Scart - RGB

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Scart - RGB

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scart - RGB

Hei, er på utkikk etter en 32" widescreen TV. Og har lest endel i forumet her de siste dagene. Jeg ser mange skriver at det er viktig med minst 2 RGB innganger. Er det noen som kan beskrive dette for en amatør. Jeg ser noen TV'r har 2 stk RGB - scart, men totalt har de 3 scart innganger. Hva er den siste scarten som ikke er RGB? Kan ikke denne brukes til DVD spiller feks?

I dag bruker jeg S-Video fra min DVD spiller til TV'n, da det kune er s-video utgang på dvd spilleren, og ikke scart. Er dette greit på en ny tv også... altså å bruke s-video fra dvd til s-video inngangen på tvn, eller er det bedre å kjøpe en overgang fra s-video til scart?

Håper noen kan forklare meg forskjellen på RGB - Scart, og bare Scart...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En SCART kontakt kan overføre mange typer signaler. RGB, kompositt og S-video. RGB gir best resultat fra DVD, men selv om ikke TV apparatet har RGB inngang så kan man kjøre via f.eks kompositt med da med redusert resultat. Det skal sant sies at godt over halvparten som eier DVD ikke tenker på dette og har aldri vært i menyen for å aktivere RGB. Noe om videosignaler:

RGB - signal
    Et RGB signal er et signal som består av 3 signaler. Rødt, Grønt og Blått fargesignal. Dette er signalet som kommer fra kameraet. Signalet som går inn i selve bilderøret i TV-apparatene er RGB signal. Ved å bruke RGB signal i hele signalveien oppnår man høyest mulig kvalitet. Det er ingen forbrukerprodukter som lagrer RGB signalet direkte, men en rekke DVD spillere har utgang for RGB signal via scart. En stor del av nyere TV-apparater og projektorer har inngang for RGB signal. For å overføre RGB signal trenger man tre ledere + jord.
    Dette blir som regel gjort med en SCART kabel. Til projektorer blir det som regel kjørt 5 forskjellige kabler med sync på 2 egne kabler. Tilkoblingen er ofte BNC.

Komponentvideo (Y. R-Y, B-Y),
    Komponent video, eller fargedifferanse signal som det også kalles, er den typen signal som blir lagret på DVD plater. Signalet blir dannet ved å addere et 180 graders fasevent luminanssignal (-Y) til det røde og blå signalet. Fordelen er at det tar mye mindre plass enn et rent RGB signal. Det er få produkter som har inngang for komponent video, men blant annet Sonys DVP-S7700 har utgang for dette. For å overføre dette signalet trenger man tre ledere + jord. Kvalitetsforskjellen er minimal i forhold til RGB.

S-video -signal (Y/C)
    S-video eller S-VHS signal som noen kaller det er i bruk på en rekke produkter. Det ble første gang tatt i bruk sammen med S-VHS spillere. Et S-video signal består av et avskilt luminanssignal og et fargesignal. Velg alltid S-video signal isteden for kompositt signal da du unngår Y/C forvrengning. Hi8, S-VHS, DVD og Laserdisc spillere har utgang for S-video. Signalet overføres som regel med en S-video kabel, men man kan også bruke SCART kabel.

Kompositt Video (FBAS, CVBS)
    Dette er dessverre det mest brukte signalet. Signalet består av at luminanssignal med R-Y og B-Y signalet modulert inn på en fargebærebølge. I tillegg finner man et slokkesignal og synk. CVBS står for Color Video Blanking og Sync Det er dette signalet som blir overført i TV sendinger og som ligger på vanlige VHS videospillere og på laserdisc plater. Denne signal typen har en rekke ulemper. Den største ulempen er at når man skiller farge signalet fra luminanssignalet vil man få litt forvrengning i forholdt til original signalet. Fordelen er jo at man trenger kun en leder + jord for å overføre dette signalet.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare én RGB-inngang, og det er kilden til min eneste form for trening; bytte mellom DVD og PS2.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •