LCD eller Plasma som kan kjøre nettbasert film fra server?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD eller Plasma som kan kjøre nettbasert film fra server?

Først av alt: jeg er virkelig en noob på dette, men veldig interessert i å lære.

Saken er den at jeg i dag er ca 1 måned fra at mitt nye hus er ferdig.

Fra elektrikker har jeg kjøpt en ferdig pakke som distribuerer tv og internett signaler til alle rom i huset (og flere punkter i stuer etc).

Min tanke er slik: jeg ønsker å lagre all musikk og film på en pc server i kjeller-boden. Så håper jeg at jeg kan kjøre disse fra alle rom.
    Er det en god ide?

På veggen på kjøkkenet planlegger jeg bl.a. å feste en liten ca 20 tommers flatskjerm. Kan jeg kjøre filmer som ligger på serveren direkte fra denne? Finnes det skjermer som har slike funksjoner? Eller må jeg ha en eller annen "tings" koblet til skjermen?

I kjellerstuen har ungene en XBox360 så derfra bør det være enkelt å spille film/musikk fra serveren hvis den ha en slik Windows Media Center sak.

I stua oppe har jeg enda ikke begynt å tenke på hvordan jeg skal løse det.

Noen ideer om den skjermen på kjøkkenveggen?

Alle råd verdsettes!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xboxen kan spille av filmer sålenge du har media center på den "serveren".

Angående det på kjøkkenet så må du nok ha en liten dings i tillegg..
    Slik som disse: Hardware.no - Prisguide - Mediaspillere

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder med Windows Mediaplayer på maskinen som skal serve musikk og film. Du trenger ikke Mediacenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av westerma
    Først av alt: jeg er virkelig en noob på dette, men veldig interessert i å lære.

Saken er den at jeg i dag er ca 1 måned fra at mitt nye hus er ferdig.

Fra elektrikker har jeg kjøpt en ferdig pakke som distribuerer tv og internett signaler til alle rom i huset (og flere punkter i stuer etc).

Min tanke er slik: jeg ønsker å lagre all musikk og film på en pc server i kjeller-boden. Så håper jeg at jeg kan kjøre disse fra alle rom.
    Er det en god ide?

På veggen på kjøkkenet planlegger jeg bl.a. å feste en liten ca 20 tommers flatskjerm. Kan jeg kjøre filmer som ligger på serveren direkte fra denne? Finnes det skjermer som har slike funksjoner? Eller må jeg ha en eller annen "tings" koblet til skjermen?
    Ja.

Denne tingesten kan være mye forskjellig. Helt fra dedikerte STB'er til små PC'er. Hvis du ikke er teknisk anlagt ville jeg gått for en STB løsning som er kompatibel med Windows maskinen din.

Eneste negative med STB løsninger som jeg ser det er:
    - Pris
    - Oppgraderingsmulighet
    - Format-støtte (du må konvertere "sære" formater til det STB'en takler)
    - Sterkt varienede kvalitet på bilde/lyd og brukervennlighet

Med PC-løsning kan alt dette fikses, MEN det krever kunnskap og arbeid.

Sitat Opprinnelig postet av westerma
    I kjellerstuen har ungene en XBox360 så derfra bør det være enkelt å spille film/musikk fra serveren hvis den ha en slik Windows Media Center sak.

I stua oppe har jeg enda ikke begynt å tenke på hvordan jeg skal løse det.

Noen ideer om den skjermen på kjøkkenveggen?

Alle råd verdsettes!
    XBox360 er kompatibel med Windows Media centre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste alternativet som jeg ser det:

Server pc i kjeller med god oppgraderings mulighet ( større hardiskplass osv)

siden du ikke er helt ferdig ville jeg lagt nettverks kabler fra alle stedene du skal ha tv / pc, og ned til serveren. Så bestemmer du hva som passer best til formålet, stue er nok en mediacenter pc beste løsning, mens andre steder kan du gå for billigere løsninger.

I hovedsak da får du mulighet til å streame filmer fra server, og mediene blir tilgjenlig til alle rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt opp nettverks skjult i veggene over hele huset. I stuer etc har jeg mange koblingspunkt :-D

Jeg kommer nok til å sette opp en medieserver i kjellerboden med all musikk jeg allerede har kopiert (har kopiert alle mine CD'er i FLAC).

Men det jeg lurer på og som kanskje ikke kom klart frem når det gjelder skjermen jeg planlegger på kjøkkenet er kom det er mulig å "koble" skjermen mot medieserveren i kjelleren uten en eller annen dings. Finnes det skjermer som har støtte for slikt innebygd slik at jeg slipper å ha en pc'et på kjøkkenet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må vel gå å bare legge en lang skjermkabel? Ha et skjermkort med flere HDMI eller DVI utganger på den server-PC'en....?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg nå har bygd inn nettverk i veggene er det ikke særlig aktuelt å strekke en skjermkabel gjennom hele huset :-) Men takk for forslag.

Jeg har en nettverksplugg og en tv-plugg like ved der jeg skal feste skjermen på kjøkkenenet. Jeg hadde håpet jeg kunne koble begge deler rett i en eller annen type skjerm for å kunne se vanlig tv og for å kunne spille av filmer etc fra nettverket uten å måtte sette opp en pc eller medieavspiller der.
    Den veggen hvor den skal henge er veldig "naken" og en ekstra enhet der (pc eller medieavspiller) er ikke særlig pent.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •