Verdens beste plasma? Runco XP-50DHD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Verdens beste plasma? Runco XP-50DHD

Her kommer testen som viser at Runco PlasmaWall XP-50DHD antakelig er verdens beste plasma. Men prisen er til å grine av (villedende 14000 Euro!):

AREA DVD - Das DVD & Heimkino - Online - Magazin mit vielen DVD - News, DVD-Reviews und Tests von DVD-Playern, Heimkino-Receivern, Lautsprechern und Videoprojektoren

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke linken din fungerer..... (?)

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tysken min er ikke så mye å skryte av, men forstod det slik at den kun har 5000:1 i kontrast.

Uansett blir ca. 113000 kr. litt i overkant for meg...

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oops, dobbel post.

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linken fungerer, men ikke noe test der.
    Kan denne linken stemme? TEST: Runco 50-Zoll-Full-HD-"Plasma Wall" XP-50DHD (06.02.2008 )

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den linken var bedre.

For pris/ytelse så får den karakteren 6 av 10.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var flott at du rettet opp linken. Om dere kan tysk, så ser dere vel at kontrasten på 1: 5000 i dette tilfellet er mer REELL enn på mange andre apparater? Se f.eks. også på Loewe`s siste 46 som er meget god. Den har forholdsvis lav kontrast, men er bedre enn de fleste skjermer jeg har prøvd. Jeg likte faktisk Loewen bedre enn min gamle Pioneer PDP-508. At Runco kommer dårlig ut på pris, er jo ingen bombe. Dette er kun for de som vil ha det beste. Nå er det likevel slik at det er Lyric som selger denne i Norge, og da kan vel de fleste vente seg en ganske grei pris....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivå er i allefall alpha-omega for min del. Jeg takler litt støy, evn at bildet ikke superskarp. Faktisk også at kalibreringen er litt off også, men når jeg sitter i et mørkt rom og ser at sorte scener faktisk lyser opp hele rommet som et grått lys, ja da kommer irritasjonen. Mister mye dybde i bildet også...

Vet ingenting om det faktiske sortnivået på denne Runco`en, men jeg vet at skjermer som for eksempel Loewe sin ikke hadde passet for meg.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har denne Runco skjermen, som en ikke oppnår ved å kjøpe en ekstern scaler/prosessor til for eksempel en ny Pioneer plasma? Sistnevnte sammen med en CrystalioII er jo et billigere alternativ (og jeg tør vedde også bedre)?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rundco'en er vel basert på et Panasonic plasma-panel?
    Ja. Tidligere brukte de Pioneer paneler, men bytte over til Panasonic proff-varianten. Akkurat det valget er jeg enig i.

Jeg er også enig i at en god flatskjerm, f.eks. Panasonic TH-50PZ850 eller den kommende proff-varianten av 11 G, sammen med en ekstern prosessor (har hatt DVDO50 før), sannsynligvis vil gi et bedre bilde enn Runco. For prisen på skjermen som er nevnt ovenfor er helt hinsides fornuft, og i alle tilfeller uaktuell for min del. Pioneer-skjermer vil jeg aldri ha igjen. Det har ikke vært annet enn trøbbel med dem, og da en kollega som er tekniker på NRK Sørlandet, fortalte at der gikk de bare for det beste, nemlig Panasonic proff-skjermene, så er mine fremtidige valg klare.

I motsetning til det mange her på forumet, så er jeg dessverre veldig sensibel for gal fargegjengivelse og gammakurver. Etter at jeg solgte Pioneer`n, koser jeg meg nå med en Loewe Aconda og Panasonic PA50. Sistnevnte har en latterlig lav oppløsning på 852x480 og en kontrast på "bare" 1:4000. Likevel er mange som kommer innom og har lagt ned flere 10000-er på en Full HD-skjerm, som nesten er oppgitt over at det er mulig å få så bra SD-bilder fra en vanlig 480/576i-signalkilde på skjermen. Så Full HD er oppskrytt all den tid vi ikke får denne kvaliteten på TV-sendinger på mange år (kanskje aldri 1080p pga båndbredden den legger beslag på) og Blu-ray som kanskje ikke bir noe annet enn et entusiast-format (Laserdisk anyone?)

Så mens mange klager over bitraten/komprimeringen på nye TV-kanaler som "Fem" eller "Viasat 4", så er denne komprimeringen nesten ikke synlig på Panasonic`n. Dessuten er den "spot on" på fargene ved D65 og har en gammakurve på 2.25 (kanskje har jeg bare vært heldig med mitt eks.?) De etterfølgende skjermene (PV60 og PV/PX70 og ikke minst PZ70) var ikke like gode hos meg. På min for lengst solgte Pioneer 508 var det ikke mulig å få opp en stabil gammakurve på høyere enn 1.9 uansett modus, så da gikk den rett ut på bruktbørsen. Jeg kunne selvsagt ringt til Pioneer, for å få ”inngangskoden” til å rette opp Gammakurven til 2.22 manuelt, men da var jeg lei av hele skjermen. Den nye kjøperen fikk nesten hakeslipp over at jeg kunne være misfornøyd med en skjerm som var den beste han noen gang hadde hatt i sin stue, men da er i alle fall alle fornøyde.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Dessuten er den "spot on" på fargene ved D65 og har en gammakurve på 2.25 (kanskje har jeg bare vært heldig med mitt eks.?

På min for lengst solgte Pioneer 508 var det ikke mulig å få opp en stabil gammakurve på høyere enn 1.9 uansett modus, så da gikk den rett ut på bruktbørsen. Jeg kunne selvsagt ringt til Pioneer, for å få ”inngangskoden” til å rette opp Gammakurven til 2.22 manuelt, men da var jeg lei av hele skjermen.
    Jeg personlig gir f.... i om en skjerm har en gammakurve på 2.25 eller 2.22, så lenge jeg er fornøyd med bildet.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    runco..hihi

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    . Etter at jeg solgte Pioneer`n, koser jeg meg nå med en Loewe Aconda og Panasonic PA50. Sistnevnte har en latterlig lav oppløsning på 852x480 og en kontrast på "bare" 1:4000.
    Jeg tror dette er veldig subjektivt. Jeg kunne ikke levd med et bytte fra min 508 til noen av de skjermene du nevner.

Det har ikke vært annet enn trøbbel med dem, og da en kollega som er tekniker på NRK Sørlandet, fortalte at der gikk de bare for det beste, nemlig Panasonic proff-skjermene, så er mine fremtidige valg klare.
    Pussig at de ikke er mer snakk om det på norges største AV-forum om det er så mye trøbbel med de? De gjør jo rent bord på det meste som er av tester, og jeg har aldri hørt om noe problemer. At ikke du klarer å få gamma-kurven til å bli perfekt uten å betale for IFS kalibrering (slik som er ment fra Pioneer sin side), eller åpne en undermeny kan vel neppe kalles et problem (om det var det du mente).

Og beklager om det høres frekt ut, men jeg setter ikke så veldig mye mer lit til en NRK-ansatt enn bildeentusiaster på ulike forum. Det er flere bedrifter som har brukt proffskjermene til Panasonic, for så å bytte til Pioneer, og visa versa. Jeg tror svaret du får på hva som er "best", havner ned på hvem du spør.

Dog, det kunne vært spennende å sett hva som skjedde med en Pioneer om den ble koblet til en Crystallio.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Dog, det kunne vært spennende å sett hva som skjedde med en Pioneer om den ble koblet til en Crystallio.
    Så absolutt!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussig at de ikke er mer snakk om det på norges største AV-forum om det er så mye trøbbel med de? De gjør jo rent bord på det meste som er av tester, og jeg har aldri hørt om noe problemer. At ikke du klarer å få gamma-kurven til å bli perfekt uten å betale for IFS kalibrering (slik som er ment fra Pioneer sin side), eller åpne en undermeny kan vel neppe kalles et problem (om det var det du mente).
    Kalibrering er ikke noe problem. Jeg har reist noe rundt på Sørlandet for å kalibrere for andre, så det er ikke det som er utfordringen. Men det var først da jeg fikk låne skikkelig test-utstyr (kostet ca. 25 000 kroner), at jeg så at skjermen neppe kan var slik den bør være.

Når Trond B hevder at det er det samme for han om skjermen har en gamma-kurve på 2.25 eller 2.22, så har han ikke forstått hva det dreier seg om. Jeg tror neppe noe menneskelig øye klarer å se forskjell på 0.03. Men la meg forsøke å forklare hva det dreier seg om: En skjerm som har en noenlunde linær gamma-kurve på rundt 2.2 vil ha en gjevn lysintensitet fra det mørkeste partiene i bilde til de lyseste (fra 0IRE til 100IRE). Nå gamma-kurven får karakter av en S-kromming, så ender det som regel med en kurve på 1.5-1.7. Da blir bildet i overkant lyst/pågående i store deler av bildet. Det kan du selvsagt gjøre noe med ved å reduserer lysstyrken (eventuelt også kontrasten) for å få ned intensiteten. Men samtidig risikerer du at andre partier i bildet blir for mørke. Min utfordring ble derfor at jeg "aldri" fant den optimale bildesammensetningen i et helt mørkt rom (i en lys stue er ikke dette noe stort problem). Selv om jeg vet at 508 skal klare 2.2 i film-modus, kom den aldri over 1.9 hos meg, og dessuten vaierte den veldig fra 0IRE-100IRE. Hadde jeg kjøpt denne skjermen i Norge, hadde jeg reklamert, men Sverige er for langt.....

Som sagt, jeg klarer meg nå veldig godt med PA50. Hva folk tror eller "synser" om egenskapene til denne skjermen, er ikke tilstrekkelig. Her må man vite, gjerne ved hjelp av måleinstrumenter som kan bekrefte eller avkrefte det øye mener å se. Noe mer er ikke nødvendig å si fra min side. Her i gården blir det bare Panasonic fremover, eventuelt en skjerm fra Loewe om prisen skulle synke.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Trond B hevder at det er det samme for han om skjermen har en gamma-kurve på 2.25 eller 2.22, så har han ikke forstått hva det dreier seg om. Jeg tror neppe noe menneskelig øye klarer å se forskjell på 0.03. Men la meg forsøke å forklare hva det dreier seg om: En skjerm som har en noenlunde linær gamma-kurve på rundt 2.2 vil ha en gjevn lysintensitet fra det mørkeste partiene i bilde til de lyseste (fra 0IRE til 100IRE). Nå gamma-kurven får karakter av en S-kromming, så ender det som regel med en kurve på 1.5-1.7. Da blir bildet i overkant lyst/pågående i store deler av bildet. Det kan du selvsagt gjøre noe med ved å reduserer lysstyrken (eventuelt også kontrasten) for å få ned intensiteten. Men samtidig risikerer du at andre partier i bildet blir for mørke. Min utfordring ble derfor at jeg "aldri" fant den optimale bildesammensetningen i et helt mørkt rom (i en lys stue er ikke dette noe stort problem). Selv om jeg vet at 508 skal klare 2.2 i film-modus, kom den aldri over 1.9 hos meg, og dessuten vaierte den veldig fra 0IRE-100IRE. Hadde jeg kjøpt denne skjermen i Norge, hadde jeg reklamert, men Sverige er for langt.....
    Jeg vet hva gamma er. Det Trond B nok mente (slik jeg forstod det) var at det er helhetsinntrykket som teller.

Du sa jo selv at du trodde kanskje dette var oppnåelig i en meny. Mao kan det neppe være en reklamasjonrett.... Det er en grunn til at Pioneer har lagt til rette for IFS kalibrering, og kurser firmaer på det rette verktøyet.

Som sagt, jeg klarer meg nå veldig godt med PA50. Hva folk tror eller "synser" om egenskapene til denne skjermen, er ikke tilstrekkelig. Her må man vite, gjerne ved hjelp av måleinstrumenter som kan bekrefte eller avkrefte det øye mener å se. Noe mer er ikke nødvendig å si fra min side. Her i gården blir det bare Panasonic fremover, eventuelt en skjerm fra Loewe om prisen skulle synke.
    Strengt tatt så er vel det vel det øye mener å se det som er viktig for folk flest.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sa jo selv at du trodde kanskje dette var oppnåelig i en meny. Mao kan det neppe være en reklamasjonrett.... Det er en grunn til at Pioneer har lagt til rette for IFS kalibrering, og kurser firmaer på det rette verktøyet.
    Mitt poeng er et skjerm bør komme så optmimalt justert fra fabrikk som overhodet mulig. Gjør den ikke det, har ikke ingeniørene gjort jobben sin. Manglende optimalisering har aldri vært noe problem med de CRT-skjermene jeg har eid. På Panasonic plasma er det normalt sett få justeringsmuligheter. Det tillates riktignok en variasjon i fargetemperaturen (valg mellom D55, D65 og D75), men likevel er helheten meget bra på både D65 og D75. På Pioneer`n (som ihvertfall jeg hadde) var dette langt fra tilfelle. Der var det et gjennomgående grønnskjær, som jeg aldri helt ble kvitt. Du skal ikke se bort fra at Bjørn Hegelstad kunne tatt dette litt lenger, men uansett så hadde jeg fått nok. Siden jeg heller ikke har vært fornøyd med 507, 436 og 434, så er det muligens Pana`s måte å tegne bildene på som jeg liker veldig godt. Men nok om det. Det var vel Runcos plasma som var utgangspunktet for denne tråden........

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Sortnivå er i allefall alpha-omega for min del. Jeg takler litt støy, evn at bildet ikke superskarp. Faktisk også at kalibreringen er litt off også, men når jeg sitter i et mørkt rom og ser at sorte scener faktisk lyser opp hele rommet som et grått lys, ja da kommer irritasjonen. Mister mye dybde i bildet også...

Vet ingenting om det faktiske sortnivået på denne Runco`en, men jeg vet at skjermer som for eksempel Loewe sin ikke hadde passet for meg.
    Har du sett Loewe Connect? Det mangler i hvertfall ikke dybdefølelse på den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett Loewe Connect? Det mangler i hvertfall ikke dybdefølelse på den
    Har du også sett/lånt denne? Jeg var ihvertfall mektig imponert. Om det ikke blir Panasonic PZ850 på meg, tror jeg jaggu det blir Loewe Individual Compose 46/52. Den hadde (som vanlig fra Loewe) en veldig bra bildeprosessor, som "duset" ned eventuell støy i bildet, slik at også dårlige signaler/kilder går ann å leve med. Litt dyr, men.....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Har du sett Loewe Connect? Det mangler i hvertfall ikke dybdefølelse på den.
    Ja, jeg har sett de fleste, om ikke alle. Har til og med tatt bilder av de....

Verdens beste plasma? Runco XP-50DHD-img_3167-copy-jpg
    Verdens beste plasma? Runco XP-50DHD-img_3168-copy-jpg

Jeg faller for designet, som jeg syntes er ekstremt bra. På mange måter er også bildet vanvittig bra, men LCD er bare ikke my cup of tea. Imponerende på utstilling eller i et Elkjøp-lokale, men i en mørk stue kommer det til kort for min del.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •