PV/PX70 vs PZ70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PV/PX70 vs PZ70

Hvilken av disse leverer det beste bildet i et mørkt rom? (Normal avstand til skjerm i forhold til størrelse) Er det noen som har hatt muligheten til å sammenligne disse skjermene eller som har en formening om dette?

Jeg har selv bestillt en 50PV70F og ser at mange kritiserer denne for å ha en reflekterende glassplate. PZ70 derimot har et antireflekterende filter som reduserer/fjerner dette problemet. Men det jeg lurer på er om dette går ut over billedkvaliteten? Jeg har ikke fått tven enda og lurer på om jeg heller burde gå for en PZ70.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitert fra forbruker.no:
    Mye for pengene
    Filter til besvær

Forundret ble vi også over overflatestrukturen som gjør seg til kjenne spesilet i lyse partier. Dette hadde vi ikke sett på tidligere Panasonic-plasmaer. Nesten som med et høyrefleksivt projektorlerret, dannes det en slags tilslørende hinne over bildet.

En kjapp telefon til produktsjef i Panasonic Norden, Jarle Ruud, bekreftet våre mistanker. Det viser seg nemlig at Panasonic har tatt i bruk et nytt filter på sine full-HD-modeller.

- Filteret er primært der for å dempe/diffusere reflekser i glasset. forklarer Ruud, og viser til at uønskede reflekser er en ufordring for plasma-TV-ene.

Tja, sier vi som ikke opplever dette som noe stort problem. Eller for å si det på en annen måte: Heller litt reflekser, enn de bivirkningene filteret gir. Ruud legger da heller ikke skjul på at filterteknologien er ny, og at vi trolig vil få se en videreutviklet versjon på fremtidige modeller.

Men for all del, vår filterinnvending er på ingen måte av den store og alvorlige sorten, og det er først og fremst i visse typer lyssterke scener det blir påtagelig. Spesielt om man først henger seg opp i det.

Alvorlig er strengt tatt heller ikke det faktum at Panasonic-plasmaene fortsatt har "falske skygger" eller "doble bilder" som skyldes avstanden mellom glasset og selve plasmamatrisen. Men det kan bli et irritasjonsmoment når man sitter til side for skjermen og først begynner å legge merke til det. Panasonic er fullstendig klar over problemstillingen, men har fortsatt ikke funnet en fullgod løsning.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baya
    Hvilken av disse leverer det beste bildet i et mørkt rom? (Normal avstand til skjerm i forhold til størrelse) Er det noen som har hatt muligheten til å sammenligne disse skjermene eller som har en formening om dette?

Jeg har selv bestillt en 50PV70F og ser at mange kritiserer denne for å ha en reflekterende glassplate. PZ70 derimot har et antireflekterende filter som reduserer/fjerner dette problemet. Men det jeg lurer på er om dette går ut over billedkvaliteten? Jeg har ikke fått tven enda og lurer på om jeg heller burde gå for en PZ70.
    Sitter du i et mørkt rom har du vel ikke behov for antireflex?

Personlig ville jeg behold PV-modellen. Evt. ventet et halvt år på de nye Panasonic modellene hvis du absolutt må ha full HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Har bestemt meg for å beholde bestillingen på en 50PV70, da dette visstnok skal være en bedre skjerm enn PZ70.

Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Jeg ville ha ventet. 50Pz70 er uansett en dårligere skjerm enn PX70/PX700.
    Fra tråden "Panasonics Viera 2008 plasma-serie!"

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel litt for enkelt å bare si at PX(PV) er bedre enn PZ modellene? Det kommer vel litt an på hva tven primært skal brukes til.

Selv leste jeg masse om disse tidligere i høst da jeg selv skulle skaffe 42" plasma.

Det jeg satt igjen med av andres intrykk var følgende:

PX bedre på SD signaler
    PX bruker halvparten så mye strøm
    PX vrient med oppløsning fra pc

PZ bedre på HD signaler
    PZ penere
    PZ "roligere" bilde

Jeg endte opp med 42PZ70, selv om jeg litt tidligere holdt på å kjøpe en 50PX70 på elprice - men på grunn av at de ikke kunne kjøre den hjem til meg så ble det ikke kjøp

Så et par ting som det snakkes om i tester jeg har lest som jeg stusser over:

Grønnstikk - det har jeg ikke sett på min.

Antirefleksskjermen - fungerer meget bra (IMO) - ser dette som en fordel.

Men den største fordelen med 1080 panelet er at du ved 1080p kilder slipper skalering og har mulighet til å skru av overscan.

Tror uansett at du blir fornøyd hvilken av disse to du velger.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har PZ selv, og er værdt hver eneste krone. KANON skjerm
    Grønn stikk drittet, vet eg ikke hvor noen har fått fra.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang antirefleks skjermen så har jeg sett pv og pz ved siden av hverandre og må si at bildet blir litt uskarp og virker litt skitten med antirefleks skjermen til pz. Altså en ulempe med antirefleks.

Ang grønnstikket så er det jo noen som legger mere merke til slikt enn andre, at noen ikke ser det betyr ikke at det ikke er der.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som det seriøøøøøst mangen personer her inne som er ÛBER KRESEN :|

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle man bruke tid på AVforum om man ikke er keen på kun det beste?
    Om "flat-tv og høy lyd" er nok så henger man vel ikke her?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det best er alltid rundt neste sving

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av smygen
    virker som det seriøøøøøst mangen personer her inne som er ÛBER KRESEN :|
    Nja, virker heller som om mange som henger seg opp i den ene testen som er gjenngitt noen steder her på berget....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke ekspert, men lytter til de som tilsynelatende har peiling og leser tester i blader og på nettsider.

Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Hei. Jeg kunne nok likegjerne ha skrevet PZ850, men det er noe mangelfullt med info om hva de ulike modellene har av utstyr/egenskaper. Det som er helt avgjørende for meg, er at skjermen må ha en nøyaktig gjengivelse av bildet slik det var tenkt fra filmprodusentene. Skjermene må kunne vise film etter D65 standarden, men også med mulighet for D75 (7500 kelvin) ved behov. Dessuten må de være mulig å endre gamma-kurvene mellom 2.2 og f.eks. 2.5, som ofte foretrekkes blant oss film-entusiaster. Sist (men ikke minst): Primær- og sekundærfargene må treffe 100% fra panelet, og ikke slik som tilfellet på PZ70 og Pioneer 428/508: Grønnskjær. Pioneer er dog bedre enn PZ70, men utrolig nok, dårligere enn PV/PX70 som treffer tilnærmet 100% på primær- og sekundærfargene. PV/PX treffer dog ikke samtidig D65-standarden, men det er mindre viktig (Cinema gir en fargetemperatur på ca. 6800 kelvin). Dersom det er slik at PZ85 har samme bildet som PZ800/850, med de samme mulighetene til bildeinnstillinger, så går jeg gjerne for modellene under. Jeg gidder ikke å betale ekstra for noen ekstra innganger + bedre lyd. Designmessig ser PZ80/85 bra ut. Bildekvaliteten avgjør altså.
    Hentet fra tråden "Panasonics Viera 2008 plasma-serie!"

Det kan virke som om PV70 er bedre enn PZ70 på fargegjengivelse og at bildedkvaliteten til PZ70 reduseres pga. antirefleksfilteret.

Tven skal for mitt vekommende primært brukes til dvdfilm, og tv (Get PVR). Men jeg kommer jo selfølgelig til å oppgradere til en HDdvd- eller en Bluerayspiller etterhvert.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baya
    Jeg er ikke ekspert, men lytter til de som tilsynelatende har peiling og leser tester i blader og på nettsider.

Hentet fra tråden "Panasonics Viera 2008 plasma-serie!"

Det kan virke som om PV70 er bedre enn PZ70 på fargegjengivelse og at bildedkvaliteten til PZ70 reduseres pga. antirefleksfilteret.

Tven skal for mitt vekommende primært brukes til dvdfilm, og tv (Get PVR). Men jeg kommer jo selfølgelig til å oppgradere til en HDdvd- eller en Bluerayspiller etterhvert.
    Nå vet ikke jeg hvor stor feil PZ70 og Pioneren har i fargegjengivelse - men jeg har lest en god del tester på kjente nettsteder som ikke har nevnt dette i det hele tatt.

Når det gjelder antirefleks-skjermen som PZ70 har - så er vel dette ikke noe du vil nyte godt av, for du vil bruke tven i et mørkt rom - uten lyskilder går jeg ut i fra.

For meg var faktisk antirefleks-skjermen avgjørende for mitt valg av denne tven. Så den først hos en kompis.

Den er suveren å se på selv mitt på dagen i en ganske lys stue. Det er veldig lett å se hvor godt denn antirefleksskjermen fungerer - rammen rundt er jo i "pianolakk" og reflekterer "alt" - mens selve bildet fra plasmapanelet kommer frem meget skarpt og tydelig uten noe som helst forstyrrende reflekser.

Men siden du også primært vil se sd på din tv så er nok PV/PX det beste valget for deg.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0