Gjøre innstillinger i TV eller DVD spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gjøre innstillinger i TV eller DVD spiller?

Jeg har en Panasonic PZ70 som har begrensete muligheter for innstillinger for bilde mens jeg har en DVD spiller med bra muligheter for bildeinnstillinger. Fungerer det like bra å gjøre innstillingene for bilde på DVD spiller? (Bruker skjermen nesten utelukkende som filmfremviser via DVD.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Kalibrer begge. Først TV'n. Så korrigerer du resultatet med DVD spilleren. F.eks fargestikk man ikke fikk bort i tillegg til optimalisering av kontrast/lysstyrke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til. Det kan være lurt å gjenta dette noen ganger frem og tilbake. Dvs. kalibrere TV, DVD, TV, DVD osv. X antall ganger til man finner det beste kompromisset/gjennomsnittet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. Det er nettopp det du nevner med fargestikk som jeg opplever som et problem på denne skjermen. (Panasonic 50" TH-PZ70) Ser i siste nummer av Hjemmekino at den slår ut på grønt og rødt. Selv har jeg bare lagt merke til grønnstikk. Mens jeg venter på hvilken Blue-Ray spiller jeg skal gå for er jeg godt fornøyd med min Denon DVD-2930. Er det Gammakorreksjon som er tingen å justere for å rette på fargestikk? Jeg har kalibreringsdisken fra DVE. Har lest og brukt guiden fra Gorm om kalibrering med denne disken, men den sier ikke noe om hvordan jeg kan endre fargestikk gjør den vel? Tips?

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei AndymcNebb. Lenge siden. ser du har vært flittig på forumet Viderekommen og greier.

Til desibel32:
    Når det gjelder kalibreringen av tv/dvd, er det du er ute etter, å oppnå de mest naturlige innstillingene som også vil være nærmest det producer har funnet som det beste for sin film. Noen filmer er spilt inn med andre toner enn det du syns er normalt, mens film producer har valgt å filme slik for å gi en stemning og et eget preg på filmen.
    Er du ikke sikker på hva du skal gjøre og vet hva du gjør, bør du skrive ned den innstilling som du er mest fornøyd med før du forsetter med å kalibrere på både tv og dvd, og roter det godt til og må nullstille og begynne igjen fra scratch.
    La tv stå på min. 20 min før du begynner for å varme seg og bli jevn som den er ellers. Ha belysning og sitte avstand som du vil ha når du ser filmen.
    Dvd spillerens innstillinger bør stå nøytralt når du begynner med tv, kjør en calibrator disc.
    Finn den optimale innstilling. Juster så med spillerens innstillinger. De fleste kal. prog. vil at du skal senke lys ganske langt ned, for så øke kontrast mye.
    Farge innstiliingen bør være- cinema-warm, for å komme nærmest det riktige oppsettet.
    Husk at innstillingen ikke nødvendigvis vil være like god på andre apparat, og også forskjellige disc's kan virke å kreve ytterligere innstillinger, etter kjønn- som bla ntsc om du bruker det.
    Dette er noen erfaringer jeg kan bidra med her.
    Men det beste bildet jeg får her selv, er med dvd spilleren ganske så nøytralt innstilt, da det ikke alltid er i dvd spilleren den beste bildeprosessoren sitter, og gamma og lys og slike ting ødelegger gjerne mer av det naturlige bildet enn det gagner. Men igjen avhenger det av hvilken spiller du har....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •