der sa at oppsettet var helt likt. Pioneer ble mye bedre, sa han, med HD signal. Det er tydligvis 1 eneste TV kanal som sender i dette formatet og min satelitt dekoder, VHS eller DVD sender knappast i dette formatet:-)

Jeg bruker mest TV til DVD, TV, XBOX og i værste fall *urk* VHS. Da er jeg redd for at jeg kommer til at irritere meg over denne hoppingen noe sinnsykt.

Men tilbake til spørsmålet. Hvordan oppgis denne hoppingen i specen? Er det oppdateringshastighet, eller er dette noe som produsentene ikke oppgir?

Kan det være så ille at denne hoppingen kommer fra en dårlig tuner?

Fortsatt takksam for svar:-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hoppingen har nok med tuneren/prosesseringen å gjøre, ja! Har selv hatt Pioneer 433HD, og der var det lite hakking på DVD materiale. Hvis du ber de skru av "signalvaskingen" på Pioneer skjermen vil for øvrig mye av hakkingen forsvinne...

Jeg har for øvrig nå en Panasonic PA20 skjerm, og er meget fornøyd med denne. Pioneer har hakket mer korrekte farger og litt mer punch i bildet (pga lysutbyttet), mens Panasonicen gir langt bedre dynamikk, da i hovedsak grunnet enormt kontrastnivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da kanskje vi kan klage litt på tunern da, men jeg syns likevell det er dårlig at de ikke sender med en passande tuner.

Jeg såg ingen forskjell på dette med oppløsningen. Hva har dette å si egentlig med bildet? Når en skjerm har oppløsningen 852 x 480 Pixels
    og tunern som følger med har opptil 1024 x 768 og så ser man på PAL TV som har XXX x 56X et eller annet. Da må det ju mangle masse linjer? Er dette godt synlig egentlig og har det noe å si?

PÅ forhånd takk igjen:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har erfaring med denne hakkingen selv? Som vet om den forsvinner ved bruk av en bedre tuner, f.eks. digital satelittuner? Eller blir borte ved å tweake på noen innstillinger?

Har bestilt meg en slik skjerm, men begynner å få kalde føtter. De skjermene jeg har sett har jo vært oppkoblet mot Pioneer sine egne DVD-spillere via HDMI, og da blir jo resultatet helt konge.

Jeg vil kunne se på TV uten å irritere på meg magesår...

Kan noen berolige meg?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres mer eller mindre ut som problemet jeg hadde på min nye Philips. (vanlig tv da)
    Signalet fra kabelnettet vart rett og slett for dårligt i forhold til tv'n.
    Bildet hang liksom litt etter så det ble en fin skygge av alt. Enkelte ganger skikkelig ille da ble det speileffekt av hele bildet.
    Trodde først det var tv'n som var ødelagt men etter utallige timer med philips NDS fikk jeg til svar at jeg måtte ha parabol eller digitaltv for å i det heletatt få noenlunde bilde på tv'n.
    Ganske irriterende da vi har gratis kabeltv i boretslaget.
    Måtte nå bare bite i det sure eplet og abonere på kanal digital.
    Uansett. det ble forbedring men ikke noe wow.
    Synd at gode apparater blir stoppet av signalkildene i lille norge...

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke noen guru på Audio eller Video, men må likevell uttrykke min skuffelse. Jeg har lenge lett etter en plasma som er billig og grei nok. Har ju alltid satt Pioneer høyest på pidestalen, dels pga deres rykte og den høye prisklassen. Idag var jeg innom en forretning i Oslo for at se på flere. Dette er rekkefølgden på hvilken plasma jeg hade valgt (begynner med den beste):

1. Philips 37"
    2. Philips 42"
    3. JVC 37" (eller var det 35"?)
    4. Panasonic 37"
    5. Pioneer 43" (klart dyrest av dem alle!!)
    6. Luxor 42"

Har vært å kikket på overnevte plasma skjermer og må være enig med deg der. Philips var klart best og Pioneeren dårligst. Da snakker jeg om vanlige Tv sendinger. Bilde på Pioneeren var uskarp og grøtet.Har ikke sett Luxor. Var i 3 forskjellige foretninger.Siba-Elkjøp-Ekspert.

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hva som sitter i Philips Plasmaen? Finnes det noen rimeligere plasma som bruker samma komponenter som Philips
    Philips kommer med nye Plasma/LCD i april og utover sommeren.

http://www.ces2004.philips.com/produ...0Entertainment

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den 37" Philipsen, snakkes det da om "Philips 37-PF-9965"?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    For mange så virker Philips plasma meget skarp og fantaskisk med pixel pluss, men det egner seg ikke for film. (PS jeg er født negativ mot phillips)

JVC er 35". God TV med god lyd. Desverre kun 480 linjers oppløsning og 8 bits fargedybde (som også philips har)
    Hvilken Philips har 8 bit? 9965 har i alle fall 10 bit. De nye modellene som kommer neste måned (i alle fall i Tyskland) går over til Pixel Pluss 2 som er bedre egnet for film. HDMi og lavere pris skal de nye skjermene også få.

For de som skal se på forskjellen på skjermer anbefaler jeg en tur til Lefdal i Sandvika, der får man sett mange skjermer under identiske forhold.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas

Hvilken Philips har 8 bit? 9965 har i alle fall 10 bit. De nye modellene som kommer neste måned (i alle fall i Tyskland) går over til Pixel Pluss 2 som er bedre egnet for film. HDMi og lavere pris skal de nye skjermene også få.

For de som skal se på forskjellen på skjermer anbefaler jeg en tur til Lefdal i Sandvika, der får man sett mange skjermer under identiske forhold.

Robert-
    Hmmm. Er du sikker på det, Robert? 42PF9965 Alis har iallfall garantert ikke 10 bits RGB driver, da ingen ALIS skjerm har dette... Spørsmålet er da eventuelt om 42PF9955 har 10 bits driver...

I følge http://www.p4c.philips.com/files/4/4...12_pss_eng.pdf har iallfall 42PF9955 1000:1 kontrast og 650 cd/m. Dette samsvarer ikke med verken Pioneer eller Panasonic's specs, som sammen med Fujitsu er eneste produsent med 10 bits driver for øyeblikket...

Fint hvis du har noen referanser ang. 10 bit på Philips Robert! Jeg har for øvrig selv sett at skjermene som her nevnes umulig kan ha 10 bit, så jeg vet vel egentlig svaret... Har for øvrig ikke sett 9955, men her følger jeg overstående logikk... :wink:

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står da "10 bit processing" i det dokumentet du linker til.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer 504 har ifølge mine øyne lite eller ingen hakking eller tåkete bilder, kjører Lyse Energi dekoder,bredbånd/fiber, på tv-signaler.

Og ihvertfall ingen som helst dårlig kvalitet på dvd signaler/bilder.

Snufs...

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke disse problemene som Pioneer skjermen skulle ha, var innom en forretning i Oslo. Der hadde de Pioneer og Panasonic 50 tommere utstilt. De kjørte noen DVD filmer og tv signaler, seffers via digital dekoder. Har personelig aldri sett så bra bilder før (Pioneer), kjenner meg ikke igjen i de problemene dere nevner..

Synes også at Philips skjermen er veldig bra.

:?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det står faktisk det... Merkelig er det uansett, siden spesifikasjonene ikke tilsier at panelet leveres fra Pioneer, Panasonic eller Fujitsu. Kan være et Fujitsu panel for øvrig, der specs er oppgitt litt ulikt enn Fujitsu selv...

9965 med ALIS har iallfall ikke 10 bits prosessering, det var i utgangspuktet den skjermen du henviste til...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig setter jeg Phillips apparatene under Panasonic og Pioneer.
    Jeg har ikke sammenlignet med andre, men Expert rett over gata har utstilt noen Philips-skjermer, og etter min mening er ikke bildet bra! I deler av bildet med myke fargeoverganger blir det svært ofte synlig en effekt som jeg best kan beskrive som "maurtue-effekten". Det vil si at pikslene er tydelige og varierer tilsynelatende tilfeldig i intensitet.

At man kan se pikslene oppfatter noen som "skarpt". for meg er det bare irriterende...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...Ser du refererer til at Fujutsu produserer for Philips, og da er iallfall svaret klart på 9955, da denne benytter et Fujitsu panel med 10 bits...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om 9955 får panel fra fujitsu, men jeg mener iallfall at 9955 gir et bedre bilde enn 9965.

For oversikt over hvilke produsenter som bruker hvilke paneler så kan man se på avsforum sin FAQ her:

http://www.avsforumfaq.com/~plasma/#makers

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •