legge en plasma!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

legge en plasma!

har hørt att hvis man legger ned en plasma eller tilter den ca 15 grader eller mer så ryker den å bildet blir borte pga flytende bilderør eller noe!

noen som har peiling eller opplevd dette?

Newcomer seraph sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Hos produsentene ligger de i mange timer for å se om gassene siver ut.
    - De pakkes liggende inn i trailere og blir transportert fra Asia til Europa med tog/fly/båt over mange dager.
    - De blir liggende på et lager for videre utsending til butikker
    - Butikkene som mottar skjermene lagrer dem liggende i egne lagre eller butikklokalene.

Likevel påstår noen at en plasma vokser ut tre hoder og spiser ungene dine hvis du legger dem ned

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av seraph
    - De pakkes liggende inn i trailere og blir transportert fra Asia til Europa med tog/fly/båt over mange dager.
    - Butikkene som mottar skjermene lagrer dem liggende i egne lagre eller butikklokalene.

Likevel påstår noen at en plasma vokser ut tre hoder og spiser ungene dine hvis du legger dem ned
    Plasmaen kan ligge så mye den vil, problemet er vibrasjoner under frakt. Dette går forårsake at panelet sprekker pga tyngden av seg selv og vibrasjoner.

Du kan godt montere en plasma i taket og bruke den der i mange år, hvis du ønsker det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ner0
    har hørt att hvis man legger ned en plasma eller tilter den ca 15 grader eller mer så ryker den å bildet blir borte pga flytende bilderør eller noe!

noen som har peiling eller opplevd dette?
    Er noen som har fått defekte skjermer pga. at de har ligget. Men da har det nok vært andre ting inne i bildet, slag/mye vekt eller rett og slett feilproduksjon.

Skjermene pakkes med isopor så skjermen ikke skal røre pappen.

Aller plasmaene jeg har sett på posten kommer spent fast på paller med bånd stående. Hva "einsteinene" på lasterampene foretar seg er en annen sak

Solberg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Pioneer sin bruksanvisnig for montering av veggfeste står det at man skal legge TVn ned på et flatt og støtt underlag før montering. Men det går nå helt greit (og er enklere) å gjøre det mens TVn står i transportkassa. Problemet er nok som nevnt av andre risting og vibrasjon mens den ligger flat, noe som man jo har lite kontroll over under transport.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På transportesken på min Pioneer 43" så var det en velteindikator som var sort. Ved tipping av esken så ble den rød, og den forble rød uansett hva man gjorde med esken etterpå.

Hvordan kan min eske har vært liggende noen gang da, og hva er poenget med denne tror du?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kilde..?

Jeg har vært i flere butikker/lager hvor alle tv'ene står lagret, eks. Elkjøp og Sonycenter... Har også fått med meg leveranser til butikker, eks. Hifihuset, og Hificenter.. alt kommer stående...

Men sier ikke at plasma ikke har godt av og ligge.. Har lagt ned vår skjerm, uten at det har gjort noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Garanti.

PÅ netshop sa de at du mistet garantien på plasmaen hvis du la ned tv'n, det samme har elkjøp sagt.
    Så det er godt mulig du kan legge den og at det går helt fint.

Men hvis du legger den ned og det ikke går fint.
    Så kan de helt sikkert se hva som er grunnen til at den ikke lenger fungerer.
    Og hvis du da har mistet garantien er det ganske kjedelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rsin
    I Pioneer sin bruksanvisnig for montering av veggfeste står det at man skal legge TVn ned på et flatt og støtt underlag før montering. Men det går nå helt greit (og er enklere) å gjøre det mens TVn står i transportkassa. Problemet er nok som nevnt av andre risting og vibrasjon mens den ligger flat, noe som man jo har lite kontroll over under transport.
    Det samme gjelder for Philips.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    På transportesken på min Pioneer 43" så var det en velteindikator som var sort. Ved tipping av esken så ble den rød, og den forble rød uansett hva man gjorde med esken etterpå.

Hvordan kan min eske har vært liggende noen gang da, og hva er poenget med denne tror du?
    Pioneer har kuttet ut denne indikatoren. Hadde også en slik på min første Pioneer-skjerm.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier seg jo selv at glassplater i spenn er mange ganger sterkere når de står enn ligger!

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sikkert dra bilen din opp i 200 km/t, men gjør det sikkert ikke så ofte fordi det kan få konsekvenser... kan gå fint å ligge skjermen, men du kan også få sprekkdannelse i glasset, eller den kan skille seg i endene, så hele teknologien plasma siver ut i rommet og skjermen er boss.
    Ligg den den som tør....!! Tenk vekten på skjermen din i 52" størrelse.
    Det er også viktig å ha et godt grep under skjermen når du bærer den stående, med samme risiko som grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk denne mailen av Samsung da jeg lurte på om plasma tven overlevde en 6 mils kjøretur liggende bak i en stasjonsvogn fra butikk til hjem.

"Hei

Takk for din email til Samsung ElectronicsNordic.

Vi vil fraråde transport av plasma tv i liggende stilling for å unngå
    skader på frontglasset og panelet om det blir utsatt for svigninger
    under transport."

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma fraktes STÅENDE. De "kan" lagres liggende. Men blir for det meste også lagret stående da det skaper vibrasjoner når en truck løfter på dem. Det er ikke noe problem å legge en plasma ned om man er forsiktig. Men det er like greit å ha det som en tommelfinger regel at man behandler den stående uansett.

En stor LCD annbefales også å frakte stående av samme grunner som plasma. LCD panelet kan fint sprekke den også under belastning.

Newcomer seraph sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at innlegget mitt var litt dumt formulert. Den var ment å være flåsete men ble direkte påståelig. Når jeg leser teksten nå, ser jeg at jeg påstår at de alltid frakter og oppbevarer dem liggende. Det var ikke meningen.

Det jeg ville få fram var at produsenten kan komme med anbefalinger fordi i det den forlater fabrikken har de ikke kontroll på den lenger. Slik kan produsentene og butikkene redusere antall feil, siden skjermene blir behandlet best mulig på vei fra produksjonslokalene i Asia til stua hjemme i Norge.

Jeg er også enig i at en skjerm bør fraktes og oppbevares stående, nettopp vridninger og vibrasjoner. Men at den kan ligge er ikke et problem. Hvis en butikk hadde påstått at jeg ikke får igjen på garantien fordi de kan se at skjermen har vært lagt ned, ville jeg bedt dem om å vennligst slutte å drite seg ut og henvist til brukermanualen.

Der står det at når man tar ut skjermen av emballasjen så anbefales det at skjermen legges ned på et mykt underlag som f.eks. et tykt teppe med skjermflaten ned for å unngå skader på fronten.

Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Kilde..?
    "Hvordan gjør de det?" på Discovery, brukermanualen, han jeg kjøpte skjermen min av og en på Lefdal. I tillegg har jeg sett det selv i AV-butikker og fraktet selv skjermen min liggende i bil i 1,5 time.

Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Da har den antageligvis aldri ligget. Poenget med den er sikkert at den som skal ta den imot kan nekte. F.eks. butikken kan nekte å ta den imot fra leverandøren eller noe. Som sluttbruker kaster man jo originalemballasjen når tv-en er hengt opp, så den indikatoren er jo ubrukelig ved garantispørsmål. Men for å stille spørsmålet tilbake: Hvorfor har de ikke denne lenger tror du?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har de ikke denne lenger tror du?
    Nei, det er vel fordi det har skjedd saker og ting i plasmaverden på 3,5 år.
    Jeg kan bare referere til selger som solgte meg produktet.
    Så ingen grunn til å diskutere dette med han, for dette med Plasma-tv var nok nytt for de fleste i 2004.

Hvorfor skal den ligge egentlig?
    Det er jo bare å ta den opp av esken å sette den på bordet eller å henge den rett opp på veggen?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har den antageligvis aldri ligget. Poenget med den er sikkert at den som skal ta den imot kan nekte. F.eks. butikken kan nekte å ta den imot fra leverandøren eller noe. Som sluttbruker kaster man jo originalemballasjen når tv-en er hengt opp, så den indikatoren er jo ubrukelig ved garantispørsmål. Men for å stille spørsmålet tilbake: Hvorfor har de ikke denne lenger tror du?
    Hvorfor de ikke har den lenger har ihvertfall ingenting med at tv'ene nå plutselig tåler å fraktes liggende. De tåler ikke noe mer nå enn de gjorde før. Ville faktisk tro det er motsatt. Nå produseres plasma'ene med tynnere og tynnere glass samt færre lag i den evige jakten på høyere kontrast.

Tipper de fant ut at det var et unødvendig fordyrende element og ble derfor skrotet. Tviler på at produsentene har noe spesielle problemer med sprekte skjermer under frakt da selskapene som frakter dette som oftest er ansvarlig for varene. Og de behandler da varene somregel med en viss respekt. Dette må for all del ikke forveksles med Posten eller lignende selskaper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •