Trenger hjelp til kjøp av ny TV (primært for spilling)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til kjøp av ny TV (primært for spilling)

Hei! Da begynner tiden å bli moden for ny TV her i kåken, og den skal altså først å fremst brukes til spill. Etter å ha sammenlignet en del, må jeg si at jeg foretrekker plasma fremfor LCD når det kommer til bildekvalitet, men samtidig er det veldig mange som sier at LCD er bedre egnet til spill. Hva er egentlig årsaken til det? Greit nok, plasma TVer med mulighet for å vise bilder i 1080p virker nesten å være en sjeldenhet, men hvis jeg kjøper en plasma TV med full HD oppløsning, er det da reelle ulemper med plasma? Dette med innbrenning trodde jeg var et problem som var forbeholdt forhistoriske plasma skjermer, og om man ikke lar tven stå på et og samme bilde i flere timer i strekk, så er det vel uansett ikke noe problem?

En spesifikk TV jeg har sett en del på er denne fra Panasonic: TH-42PZ70EA. Jeg prata med en fyr på Elkjøp om denne TVen, og han mente at på grunn av dobbelt glass som denne tven visstnok bruker, kan en del bilder nærmest oppfattes som doble. Som har erfaringer med denne TVen og kan bekrefte/avkrefte dette? Eller har noen erfaring med andre modeller som er å anbefale?

Beklager rotete post, men jeg er så gira at jeg ikke klarer å ordlegge meg skikkelig. :P Setter stor pris på alle svar.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel som de sa på lyd og bilde(og teknofil bla mange andre) så er det fortsatt en risiko for innbrenning på plasma-tv-er, og en plasmaskjerm med høy oppløsning koster mer enn en tilsvarende LCD-skjerm. Hvis du bruker skjermen mye til spill og grafikk, og mindre til film og vanlig tv, er derfor LCD det beste valget. Priser kan jo alltids variere men LCD er beste på spill og kobling med pc etter min erfaring, og det er vel de fleste "spesialister" også. Det har også noe å gjøre med bevegelser og lys eller noe i den duren har jeg hørt. Jeg selv bruker tv til dette og etter at LG tven min sitt bilde har blitt ødelagt av spill og div så skal jeg oppgradere til sony 46" X3500. Tror det blir en knall tv :-D

Ps: Har ingen erfaringer med "Panasonic: TH-42PZ70EA" desverre, med de fleste topp modellene i dag er ganske gode, plasma eller LCD. Men belysning og hva tven vil bli primært brukt til så er de fleste enige i at plasma er best i små mørke rom til film og tv titting mens spill og oppkobling av pc under lysere belysning så er LCD det beste valget. Håper dette hjalp litt men er langt fra noen expert men deler nok din entusiasme når det er snakk om å få en ny tv inn i stua som du vet vil fremme tv opplevelsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plasma vs LCD responstid.

Hei. Vurderer akkurat den samme tv-en som deg. Har lest en test av den på Panasonic TH42PZ70B Review: 42" Viera HD 1080p Plasma TV "At an online price of around £1000, the Panasonic TH42PZ70B is a steal."

Sånn generelt har jo plasma responstid som er under 1ms mens de fleste LCD tv-er ligger på 8ms. De beste har 3-4ms (Philips og Sharp). Vet ikke helt hvordan det er i praksis, men i alle pc skjerm tester er det veldig fokus på responstid i forbindelse med spilling.

Har spilt en del på Pioneer 507 og det er strøkent. Har ikke spilt på Panasonic'en, men sett både parabolsignal, HD og blu-ray og det er heftig.

Men er et slags filter som gir en et "varmere" bilde på Panasonic TH-42PZ70. Har dessverre ikke fått testet og endre på fargeinnstillinger eller noen andre innstillinger på den så vet ikke hvor bra man får korrigert det.

Jeg som deg er også veldig interessert i erfaringer rundt 42PZ70 .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kun er ute etter erfaringer med Panasonic'en som er nevnt, så er ikke denne tråden relevant.

Jeg har Sony 46W3000, Full HD LCD. Til samme prisen kunne jeg fått en Pioneer TV. Har alltid sagt at jeg skal ha plasma og da Pioneer og jeg mener fortsatt Pioneer lager de kuleste og beste TVene. (Sammen med Loewe, men de er dyrere). Men når jeg altså skulle ta valget så falt jeg ned på LCD, etter timer og egentlig årevis med titting på det som har vært av flatskjermer i Bergensområdet. Spesielt hos BMH, Expert, Elkjøp, Lefdal og etterhvert mer og mer Sonycenteret-butikkene.

Grunner:
    1. I dagslys kan det bli irriterende at bildet på PlasmaTv blir veldig lyssvakt, og jeg har en stue med veldig store vinduer som slipper inn mye dagslys.

2. Sony har den siste tiden laget veldig gode LcdTv'er så jeg følte ikke jeg ofret bildekvalitet da jeg valgte LCD foran Plasma. Det har jeg ment før.

3. Jeg hadde seriøse planer om å kjøpe PS3, og det har jeg nå gjort De snakker sammen nicely :razz:

Jeg mener at du må tenke på hva du skal bruke Tv til, det har du jo gjort. Og til den bruken er LCD bedre enn plasma, etter min mening. Det er ikke gøy å betale 10-15-20 tusen for en sak som det fortsatt er en ørliten farre for skal bli ødelagt pga innbrenning. Er du ikke redd for det er ikke jeg sikker på om LCD er bedre.

Skal Tv'en brukes mye på dagtid i et lyst rom, bør du se den aktuelle Tv'en i et lyst rom før du bestemmer deg.

Så enkelt :shock:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •