Verdens beste plasma? Runco XP-50DHD - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Men det var først da jeg fikk låne skikkelig test-utstyr (kostet ca. 25 000 kroner), at jeg så at skjermen neppe kan var slik den bør være.
    Mener du at du var fornøyd med det du så helt til du fikk måleinstrumenter til 25K som fortalte at det du så var feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at du var fornøyd med det du så helt til du fikk måleinstrumenter til 25K som fortalte at det du så var feil?
    Nei, selvsagt ikke. Det ville jo vært idioti. Jeg ble aldri fornøyd med 508, og da jeg etter ca. 6 måneder endelig fikk bekreftet mine mistanker om avvik gjennom målinger, så var det siste spikeren i kista for skjermen. Da ble den gamle Loewen på 32` satt opp igjen (med Pana PA50 i TV-stua), og siden har alt vært fryd og gammen. Men jeg savner selvsagt å ha en 50` tommers skjerm ved filmvisning.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt poeng er et skjerm bør komme så optmimalt justert fra fabrikk som overhodet mulig. Gjør den ikke det, har ikke ingeniørene gjort jobben sin.
    Tenk deg om...

1. jobben sin i forhold til en videofil entusiast som ikke velger skjermen sin i butikken, men kommer inn å vet hva han skal ha?

2. jobben sin i forhold til "ola forbruker" som elkjøp/expert/lefdal/siba skal lure med siste Pixar og "alt på fullt"?

Det er ikke ingeniørene som bestemmer at bildet skal se så "crappy" ut, det er markedsavdelingen. Skjermene skal skille seg ut i butikken.

(så kan vi på avforum si "dessverre", men slik er det)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk deg om...

1. jobben sin i forhold til en videofil entusiast som ikke velger skjermen sin i butikken, men kommer inn å vet hva han skal ha?

2. jobben sin i forhold til "ola forbruker" som elkjøp/expert/lefdal/siba skal lure med siste Pixar og "alt på fullt"?

Det er ikke ingeniørene som bestemmer at bildet skal se så "crappy" ut, det er markedsavdelingen. Skjermene skal skille seg ut i butikken.

(så kan vi på avforum si "dessverre", men slik er det)

DrE
    Det er ikke det dét handler om. En såkalt "Dynamisk" innstilling i butikk som skal fange potensielle kunders oppmerksomhet, er helt i orden. Ja, det er faktisk helt avgjørende når novisen kommer i butikken og skal velge mellom flere titalls skjermer som henger på veggen. Men det unnskylder ikke produsenten fra å lage en lett lilgjengelig D65 modus gjennom et par tastetrykk, når du omsider kommer hjem med apparatet. At dette åpenbart har vært et problem, ser vi nå ved at en del produsernter lanserer såkalte THX godkjente skjermer. THX-standarden skal man ikke legge for mye vekt på, men det synliggjør et økt behov for skjermer som gir et bilde "slik regissøren" ønsket det.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det unnskylder ikke produsenten fra å lage en lett lilgjengelig D65 modus gjennom et par tastetrykk, når du omsider kommer hjem med apparatet.
    Det er jeg enig i. Sier ja-takk til en slik funksjon.

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig at de ikke har fått til en bedre skjerm til denne prisen spør du meg... Mulig det er et konge bilde på den, det skal jeg ikke krangle på, men det er jo så utrolig mye annet som ødelegger for skjermen.

For det første er det sansynlig vis den styggeste fjernkontrollen jeg har sett på lang tid, og ser så plastikk ut at det er latterlig på en tv til 100k+.
    Tre ALT for godt synlige stygge logoer på fronten; THX, Runco og VideVision-merket er overhodet ikke pent ordnet. Det ser ut til at Tv'en har ekstern tuner og denne ser igjen ut til å ha et forferdelig dårlig display, i tilleg til et grusomt klumpete design, som også er med å ødelegge for TV'en. Bare 2 HDMI, er vel i grunn bare tåpelig i en High End TV. Menyene ser jo direkte håpløse ut. Selv om en skal ha mulighet til å stille ALT, er det ikke dermed sagt at menyene behøver å være så uoversiktlige som de ser ut til å være...

Når de først lager en så dyr og god TV lurer jeg på hvordan i all verden de kan overse disse tingene... Hvis en TV koster 14000 Euro kan de like godt ta 15000 Euro for den, og bruke de ekstra ca. 8.000,- NOK til å få rettet opp slike tåpelige ting som jeg har nevnt over her er nå min mening.

Totalt sett veldig lite imponert, men regner med at bildet allikevel sikkert er konge.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke det dét handler om. En såkalt "Dynamisk" innstilling i butikk som skal fange potensielle kunders oppmerksomhet, er helt i orden. Ja, det er faktisk helt avgjørende når novisen kommer i butikken og skal velge mellom flere titalls skjermer som henger på veggen. Men det unnskylder ikke produsenten fra å lage en lett lilgjengelig D65 modus gjennom et par tastetrykk, når du omsider kommer hjem med apparatet. At dette åpenbart har vært et problem, ser vi nå ved at en del produsernter lanserer såkalte THX godkjente skjermer. THX-standarden skal man ikke legge for mye vekt på, men det synliggjør et økt behov for skjermer som gir et bilde "slik regissøren" ønsket det.
    Det hadde selvfølgelig vært genialt å hatt en slik D65 knapp for oss entusiaster, til tross for at vi utgjør en forsvinnende liten del av markedet. Nå finnes det jo noe som heter IFS kalibrering, som gjør at man skal få en slik "knapp" eller flere. Man må selvfølgelig betale ekstra for en slik funksjon, men til gjengjeld komme det noen hjem til deg og setter opp TV`en akkurat slik man ønsker.

Hvis det er slik at produksjonen av selve panelene gjør det vanskelig (produksjons-variasjoner) å nå D65 uten å gå inn på softwaren som brukes til hvert eneste panel, så kan det godt tenkes at det er grunnen. Ting som høres merkelig/ulogisk for oss forbrukere, er ikke alltid like merkelig for en produsent....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Trond B hevder at det er det samme for han om skjermen har en gamma-kurve på 2.25 eller 2.22, så har han ikke forstått hva det dreier seg om. Jeg tror neppe noe menneskelig øye klarer å se forskjell på 0.03. Men la meg forsøke å forklare hva det dreier seg om: En skjerm som har en noenlunde linær gamma-kurve på rundt 2.2 vil ha en gjevn lysintensitet fra det mørkeste partiene i bilde til de lyseste (fra 0IRE til 100IRE). Nå gamma-kurven får karakter av en S-kromming, så ender det som regel med en kurve på 1.5-1.7. Da blir bildet i overkant lyst/pågående i store deler av bildet. Det kan du selvsagt gjøre noe med ved å reduserer lysstyrken (eventuelt også kontrasten) for å få ned intensiteten. Men samtidig risikerer du at andre partier i bildet blir for mørke. Min utfordring ble derfor at jeg "aldri" fant den optimale bildesammensetningen i et helt mørkt rom (i en lys stue er ikke dette noe stort problem). Selv om jeg vet at 508 skal klare 2.2 i film-modus, kom den aldri over 1.9 hos meg, og dessuten vaierte den veldig fra 0IRE-100IRE. Hadde jeg kjøpt denne skjermen i Norge, hadde jeg reklamert, men Sverige er for langt.....
    Jeg så Tim Burtons "Sweeney Todd" på kino i går, og tok meg i å lure på hvordan den kom til å se ut på flatskjerm.

Stikkord:
    "engelsk" look med svært umettede, blasse farger
    Veldig mys spill på mørke og skyggefyllte scener hvor man må anstrenge seg for å skille ut detaljene.

For en LCD-tv kunne man i prinsippet kanskje ha oppnådd noe av det samme ved å legge ved metadata om "lysnivået" som kunne brukes til å redusere belysningen (og beholde presisjon i mørke partier). I praksis så tror jeg at filmen, dersom man prøver å beholde stilen, kommer til å knuses i mørkegrått og vise kompresjonsartifakter i de mørke feltene.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes nok mange "entusiast" eller "hi-end" produkter som er svært overpriset i forhold til ytelsen de tilbyr kjøperene. Sikkert et par millionærer der ute som kjøper den i den tro at det er verdens beste skjerm...

Men dette betyr ikke nødvendigvis skyhøy fortjeneste, da man må tenke på utviklingskostnader og produksjonsantall. Mange som kjøper denne skjermen er nok mest opptatt av å eien en skjerm som ikke alle andre har eller har råd til.

Personlig ønsker jeg alt av avprodukter velkommen, så får det være opp til hver enkelt å avgjøre om dette er gull eller humbug, hehe.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •