Er det kun standby og ingen avknapp lenger? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Antar at "myndigheter eller forsikringsselskaper" har dømmekraft nok til å innse at det overhodet ikke er noen brannfare med en flatskjerm på standby.
    Den trekker typisk 1/2 W, og har ikke mer brannfare enn en klokkeradio.
    Skulle akkurat til å si det samme. Så lenge mesteparten av TVen er fysisk koblet vekk fra spenningskilden med et rele, så er klokkeradio en temmelig god sammenligning.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hvilken modell fra Fluke brukte du? Hvordan koblet du?
    Jasså? Har du en slik instrument fetish?

Har et Fluke 189:

Fluke 189 Digital Multimeter Fluke 189

Målte strømmen i den ene lederen til tven - målte så spenningen - frem med kalkulator - og vips resultatet i watt med 5 desimaler etter komma!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jasså? Har du en slik instrument fetish?

Har et Fluke 189:

Fluke 189 Digital Multimeter Fluke 189

Målte strømmen i den ene lederen til tven - målte så spenningen - frem med kalkulator - og vips resultatet i watt med 5 desimaler etter komma!
    Takk for info! Bare nysgjerrig :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    For å måle så kan jeg anbefale en slik:
    Clas Ohlson Internettbutikk

Er det kun standby og ingen avknapp lenger?-323760_x_2007-06-27_161638_986-jpg

Målte standby forbruket på min Samsung LE-40 M86 til i underkant av 30 W med en slik måler, og tok derfor kontakt med Samsung. Fikk dette til svar:

"Energi mätare
    Det förekommer på marknaden billiga så kallade “Energimätare” kunder som mäter Stby förbrukningen på Samsung LCD och PDP TV med dessa finner man ett värde ofta mellan 20 – 25 W. Dessa enkla mätare tar inte hänsyn till fasskiftet, om de gjorde det skulle de visa den verkliga förbrukningen som är <1W för Samsungs nya LCD och plasma TV. Självklart ska inga TV in på service pga att kunder felaktigt mätt förbrukningen. Det kan aldrig debiteras som garanti."

Ut fra dette kan det se ut til at disse målerne ikke er til å stole på. Må understreke at jeg ikke har kompetanse til å gå god for Samsungs påstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde denne måleren på en lampett med 2 stk 15watt lyspere, og den viste nøyaktig 30 watt i forbruk. Så på lysperer er den hvertfall nøyaktig.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Førtis
    Målte standby forbruket på min Samsung LE-40 M86 til i underkant av 30 W med en slik måler, og tok derfor kontakt med Samsung. Fikk dette til svar:

"Energi mätare
    Det förekommer på marknaden billiga så kallade “Energimätare” kunder som mäter Stby förbrukningen på Samsung LCD och PDP TV med dessa finner man ett värde ofta mellan 20 – 25 W. Dessa enkla mätare tar inte hänsyn till fasskiftet, om de gjorde det skulle de visa den verkliga förbrukningen som är <1W för Samsungs nya LCD och plasma TV. Självklart ska inga TV in på service pga att kunder felaktigt mätt förbrukningen. Det kan aldrig debiteras som garanti."

Ut fra dette kan det se ut til at disse målerne ikke er til å stole på. Må understreke at jeg ikke har kompetanse til å gå god for Samsungs påstand.
    Dette hørtes ut som en veldig merkelig forklaring. Skjønner egentlig ikke helt hva de mener - er strømmen så ute av fase at den ikke vil måles av kWh-måleren i sikringsskapet??

Den eneste måten å sjekke dette er jo i tilfelle da å kople ut alt man har i kåken uten selve tven og se på kWh måleren. Gjerne gjøre dette en ukes tid slik at man er sikker på resultatet. Noen som melder seg frivillig??

Uansett bruker jeg en ekstern av/på bryter for tven. Hører tydlig at et par releer slår in når tven får strøm i stand-by - så det er helt klart noe som blir koplet til.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Førtis

"Energi mätare

målte en lampe med 15watt pære til 16 watt med samme type måler

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt måler den vanlige lyspærer nøyaktig. Lyspærer er så og si rent ohmsk belastning, og det er veldig enkelt å måle.
    En switchmode PSU på lav effekt er derimot vanskelig å måle. Den trekker strøm bare i korte pulser, og det lurer en slik effektmåler til å vise feil.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Selvsagt måler den vanlige lyspærer nøyaktig. Lyspærer er så og si rent ohmsk belastning, og det er veldig enkelt å måle.
    En switchmode PSU på lav effekt er derimot vanskelig å måle. Den trekker strøm bare i korte pulser, og det lurer en slik effektmåler til å vise feil.
    ok, målte min nad 372 til å bruke 50-70 watt med litt musikk på middels volum. Tenkte at dette ikke kunne stemme:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan informere at det kommer en sak om av/på-knapp på NRK Forbrukerinspektørene klokka 19.30 i kveld (onsdag 13.2).
    Melding fra FBI: Vi fokuserar på branntrgyggleik. Vist seg vanskeleg å finne eit svar frå bransjen på kvifor knappen er borte vekk.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det FBI programmet var jo lite opplysende. Det gikk kun på at man kunne føle seg tryggere med en bryter. Han 'eksperten' fra forsikringsbransjen hadde null fakta å by på om hvorfor det skulle være brannfarlig å ikke slå av strømmen på en moderne flatskjerm.

Eneste måten å bli helt trygg for brann fra elektrisitet er vel å koble vekk alle ledningene inn til huset.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I racken min er det kun effektforsterkeren og min ti år gamle cd-spiller som kan slås helt av, resten er bare standby :/

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •