Panasonics Viera 2008 plasma-serie! - Side 53

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 53 av 57 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 SisteSiste
Viser resultater 1,041 til 1,060 av 1131
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det noen som har bekreftet permanent innbrenning på disse? Google litt, men stort sett alle kilder beskriver fenomenet som forbigående.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg kjøpte min PX80 for noen måneder siden var også min største frykt at den skulle få permanente innbrenninger, men hvis sant skal sies så er vel det problemet mer eller mindre utradert på de siste generasjoners plasma paneler og Panasonic er blant de beste når det kommer til innbrenning. Selv bruker jeg tv-en til DVD, Blu-Ray, litt tv og enormt mye PS3. Det hender jeg må kjøre et innbrennings/vaske program noen minutter etter lengre spilleøkter, men det er kun en gang jeg har fått en innbrenning som det faktisk tok litt tid å bli kvitt.

Det kan nevnes at nyere spill ofte har gjennomsiktig eller justerbar HUD eller rett og slett bare faste meter som kommer opp når det er viktig informasjon til spilleren.

IR eller midlertidige innbrenninger er det en del av, i allefall på PX80. Veldig plagsomt eller særlig synlig er det ikke. Hvis du sitter mer enn 2 meter fra skjermen så er det bare tydelig når alle kilder bortsett fra skjermen er skrudd av. Hyppigheten av dette kommer litt an på hvor mye jeg bruker tv-en. Hvis den har stått avslått en periode så er den mer mottakelig for IR enn hvis den brukes jevnlig.

Personlig mener jeg at det er verd å gjøre litt ekstra jobb med en plasma fremfor å gå for LCD. Plasma teknologien har så mange fordeler og bildet er fremdeles langt bedre enn de beste LCD skjermene, også til spilling. Selv om sistnevnte er meget subjektivt så mener jeg at fargegjengivelsen og ikke minst responstiden til plasma skjermen gjør den til en svært gunstig spillskjerm.

Til sist kan jeg nevne at jeg har en kompis som spiller x-box til krampa tar han nesten hver eneste dag på en 42” PX80 og han tar ingen forhåndsregler når det kommer til innbrenning i det hele tatt.

Jeg ville uansett vært litt forsiktig, men kuttet hardt ned på hysteriet. Det er et stort skille mellom sundt vedlikehold og rent hysteri...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter litt med retention fra et spill jeg spilte endel for noen dager siden. Da jeg sist fikk et relativt heftig innslag av sånt var det på min gamle PA50, etter fjorten timer med Final Fantasy XIIs kritthvite HUD, men det forsvant etter en time med snø. Dette ser ut til å sitte bedre, har kjørt en blanding av film og snø i fire-fem timer, og ser fremdeles spore etter spill-HUD. Litt småpanikk der. :?

Men du mener altså permanent innbrenning er noe som overhodet ikke forekommer lenger, så alt sånt lar seg fjerne med litt tålmodighet?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper det vil bli borte over tid, men selvsagt kan man få en permanent innbrenning!

Her er en del verktøy som kan hjelpe. Jeg bruker av og til en innkjørings dvd som fyller hele skjermen med forskjellige fargespekter. Bruk den et par timer så blir det nok borte.

http://avforum.no/forum/tv-apparater...bilde-dvd.html

En liten nøkkelregel er å kjøre vanlig tv noen minutter hver 3 time når du spiller. På denne måten får alle plasma cellen jobbet litt og du får en liten hvil. Det er bra for både dine øyne og ikke minst kropp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter litt med retention fra et spill jeg spilte endel for noen dager siden. Da jeg sist fikk et relativt heftig innslag av sånt var det på min gamle PA50, etter fjorten timer med Final Fantasy XIIs kritthvite HUD, men det forsvant etter en time med snø. Dette ser ut til å sitte bedre, har kjørt en blanding av film og snø i fire-fem timer, og ser fremdeles spore etter spill-HUD. Litt småpanikk der.
    Da synes jeg du har vært god . Panasonic TH-42/37PA50 er tilnærmet imun mot innbrenning (jeg har eid 5 av disse skjermene tidligere). Min gamle mor glemte riktignok en dvd-spiller i pause-funksjon i et døgn (!) på PA50, men det var ikke merker av noe slag dagen etter. Men nå har jeg ihvertfall aktivert alle mulige screen-savers hos henne, bare for å være sikker.

Både PV60 og PV70 var dessverre litt mer sårbare på dette, men det er vel blitt bedre igjen på PX80?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke snakke om PV70 da jeg kun har sett denne i butikken.
    Det kommer litt retention på PX80, men som skrevet over så kommer det litt ann på bruken.

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fortsatt ikke sett snurten til retention på min 37PX8 - men så skal det sies at den nå i innkjøringsperioden nesten kun har blitt brukt til TV og DVD...

Men - om man vil se noe denne skjermen er dårlig på, er det bare å sette på filmen "Illusjonisten"! Da får du virkelig se hvor dårlig den er på graderinger i gråtoneskalaen!! :-(
    Og dette som jeg frem til lørdag kun hadde lest om på diverse forum...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Da synes jeg du har vært god . Panasonic TH-42/37PA50 er tilnærmet imun mot innbrenning (jeg har eid 5 av disse skjermene tidligere). Min gamle mor glemte riktignok en dvd-spiller i pause-funksjon i et døgn (!) på PA50, men det var ikke merker av noe slag dagen etter. Men nå har jeg ihvertfall aktivert alle mulige screen-savers hos henne, bare for å være sikker.

Både PV60 og PV70 var dessverre litt mer sårbare på dette, men det er vel blitt bedre igjen på PX80?
    Hehe, mulig det. At 14 timers statisk bilde lot seg vaske vekk av en time med snø er vel igrunnen ganske klart bevis på at PA50 ikke er videre sårbar for sånt. Kan godt være PX80 takler det dårligere; kan også være det bare fester seg fortere og bedre fordi den er ny.

Uansett, fikk bort menybildet, men det tok jammen 6-7 timer å vaske skjermen helt ren. Håper det hjelper seg litt over tid, hadde vært trist å bevisst måtte styre unna gode spill bare fordi de har en lite plasmavennlig HUD.

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Håper det hjelper seg litt over tid, hadde vært trist å bevisst måtte styre unna gode spill bare fordi de har en lite plasmavennlig HUD.
    Finnes det ikke en innstilling som heter noe sånt som "transparent" i mange av spillene?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste spill kan du gå inn å justere HUD på. På Fallout 3 kan du til og med skifte farge på den.

Enkelte spill har ikke fast grafikk i det hele tatt...

Det er uansett ikke noe poeng å styre unna spill som ikke har slike funksjoner, men det er lurt å være litt påpasselig.

Eksempelvis kan man veksle litt mellom forskjellige spill og ikke minst ta noen pauser hvor man sette på vaskeprogram eller kjører vanlig tv noen minutter.

Det har blitt mer vanlig å spille på plasma skjermer og dette har en del spill utviklere tatt hensyn til og jeg tipper det blir enda bedre til neste år. GAME ON!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart, endel spill har muligheter for å endre på sånt, og enda flere moderne spill har ikke noe HUD i det hele tatt, men så er det enkelte av oss som ikke bare begrenser oss til siste nytt da. Synderen her var et PS2-spill fra 2003.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par spørsmål angående min 46" PZ85. Har prøvd å lese gjennom det meste av denne tråden, men ikke sett noen som har nevnt samme problemer som jeg har.

1) Når jeg ser fotball på tv'en og ballen blir slått langt å raskt så blir den hakkete og ser ut som 3-4 uklare fotballer. Det ser verst ut når ballen blir slått så høyt at den blander seg med publikum på tribunen i bakgrunnen. Akkurat som om tv'en ikke klarer å følge med. Noen som vet om noe som kan bedre dette? Jeg har forresten Canal Digital sin HD-PVR tuner koblet til med HDMI (Monster 750).

2) Når jeg ser dvd fra PS3'en min og det blir filmet sidelengs bevegelse, så hakker bildet av og til. Igjen sitter jeg med følelsen av at tv'en ikke henger med i svingene. Har ikke lagt merke til dette når jeg spiller Blu-Ray, men det kan være tilfeldig. Også PS3 er koblet til med HDMI (Monster 750)

3) På HDMI-inngang 3 får jeg ikke bilde på verken PS3 eller Panasonic BD55. Parabolen funker fint så det jeg da lurer på her, er om HDMI-3 ikke virker med 1080P-signalkilde? Har prøvd forskjellige kabler, men kun parabol-tuneren vil gi bilde her. BD-55 kommer med en feilmelding (u72) i displayet når jeg prøver å koble denne til HDMI-3.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1- Grunnen til at fotballen deler seg opp er trolig pågrunn av IFC(intelligent frame creation). Det er et interpoleringssystem som ikke funker helt som det skal. Dette kan du skru i menyen under innstillinger.

2- Muligens den samme feilen...

3- Det kan jeg ikke svare på...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    1- Grunnen til at fotballen deler seg opp er trolig pågrunn av IFC(intelligent frame creation). Det er et interpoleringssystem som ikke funker helt som det skal. Dette kan du skru i menyen under innstillinger.

2- Muligens den samme feilen...

3- Det kan jeg ikke svare på...
    Takker for svar! Skal jeg bare skru av IFC da? Vil det ikke påvirke andre ting?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av txd1979
    Takker for svar! Skal jeg bare skru av IFC da? Vil det ikke påvirke andre ting?
    Teksturen i bildet blir litt annerledes, men utover det så er det ikke noe som skjer. Hvis du ikke liker det så kan du jo bare skru den på igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Teksturen i bildet blir litt annerledes, men utover det så er det ikke noe som skjer. Hvis du ikke liker det så kan du jo bare skru den på igjen.
    Takker så mye for hjelpen! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.Har en px80 hvor tekst-tv ikke er i hele skjermens bredde lengre,mangler ca10-15cm på hver side som nå bare er svart felt. Er det noen som har noen tips på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrudde av IFC og nå ser alt så meget bedre ut!!!

Takk igjen dudeeven!!!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av txd1979
    Skrudde av IFC og nå ser alt så meget bedre ut!!!

Takk igjen dudeeven!!!
    thx!

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innbrenning

Nå har jeg hatt PX80 i 4 måneder, og det mange sier om at innbrenning ikke er et problem lenger er jeg nok ikke helt enig i. Vi har hatt besøk i jula, så jeg måtte dra fram SuperNintendoen fra kottet. Etter et par timer med Mario og gjengen var det ikke vanskelig å se at enkelte bilder har brent seg fast. Satt på litt snø, men det var fremdeles noe igjen.

Det aller meste av innbrenningen er naturligvis midlertidig, men jeg måtte kjøre både den ene og den andre skjermrensen for å få bort Mario. Det som forbauser meg noe helt vanvittig er at det jeg fremdeles så vidt kan se konturene av, er den "lista" jeg får opp når jeg trykker på "AV." (Lista der en kan velge inngang.) Denne bildet har aldri stått lenge på. Bare en par sekunder av gangen, så hvordan det kan ha brent seg fast fatter jeg ikke. Men jeg kan så vidt se det. Ubegripelig.

I tillegg har jeg lagt merke til at etter jeg har sett en film med svarte striper oppe og nede på skjermen, så ser jeg dem etterpå. Dette har vanligvis gått bort med litt snø, men i dag kunne jeg fremdeles så vidt se stripene etter Super Marios herjinger.

Nå vel, det er ingen krise her. Men tror nok ikke jeg ville provosert TV-en mer enn nødvendig, for innbrenning er fortsatt mulig spør du meg.

Jeg har forresten kontrasten fire hakk til høyre, mens lysstyrken er uendret.

Side 53 av 57 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •