TV apparater, Digital tv og MPEG-4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV apparater, Digital tv og MPEG-4

Hei,

Med den massive reklamekampanjen for å få folk til å kjøpe dyrt ab med inkludert digitalboks vil jeg gjerne ytre min mening.

LOEWE tv har lenge hatt innebygget MPEG-4 dekoder. SONY har nå kommet med det på sine TV-er, og man må vel regne med at alle andre følger etter?

Dessuten ble det nylig 'annonsert' på NRK dagsrevyen at SONY har lansert en CA modul som kan puttes inn og dermed gjøre en MPEG-2 tv om til en MPEG-4 tv. Dessverre er det intet å finne om denne på nettet.

Dessuten har disse: Neotion - modules

lenge hatt denne informasjonen ute, og den er planlagt lagt ut på markedet i løpet av 1. halvår 2008.

Med MPEG_4 i TV'en kan man i hvert fall se alle frie norske kanaler, og bor man slik til får man samtidig også alle svenske fri kanaler. Og det er alltids noe!

Dette betyr vel at om man har eller skal anskaffe tv, så er det kanskje lurt å finne en som har MPEG-4, så slipper man denne hersens boksen. Kommer det ikke snart moduler på markedet så må det da i hvert fall komme bokser, jeg er ikke interessert i å kjøpe pakker i dyre dommer. Da får de i hvert fall fjerne reklamen først!

Lite eller ingen info om slike spørsmål har vært tilgjengelige for kreti og pleti sånn uten videre, så jeg tror mange fremdeles ikke er klar over hvorledes det egentlig forholder seg. F.eks. skriver TV2 på sin text-tv at om du vil se TV2 etter at analog nettet slukker nå i vår, så må du abonnere på Riks-tv. Og det er slettes ikke sant!

TV2 vil være gratis (og det må vel gjelde også i fremtiden for NRK som vi allerede betaler i dytre dommer for)helt til 31.desember 2009 - alt du trenger er en TV som kan ta MPEG-4 sendinger, eller du kjøper en digitalboks - uten ab.

Så for egen del venter jeg til det blir større utvalg av bokser, eller det blir en modul til å putte i tv'en.

Hvis noen har mere info om dette hører jeg gjerne om det!

mvh, Rolf

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TV-titter
    Dessuten ble det nylig 'annonsert' på NRK dagsrevyen at SONY har lansert en CA modul som kan puttes inn og dermed gjøre en MPEG-2 tv om til en MPEG-4 tv. Dessverre er det intet å finne om denne på nettet.
    CA modulen har etter det jeg har forstått ikkeno noe å gjøre med omgjøring av MPEG-2 til MPEG-4, men er for å dytte i kort så du kan se kanaler som ikke er "åpne". CA modulen skal leveres via RiksTV snart

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Med den massive reklamekampanjen for å få folk til å kjøpe dyrt ab med inkludert digitalboks vil jeg gjerne ytre min mening.

LOEWE tv har lenge hatt innebygget MPEG-4 dekoder. SONY har nå kommet med det på sine TV-er, og man må vel regne med at alle andre følger etter?

klipp..

TV2 vil være gratis (og det må vel gjelde også i fremtiden for NRK som vi allerede betaler i dytre dommer for)helt til 31.desember 2009 - alt du trenger er en TV som kan ta MPEG-4 sendinger, eller du kjøper en digitalboks - uten ab.

Så for egen del venter jeg til det blir større utvalg av bokser, eller det blir en modul til å putte i tv'en.

Hvis noen har mere info om dette hører jeg gjerne om det!

mvh, Rolf
    Dette er ikke helt riktig, du må ha kort fra RiksTV for å se TV2 via det
    digitale bakkenettet, selv om dette er gratis frem til 2010, Mpeg4 tuner
    uten kortplass kan derfor ikke ta i mot TV2 fordi den er kodet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Dette er ikke helt riktig, du må ha kort fra RiksTV for å se TV2 via det
    digitale bakkenettet, selv om dette er gratis frem til 2010, Mpeg4 tuner
    uten kortplass kan derfor ikke ta i mot TV2 fordi den er kodet.
    Førstemann tar nok feil; han har tydeligvis ikke brydd seg med å lese linken. Så hadde han visst dette:

"Based on NETION disruptive technology, the MPEG-4 Plug & Play modules enable integrated digital TVs (DTV), Digital Cable Ready TVs (DCR), and digital decoders to receive MPEG-4 content. Manufacturers, operators and consumers can easily convert any digital TVs or receivers into a MPEG-4 compatible product ...

The Plug & Play MPEG-4 modules are introduced into PCMCIA or CableCARD conditional access slots ... of any legacy digital TV sets. Users can access MPEG-4 broadcast, Video on Demand ....

The MPEG-4 plug-n-play modules are the tailored solution empowering millions of MPEG-2 legacy receivers & DTVs."

Så den siden av saken er soleklar. Men at TV2 er "gratis", det kreves bare et kostbart RIKS-tv abonnement var en merkelig nyhet for meg. Gratis kan man knapt kalle det; og det må vel bety at man i 2010 får et tillegg i prisen når TV2 ikke lenger skal være 'gratis'?

Jeg er så naiv at jeg har trodd at når en tv-stasjon har konsesjon som innebærer at den kan sees bare man har mottaker, så betyr det det. At man også krever et abonnement for andre kanaler for at man skal få anledning til å se også en gratis kanal, det er helt sykt.

Jeg finner det høyst besynderlig at gratis kanaler skal kreve en kostbart abonnement for å kunne bli sett.

Newcomer Vedkomfyr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førstemann tar nok feil; han har tydeligvis ikke brydd seg med å lese linken. Så hadde han visst dette:

"Based on NETION disruptive technology, the MPEG-4 Plug & Play modules enable integrated digital TVs (DTV), Digital Cable Ready TVs (DCR), and digital decoders to receive MPEG-4 content. Manufacturers, operators and consumers can easily convert any digital TVs or receivers into a MPEG-4 compatible product ...

The Plug & Play MPEG-4 modules are introduced into PCMCIA or CableCARD conditional access slots ... of any legacy digital TV sets. Users can access MPEG-4 broadcast, Video on Demand ....

The MPEG-4 plug-n-play modules are the tailored solution empowering millions of MPEG-2 legacy receivers & DTVs."

Så den siden av saken er soleklar. Men at TV2 er "gratis", det kreves bare et kostbart RIKS-tv abonnement var en merkelig nyhet for meg. Gratis kan man knapt kalle det; og det må vel bety at man i 2010 får et tillegg i prisen når TV2 ikke lenger skal være 'gratis'?

Jeg er så naiv at jeg har trodd at når en tv-stasjon har konsesjon som innebærer at den kan sees bare man har mottaker, så betyr det det. At man også krever et abonnement for andre kanaler for at man skal få anledning til å se også en gratis kanal, det er helt sykt.

Jeg finner det høyst besynderlig at gratis kanaler skal kreve en kostbart abonnement for å kunne bli sett.
    Ja verden er vridd. Men TV2 kan sees digitalt uten abo., men en trenger et kort.:???: (fram til 2010?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vedkomfyr
    Ja verden er vridd. Men TV2 kan sees digitalt uten abo., men en trenger et kort.:???: (fram til 2010?)
    Ja, det er vel hva jeg i det lengste ville tro, selv om jeg fikk intrykk av at det krevdes et ab. Men det spørs vel da, om kortet blir gratis. Det er vel bare å skylde på teknikken, toe sine hender og si "hehe - joda, du kan se vår kanal gratis så mye du vil, det er bare den hake som vi ikke kan noe for, at teknikken krever at det sitter et kort i tuneren din. Et slikt kort kan vi velvilligst la deg leie mot en passende (dvs. så mye som vi tør kreve) avgift."

Verden er ikke bare vridd, den går snart av henglsene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke se at TV2 på noen måte blir gratis.

Enten må man kjøpe en dekoder u/abo som vil koste mellom 1 og 1500 kr, nærmere 1500 enn 1 tipper jeg, uansett ikke gratis.

Eller så må man kjøpe en subsidiert dekoder og det er aldri gratis å kjøpe subsidierte ting, man betaler bare på en mindre merkbar måte..

Èn plass må man jo dytte inn det kortet som skal dekryptere TV2.

Har man, som meg, enn Sony TV med innebygget mpeg4 dekoder må man jammen kjøpe en CAM for å se TV2

Denne CAM'en er forøvrig utsatt igjen til ut februar..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    makan til whining da. ntv skulle beholdt de analoge signalene rundt om på et par bygder, så fikk heller de som ikke synes det er verdt 1500 spenn for å få bedre tv signaler heller flytte ut dit så kan de whine om det sammen...vi andre er fornøyde med at det faktisk skjer ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et konkret spørsmål. Ny teknologi er ikke til å unngå, men vi bør prøve å minimere ulempene. Jeg hadde tidligere et elegant system for håndteriing av tv og video-opptak. Det bestod av en Philips TV og en Philips VHS opptaker. Med det Philips kalte I-link(?) var det så viselig innrettet at videoen automatisk laget en kanal-liste identisk med tv listen.

Siden VHS'en hadde innebygget tuner, kunne jeg se et program mens et annet ble tatt opp.

Og når jeg valgte avspilling på videoen sørget den selv for å koble tv'en over slik at bildet kom på skjermen.

Men hva med dagens system? Man har et kort sittende i TV'en, og his det noen gang i fremtiden kommer opptaker med digital tuner skulle man gjerne også kunne ta opp på den og samtidig kunne se en annen kanal.

Finnes det noen løsning på dette? Jeg har sett i hvert fall ett merke som har annonsert opptaker med innebygget digital tuner.
    Hvorledes vil det bli når man altså har en TV med betal-tv kort, og man ønsker å ta opp ett program?

Å bruke en SCART kontakt (EXT1 - EXT2) eller lignende er ingen løsning; da legger opptakeren beslag på tv'ens tuner og man kan ikke se noen annen kanal mens opptak pågår.

Jeg tror svneskene har vært smartere enn oss denne gangen også. Ved å velge en etablert standard som MPEG-2 unngår de mange av overgangsproblemene, med et marked tomt for det utstyr man ønsker seg eller trenger. Når de i 2014 går over til MPEG-4 vil markedet være fullt av utstyr, og det vil uansett være på tide med en utskifting for mange.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiss
    makan til whining da. ntv skulle beholdt de analoge signalene rundt om på et par bygder, så fikk heller de som ikke synes det er verdt 1500 spenn for å få bedre tv signaler heller flytte ut dit så kan de whine om det sammen...vi andre er fornøyde med at det faktisk skjer ting.
    Er det det beste alternativet du kommer på?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et konkret spørsmål. Ny teknologi er ikke til å unngå, men vi bør prøve å minimere ulempene. Jeg hadde tidligere et elegant system for håndteriing av tv og video-opptak. Det bestod av en Philips TV og en Philips VHS opptaker. Med det Philips kalte I-link(?) var det så viselig innrettet at videoen automatisk laget en kanal-liste identisk med tv listen.

Siden VHS'en hadde innebygget tuner, kunne jeg se et program mens et annet ble tatt opp.

Og når jeg valgte avspilling på videoen sørget den selv for å koble tv'en over slik at bildet kom på skjermen.

Men hva med dagens system? Man har et kort sittende i TV'en, og his det noen gang i fremtiden kommer opptaker med digital tuner skulle man gjerne også kunne ta opp på den og samtidig kunne se en annen kanal.

Finnes det noen løsning på dette? Jeg har sett i hvert fall ett merke som har annonsert opptaker med innebygget digital tuner.
    Hvorledes vil det bli når man altså har en TV med betal-tv kort, og man ønsker å ta opp ett program?

Å bruke en SCART kontakt (EXT1 - EXT2) eller lignende er ingen løsning; da legger opptakeren beslag på tv'ens tuner og man kan ikke se noen annen kanal mens opptak pågår.

Jeg tror svneskene har vært smartere enn oss denne gangen også. Ved å velge en etablert standard som MPEG-2 unngår de mange av overgangsproblemene, med et marked tomt for det utstyr man ønsker seg eller trenger. Når de i 2014 går over til MPEG-4 vil markedet være fullt av utstyr, og det vil uansett være på tide med en utskifting for mange.

Til Sony Playstation 3 kommer det i mai en modul med 2 tunere og kortleser til det digitale bakkenettet. Tror tuneren er inne til godkjenning hos rikstv nå. Med denne kan man se TV på flatskjerm/projektor samtidig som man tar opp programmer på harddisk. Denne tuneren står allerede i prislista til Sony: 895.-

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke muligheter har jeg til en liten kjøkkentv (+/- 20 tommer) som henger midt på veggen (elektrikeren har laget uttak for strøm og antenne) når jeg ikke ønsker og ikke har plass til noen ekstra boks?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av he
    Hvilke muligheter har jeg til en liten kjøkkentv (+/- 20 tommer) som henger midt på veggen (elektrikeren har laget uttak for strøm og antenne) når jeg ikke ønsker og ikke har plass til noen ekstra boks?
    pr. i dag ingen. Men det kommer sikkert noe med tiden, første TVr som er
    godkjent av RiksTV er noen større fra Sony.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er vel hva jeg i det lengste ville tro, selv om jeg fikk intrykk av at det krevdes et ab. Men det spørs vel da, om kortet blir gratis. Det er vel bare å skylde på teknikken, toe sine hender og si "hehe - joda, du kan se vår kanal gratis så mye du vil, det er bare den hake som vi ikke kan noe for, at teknikken krever at det sitter et kort i tuneren din. Et slikt kort kan vi velvilligst la deg leie mot en passende (dvs. så mye som vi tør kreve) avgift."

Verden er ikke bare vridd, den går snart av henglsene.
    RiksTV Kortet som trengs for å se TV2 koster ingen ting frem til 2010,
    men må parres med godkjent RiksTV tuner for at du skal kunne få inn
    kanalen. Jeg har har en Grundig digital bakkenett tuner selv med kort
    for å se TV2. Tuneren kostet 995,- kortet koster ingenting (hva som
    skjer etter 2010 vet jeg ikke) Jeg har da NRK1, 2, 3, TV2 og en lokal
    kanal som kommer utpå året + 16 radiokanaler. Det jeg betaler er
    kringkastingsavgift til NRK ingenting mer, jeg synes faktisk at jeg får
    mer tilbake for kringkastingsavgiften en jeg noen gang har fått før.
    Men får jeg bestemme skal jeg ikke betale for å se TV2 etter 2010,
    da blir det bare NRK, DVD og Blu-Ray. Om jeg mister TV2 bryr jeg meg
    ikke mye om, verre for kona kanskje

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg mister TV2 bryr jeg meg
    Tipper at du betaler disse kronene alikavel for husfredens skyld..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RiksTV Kortet som trengs for å se TV2 koster ingen ting frem til 2010,
    men må parres med godkjent RiksTV tuner for at du skal kunne få inn
    kanalen. Jeg har har en Grundig digital bakkenett tuner selv med kort
    for å se TV2. Tuneren kostet 995,- kortet koster ingenting (hva som
    skjer etter 2010 vet jeg ikke) Jeg har da NRK1, 2, 3, TV2 og en lokal
    kanal som kommer utpå året + 16 radiokanaler. Det jeg betaler er
    kringkastingsavgift til NRK ingenting mer, jeg synes faktisk at jeg får
    mer tilbake for kringkastingsavgiften en jeg noen gang har fått før.
    Men får jeg bestemme skal jeg ikke betale for å se TV2 etter 2010,
    da blir det bare NRK, DVD og Blu-Ray. Om jeg mister TV2 bryr jeg meg
    Det var jo litt konkret informasjon. Hva jeg ikke begriper er hva RIKS-TV har med å 'godkjenne' bokser? Det kan vel ikke bety annet enn at kortet skal låses til boksen, og så må man dra med seg boksen rundt hvis man vil se et annet sted. Eller så må man ha en boks - og ett kort for hver tv man har i huset? Hvis jeg er fornøyd med en boks, og den oppfyller NEMKO (Finnes det ennå?) kravene så burde det holde i massevis. Så får vi håpe at noen smartinger finner opp noe som gjør at vi kan få se uten å betale likevel. (OBS: DETTE VAR BARE EN SPØK!) Håper de som leser dette tåler spøk...

Kommersialismen tar overhånd, Østfold Fotballkrets har solgt seg så nå skal det ikke lenger hete 3-divisjon - men Konica-Minolta ligaen! Bare synd at navnet KOMI-ligaen ble nedstemt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •