1080p tv viser vanlig tv/film dårligere en 720p

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1080p tv viser vanlig tv/film dårligere en 720p

Heisann.

Va på expert i dag og snakket litt med di ang mitt nye plasma tv som skal ha FULL HD.

Han frarådet meg det til vanlig tv/film seing, da han mente at det og oppskalere vanlig tv/film helt opp til full hd ville gi dårligere bilde en et vanlig 720p plasma.

Er dette noe jeg vil merke bra ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.
    Vanlig tv sending er vell 576p eller noe ?
    Så å forstørre det helt til 1080p blir dårligere enn 720p. Regner jeg med

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen som kjøper Full HD TV for å bry seg om kvaliteten på dårlige TV-sendinger?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "forklaringen" fikk jeg også da jeg var innom Expert for en uke siden, da jeg skulle hjelpe min mor med å velge ut en grei 42" plasma. Det jeg synes er litt merkelig er jo at en god del DVD-spillere, AV-receivere og tunere i dag kommer jo med oppskalering til 1080p, og i mange av de testene jeg har lest gir dette bedre bilde enn ved vanlig signal direkte til skjermer uten oppskalering.

Kanskje det høres litt utspekulert ut fra min side, men tror nesten de vil tømme lagrene for HD-ready skjermer, så kan de igjen selge Full-HD skjermer til en del av de samme folka om kun få år...

For de som lurer, så kjøpte hun den nye 42" Panasonic Viera plasmaen ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    275
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt korrekt at en Full-hd tv vil gi "dårligere" bilde på en lavoppløst kilde, forutsatt at begge tvene ellers har lik kvalitet!

Dog så er nok forskjellen forsvinnende liten, så om du ønsker full-hd så kjøper du det!

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kreves (mye) mer av bildebehandlingen for å gjøre en god jobb på 1920x1080 vs 1366x768, så sånn sett er det korrekt.

Der igjen, 1920x1080-skjermer har ofte bedre specs ellers (kontrast, fargedybde) som gjør at du likevel kan få bedre bilde enn på 1366x768.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaring tilsier at DINE øyne forteller deg hva som er best... Prøving og feiling

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ingen tvil om at riktig signalkilde med 1080p på en tv med full hd oppløsning er pent; spørsmålet er bare behovet og bruksområdet for den enkelte bruker.

Jeg mener det er få som har bruk for 1080 med mindre de har tv'en koblet til blueray eller lignende. Greit nok at det etterhvert kommer hd-sendinger, men f.eks gamlemor har jo null "behov" for slikt! Hun sesr jo knapt forskjell på vhs og dvd!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt av hvert..

Enig med forrige svar, dersom målet er å "kun" se på tv send med analoge signaler så vill det ikke gi full effekt av HD/1080P. Men dersom man på sikt ønsker å være forberedt på digitale sendinger, eks. Canal Digital HD, eller Blue Ray DVD så er det jo et godt utgangspunkt.

Noen andre betrakninger:
    - Plasma TV eller nyere forsterker/receiver kan stort sett omforme signal fra analogt til digitalt (AD konvertering), og har du digitalt signal kan du oppskalere til f.eks 720P/1080i/1080? MEN kvaliteten på konvertering og oppskalering varierer i forskjellige apparater.

- Forskjellen på 720P/1080P er ikke å "forstørre" bildet, ved samme bildestørrelse (eksempel 40" skjerm) er forskjellen oppløsningen i bildet. Eksempelvis så vil 720P dele opp signalet 1280 x 720 pixler ( 0.92 megapixel ) mens 1080P vil dele opp signalet i 1920 x 1080 pixler (2.1 megapixel).

- Ved en oppkonvertering av signalet til 720P/1080P vil vil de pixlene som "mangler" bli beregnet ut fra avanserte algoritmer og baseres på farve osv i omkringliggende pixler.

- iflg enkelte tester så ser man stort sett ikke forskjell mellom 720P og 1080P på skjermer opp til 40" (eller var det 50") om man sitter i "normal" tv-avstand fra skjermen.

Noen linker:
    Hjemmekino.no - Guide - HDTV - HDTV-formater
    TV og projektor - Lyd og Bilde (se nedover siden)

Mitt beste tips: Ta deg tid og se på tv'er med de forskjellige formatene og velg det du synest er best eller bra nok for deg. Bed da om signalkilde med format på signalet tilsvarende det du skal ha hjemme og ikke HD signal som de ofte bruker i butikken.

PS. Ikke "skyt" meg om jeg tar feil i enkelte kommentarer, dette er bare et forsøk på å hjelpe! ;o)

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Greit nok at det etterhvert kommer hd-sendinger, men f.eks gamlemor har jo null "behov" for slikt! Hun sesr jo knapt forskjell på vhs og dvd!!
    Vel, vi får HDREDY sendinger etterhvert... innen vi får FullHD sendinger har nok de fleste byttet ut tv'ene for lengst

-Ville klart heller legge vekt på en 720 med pent bilde og godt sortnivå, enn om at det skulle være en 1080 tv uten disse egenskapene...

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg den TVen med best bilde til det dere vil betale - ikke bry deg om hva oppløsninga er.....

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det værste er at innen den tid at vi får hd-sendinger i Norge, så hart det sikkert kommet enda et nytt format:-) hehe...

Poenget mitt er iallefall at hvis olga på 50 kommer inn på Elkjøp og skal handle seg ny tv, så har hun null behov for 1080! Greit nok at det er fremtiden, men olga bryr seg ikke om oppløsning; hun skal bare ha en tv som tar mindre plass!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zaico
    Det er helt korrekt at en Full-hd tv vil gi "dårligere" bilde på en lavoppløst kilde, forutsatt at begge tvene ellers har lik kvalitet!

Dog så er nok forskjellen forsvinnende liten, så om du ønsker full-hd så kjøper du det!
    Kan leve med det da, ja vil bli brukt til mest HD matriell som xbox 360 og endel serier jeg kjøre som er HD.

Takker og bukker for mangen gode og raske svar her på AVForum

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Digiboy
    Kan leve med det da, ja vil bli brukt til mest HD matriell som xbox 360 og endel serier jeg kjøre som er HD.

Takker og bukker for mangen gode og raske svar her på AVForum
    Skal du spille Xbox360 på plasmaen så vil jeg anbefale Full HD, da en tv som gir deg muligheten for å velge overscan off.

Dette gir deg et bedre bilde.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •