Høyfrekvent pipelyd - PHILIPS 32PW6506

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyfrekvent pipelyd - PHILIPS 32PW6506

Jeg kjøpte meg i går PHILIPS 32PW6506. TV'n var helt ok, klart bilde og bra utseende. Men den har en sånn høyfrekvent pipelyd som man hører spesielt på eldre TV'r. Plagsom lyd, som gir hodepine. Jeg er spesielt skjør på disse lydene. Dama kan ikke høre den. Finnes det noen måte å bli kvitt denne lyden, eller er den kommet for å bli? Vurderer å bytte inn TV'n i en annen en, men det er vanskelig å finne en tv som ikke piper, da de somregel er utstilt sammen med 100 andre TV'r.
    Er det vanlig med denne lyden på alle TV'r i denne prisklassen? Min far har en phillips tv som er helt stille, men den koster opp mot 20.000, og det er en litt annen klasse en jeg har råd til...
    Håper på gode råd, utrolig irriterende. 30 dagers returrett er bra...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle 50 Hz apparater gir hyling på 16525Hz (25 x 625)

Men noen hyler mer enn andre. Mulig du har en spole som ikke er bra hvis du virkelig irriterer deg over den.

Det er faktisk det første samboeren merket når jeg lånte hjem en 50 hz når min 100 var på reprasjon.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Alle 50 Hz apparater gir hyling på 16525Hz (50 x 625)

Men noen hyler mer enn andre. Mulig du har en spole som ikke er bra hvis du virkelig irriterer deg over den.
    Tradisjonelt brukes signalet fra linjeavbøyningen til å generere høyspenning til billedrøret. Linjesignalet tranformeres opp i "linjetransformatoren" og via boosterdiode/spenningstrippler mater den billedrøret med 20-30kV. Av og til er det selve linjetransformatoren som er årsak til støyen. Hvis den må skiftes etter garantiperioden koster det flesk.
    Jeg råder alle med disse problemene til enten å bytte apparat eller å finne en annen permanent løsning før de evt må betale moroa selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen unormal lyd fra TV'r egentlig. Bare utrolig irriterende at jeg skal høre den. Får prøve den etpar uker, og bytte den hvis det ikke er til å leve med. Hvis du mener lyden er helt borte fra 100Hz TV'r så må jeg vel gå for det. Hvor høye frekvenser er det egentlig naturlig å høre?
    Det er så mye mas med å returnere TV'n, tung skit... irriterende, kanskje jeg må ta meg en tur på skytebanen istedet... uten hørselvern
    Skal sende en mail til Philips å høre om det er normalt...

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersab
    Det er så mye mas med å returnere TV'n, tung skit... irriterende, kanskje jeg må ta meg en tur på skytebanen istedet... uten hørselvern
    Hvis du vil unngå å høre linjefrekvensen, er det en bedre løsning å kjøpe en 100Hz TV enn en tur på skytebanen.

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Løsningen er å levere den inn på verksted, for å få forseglet linjetrafo og div. spoler i linjetrinn med lakk. Blir som regel helt fin etterpå. Dette er en "feil" som kan oppstå på alle 50Hz apparater, og faktisk på 100Hz app. også pga. harmoniske svingninger.
    Gled deg til du blir eldre og øra stivner, da hører du ikke et pip over 13 - 14 kHz

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa på en Tone Generator jeg lastet ned. Jeg hører toner helt klart opp til 18500 Hz, over det hører jeg ikke lengre. Hva er normalt?

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si hva som er normalt, kommer som sagt an på alder, men opp til 16 - 16,5 kHz er vel normalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bytte inn TV'n. Har tittet på to TV'r, det står mellom PHILIPS 32PW6506 og Sony KV-32FX68. Hvor sikkert er det at ingen av disse piper på samme måten? Noen synspunkter på disse tvene? Sonyen ser jo best ut. Begynner ikke Philipsen å bli litt gammel?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FX68 er en relativ gammel TV (ny kasse men, samme elektronikk som LS 60 mener jeg modellen var)

Den lir av det evindelige mongo lydproblemet til Sony (man må slå av høyttalerne hver gang man slår det på hvis man skal bruke det på anlegget)

TV'n har 3 scart, men har noe sløret bilde sammenlignet med bedre 100Hz. Har også linjeflimmer/txt flimmer.

Personlig ville jeg valgt denne, hvis det stod mellom disse apparatene ene og lene pga av pipelyden. Selv om bildet på 6506 er en del bedre på tv sendinger (ikke DVD).

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersab
    Testa på en Tone Generator jeg lastet ned. Jeg hører toner helt klart opp til 18500 Hz, over det hører jeg ikke lengre. Hva er normalt?
    20 - 20kHz er det normale et menneske kan høre.

Svært mange skjønner ikke hvilken pipelyd jeg snakker om når jeg sier at TV'n deres piper.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært mange skjønner ikke hvilken pipelyd jeg snakker om når jeg sier at TV'n deres piper.
    Hehe, stemmer det. Samboeren min trur jeg er gal som skal bytte tvn, hun hører ingenting. Satser på FX68 jeg, får håpe det er bedre. Det som er dumt med 8606 er at det ikke er flatskjerm. (ser liksom så kjedelig/gammel ut). Takk nok en gang for tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du sliter litt jeg andersab. Den beste løsningen for ditt vedkommende ville nok være og bytte til projektor, eller plasma/lcd (men da må du arve :lol: ) piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ip

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...pID=1&s=pl

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...pID=3&s=pl

villedende forslag hehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •