Hvordan kan en selger påstå at plasma er på vei ut? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lowlevel
    Kanallogo innbrenning er noe jeg ikke har hørt så mye om...

Trodde dette skulle være forbedret nå?
    Vanskelig å loggføre hvor mange timer jeg ser på hver kanal.
    Og hva kona ser på vet jeg ikke.

Kan dere som har erfaring med plasma si noe om dette?
    Det varierer litt. Jeg har lest om personer som har fått midlertidig innbrenning første dag. Selv har jeg hatt plasma i snart 4 år og aldri opplevet hverken innbrenning eller retention/midlertidig innbrenning. Ingen i min familie eller venner har heller opplevet dette.
    Skulle man være så uheldig å få slikt kan man uansett fjerne det ganske enkelt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Såvidt jeg har forstått det har LCD 90% av markedsandelene, mens plasma har resterende 10%.
    Det har garantert enormt mye å gjøre med at plasma ikke kommer i mindre enn 37", og de aller fleste skjermer som selges er mindre enn dette. En mer "rettferdig" sammenligning hadde jo basert seg på modeller på minst 37", istedenfor alle størrelser.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lowlevel
    Kanallogo innbrenning er noe jeg ikke har hørt så mye om...

Trodde dette skulle være forbedret nå?
    Vanskelig å loggføre hvor mange timer jeg ser på hver kanal.
    Og hva kona ser på vet jeg ikke.

Kan dere som har erfaring med plasma si noe om dette?
    Kanal logoene forsvinner i reklamepausene på de fleste kanalene, så da er det ikke noe problem. Ikke noe innbrenning på min Panasonic plasmaskjerm, men opplever IR som forsvinner etter kort tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har på familiens Pioneer 43" plasma TV innbrent TV2, TVNorge og NRKs logoer (de tre kanalene vi har ...).
    I tillegg har vi brent inn den boksen som TV2-nyhetene brukte før nyhetskanalen kom, samt at det er merker etter de svarte stripene oppe og nede.

I tillegg er det rektandulære flekker på skjermen der hvor bokstavene står når du har på text-TV.
    Så er man uheldig og uforsiktig med skjermen kan man få det meste innbrent :P

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD -Plasma er ikke en duell som kan sammenliknes med Beta - VHS eller HD -Blueray.

Selv om det til slutt skulle stå igjen bare ett merke i formatet og dette sto for bare 0.1% av markedet, så kunne dette være et godt kjøp hvis bare TVèn var bra.

Videoformater er skumlere fordi en faktisk trenger filmer til den. En vesensforskjell!

Og selv om alle skulle slutte å lage plasma (noe jeg ikke tror skjer med det første), så vil jo den TVèn som en har fortsette å virke like godt inn i fremtiden.

Kjøp den beste mener jeg! (og det er jo ganske mange som mener plasma er best)

Hvem vet: kanskje det prodeuseres hverken plasma eller LCD om noen år?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det har garantert enormt mye å gjøre med at plasma ikke kommer i mindre enn 37", og de aller fleste skjermer som selges er mindre enn dette. En mer "rettferdig" sammenligning hadde jo basert seg på modeller på minst 37", istedenfor alle størrelser.
    Det er helt sant, og det er jo noe av poenget og er et av problemene med plasma for den almenne kjøper idag. Om det er det det selger mest av, så hadde det kanskje vært en ide for plasma produsenter idag å gjerne satse mer på slike størrelser, men det har de tydeligvis valgt å ikke gjøre - og da ligger de seg i det kundesjiktet som de nå gjør, Men det gjøres kanskje med hensikt (?), hvis ikke har de jo noe å jobbe med. Jeg sa ikke at det var på grunn av andre faktorer, men la bare informasjonen ved som en illustrasjon over hvordan markedet er per dags dato og at han som kjøper ikke må la seg påvirke av hvilken vei markedet eventuelt snur.

Til syvende og sist handler det jo om han som kjøper, og at han skal være fornøyd med ytelsene til produktet som han har kjøpt - og det likegyldig om lcd eller pioneer som leder markedet. Så lenge det er stabilt og gjennomført produkt (som gjerne støtter fremtidige format etc - alt avhenger jo av brukers behov) som han kan ha glede av i mange år er jo det det viktigste. Det igjen bilager seg jo naturligvis på at han er klar over hva han kjøper, og det håper og tror jeg på at han gjør

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

joiner clubben på dette

Angående innbrenning:

Jeg har en 2005-modell Panasonic, og bruker den mer til spill enn film. Selv etter tosifrede antall kontinuerlige timer i spill med statisk HUD har jeg ikke fått innbrenning på skjermen. Noe retention til tider, klart, men det forsvinner kjapt av seg selv. Problemet er så hinsides overdrevet at jeg ville tatt null hensyn til det med mindre du primært skal bruke skjermen til PC.
    har heller aldri jeg vært utsatt for noe vidre "uhell" med min philips cineos fra 2006 selv etter å ha glemt den på hjemme en hel langhelg da vi var bortreist.

var ikke helt edru da jeg dro
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Det er helt sant, og det er jo noe av poenget og er et av problemene med plasma for den almenne kjøper idag. Om det er det det selger mest av, så hadde det kanskje vært en ide for plasma produsenter idag å gjerne satse mer på slike størrelser, men det har de tydeligvis valgt å ikke gjøre - og da ligger de seg i det kundesjiktet som de nå gjør, Men det gjøres kanskje med hensikt (?), hvis ikke har de jo noe å jobbe med. Jeg sa ikke at det var på grunn av andre faktorer, men la bare informasjonen ved som en illustrasjon over hvordan markedet er per dags dato og at han som kjøper ikke må la seg påvirke av hvilken vei markedet eventuelt snur.
    Det handler visstnok mer om hva som er fysisk mulig, enn hva som er ønsket. Dersom det hadde vært mulig å lage små plasmaskjermer til konkurransedyktig pris er det nesten garantert at det hadde blitt gjort for lenge siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler visstnok mer om hva som er fysisk mulig, enn hva som er ønsket. Dersom det hadde vært mulig å lage små plasmaskjermer til konkurransedyktig pris er det nesten garantert at det hadde blitt gjort for lenge siden.
    Absolutt. Desverre blir utfallet det samme.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Vi har på familiens Pioneer 43" plasma TV innbrent TV2, TVNorge og NRKs logoer (de tre kanalene vi har ...).
    I tillegg har vi brent inn den boksen som TV2-nyhetene brukte før nyhetskanalen kom, samt at det er merker etter de svarte stripene oppe og nede.

I tillegg er det rektandulære flekker på skjermen der hvor bokstavene står når du har på text-TV.
    Så er man uheldig og uforsiktig med skjermen kan man få det meste innbrent :P
    Da var du uheldig og kjøpte akkurat den ene Pioneer modellen (var det 436, har glemt det) som hadde problemer med innbrenning et år. Pioneer har ikke hatt problemer med innbrenning verken før eller etter denne modellen. Så ikke vær skremt med tanke eventuelt plasma kjøp neste gang. Det er jo veldig synd at Pioneer ikke lot kundene sine få nye skjermer. Dumt er det også at folk som var uheldig og kjøpte plasma fra Pioneer akkurat det året, muligens aldri vil kjøpe plasma igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er pappa sin TV, og han ser det såvidt når jeg peker på det.
    Selv har jeg akkurat bestillt ny plasma TV, så jeg føler ikke troen på plasma er svekket :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Da var du uheldig og kjøpte akkurat den ene Pioneer modellen (var det 436, har glemt det) som hadde problemer med innbrenning et år. Pioneer har ikke hatt problemer med innbrenning verken før eller etter denne modellen. Så ikke vær skremt med tanke eventuelt plasma kjøp neste gang. Det er jo veldig synd at Pioneer ikke lot kundene sine få nye skjermer. Dumt er det også at folk som var uheldig og kjøpte plasma fra Pioneer akkurat det året, muligens aldri vil kjøpe plasma igjen.
    Ikke vær så bastant i det du skriver.Jobber på en innstutisjon der vi har to Pioneer som er 2007
    modeller,begge har fått innbrenning etter tv spill.Så det kan skje selv den beste,lurer på om det er store variasjoner på panelene når noen opplever
    det å andre ikke.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oryx
    Ikke vær så bastant i det du skriver.Jobber på en innstutisjon der vi har to Pioneer som er 2007
    modeller,begge har fått innbrenning etter tv spill.Så det kan skje selv den beste,lurer på om det er store variasjoner på panelene når noen opplever
    det å andre ikke.
    Det vil jeg tippe skyldes feil bruk. Noen forhåndsregler må man ta når man har plasma. Man bør ikke kjøre med for høye verdier noe som mange gjør. For det andre bør man bruke lave verdier de første 100 timene i innkjørings perioden. Veldig mange leser jo ikke bruksanvisningen når de kjøper TV og setter seg ikke inn i ting og tang. Det er i hvert fall ikke kjent at Pioneer sine 2007 modeller sliter med innbrenning. Det kan jo også være snakk om midlertidig innbrenning.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strømforbruk

Det finnes en svært viktig forskjell mellom LCD og plasma som ikke nevnes så mye, men som jeg tror kommer til å bli plasmaens død på sikt. Nemlig strømforbruket!

En plasma-TV bruker mange ganger så mye strøm som en god LCD TV. Har noen av dere med plasma testet forbruket med strømmåler f.eks av den typen Clas Ohlson selger ?

Clas Ohlson Internettbutikk

Etter å ha innjustert min Sony KDL-40V3000 så bildet ble behagelig å se på målte jeg forbruket til 80W konstant.

Min gamle 32" CRT brukte 150W, en 42/43" plasma skal slite svært mye med å komme under 200W i snitt.

Etterhvert som energimerking kommer på brunevarer også vil nok salget synke drastisk av plasma-TVene. Det selges f.eks omtrent ikke B-merkede kjøleskap lenger.

I Australia er det snakk om forbud mot salg av plasma-TVer fra 2011 om ikke forbruket synker drastisk målt mot LCD. Dessverre for plasma-produsentene vil LCD-forbruket fortsette å synke etterhvert som LED-backlight tar over...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye strøm en plasma TV bruker avhenger av hvor lyst bildet den viser.
    Så en plasma TV kan i teorien bruke mindre strøm enn en LCD TV, bare det blir vist riktige bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp Pioneer som planlagt. Du skal være sabla uforsiktig etter min mening for å brenne inn kanallogoer osv på en ny plasma TV.

Har selv PX70, den bruker jeg iblant til PC, ofte til spill, og mest til film og DVD. Dama bruker den også mye, og hun ser på samme kanal lenge, og bytter sjeldent.

Har opplevd midlertidig IR, men denne forsvinner etter 10 min. Ikke er det irriterende heller. Vil si problemet er så og si borte.

Hvis du vil være helt på den sikre siden, så vær litt forsiktig med stillbilder, og kanal logoer de første 200 timene, altså bruk f.eks zoom billedfunksjon slik at logoen forsvinner utenfor.

Edit: har hørt av noen at Pioneer har et pikselsystem som skal hindre innbrenning, ved at tv'n flytter en og en piksel(f.eks kanallogo) på intervaller for å hindre innbrenning. Har ingen proff kilde som har sagt det, men var et familiemedlem som hadde fått høre dette av en selger(naturligvis). Kan noen bekrefte om dette stemmer? Sorry for tynn forklaring.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Hvor mye strøm en plasma TV bruker avhenger av hvor lyst bildet den viser.
    Så en plasma TV kan i teorien bruke mindre strøm enn en LCD TV, bare det blir vist riktige bilder
    Det var derfor jeg skrev at den vil slite med å komme under 200W i snitt. Maksforbruket er selvfølgelig mye høyere.

Maks/min og oppgitt forbruk er egentlig helt uinteressant. Det eneste som duger er en måling gjort under typisk bruk. Min TV er oppgitt til 149W elns. maks, men bruker altså kun 80W etter innjustering. 32-tommeren på hytta ligger på 75W (KDL-32V2500, en generasjon eldre).

Energimåleren til Clas Ohlson er et meget hendig instrument. Etter å ha målt diverse kjøleskap, frysere osv. har jeg byttet ut flere og spart ~2500kWh i året...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt plasma en stund nå, og opplever retention nå og da. Som oftest er det når jeg har sett en film, der de sorte stripene oppe og nede blir hengende igjen. Men det forsvinner helt etter et par minutter med andre bilder. Så i praksis er det ikke noe problem.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Det var derfor jeg skrev at den vil slite med å komme under 200W i snitt. Maksforbruket er selvfølgelig mye høyere.

Maks/min og oppgitt forbruk er egentlig helt uinteressant. Det eneste som duger er en måling gjort under typisk bruk. Min TV er oppgitt til 149W elns. maks, men bruker altså kun 80W etter innjustering. 32-tommeren på hytta ligger på 75W (KDL-32V2500, en generasjon eldre).

Energimåleren til Clas Ohlson er et meget hendig instrument. Etter å ha målt diverse kjøleskap, frysere osv. har jeg byttet ut flere og spart ~2500kWh i året...
    Det med strømforbruk er absolutt et godt poeng.

Jeg tok og målte forbruket på min Panasonic 42" plasma - forbruket ligger mellom 180-230W alt ettersom hvor lyst bildet er.

Det er forsåvidt greit nok - da ser jeg jo på tven og halve året kommer mesteparten som et tilskudd til oppvarming.

MEN - flatskjermen har et "Stand By" forbruk på 31W...... Det likte jeg dårlig.

Tok for moro skyld og målte "Stand By" forbruket på alt utstyret i tv-benken - målte dette til 50W - hmmm, ikke bra.

Med litt grov regning kommer dette forbruket på noen hundre kroner i året. De pengene vil jeg heller bruke på noe annet.....

En skjøtekontakt med av/på bryter skal handles inn snarest
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sluttet å fyre med ved etter at min 50" flatskjerm kom i hus.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •