Planar PD420 vs Pioneer PDP-4280XA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Planar PD420 vs Pioneer PDP-4280XA

Min gamla 15000:- crt-tv har börjat gå sönder, den flippar till helt röd bild ibland så jag måste stänga av den och sen sätta på den igen.
    Nu måste jag köpa en ny och vill helst slippa tänka på inbränningar men överväger plasma pga vad jag läst på forum den sista veckan.

Som crt-ägare sedan nästan 6år tillbaka så kanske vissa blir förbluffade av att jag ens tänker tanken på en LCD. Men jag har varit i butiker och sett sonys bravia och tycker faktiskt att det ser helt ok ut. Svärtan ser ju hyffsad ut. Jag förstår att det blir skillnad hemma så det är inte direkt någon bra grund för att väga mot lcd men bara en liten notering.

Som det ligger till:
    Jag har en 8" crt och 254cm bred bild där jag ser de viktigaste filmerna.
    Teven ska in i samma rum och det blir mest "slarvtittande" av inte så viktiga filmer som man inte orkar värma upp projjen för, teveserier och spel den kommer användas till.
    Men jag är väldigt väldigt kräsen, speciellt på färger, hudtoner, flimmer och hackande.
    Jag vill ha 42" eller mer
    Jag lägger max 19000:-
    Jag ser på massa film
    Jag spelar massa spel
    Jag ser aldrig på vanlig tv

Planar tv´n har fått oerhörd bra kritik.
    Personen som jag köpte min crt ifrån säljer inte längre crt´s utan digitala projektorer och även dessa Planar skärmar. Han har ju sett en hel del och även ägt en 1209 en längre tid. Han är kräsen på svärta och hudtoner och korrekta färger. Han säger att denna teve var den bästa platta teven på hela CES mässan förra året.

saxar även in en bit från en review:
    With the words ‘possibly the single most subtle and satisfying LCD TV picture performance that money can buy’, John Archer concludes an overwhelmingly positive first review of the Planar PD470 in What Video & HDTV magazine. Awarding a Best Buy badge, he proclaims the ‘sensational purity’ of its pictures: HD images ‘look utterly pristine, with no grain, no noise and no processing glitches.’ Even more remarkable is how the 470’s Cortez processing engine ‘rebuilds’ standard def images ‘to fit the screen’s full HD panel better than, quite possibly, any other processing engine we’ve seen to date.’ Motion handling is ‘spectacularly good’, colours ‘spectacularly vivid’, producing ‘arguably the most believable skin tones on LCD’, and the black level ‘puts the cinema into home cinema’. Test results show that a post-calibration CIE chart is as close to perfect as you could hope and RGB levels read an ideal 100/100/100%.

John Archer, What Video & HDTV issue 328 : 2-DEC-2007

Allt detta låter ju kanon och jag kan få den ny för 19000:-
    Den kostar 25000:- från Sverige.

Länk till teven:
    Planar: Home Theater: Displays: PD420

Pioneers plasmor är kända av alla att ge väldigt bra bild. Jag har aldrig personligen sett en plasma som jag gillar. Svart är ganska svart det kan jag hålla med om, men färgerna brukar aldrig bli riktigt bra, det ser onaturligt ut. Nu har jag inte haft chansen att testa en BRA plasma med möjlighet att ställa in själv och välja eget material utan mina erfareheter är de jag sett i butik och sedan en kompis som köpte en 42" hd-ready för 10000:-
    Hans bild är helt ok och det är mycket bild för pengarna men det ser inte helt naturligt ut tycker jag. När han byter kanal ser man även saker från förra kanalen vid själva bytet och även i dom svarta partierna i den nya bilden. Det ser exakt ut som när man tittar in i crtkanonen på projektorn och stänger av, det lyser lixom kvar väldigt länge. Han har inte hög kontrast på sin teve.

Sure den teven var billig, men det är ju istortsätt samma teknik i dom dyrare?

Är verkligen plasma så väldigt mycket bättre så det är värt alla nackdelar?

Svårt att frakta.

Man får inte bra 42" full hd under 50k

Färgerna? Käns som grundfärgerna lyser starkare än andra färger.

Inbränningar. Har läst både här och på svenska forum om dessa inbränningar. Jag kan ju sitta med Zelda i 8 timmar åt gången. Spelar ofta RGP och där har man dom fasta sakerna i bilden istortsätt hela tiden.

Det lutar starkt åt LCD och då helst den Planar-skärmen som jag inte har tillfälle att testa utan då får lita på hans omdömme vilket betyder en hel del för mig, han har alltid varit ärlig mot mig.
    Är svärtan verkligen så kass på LCD? Ser filmer så oerhört mycket bättre ut på plasma?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vel

Å si at film alltid ser bedre ut på plasma, etter å ha sett Sony X3500 i aksjon, eller Samsungs M87/F86 med FullHD, da er objetiviteten erstattet med dogmer.

Jeg leste nettopp trustedreviews sin omtale av Planars LCD-tv, billedkvalitet 10/10, som kun nyeste Pioneer har fått, ja det er oppsiktsvekkende.

Du må rett og slett se de ulike teknologiene og tenke "hva liker jeg best å se på?"

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men det är inte så enkelt.

Vad jag undrar över är om deras 10 betyder "med LCD mått mätt" eller om dom menar i den prisklassen. Som sagt kan jag få en lika stor Pioneer plasma för samma peng.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår hva du mener. Det er vanskelig når man ikke har sett den selv.

Med Pioneer kan du ikke ta feil.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •