Konvergensfeil på LCD-tv'er - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå begynner du å snakke om roterende pixler, og da faller jeg av lasset. Hva skulle det være som roterer?

En loddrett hvit strek vil man naturligvis se at er rød, grønn og blå når man kommer nærme nok. Og avstanden hvor man ser dette er mindre for en PC skjerm.
    PPI er mindre på en TV fordi man normalt sitter langt fra en TV. Der er vi enige.

Men så sier du "Hvorfor ser vi ikke grønn?" og "fordi den ikke grenser mot en svart pixel". Ord blir fattige. Du mener da at alle tre punktene egentlig lyser like sterkt, men vi oppfatter bare den røde pga kontrastforhold?

Saken er at vi ser bare rødt fordi det ikke er lys i grønn og blå. Og det er ikke lys i disse fordi det elektriske signalet til disse er av. Og hvorfor er de av? Vel, det har jeg påpekt er pga båndbredden, videosignalet er forvrengt.

La oss gå tilbake til den hvite loddrette streken.
    Du er med på at det er mulig å slå på rød, grønn og blå punkt slik at akkurat en pixel lyser med full styrke, og nabopixlene er sorte? Den vil da se hvit ut på litt avstand, ikke rød eller blå.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Problemet vi diskuterer er at pixlene på venstre side er røde, og på høyre side er de blå. De skulle jo vært hvite alle sammen.
    Kan du forklare hvorfor du mener med at dette kommer av hvordan skjermen er laget?
    Subpikslene skal ikke være hvite nei, de er røde, grønne og blå. Ut i fra det jeg kan se på bildet så er det subpikselene som er røde, og ikke hele pikselen(bare rød subpiskel på mens grønn og blå er av). Det ser ut som at det skal være hvitt, du ser også at det er ganske blått på høyre siden. Så jeg holder med halvor her om at det er kontrastforskjellen til svart som gjør at man ser rødt tydeligere på venstre side og blått på høyre side.

Hvorfor rødt skal synes så mye tydeligere utover dette kan feks ha med synet til trådstarter, evt rødlig gråtone, eller rett og slett at rødt er litt "sterkere" på panelet i seg selv, eller pga av baklyset. Kan være så mangt det her, men hvis det synes fra flere meter så virker det litt snodig.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Subpikslene skal ikke være hvite nei, de er røde, grønne og blå.
    Nå er det vel på tide å skjerpe seg og slutte med slike selvfølgeligheter.

Si meg, skal du også påstå at det er umulig å ha en hvit linje som er en piksel bred? Logikken deres tilsier jo at den vil være rød og blå (dvs lilla) pga kontrastforskjell til svart.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper dette ikke er et lavmål spørsmål:
    når jeg kobler PC til Plasma skjerm med 15 pins og setter TV til RGB (LG 42PC1RR) så kommer det er herlig fint PC-bilde på den store skjermen. Så langt alt vel.

Men når jeg etter endt økt går tilbake til TV sending så er det masse fargefeil på Plasmaen. Det minner om innbrenning, men det ser også ut som det bare er i overgangene hvitt/sort eller der det i bilde er store kontraster.

Jeg kan hvitvaske skjermen, det hjelper ganske mye. Eller skru den av og la den stå en stund.

Er det noen innstillinger på PC som gjør dette med plasma'en - må det bare være slik eller er det en svakhet ved bruk av RGB?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min teori er at dette er eit optisk "fenomen" som ikkje har noko med LCD-teknologien som sådan å gjere.

Forstørr bildet i #6 og vi ser tydeleg at den røde og den blå subpixelen som grensar mot svart, ser større ut enn dei andre på grunn av spredning av lyset, sannsynlegvis i frontplata, og dermed er det naturleg at kantane får rød-/blå-tone. For pixlar som grensar til andre med same farge betyr ikkje dette noko sidan alle subpixlane "flyt over" i kvarandre.

Om dette er pga dårleg kvalitet eller om det er tilsikta (for å gi bedre fargeblanding?) er ikkje så godt å sei. Eller kanskje er det berre skjermen som ikkje er heilt rein? :-)

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Nå begynner du å snakke om roterende pixler, og da faller jeg av lasset. Hva skulle det være som roterer?

En loddrett hvit strek vil man naturligvis se at er rød, grønn og blå når man kommer nærme nok. Og avstanden hvor man ser dette er mindre for en PC skjerm.
    PPI er mindre på en TV fordi man normalt sitter langt fra en TV. Der er vi enige.

Men så sier du "Hvorfor ser vi ikke grønn?" og "fordi den ikke grenser mot en svart pixel". Ord blir fattige. Du mener da at alle tre punktene egentlig lyser like sterkt, men vi oppfatter bare den røde pga kontrastforhold?

Saken er at vi ser bare rødt fordi det ikke er lys i grønn og blå. Og det er ikke lys i disse fordi det elektriske signalet til disse er av. Og hvorfor er de av? Vel, det har jeg påpekt er pga båndbredden, videosignalet er forvrengt.

La oss gå tilbake til den hvite loddrette streken.
    Du er med på at det er mulig å slå på rød, grønn og blå punkt slik at akkurat en pixel lyser med full styrke, og nabopixlene er sorte? Den vil da se hvit ut på litt avstand, ikke rød eller blå.
    Det er selvflølgelig ingen pixeler som roterer, det var bare et
    tankeeksperiment, hvis man kunne lage en liten RGB pixel/lampe som
    roterte raskt nok så vil jeg tro at den ville oppfattes som hvit uansett
    hvor nærme man studerte den (hvis alle fargene lyste like sterkt), pga
    begrensningene i øyet?

Ang. grønn subpixel, har jeg ingen kommentar utover det jeg har skrevet
    tidligere i tråden.

Ja jeg er også enig i at man kan oppleve unøyaktigheter i pixlene/bildet som
    du forteller pga begrensninger i båndbredde, men som tidligere tror jeg ikke
    det er grunnen i det bildet trådstarter har lakt ut her, dette symbolet er
    antagelig ikke video fra en ekstern kilde heller men fra TV'ns meny.

Hvit loddrett strek: Ja jeg er helt enig i at den vil se hvit ut på litt avstand,
    det er egentlig flisespikkeri vi diskuterer her, som for meg ikke har noen
    praktisk betydning når jeg ser TV/film på normal avstand til TVn.
    Jeg har lakt ved er bilde som er laget i paint, med noen streker, og
    jeg kan faktisk se på min LCD monitor at de er rølige på venstre side.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asvaberg: sannsynligvis opplever du bare litt midlertidlig inbrenning, dette her helt normalt på plasma og er ikke mye å gjøre med annet enn å skru ned kontras evt lysstyrke om du ikke vil det skal bli så synlig. Det er i kontrast store områder de midlertidlige innbrenningene synes, eller områder med sterke fargeforskjeller. Litt merkelig fenomen egentlig, men jeg vil tro det har noe med at fosforet blir litt midlertidlig utbrent? eller midlertidlig "oppvarmet/oppladet" har en grunn ikke sjekket opp så mye om fysikken rundt fenomenet, men kanskje noen andre har? uansett litt OT.

Halvor: ja du har rett om subpikslene ville rotert fort nok så ville det sett hvitt ut selv om en hadde gått veldig nærme. De fleste har vel sett ett fargehjul på skolen i naturfaget/fysikken? Der primærfargene blandes ved at de spinner på ett hjul?

Hårek: skjerpe meg med selvfølgeligheter? fikk inntrykk av at du ikke hadde disse "selvfølgelige" kunnskapene, da du sa at pikselene på venstre side var røde og de på høyre var blå. Det er ikke pikselene som er røde og blå, men subpikselene. Pikselene de er hvite, i allefall etter det jeg kan se, men som sagt tidligere så vil man jo oppfatte rgb fargene om man går nærme nok.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asvaberg: sannsynligvis opplever du bare litt midlertidlig inbrenning, dette her helt normalt på plasma og er ikke mye å gjøre med annet enn å skru ned kontras evt lysstyrke om du ikke vil det skal bli så synlig. Det er i kontrast store områder de midlertidlige innbrenningene synes, eller områder med sterke fargeforskjeller. Litt merkelig fenomen egentlig, men jeg vil tro det har noe med at fosforet blir litt midlertidlig utbrent? eller midlertidlig "oppvarmet/oppladet" har en grunn ikke sjekket opp så mye om fysikken rundt fenomenet, men kanskje noen andre har? uansett litt OT.
    Jepp, takk. TV'n kontrastnivå stod på 100 - my bad

Skrudde den ned til 70 - alt vel

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LeonGjerland
    Om dette er pga dårleg kvalitet eller om det er tilsikta (for å gi bedre fargeblanding?) er ikkje så godt å sei. Eller kanskje er det berre skjermen som ikkje er heilt rein? :-)
    Skjermen var selvsagt skinnende ren da bildet ble tatt. Det ble tatt på frihånd i makro-modus, derav uskarpheten. Den dagen jeg skulle komme i skade for å presentere bilder av AV-utstyr tilgriset av stearin eller størknet pizzafyll, blir min siste her på forumet ;-)

Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Ja jeg er også enig i at man kan oppleve unøyaktigheter i pixlene/bildet som du forteller pga begrensninger i båndbredde, men som tidligere tror jeg ikke det er grunnen i det bildet trådstarter har lakt ut her, dette symbolet er antagelig ikke video fra en ekstern kilde heller men fra TV'ns meny.
    Korrekt. Symbolet er det som vises i øvre venstre hjørne når man står i AV1-menyen uten signal fra en ekstern kilde. Skyggeffekten er imidlertid like synlig over hele skjermen.

Synes forøvrig det har kommet mange interessante synspunkter, selv om jeg ikke akkurat blir særlig klokere for å si det sånn :-) Men uansett om det skyldes for liten båndbredde, eller subpixler, får jeg ikke inntrykk av at det er TV'en det er noe galt med.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Det er ikke pikselene som er røde og blå, men subpikselene. ...
    Selvsagt kan en pixel være både rød og blå, i tillegg til hvit, gul, fiolett og millioner av andre farger.
    Du kan jo få lov til å mene at man må si subpixel for de tre primærfargene, men jeg tror vel egentlig ikke du mener å være så sær?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hårek: etter mitt syns så er det du som er vanskelig og sær her... Hvis en piksel er hvit, så er det like mye lys fra de røde, grønne og blå subpikselene. Er pikslelen rød, så er det mest lys fra den røde, men kan også være fra grønn og blå, alt etter hvordan fargen er mettet.

Jeg er ikke sær, prøver bare å forklare mitt syn på fenomentet som er opphavet til hele denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LeonGjerland
    Forstørr bildet i #6 og vi ser tydeleg at den røde og den blå subpixelen som grensar mot svart, ser større ut enn dei andre på grunn av spredning av lyset, sannsynlegvis i frontplata, og dermed er det naturleg at kantane får rød-/blå-tone.

Forøvrig høres det urimelig ut at båndbredde skal påvirke menyer og OSD (som her), da disse er internt genererte. Og hvordan noen kan se dette problemet på to og en halv meter er for meg helt uforståelig...på avstand ser jeg det ikke engang i den zoomede versjonen...

- Trond

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Eller på grunn av at bildet er litt uskarpt, som vil gi den samme utflytningen?
    Nei. Selv om bildet er litt uskarpt, er det ikke dette som forårsaker problemet. Hør her folkens: bildet lyver ikke, okay? På venstre side av OSD-logoen er det etter det jeg kan se en rød kant på ca 3/4-pixel, og en tilsvarende blå på høyre side. Bildet viser en Sony KDL-32S3000 skjerm, og jeg har sjekket at det er helt likt på to andre Sony-modeller også. Båndbredde eller sub-pixler: sånn er det bare...

Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Forøvrig høres det urimelig ut at båndbredde skal påvirke menyer og OSD (som her), da disse er internt genererte. Og hvordan noen kan se dette problemet på to og en halv meter er for meg helt uforståelig...på avstand ser jeg det ikke engang i den zoomede versjonen...

- Trond
    ...og det er faktisk synlig på undertekster, lyspunkter og alt annet med kontrast mellom sort og hvitt. Rødt er en farge øyet oppfatter lettere enn f.eks blått eller grønt. I andre sammmenhenger brukes rødt av samme grunn der det er behov for ekstra synlighet. Selv om dette er et relativt lite avvik, er det derfor likevel synlig på 2,5m for mine øyne enten du forstår det eller ikke.

EDIT: kanskje greit å nevne at mitt utgangspunkt var at jeg la merke til det først ved vanlig tv-titting, og deretter fikk bekreftet det ved å studere det helt inntil skjermen. Jeg forstår at andre kan være mindre følsomme for dette enn meg, og nok engang: betydningen av dette skal ikke overdrives. Samtidig har jeg nok mer "trening" i å se dette enn de fleste, etter å ha brukt mye tid på å justere konvergens på min forrige 34" CRT-TV og min første projektor (CRT den også). På sistnevnte måtte jeg av ulike grunner inn å skru på potmeterne for rødt og blått minst en gang pr film. Ganske slitsomt, og muligens medvirkende til min oppmerksomhet på dette.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •