Panasonics Viera 2008 plasma-serie! - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 57 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 1131
    Newcomer GodGutten sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry

Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Tv-en skal ikke fylle ut når den settes i 16:9... Er bildet zoomet og strukket?
    Når det gjelder angrerett så bare kjøp en pose med plastlås og legg brosjyrene i dem! Jeg har gjort det selv og det har funket fint. Hvis de spør så sier du bare "hæ? Det var den posen de kom i".

Har du samme aspekt problemer når du ser DVD?

NB: Jeg har Get dekoder...
    Takk for tipset, forsøker det vel om jeg ikke finner ut av dette. Hvor kjøper man sånne poser?

Ellers tror jeg ikke bildet er zoomet og strukket. Da bruker jeg aspect-knappen og setter den på 16:9. Dekoderen spør bare om jeg vil strekke 4:3-signaler. Har en get HD PVR enn du? Og ser PL på Canal+?

Uansett, du får altså streker oppe og nede på din px? Hvis du gjør det skjønner jeg ingenting ... Til andre som måtte lure: Hjelper heller ikke med overscan

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke galt. Dumt dem ikke har den på nettbutikk sin da.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GodGutten
    Takk for tipset, forsøker det vel om jeg ikke finner ut av dette. Hvor kjøper man sånne poser?

Ellers tror jeg ikke bildet er zoomet og strukket. Da bruker jeg aspect-knappen og setter den på 16:9. Dekoderen spør bare om jeg vil strekke 4:3-signaler. Har en get HD PVR enn du? Og ser PL på Canal+?

Uansett, du får altså streker oppe og nede på din px? Hvis du gjør det skjønner jeg ingenting ... Til andre som måtte lure: Hjelper heller ikke med overscan
    Jeg får streker opp og nede ja... Ikke noe problem... Det virker som om tv eller dekoderen din strekker bort det som er sort og det er jo litt underlig.

Akkurat hvor du finner slike poser er et godt spørsmål siden jeg hadde noen liggende da jeg gjorde dette, men claes ohlson er nok er bra sted, eller rett og slett en kolonial forettning, men om det har til A4 format vet jeg ikke.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter veldig pris på hjelpen her dudeeven!

Men da er det vel mest sannsynlig dekoderen min som lager ablegøyer da...
    Da har du vanlig digital boks, antar jeg? Hvis jeg får strekene går jeg gjerne tilbake, pvr og hd er bare jåleri for min del.

Men du har altså Panasonic TH-42PX80E du også? Beklager om jeg er litt overtydelig, men vil jo gjerne til bunns i dette...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter veldig pris på hjelpen her dudeeven!

Men da er det vel mest sannsynlig dekoderen min som lager ablegøyer da...
    Da har du vanlig digital boks, antar jeg? Hvis jeg får strekene går jeg gjerne tilbake, pvr og hd er bare jåleri for min del.

Men du har altså Panasonic TH-42PX80E du også? Beklager om jeg er litt overtydelig, men vil jo gjerne til bunns i dette...
    Jeg har TH-37PX80E, men det er samma tv-en og jepp jeg har en helt vanlig dekoder fra Get.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har TH-37PX80E, men det er samma tv-en og jepp jeg har en helt vanlig dekoder fra Get.

Fint! Nå sender jeg ut noen mailer her og ringer Panny Norge i morgen, og kanskje gutten blir enda litt klokere på dette. Hvem vet!

Melder tilbake senere i uken. Snakkes

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3

Æsj, nederste del av annonsen med navn og spesifikasjoner er jo ikke med når jeg forstørrer det!

Edit:
    Hah! Fant ut av det. Filen var for stor, så jeg måtte beskjære bildet. Nå er nederste (og viktigste) del med.
    Nei da! Så dro jeg til Elkjøp i dag for å bestille denne TV-en. Men da jeg kom fram til TV-avdelinga så ble jeg møtt med en lapp der det stod: TRYKKFEIL!

Det var altså PX8 det var snakk om likevel, og ikke PX80. Svakt av Elkjøp. Men det ante meg...

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, samme her. han fortalte at det hadde vært mange innom, og det hadde gått mange sinte ut fra elkjøp!

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Nå har jeg snakket med Get samt Deal sin tv-teknikker lokalt.

Men først:

Dudeeven ( eller andre? ),

har du Canal+ Sport? Kan du evt få frem letterbox oppe og nede her? Hvis det går en PL-kamp når du prøver er det den beste sjekken for meg. Om du ikke har C+, kan du få frem boksene på NRK1, TVN og evt CNN? ( vanlig program ikke film )

Get var veldig hjelpsom og jeg fikk e-mail til avdelingen som er ansvarlig for (videre)utvikling av HD PVR-dekoder, sendte over problemstillingen og ble oppringt en halvtime senere! Han ba meg prøve scart eller component, men jeg forklarte at dette ikke går da sd-valget 'hopper' tilbake til hd automatisk når jeg går ut av 'innstillinger' i dek. De skulle ha et møte torsdag der dette skulle komme opp og han ringer meg tilbake etter det. Han sa dessuten at den digitale dek er hasset vakkere på sd, så mulig jeg ender opp med den igjen. Uansett meget ok service så langt...

Teknikkeren anbefalte meg også å prøve scart, og så det også som en mulighet at det er et software-problem ( barnesykdom da vel ). Sa også noe om at HDMI-kabler kunne låse signaler slik at tv'en ikke greide forandre aspect ratio, men ikke helt sikker på om gutten fikk dette rett. ops:

Er det forresten andre som vet noe om dette?! Hvor er alle nerdene1?

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da svært få programmer som går på NRK1 eller Canal+ Sport som nå lenger ikke produseres eller sendes i 16:9. Hvis du på ting som nyhetssendinger på NRK-kanalene eller TV2, Premier League på Canal+ Sport eller reklame på alle norske kanaler fikk sorte felt oppe og nede på din gamle TV var den gamle TV-en din 4:3 eller innstillingene dine på HD PVR-en fra Get satt feil.

I og med at sendingen er 16:9 (~1,78:1) og TV-en dins skjermflate er 16:9 så er det riktig at hele skjermen skal fylles uten letterboxing. Er det en film som sendes med andre formater større enn 1,78:1 eller 1,85:1 så vil dette vises i letterbox med sorte felt oppe og nede. Har du valgt at Get HD PVR kun skal forholde seg til 16:9, vil du få sorte felt på sidene (pillar box) hvis sendingen er 4:3 eller 4:3 letterbox. Get HD PVR kan også settes opp til å bare videreformidle signalets opprinnelig aspect ratio. Da vil TV-en merke om det kommer et "widescreen"-signal og behandle signalet korrekt.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToCa
    Det er da svært få programmer som går på NRK1 eller Canal+ Sport som nå lenger ikke produseres eller sendes i 16:9. Hvis du på ting som nyhetssendinger på NRK-kanalene eller TV2, Premier League på Canal+ Sport eller reklame på alle norske kanaler fikk sorte felt oppe og nede på din gamle TV var den gamle TV-en din 4:3 eller innstillingene dine på HD PVR-en fra Get satt feil.

I og med at sendingen er 16:9 (~1,78:1) og TV-en dins skjermflate er 16:9 så er det riktig at hele skjermen skal fylles uten letterboxing. Er det en film som sendes med andre formater større enn 1,78:1 eller 1,85:1 så vil dette vises i letterbox med sorte felt oppe og nede. Har du valgt at Get HD PVR kun skal forholde seg til 16:9, vil du få sorte felt på sidene (pillar box) hvis sendingen er 4:3 eller 4:3 letterbox. Get HD PVR kan også settes opp til å bare videreformidle signalets opprinnelig aspect ratio. Da vil TV-en merke om det kommer et "widescreen"-signal og behandle signalet korrekt.
    Min gamle tv, en crt phillips er i 16:9, og den kan gjøre om 16:9 til videre formater. Ifølge dudeeven så får han streker oppe og nede, så vi snakker vel ikke om hvilke signale som kommer inn i stuen, men hvilke muligheter man har for å forandre. Utseende blir vel smak og behag, men jeg ser heller på et fjes som er litt dratt i lengden enn et som er litt ( eller mye ) dratt vertikalt. Uansett, den manglende dybden hos meg på pl-sendinger må jo tyde på at noe er galt: Enten får dudeeven opp boxer på de kanalene jeg får ( filmkanaler, bbc, viasat nature ) og ingen andre, eller så er det noe galt med dekoderen min. Så det blir vel enten ny tv eller fikset/ny dekoder på meg, synes det er veldig digg med ultrawide

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PX80 på PC

Har bestilt PX80 fra komplett for en stund siden, og fikk mail idag om at den skulle bli sendt i morgen. Det jeg sitter å funderer litt på nå er hvordan denne gjør seg på PC. Har den pixelmapping 1:1? Går det fint å se HD-materiale på den via VGA/DVI-HDMI?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phantasy
    Har bestilt PX80 fra komplett for en stund siden, og fikk mail idag om at den skulle bli sendt i morgen. Det jeg sitter å funderer litt på nå er hvordan denne gjør seg på PC. Har den pixelmapping 1:1? Går det fint å se HD-materiale på den via VGA/DVI-HDMI?
    Har nettopp sett en film på min. Kan ikke si om den har 1:1 pm, men det er uansett ikke langt unna. Har spilt flere filmer, dog ikke i hd, fra pc via dvi/vga og det går helt glimrende. Klarte ikke å få fyllt hele bildet så litt måtehold de første 200t er sikkert ikke dumt

Ellers en veldig fin tv, tror ikke du blir skuffet

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei da! Så dro jeg til Elkjøp i dag for å bestille denne TV-en. Men da jeg kom fram til TV-avdelinga så ble jeg møtt med en lapp der det stod: TRYKKFEIL!

Det var altså PX8 det var snakk om likevel, og ikke PX80. Svakt av Elkjøp. Men det ante meg...
    Er det ikke slik at de må stå til rette for slike feil å gi deg en PX80. Det finnes noen regler for dette.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at de må stå til rette for slike feil å gi deg en PX80. Det finnes noen regler for dette.
    Det skal vel strengt tatt så "vi tar forbehold om trykkfeil" eller noe sånt ja. Så hadde jeg valgt å være en forjævlig forbruker så hadde jeg nok kanskje fått viljen min. Men så gjorde jeg ikke det da.

Men!

Jeg fikk min PX80 fra ARdata i dag. Har koblet opp og sitter nå og ser på bildet. Det første som slår meg er at jeg nok hadde håpet at svartnivået skulle være enda litt bedre. Den har et stykke igjen til min gamle CRT, men, men. Bilde er fint, men jeg har ikke funnet de riktige innstillingene ennå. De innstillingene som har blitt postet her som stod i en eller annen test skjønner jeg ingenting av. Blir jo et grått slør over bildet med de innstillingene. Må anstrenge meg for å se detaljene. Er ikke sprut i fargene i det hele tatt. Tror "cinema" har skylda. For mye farge er det også. Jeg ville tro at det er riktig å kalibrere med utgangspunkt i "normal" og ikke "cinema." Foreldrene mine har en snart tre år gammel Pioneer 43" som jeg sammenligner litt med. Synes foreløpig at bildeinnstillingene på den TV-en er bedre enn på Panasonicen.

Har noen kalibrert med DVE? Kjempefint hvis andre PX80-eiere vil dele sine innstillinger.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal vel strengt tatt så "vi tar forbehold om trykkfeil" eller noe sånt ja. Så hadde jeg valgt å være en forjævlig forbruker så hadde jeg nok kanskje fått viljen min. Men så gjorde jeg ikke det da.

Men!

Jeg fikk min PX80 fra ARdata i dag. Har koblet opp og sitter nå og ser på bildet. Det første som slår meg er at jeg nok hadde håpet at svartnivået skulle være enda litt bedre. Den har et stykke igjen til min gamle CRT, men, men. Bilde er fint, men jeg har ikke funnet de riktige innstillingene ennå. De innstillingene som har blitt postet her som stod i en eller annen test skjønner jeg ingenting av. Blir jo et grått slør over bildet med de innstillingene. Må anstrenge meg for å se detaljene. Er ikke sprut i fargene i det hele tatt. Tror "cinema" har skylda. For mye farge er det også. Jeg ville tro at det er riktig å kalibrere med utgangspunkt i "normal" og ikke "cinema." Foreldrene mine har en snart tre år gammel Pioneer 43" som jeg sammenligner litt med. Synes foreløpig at bildeinnstillingene på den TV-en er bedre enn på Panasonicen.

Har noen kalibrert med DVE? Kjempefint hvis andre PX80-eiere vil dele sine innstillinger.
    Personlig synes jeg man får det beste bildet på "NORMAL". Innstillingene ligger rundt midten eller et par hakk under. Det er i allefall et godt utgangspunkt.

Sortnivå på høyde med en crt må du nok vente litt på for ikke en gang 9 generasjon Kuro klarer å hamle opp men en skikkelig crt, men PX80 leverer så sort at man ikke mister dybde følelsen på en Sci-Fi film og det er her jeg setter mine mål.

Hvis dette ikke holder så må de vente på de nye LED lcd-ene som kan gå helt ned i absolutt sort. Philips sine nye skjermer sår skryt så det holder.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min gamle tv, en crt phillips er i 16:9, og den kan gjøre om 16:9 til videre formater. Ifølge dudeeven så får han streker oppe og nede, så vi snakker vel ikke om hvilke signale som kommer inn i stuen, men hvilke muligheter man har for å forandre. Utseende blir vel smak og behag, men jeg ser heller på et fjes som er litt dratt i lengden enn et som er litt ( eller mye ) dratt vertikalt. Uansett, den manglende dybden hos meg på pl-sendinger må jo tyde på at noe er galt: Enten får dudeeven opp boxer på de kanalene jeg får ( filmkanaler, bbc, viasat nature ) og ingen andre, eller så er det noe galt med dekoderen min. Så det blir vel enten ny tv eller fikset/ny dekoder på meg, synes det er veldig digg med ultrawide
    Lenge siden jeg har sett på noen BBC-kanaler, men vet jo fra tidligere av at de engelske raringene holder på med 14:9 som format av en eller annen merkverdig årsak (som sikkert noen andre har en plausibel forklaring til hvorfor det er slik). Også Viasat sine "naturkanaler" og Discovery/Animal Planet bruker 14:9. Siden disse sendingene blir videreformidlet i 4:3 på kabel (og sikkert parabol), så får man små sorte felt oppe og nede på en 4:3 TV. På en 16:9 TV så vil man da kunne velge om man skal bruke Panasonic Auto eller Just for å strekke bildet horisontalt med minst påvirkning på bildet (strekker mer i ytterkant enn i midten av bildet) eller man kan velge 14:9 og få smale pillarer på sidene eller velge det zoom-valget som passer best uten å påvirke bredde-/høydeforholdet for mye.

Hvis jeg ikke tar feil så hadde du Get HD PVR. Om så er korrekt så har du i menyen under "Instillinger"-->"Lyd og bilde"-->"Skjermtype" valgene for å sette opp hvordan boksen skal håndtere signalene. Så lenge man bruker HDMI mellom PVR og TV, så er "Signal ut" satt til HD, "Velg Skjermtype" er låst til 16:9 mens "Konvertering for 4:3-sending" kan settes til "Pan & scan"/"Strukket"/"4:3 Søyle". Nå husker ikke jeg om PX80 har muligheten til å endre Aspect på en HDMI-inngang på lik linje med en Scart-inngang. Skulle det la seg gjøre, så er nok "Pan & scan" valget du bør velge for å ha kontroll over aspect uten at Get HD PVR selv strekker 4:3 på forhånd.

Ellers så er det forskjell på hvilke valg Panasonic har gjort tilgjengelig for aspect-justeringer kontra Philips. Men vil ikke påstå at det ene er bedre eller verre enn det andre.

Uansett så skal man ikke ha noen form for letterboxing på NRK1, NRK2, NRK3, TV2, TV2 Zebra, TVNorge, Fem, TV3, Viasat 4, SVT1, SVT2, TV4, DR1, Canal + kanalene, TV1000-kanalene eller SportN så lenge sendingene er i 16:9 (1,78:1). Er signalet 16:9 men filmen som vises har en høyere aspet ratio enn 1,78:1 (eller 1,85:1), som f.eks. 2,35:1, vil man få letterboxing. Er sendingene i ren 4:3, på tidligere nevnte kanaler eller andre kanaler, så vil heller ikke dette strukket eller zoomet gi noen form for letterboxing men kan gi pillarbox på sidene hvis man velger å vise det som 4:3 på TV-en eller med valget "4:3 Søyle" i Get HD PVR. Er det 16:9- eller 14:9-letterboxing i et 4:3 signal vil en strekking til 16:9 horisontal gi letterboxing mens Zoom valgene vil "ta vekk" letterboxing med mindre Aspect Ratio på film er høyere enn 1,78:1. Hvis Panasonic Auto er valgt som Aspect så vil TV-en selv finne ut av hvilken aspect som funker best og også ta hensyn til eventuelt teksting på programmet.

Klarer man ikke å justere Aspect over HDMI, så kan man også koble en RGB-Scart mellom Get HD PVR og TV-en. Da har man uansett kontroll på 4:3 og kan velge alle Aspects som Panasonic tilbyr på signalet.

Men man skal ikke undergrave muligheten for at det eksemplaret du har er produsert mandag morgen klokken 07:00 heller. Mandagsprodukter er det nok av. Synd at serienummeret ikke avslører noe mer enn produksjonsuke og år for oss vanlig dødlige.

Håper du snart får en problemfri nytelse av TV-en din.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg man får det beste bildet på "NORMAL". Innstillingene ligger rundt midten eller et par hakk under. Det er i allefall et godt utgangspunkt.

Sortnivå på høyde med en crt må du nok vente litt på for ikke en gang 9 generasjon Kuro klarer å hamle opp men en skikkelig crt, men PX80 leverer så sort at man ikke mister dybde følelsen på en Sci-Fi film og det er her jeg setter mine mål.

Hvis dette ikke holder så må de vente på de nye LED lcd-ene som kan gå helt ned i absolutt sort. Philips sine nye skjermer sår skryt så det holder.
    Hei!

Har sittet foran TV-en i hele kveld. Har bestemt meg for at jeg er tilfreds med sortnivået. Det er vel en (liten) stund til disse LED-skjermene kommer, dessuten kommer de sikkert til å koste skjorta i begynnelsen.

Jeg prøvde de samme innstillingene som nevt i den testen, bortsett fra at jeg bruker "normal" i stedet for "cinema." Synes det ble ganske bra, men jeg valgte å sette "farge" enda litt lavere. Satt på en tegnefilm og fikk se en rødfarge som var fryktelig glorete. Men straks seg hadde trykt ytterligere 6 hakk mot venstre på "farge" ble det bra.

Men dersom det er noen som har kalibrert og som har helt perfekt bilde så er jeg interessert i å få noen tips om hvordan jeg kan få bildet enda bedre. Jeg har forresten en sånn kalibrerings-DVD. Det er ikke DVE, men noe som heter Pixel Protector. Lastet den ned. ops: Jeg har imidlertid aldri forstått meg på den greia...:-?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToCa

Flott! Flere saker jeg kan prøve her fremover. Dette med scart var teknikkeren som sagt også inne på, men min get hd pvr nekter å bruke sd-signal. Tror dette ordner seg i løpet av uken - get virker keene på å løse dette!

Ellers:

Hvis det er slik at c+ sender i 16:9 og det bildet som fyller hele skjermen min er slik det skal være; hvorfor kommer dag problemet på pl men ikke serie a (begge på samme kanal)? Kanskje fordi seria a kommer i 14:9 da? Men uansett, er nesten overbevist om at det må letterboxer til for å løse dette.

Og da kan jeg virkelig nyte denne strøkne 'hjemmekinoen' ( for meg )! Klarer det liksom ikke helt før

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha sett at C+ forrige sesong stort sett sendte Serie A i 4:3. PL ble vel endelig 16:9 i begynnelsen av februar i år da C+ fikk lov å sende i HD også.

Hvis du får letterboxing på Premier League på Canal + så ser du på 16:9 sending i ca. 21:9 format. Det vil si at du får en ball og midtsirkel på banen som ser mer ut som en ellipse (liggende eggfasong) samt lave spillere. 16:9 sendinger skal vises som 16:9 på en TV som er 16:9.

Side 46 av 57 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •