Flat-Tv på 7 meters avstand?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Flat-Tv på 7 meters avstand?

Jeg har kjøpt et gammelt hus fra 60-tallet og har begynt å pusse opp dette. Nå har det seg slik at romløsningen i stuen ikke er optimal med tanke på plassering av tv, og nærmeste vegg som egner seg direkte til å henge et tv på er den veggen som er direkte ovenfor sofagruppen, og denne befinner seg beklagligvis så mye som 7 meter borte.

Har snakket med diverse tv-forhandlere og de mener at 7 meters avstand ikke bør være for langt borte for en 50". Er det noen av dere som har noen innspill her? Vil jeg kunne få en OK tv-opplevelse her til både vanlig TV-titting og litt filtitting innimellom?

Alle innspill mottas med takk.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet. Personlig syns jeg det hørtes veldig langt ut. Du har ikke mulighet til å lage deg er ny vegg? Eventuelt en halvvegg? Det fine med det er jo at du lett kan skjule ledninger og slikt.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bak/front pojeksjon

Det er paneler der ute nå beregnet for bruk sammen med projektor som kan gi deg gode bilder i opplyste rom. Det er en god løsning om du trenger mer en 50"

En plasmaskjerm er nok likevel det enkleste og det med best brukergrensesnitt.

50" på denne avstanden vil ikke gi noe WoW faktor og tekst vil være vanskelig å se, men vil være brukandes om du har godt syn.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde da personlig heller satt opp et tv-bord foran sofagruppen. Syv meter er altfor langt synes jeg. Jeg har to meter til en 28" i stua og synes det er for liten skjerm, så den skal jeg bytte til 42 eller noe. Det skal være behagelig å se tv, og lett og lese tekst, ellers er det ikke gøy. På loftet har jeg prosjektor med 92" på 3,5 meter. Det er passelig det :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for raske svar.

Takk for rask respons.

Tror nok at på sikt så vil det bli laget en loftstue evt en kjellerstue som blir mer "optimalisert" med tanke på filmtitting.

Har fått anbefalt en 50" panasonic plasma, som er tilgjengelig i både hd ready og full hd. Pris på hd ready er 19 900 inkludert montering og innstilling av farger etc, mens full hd ligger på 29 900.

Er panasonic noe jeg bør gå for? Antar at jeg ikke vil ha særlig med utbytte av å kjøpe full-hd pga avstanden?

Ser også at 52" lcd er tilgjengelig i omtrentlig samme prisgate. Vil de ekstra 2" være merkbare?

Det blir vanskelig å lage en halvvegg her, ettersom den delen av stuen er relativt smal fra før av, og det faktum at det er en pipe på den ene sideveggen gjør at rommet virker smalere enn det i realiteten er.

Når det gjelder den løsningen med prosjektor, hvordan vil en slik løsning være priset?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes jo ganske mange 52" og nå, men ja jeg tror 50-52" er stort nok,
    min bror sitter med 50" på 5 meter avstand, bildet er på ingen måte lite,
    hvis du får problemer med å lese undertekst på en 50" på 7 meter er
    det noe galt.
    Har du veldig mye penger til overs, finnes det større fra bl.a.
    Pioneer 60" og Panasonic 65"
    Philips har en veldig bra 52" LCD 52PFL9632D, koster rundt 30'

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er ihvertfall bombesikkert; på den avstanden er Full-HD ikke noe å bruke ekstra penger på.
    Her har du en pekepinn på gode 50" plasma:
    http://www.hemmabiotidningen.se/veck...kel/2007_3.pdf
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter ca 5 meter fra min 42 tommers plasma og har ingen problemer med å se tekst. Syntes det er en bra avstand. Kunne sikkert hatt 6 meter også uten problemer, så da burde nå en 50-52 tommer være bra på 7 meter?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare sette den på en tv-benk? Mange vegghengte løsninger kan se både styggere og mer mistilpasset ut enn å sette den på en benk e.l. Det er jo som regel slik at form følger funksjon, blir ikke funksjonaliteten bra så blir heller ikke utseendet bra. TV'er som er opphengt på aparte vegger eller helt åpenbart utenfor ideélt titteområde ser bare rart ut. Jeg har sett folk forsøke å tilpasse interiøret til TV-oppheng, det ser også ufint ut (virker som om hele huset er manisk tv-opptatte). Finn et sted hvor du mener du vil få optimal plassering ihht til 1. seerkomfort 2. balanse i rommet og så finner du et møbel/teknisk løsning basert på det.

Et møbel som er fornuftig plasser i forhold til funksjon vil ta mindre "plass" en en mislykket installasjon på en vegg. Finn heller et fint eller uvanlig møbel som komplimenterer og løfter ola dunk tv'en alle har i stua. Sett den i en naturlig symmetri med andre møbler (husk oddetallsregel) og skaff en størrelse som balanserer med andre møbler (1/2 part, 2x etc) hvis du vil dempe inntrykket.

Det begynner dessuten å bli over 5 år siden en vegghengt TV var så moderne at de slapp et kritisk blikk. TV er som henger for høyt eller har kabelrøtter er heldigvis sjeldnere syn i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Kan du ikke bare sette den på en tv-benk?
    Joda, det ville vært en mulighet hvis rommet var litt annerledes enn det er. Problemet med å ha en tv-benk er at det første en da vil se når en går inn i rommet er baksiden av denne tv-benken, derav veggløsningen.

Et alternativ kunne jo vært å ha tven på en benk inntil denne veggen som er 7 meter unna, men personlig så liker jeg bedre tv som henger på vegg.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Paneler

Sitat Opprinnelig postet av dagfinnr
    Takk for rask respons.

Tror nok at på sikt så vil det bli laget en loftstue evt en kjellerstue som blir mer "optimalisert" med tanke på filmtitting.

Har fått anbefalt en 50" panasonic plasma, som er tilgjengelig i både hd ready og full hd. Pris på hd ready er 19 900 inkludert montering og innstilling av farger etc, mens full hd ligger på 29 900.

Er panasonic noe jeg bør gå for? Antar at jeg ikke vil ha særlig med utbytte av å kjøpe full-hd pga avstanden?

Ser også at 52" lcd er tilgjengelig i omtrentlig samme prisgate. Vil de ekstra 2" være merkbare?

Det blir vanskelig å lage en halvvegg her, ettersom den delen av stuen er relativt smal fra før av, og det faktum at det er en pipe på den ene sideveggen gjør at rommet virker smalere enn det i realiteten er.

Når det gjelder den løsningen med prosjektor, hvordan vil en slik løsning være priset?
    Panelene sist jeg sjekket lå på ca 20000.- projektor får du får 10000-20000.-

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får gjøre som meg da vet du. Lage deg en vegg som er hengslet og på hjul. Da kan du vippe den ut når du ser tv, og tilbake når du er ferdig.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Link