Irriterende fjernkontroller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Irriterende fjernkontroller

Jeg kjøpte meg en LG 32LB75 32" LCD-tv i begynnelsen av desember, og ikke så lenge etterpå kjøpte jeg meg en Toshiba SD370ESTE dvd-spiller. Jeg la ganske fort merke til at dvdspillerens fjernkontroll slo på tven, men jeg gadd ikke gjøre noe med det der og da siden jeg bare kom til å bruke tven sammen med dvdspilleren.

Nå har jeg nettopp kjøpt meg en NAD C352 stereoforsterker. Det viser seg at fjernkontrollen til forsterkeren slår på tven uansett hvilken knapp jeg måtte trykke på. Dette er for å si det mildt, sinnsykt irriterende. Dette vil jo si at jeg ikke kan bruke stereoanlegget mitt uten å ha tven på.

Jeg har nettopp vært i kontakt med både Elkjøp, der jeg kjøpte tven, og LG, og begge har gitt meg svaret at det er sånn en kanskje må regne med når en plasserer komponenter av forskjellig merke sammen.

Skal det virkelig være slik? Jeg ville jo tro at jeg ikke er den eneste som sitter med kombinasjonen av en NAD-forsterker eller en Toshibaspiller samt en LG-tv, men etter å ha googlet litt har jeg ikke kommet over noe som helst.

Noen som har tips om hva jeg kan gjøre?

Active seeker-man sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpe deg 1 universalkontroll som styrer alt kanskje ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jeg ikke da ende opp med at signalene fra universalfjernkontrollen ment for forsterkeren skrur på tven?

Active seeker-man sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av z00lander
    Vil jeg ikke da ende opp med at signalene fra universalfjernkontrollen ment for forsterkeren skrur på tven?
    Det kan jeg ikke tenke meg nei..kan jo programerest sånn du vil..

Kan lese mye om universalkontroller her :

http://avforum.no/forum/av-gadgets/

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problemet med en Harman Kardon HD970 cdspiller og LG 42" LY95.
    Nå har jeg kjøpt ny cdspiller, og den gamle er nå en del av et lite stereoanlegg på soverommet.

Når jeg brukte Logitech Harmony 1000 istedet for hk fjernkontrollen var problemet akkurat likt, pga samme signalet ble sendt. Dermed var det ikke løsbart. (det skjedde hver gang jeg trykte "next song" "play" "stop" "pause" osv dere skjønner skissa)

Problemet er at signalet er de samme til begge produktene..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da hjelper det meg ikke samme hvilken universalfjernkontroll jeg kjøper?

Kan jeg reklamere på dette og bytte inn tven selv om det er over den ordinære 30dagersfristen? Elkjøp burde vel kanskje merke tven med at den ikke kan brukes i samme rom som en toshiba- eller en nadenhet? Jeg ble også bedt å flytte enhetene fra hverandre. Kjenner Elkjøp konseptet med en tvbenk? Hvordan kan en så kjent produsent som LG lage tver som ikke funker med så kjente forsterkere? Dette er jo for dumt.

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret du fikk fra begge leverandørene synes jeg er fryktelig arrogant.
    Man skal absolutt ikke regne med at utstyr fra forskjellige produsenter skal kunne slå av/på eller på noen måte påvirke andre komponenter.
    Dette vitner om latskap fra produsenten, og ikke minst peker dette på at man prøver å spare penger på å bruke rene OEM leverandører av fjernkontroller.
    Da blir selvfølgelig faren større for at flere andre bruker samme IR-koder.

De fleste produsenter med respekt for sitt yrke tilbyr også såkalte "discrete codes" som er helt spesifikke kommandoer for en funksjon, f.eks. å slå av en enhet. I motsetning til mange billig-produsenter som kun bruker samme kommandoen som en toggle av/på kommando.
    Noe som forøvrig gjør det nesten umulig å bruke macro funksjoner i universale fjernkontroller når man ønsker å slå på PJ, DVD-spiller og forsterker med et tastetrykk. Devicer som allerede er påslått blir slått av osv. Temmelig irriterende!

Men for å agere dejevelens advokat for en stakket stund; Dette er kanskje hva vi som forbrukere kan forvente oss når vi hele tiden krever billigere produkter. Ett sted må man jo spare penger...

Og forøvrig:

Jo, det vil du såfremt det ikke finnes spesielle "discrete codes" tilgjengelig. Såvidt meg bekjent så vil en universal fjernkontroll bruker nøyaktig de samme IR-kodene som fjernkontrollen til komponenten du skal styre. Forskjellen er at en universal fjernkontroll ikke er "hardkodet", men kan "lære" nye kommandoer (les: IR-koder)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg vært på Elkjøp og prøvd NAD- og Toshibafjernkontrollene mine. Det viser seg at de skrur på flere LG-tver.

Rådet jeg fikk der var å kjøpe en universalfjernkontroll. Dette skulle visstnok hjelpe selv om jeg argumenterte imot med at en universalkontroll sender akkurat de samme signalene som orginalkontrollen. Uansett, takket være Elkjøps 30 dagers returrett kjøpte jeg fjernkontrollen.

Universalfjernkontrollen (en Logitech Harmony 555) funket selvsagt slik jeg regnet med, og det blir en retur på Elkjøp over helgen. Likevel er systemet med universalfjernkontrollen ganske fancy siden den henter ulike koder til ulike komponenter ned fra nettet, så jeg har lekt meg litt med det. Så langt jeg har prøvd meg frem virker det som LG-tven min skrur seg på av signaler fra alle NAD-modeller. Ikke bare c532'en min, men alt av stereoforsterkere, cdspillere og hjemmekinoreceivere.

Hva gjør jeg nå? Sannsynligvis får jeg ikke byttet inn tven siden det formelt sett ikke er noe feil med den. Eller så kan jeg bytte inn stereoanlegget mitt, men det er jeg ellers veldig fornøyd med. Vurderer sterkt å bite i det sure eplet og selge tven.

Men det store spørsmålet jeg har nå er; Hvorfor er det ikke flere som har dette problemet? Testene jeg har gjort så langt tyder jo på at ingen LG-tver kan fungere sammen med NAD-komponenter? Hvorfor finner jeg ingenting når jeg googler dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan påberope deg en mangel etter forbrukerkjøpsloven §15 og §16. du har grunn til å forvente at du kan bruke tv-en sammen med de andre apparatene dine, samt at selger burde informert om at dette kunne være et problem ved kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dette kan jeg gjøre selv om jeg kjøpte tven i begynnelsen av desember? Altså over Elkjøps 30dagers returrett.

Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde AKKURAT samme problem. først var det NAD C350 forsterkeren min, så byttet jeg i en annen forsterker og samme problem der :S leverte tilbake tv da. men har veldig lyst på LG så skal prøve igjen med 42LF65 tenker jeg. snakket med LG og de sa at alle tv'er i en serie hadde samme frekvens, så nytter ikke å bytte i en ny tv av samme modell.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du burde få kunne byttet den ja, mens spørs om du kanskje ikke har ventet litt for lenge? vet ikke hvor lenge den regel gjelder men

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo to måneder siden jeg kjøpte tven ja, men problemet oppsto ikke før jeg kjøpte stereoanlegget mitt i forrige uke. Tenker jeg spør forbrukerombudet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener du har grunn til å forvente at den ikke forstyrrer alle andre apparetene du har hjemme, og siden lg er klar over dette er det noe som burde vært opplyst om ved kjøp av tv. elkjøps 30 dagers angrefrist har ingenting med dette å gjøre, det er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven.

ps...forbrukerombudet vil ikke kunne hjelpe deg, du må snakke med forbrukerrrådet i såfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Har sendt mail til forbrukerrådet.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    håper det ordner seg jeg er glad jeg fant det ut med en gang iallefall. veldig kjedelig å kjøpe noe noen måneder etter og finne ut at komponentene tuller med hverandre :S

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tro du kommer til å slite. Det er jo i praksis umulig for en produsent å kunne garantere for at andre ikke bruker de samme signalene. Om man hadde spurt ved kjøp om frekvensen til det nye produktet forstyrret noe av det andre man hadde hjemme så ville jeg tro at man ville stillt sterkere men uansett er det selvsagt bare å prøve.

Jeg tror du enklere ville få byttet stereo en tv siden den ble kjøpt sist.

En løsning er faktisk å bruke RF signaler, feks harmony 895, hvor selve IR senderen da festet direkte over IR sensoren på produktet.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nett samme probleme med min hitashi tv, nor jeg tar opp og ned lyden skrur min Toshiba dvd spiller seg på, forbanna irriterende

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I brukermanualen din, kan det hende du finner informasjon om hvordan du kan endre IR koder, dersom de forstyrrer andre komponenter. Dette er ganske vanlig.
    Hadde nettopp en låne dvd spiller fra Elkjøp, og hver gang jeg trykket på 1-tallet på Canal Dig. kontrollen, så slo den seg på og åpnet skuffen.
    Plagsomt!!
    Men har du sett i manualen for de spesifikke komponenter, hvor kontrollen er sløkket?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •