Overraskende kontrastmålinger.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overraskende kontrastmålinger.

Jeg sitter med det svenske bladet ljud&bild foran meg, og leser en 37-42 tommers shootout.

Jeg ble ganske overrasket over målingene de har foretatt, og gjengir dem her så de kan diskuteres av andre som har meninger eller andre oppfatninger og erfaringer.

Jvc LT-42DV8BG/N/T (LCD)

Kontrastomfang: 1100:1

LG 37LT75-ZA (LCD)

Konstrastomfang: 725:1

Loewe Xelos A 37 (LCD)

Kontrastomfang: 525:1

Mirai DTL-742E600a (LCD)

Kontrastomfang: 625:1

Northern Star PLA-42HDIXB (plasma)

Kontrastomfang: 2600:1 (!!)

Panasonic TH-42PX700E (plasma)

Kontrastomfang: 1750:1 (!!)

Philips 42PFL7562D (lcd)

Kontrastomfang: 875:1

Pioneer PDP428XD (plasma)

Kontrastomfang: 1800:1 (!!)

Samsung LE40F86BD (lcd)

Kontrastomfang: 800:1 (!!!)

Sony KDL-40W3000 (lcd)

Kontrastomfang: 1500:1

Zepto Zview 42 LCD

Kontrastomfang: 360:1

(kilde ljud&bild nr 12/07)

Er det fler enn meg som er overrasket her?

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kontrast

Nå er vel dette Faktisk Kontrast mens de fleste produsenter oppgir Dynamisk Kontrast.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Nå er vel dette Faktisk Kontrast mens de fleste produsenter oppgir Dynamisk Kontrast.

Det er vel den faktiske kontasten som er den rette vil jeg tro så din setning blir som følger.

Nå er vel dette Faktisk Kontrast mens de fleste produsenter oppgir villedende Kontrast

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Disse tallene viser jo det som alle vet er bra tv'er, panasonic pioneer sony og northern star ligger fremst.. northern star er ukjent for meg da...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med tanke på at siste dvd&hjemmekino hadde "nøytral" kontrastmåling av pioneer på over 7000:1 i sist blad (forøvring en økning fra forring måling av tven) Begynner jeg å stille meg kritisk til måling av diverse "fagblader" i tillegg

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vi ser er iallefall at plasmapaneler er flere ganger bedre enn LCDer, og at Sony har vært ute med smørekannen :P

Hvordan målte de dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    275
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse målingene stemmer ikke helt med Hjemmekino sine, spesielt på Pioneeren!

Var det noen test der også, og hva var konklusjonen?

Synd de ikke tok med en Sharp lcd, HD1 ble jo av hjemmekino målt høyere enn noen andre lcd de hadde testet, men tven fikk langt fra skamros, så kontrast er langt fra alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zaico
    Disse målingene stemmer ikke helt med Hjemmekino sine, spesielt på Pioneeren!

Var det noen test der også, og hva var konklusjonen?

Synd de ikke tok med en Sharp lcd, HD1 ble jo av hjemmekino målt høyere enn noen andre lcd de hadde testet, men tven fikk langt fra skamros, så kontrast er langt fra alt!
    Hentet fra siste Dvd&hjemmekino:
    Sony LCD KDL40S2000 kontrast: 852:1
    Samsung plasma PS42Q96 kontrast: 1143:1
    Toshiba LCD 42C3500 kontrast: 533:1
    JVC LCd LT42P80 kontrast: 2710:1
    Pioneer plasma PDP4280 kontrast: 7852:1

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse målingene varierer alltid, har aldri sett noen få like resultater. Jeg har inntrykk av at det kommer an på utstyret og måten man måler på. At Northern Star har bedre kontrast enn både Pioneer og Panasonic har jeg absolutt ingen tro på. Det jeg har sett av disse TV-ene har ikke värt mye å skryte av og byggkvaliteten har värt forferdelig.

Hemmabio slet med å måle Pioneeren siden svartnivået er så ekstremt (0.05). De fikk varierende resultater hver gang.
    Pioneer PDP-428DX: 2400:1 og 0.05 cd/m2

Panasonic TH42PX700: 600:1 og 0.25

Sony KDL-40D3000: 535:1 og 0.5 cd/m2

Samsung LE40M87(86)BD: 490:1 og 0.6 cd/m2

LG 42LY95: 280:1 og 0.9 cd/m2

Phillips 42PFL7562D/10: 245:1 og 1.0 cd/m2

Svartnivå over 1 candela pr kvadratmeter (cd/m2) betraktes som nesten grått. I et sterkt opplyst rom kan det väre vanskelig å se forskjell på svartnivå under 0.5 cd/m2.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Det er vel den faktiske kontasten som er den rette vil jeg tro så din setning blir som følger.

Nå er vel dette Faktisk Kontrast mens de fleste produsenter oppgir villedende Kontrast

Vel, ja og nei. Nå har ikke jeg vurdert LCD eller Plasma for en tid med jeg har sett at noen klarer og bruke dynamisk kontrast mere inteligent enn andre. Faktisk Kontrast er helt klart hva man bør vurdere tyngst.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ettersom jeg selv har sett en del TVer opp gjennom kan jeg bekrefte at overstående målingen ikke er korrekt mht Pioneer. Problemer er selvsagt at måleutstyret ikke er godt nok, noe som jo er temmelig kritikkverdig hvis de prøver å fremstå som en troverdig tester av utstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...ettersom jeg selv har sett en del TVer opp gjennom kan jeg bekrefte at overstående målingen ikke er korrekt mht Pioneer. Problemer er selvsagt at måleutstyret ikke er godt nok, noe som jo er temmelig kritikkverdig hvis de prøver å fremstå som en troverdig tester av utstyr.
    Sent oppe ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontrasten hos pioneer varierer litt på hver enkelt skjerm. Det som påvirker er lys i rommet og dvd spiller kabler+hva som er av/på i menyen av bildebehandling .
    Men de fleste ligger fra ca 3500-7732:1 som er det høyeste jeg har målt. Nå går ikke måleutstyret mitt lenger ned enn 0.02 cd/m2 som pioneer skjermer som kjent oppnår. Pioneer er i en særklasse best. De fleste LCD jeg kalibrerer kommer på 370-450:1.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hah!

Her har det skjedd ting, så gøy! Å våkne opp en lørdag, sitte foran min lille (dagens standard) Dell 20" widescreen med en ferskbrygget kopp kaffe,
    en forsinket julegave i form av marsipan med mørk sjokolade, og så lese denne responsen, dette er flott.

Ja, det dere andre gjengir fra andre tester, viser en viss kontrast til min post (ojojoj, da.. ordspillene sitter løst).

Det som overrasker meg er først og fremst at JVC ikke vinner fram hos folket, det er veldig lite fokus på JVC, likevel skårer... (herregud) scorer(!) de høyt på flere tester, bla i nyeste Hjemmekino, og i ljud&bild som jeg refererte til, især på sortnivå.

Overraskelsen for min del er at JVC knuser Samsung F86 på konstrast og billedbehandling. Det er særlig målingen for Samsung som jeg mener er oppsiktsvekkende.

Det står dessverre ikke hvilket utstyr som er brukt for konstrast, men det er vel et reknestykke og ikke en måling?

JVC f.eks gjengis med et målt hvitnivå på 220 Candela/m2 og sort 0,2 Candela/m2, og dermed er det enkelt å se at kontrasten er 1100:1 (220/0,2)

For Samsung 160/0,2=800.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som viser seg er at dvd og hjemmekino har enten fått nytt måleutstyr eller noe for sort nivået har helt andre spesifikaskjoner nå enn tidligere.

leser man blindt på det nå så kan man tro at noen lcd har like godt sortnivå som pioneeren..

noe dei tidligere målingene hos dei klart visste forskjell på

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reagerte selv på målingene i siste hjemmekino. Tror det må ha sneket seg inn en komma feil... på alle LCD tvene.. F.eks så ligger en normal verdi på 37C3500 på ca 0,35 cd/m2 og sony m.fl som er best på LCD har ca 0,1 cd/m2. At pioneer går ned til 0.01 stremmer nok. Har opplevd at måle utstyret mitt bånner på 0.02 på flere pioneer skjermer men ALDRI på en LCD eller annen plasma. Q96 til samsung har jeg målt til 0.2 cd/m2 ikke 0.02 som det sto i siste hjemmekino..

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Panasonic måler 0,25 cd/m2 tror jeg på - med uprofft utstyr. Jeg målte i går min TH-42PV70 og fikk 0,14 cd/m2 (hvis jeg ikke husker feil). TV-en har gått 330 timer. Hjemmekino målte vel sortnivået til 0.08 cd/m2.

Overasket ble jeg dog når jeg målte min TH-37PV60. Den klokket inn på 0.11 cd/m2 og kontrast på over 1900:1 (warm+cinema) Den har gått noen tusen timer (skal sjekke antallet i kveld).

Jeg blir fristet til å tro at det har skjedd svært lite med sortnivå mellom "60" og "70" genrasjonen.

Noen andre som har målt sortnivå på sin Panasonic Plasma?

Måleinstrument: i1 display 2 (xrite / Pantone / GretagMacbeth)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •