Hvordan kan en selger påstå at plasma er på vei ut?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan kan en selger påstå at plasma er på vei ut?

Det er ikke lett å kjøpe ny TV.:evil:

Jeg har bestemt meg for at min "gamle" 32" CRT skal byttes ut.

Jeg hadde etter mye lesing her på forumet bestemt meg for Pioneer 42" plasma. Jeg har også vært hos Elnor og fått et godt inntrykk av 428XD. Prisen hos Elnor var drøy i forhold til konkurrentene så hvis ikke de senker prisen må jeg handle et annet sted.

MEN,
    Så snakket jeg med forhandleren for min forrige TV. Da jeg fortalte han at jeg nok ikke ville handle hos han, men kjøpe en plasma sa han at det måtte jeg ikke finne på å gjøre!(?)
    Plasma var på vei ut og LCD var mye bedre. LCD tålte mer juling og plasma var plaget med problemer som at den ikke kunne ligge, innbrenning osv. osv.

Akk ja.

Alt jeg vil ha er en BRA TV. Ikke spiller jeg på den og ikke skal jeg bruke den til PC.
    Jeg har en GET box og en DVD spiller.

Nå trodde jeg at jeg hadde gjort en bra research og stolte på at jeg hadde valgt riktig. Så kommer det en selger som sier at alt er forgjeves.

Hva skal jeg gjøre?
    Som kunde ønsker jeg riktig informasjon som kan hjelpe meg med et RIKTIG valg.

Hvem kan jeg stole på?
    Hvor finnes den forhandler som kan selge meg en TV på en ÆRLIG måte. Uten å være bundet av fabrikantbetingelser som eventuelt gir dem bedre inntjening.
    For det er vel kanskje det det gjelder?

Sukk.
    Nå hadde jeg på følelsen at Pioneeren var halvveis over terskelen.
    Jeg får coole ned et par uker og trykke på reset knappen.

En annen ting.
    Hvorfor så stor prisforskjell på 428XD?
    Elnor skulle ha 26.995.:shock:

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tankte på at man skal kjøpe seg en tv , og ha den endel år eller uker :P så burde man nok gjøre endel resarch og ikke bare snakke med en fyr.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selgeren er enten hjernevasket, eller så vil han vaske din. Klart, om du har planer om å ha TVen liggende på gulvet er vel LCD bedre, men det var nå et ganske snodig argument.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk med oss her på forumet du, og ikke med diverse selgere ute i butikker
    Jeg kjøpte 508XD'en min på Netshop, en smertefri opplevelse.
    Her er prisen de har på 428XD:
    Pioneer 42" Plasma PDP-428XD KURO - Netshop.no - pc data foto minne digital

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ihvertfall tydelig at denne selgeren ikke vet hva han snakker om.
    Pioneer plasma er den beste TV-en på markedet og ingen LCD-er kan måle seg med den hvis du skal bruke den til TV og film.

Edit: Haha, Pogwaq, ja, hvem vil ha TV-en liggende?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg har valgt LCD etter å hadd plasma så er jeg klinkende klar
    over at plasma ikke er på vei ut.
    Eneste selgeren har litt rett i er at LCD ikke har innbrenning å tåler bedre
    å ligge,men du skal jo ikke henge i taket å se ned på tv.
    Til ditt bruk så er jo plasma midt i blinken.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte denne kanskje kunne være til hjelp.
    Litt for og mot for begge type flatskjermer

Hva slags skjerm? Er plasma eller LCD best? - teknofil.no

..og ville nok heller stolt mer på egen research enn hva en tilfeldig selger har å bidra med

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Hehe, må innrømme at innlegget var skrevet i et øyeblikk av frustrasjon.

Synes allikevel at det er et betimelig å spørre seg om noen selgere har en egen agenda for å selge produkter som gavner dem selv mer enn kunden.

Takk igjen for linker og gode råd!

Det blir nok snart en ny TV i stua.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir selgeren rett ut i fra "massene". Fordelingen av LCD mot Plasma er vel noe sånt som 80-20 i prosent. Dvs at Ola & Kari kommer til å gå for en "grei" (noe som blir bedre og bedre) LCD, mens plasma blir forbeholdt entusiaster.

EDIT: Det vil alltid være forskjell på en "spesialforhandler" som Elnor og nettbutikker. Av de tre jeg kommer på i farta, er to Pioneer forhandlere (Komplett/MPX). Mens Netshop gråimporterer og du har da kun 1 års Europagaranti..

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selgeren har nok desverre ganske lite peiling på TV, overhode, når han kommer med en slik uttalelse. Se på Panasonic (som nettopp har lansert en hel haug av det som ser ut til å bli noen veldig spennende 2008-modeller), LG, Samsung, Philips, Hitachi. Alle satser godt på plasma ved siden av LCD. Se på Pioneer, de har verdens beste TV'er og demontrerte på CES 2008 at de vil komme med ENDA bedre TV'er i 2009 (100% sort, uendelig kontrast). De lager ikke LCD engang!

Plasma på vei bort?? My ass!! Min neste TV blir en plasma, garantert! Muligens hadde plasma en liten "down" for 1-2 år siden, når folk ikke turte/hadde råd til å kjøpe større TV enn 32". Men nå mener jeg plasma faktisk har styrket sin posisjon i forhold til LCD det siste året, og det er en utvikling jeg tror vil fortsette etterhvert som folk blir mer opplyste. Der er selvsagt vanskelig å spå fremtiden, men pr dags dato er det ihvertfall slik at skal du ha det beste bildet så er Pioneer plasma overlegent best.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spurte Panasonic hvor grensen for innbrenning lå sånn omtrent, og fikk som svar at ting som stod på samma sted, (kanal-logo), under 15% av den totale bildetiden ikke skulle brennes inn.

Bare for å komme med et inspill på det med innbrenning.

Så bruker du TVen 50 timer i uka, så bør du ikke ha på samme kanal mer enn 7,5 timer; noe som bør gå ann å leve med.
    Du kan altså se på samme kanal en hel dag uten å få innbrenning, så lenge du bruker TVen like mye hver dag resten av uka, og ikke ser på kanalen mer den uka.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis min tv f.eks har innbrenning så ville jeg ikke kjøpt tven.
    Flesteparten vil helle ha en feilfri tv og ikke noe " PASS PÅ, ser du for mye på playboy kanalen så kan morra di finne det ut "

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Markedsandelen til LCD øker på bekostning av Plasma. Så kan man diskutere om det betyr at "Plasma er på vei ut". På den ene siden, har han rett. På den andre siden, så vil sikkert Plasma overleve lenge.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Markedsandelen til LCD øker på bekostning av Plasma. Så kan man diskutere om det betyr at "Plasma er på vei ut". På den ene siden, har han rett. På den andre siden, så vil sikkert Plasma overleve lenge.
    Øker den over 42" eller under?
    LCD selger bøttevis under 37" da plasma er svært uvanlig under denne størrelsen. Mange føler at større TV blir for stort og da er det kun LCD å velge i.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke snakk om laser tv rundt hjørnet? Den skal vel utkonkurere både lcd og plasma. bare for å skape mere tvil i debatten

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det kommer masse nytt, men hvis det er dagen idag ,så er min soleklare anbefaling plasma (over 37-40") til film og tv bruk ( det går også greit med PS3)
    Har en Pana PX 70 42" + en Sony 2500 46" i huset......

Edit; Husk at en god del av "selgere" er som alle andre mennesker , det er ikke alle som ble levert med full tank............De kunne like gjerne stått i sikkerhetskontrollen på en flyplass (uten å nevne hvilken...)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående innbrenning:

Jeg har en 2005-modell Panasonic, og bruker den mer til spill enn film. Selv etter tosifrede antall kontinuerlige timer i spill med statisk HUD har jeg ikke fått innbrenning på skjermen. Noe retention til tider, klart, men det forsvinner kjapt av seg selv. Problemet er så hinsides overdrevet at jeg ville tatt null hensyn til det med mindre du primært skal bruke skjermen til PC.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg har forstått det har LCD 90% av markedsandelene, mens plasma har resterende 10%. Som skrevet ovenfor så kan det bety at plasma er på vei ut, eller at det holder en god stund til. Men det er helst de som sitter bildekvalitet i fokus som kjøper disse skjermene, og mye er forbeholdt entusiaster. Et godt eksempel er Pioneer.

Den almenne mann i et budsjett segment kjøper seg tydeligvis stort sett LCD skjerm, og LCD eter seg godt inn på plasma når det gjelder bildekvalitet. Forskjellene er blitt relativt små etterhvert. Det er fordeler og ulemper med alt.

Når det er sagt så er lasertv, SED, LED og OLED tv'er på vei. Såvidt jeg leste så er SED og lasertv ventet våren 2008, og lasertv skal etter min forståelse ligge i dagens prisleie når det kommer ut, men man vet jo aldri.

Kjøp deg den skjermen du synes gir deg det beste bilde innenfor ditt budsjett, enklere kan en ikke gjøre valgene. Bortsett fra å gjøre research på enkeltproduktene som man har sett seg ut.

Hvis du har sett deg ut en Pioneer plasma, så gjør du jo ikke galt i å satse på den? Pioneer plasmaene er jo og forblir gode, og om plasma holder på å gå ut eller ikke er i og for seg irrelevant om du liker den skjermen best Og til ditt bruk så gjør du absolutt rett i å satse på den skjermen du har sett deg ut

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan en selger kan påstå at plasma er på vei ut....

Spør aldri frisøren om du trenger en klipp. Da kan du være ganske sikker på at svaret tjener frisøren mer en den som spør.

Undersøk selv, spør og grav.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Jeg spurte Panasonic hvor grensen for innbrenning lå sånn omtrent, og fikk som svar at ting som stod på samma sted, (kanal-logo), under 15% av den totale bildetiden ikke skulle brennes inn.

Bare for å komme med et inspill på det med innbrenning.

Så bruker du TVen 50 timer i uka, så bør du ikke ha på samme kanal mer enn 7,5 timer; noe som bør gå ann å leve med.
    Du kan altså se på samme kanal en hel dag uten å få innbrenning, så lenge du bruker TVen like mye hver dag resten av uka, og ikke ser på kanalen mer den uka.
    Kanallogo innbrenning er noe jeg ikke har hørt så mye om...

Trodde dette skulle være forbedret nå?
    Vanskelig å loggføre hvor mange timer jeg ser på hver kanal.
    Og hva kona ser på vet jeg ikke.

Kan dere som har erfaring med plasma si noe om dette?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •