Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt å si noe særlig sånn med en gang. Tenkte at jeg skulle la TV'en få lov til å "normalisere" seg litt før jeg kommenterer noe som helst. Min erfaring er at Plasma TV'ene ofte oppleves som litt "voldsomme" de første par hundre timene. Men denne TV'en er faktisk veldig behagelig rett ut av kartongen. Tenkte jeg skulle teste den uten å stille på så veldig mye i menyene med en gang siden ikke alle har tilgang på DVE DVD'en eller SpyderTV kalibrering slik som jeg.
Det første som slo meg er sortnivået, jeg hadde ikke forhåpninger om at Pana'en skulle være like god som Pioneer, men etter bare et par timer med Pana'en nå lurer jeg på om utrykket "Pioneer sortnivå" må revideres. Dette er absolutt på høyde med, og gjerne bedre enn det jeg har sett fra Pioneer. Og "blackcrush" er ikke et tema i det hele tatt.
Det neste jeg ville sjekke var 1080p/24Hz og IFC (Intelligent Frame Creation). Jeg satte på Troja scene 19 på HD-DVD og sendte den til PZ85 både som 1080i/60Hz og 1080p/60Hz med IFC av. Som forventet får man da 3:2 pulldown judder og det kommer veldig godt frem i akkurat denne scenen. Med IFC
på ble stova imidlertid en annen. Panoreringen blir veldig glatt og fin.
Neste ble samme scene i 1080p/24Hz, PZ85 skal gjøre en 3:3 pulldown med dette signalet og oppdatere skjermen 72 ganger i sekundet. Jeg merket med en gang forskjellen fra 3:2 pulldown, men bildet hakker fremdeles ganske mye dog jevnere, forsåvidt forventet det også men forhåpningen var jo der om at det skulle oppleves litt glattere med såpass høy oppdaterings frekvens. Med IFC på igjen ble panoreringen igjen silkemyk. Med IFC på tror jeg ikke jeg lett vil se forskjell på 1080i el. p/60Hz og 1080p/24Hz. Min gamle Toshiba HD-E1 HD-DVD spiller ville med andre ord holdt fint. Men med HD-EP30 til 890,- med 2 filmer og HDMI kabel er det jo liten grunn til å ikke bruke den.
Grunnen til at jeg var spent på dette med IFC er at min gamle TV, Samsung LE40M91 også har en slags IFC i sin 100Hz funksjon. Problemet med Samsungen er at med 100Hz på så blir bildet rett og slett
for ekte. Man føler mer at man ser på en "Behind the scenes" feature, enn noe som virkelig foregikk for flere tusen år siden. Samsungen sin IFC hadde heller ikke kraftig nok prosessering til å klare jobben ordentlig når det ble mye å holde styr på i bildet. Resultatet ble at ting i bevegelse kunne få en slags aura med støy rundt seg. Foreløpig har jeg ikke lagt merke til slike irritasjonsmoment med PZ85's IFC. Selv med IFC på oppleves det som man er i gamle Hellas og ikke med på innspillingen av en film. Jeg har lest testen der IFC får litt pepper for ikke å være god nok, men mitt førsteintrykk er altså at IFC alene er vel verdt tusenlappen i forskjell mellom PZ80 og PZ85. Men her tror jeg ikke det er noe substitutt for å prøve seg frem gjennom en god del flere timer enn mitt førsteinntrykk.
Etter dette var det på tide med litt SD signaler, det er det Canal Digitals PVR dekoder som har fått lov til å forsyne TV'en med. Her kan jeg fort å galt bare si at jeg syns Panasonic'en gjør en fremragende jobb. Det har ikke på programmene til nå vært noe å tjene på å sette IFC på. Det er nok fordi 50Hz rett og slett er nok. Det kommer ikke tydelig frem av TV'en eller menyene, men jeg har intrykk av at 50Hz blir doblet til 100Hz uten IFC på. På PX80 kunne man skru av 100Hz uten at jeg skjønte hvorfor man skulle ønske å gjøre det. Tilsynelatende er det ikke mulig å skru av eller på 100Hz på PZ85, men det er heller ikke noe savn som sådann enda.
Som sagt har jeg ikke stilt på fargene enda, disse intrykkene er nesten rett ut av boksen, jeg skrudde imidlertid av sharpness av gammel vane, det er vanskelig å si noe om panelets skarphet når man tilfører "støy" via programvaren. Jeg satte preset til "cinema" og fargetone til "Warm". Og videre, nettopp pga. At jeg ikke har stilt på farger, kontrast og brightness skal jeg ikke si så mye om dette annet en at TV'en kommer fra fabrikk med et noe blå-grønt stikk slik man kan lese av en annen test. Jeg opplever også en slags "trail" av grønt bak objekter i bevegelse av og til. Det likner litt på "regnbue effekten" på DLP projektorer, bare grønnaktig altså. Jeg vet ikke om dette vil gi seg med tiden, og på nåværende vet jeg heller ikke hvor mye mer jeg kan få ut av TV'en med å kalibrere den. Jeg får komme tilbake til det i en senere post når jeg har testet litt mer. Jeg kan også poste verdiene på kalibreringen om det er av interesse.
Uansett; foreløpig konklusjon er at jeg er rimelig fornøyd, faktisk nesten imponert.