Hva er forskjellen på Pioneer PDP-4280XA og Pioneer PDP-5080XA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er forskjellen på Pioneer PDP-4280XA og Pioneer PDP-5080XA

Hva er forskjellen utenom skjerm str?

Noen som vet forskjellen på disse i tillegg?

Pioneer PDP-4280XA
    Pioneer PDP-428XD
    Pioneer PDP-427XA

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I likhet med de fleste 42-tommers plasmaskjermer har 4280XA 1024x768 oppløsning, altså en 4:3-oppløsning på en 16:9-skjerm. Dermed er pixlene rektangulære istedet for kvadratiske ("avlange pixler", strukket horisontalt). For det første gjør dette den mindre egnet til PC-bruk kontra 5080XA, som har vanlig HD-ready oppløsning på 1365x768. I tillegg har jeg lagt merke til en annen ting. Med avlange pixler blir pixelstrukturen mye mer tydelig, og skrå linjer og detaljer i bildet blir mer kantete. Sammenlignet senest idag 5080XA og 428XD side ved side med samme kilde (på Elkjøp), og ved samme betrakningsavstand var pixelstrukturen mye mer fremtredende på 42-tommeren. Bildet var mye klarere og objekter i bildet hadde helt jevne fine kanter og linjer på 50-tommeren.

Håper dette var litt oppklarende. Tilkoblingsmessig etc. tror jeg de er identiske. Jeg har ihvertfall funnet ut at 42-tommers plasma ikke er noe for meg, pga. nevnte pixel-problemer. 50 it is!

EDIT: Når det gjelder de andre modellene; 4280XA har analog tuner og muligens noen begrensninger mtp innstillinger kontra 428XD som har digital tuner (men som ikke funker i Norge). 427XA er 7. generasjon (2006-modell), mye dårligere sortnivå bl.a.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ønsker å sammenligne de ulike modellene kan du gjøre det på

Pioneer Plasma TV Plasma-TV (Alle)

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimi
    I likhet med de fleste 42-tommers plasmaskjermer har 4280XA 1024x768 oppløsning, altså en 4:3-oppløsning på en 16:9-skjerm. Dermed er pixlene rektangulære istedet for kvadratiske ("avlange pixler", strukket horisontalt). For det første gjør dette den mindre egnet til PC-bruk kontra 5080XA, som har vanlig HD-ready oppløsning på 1365x768. I tillegg har jeg lagt merke til en annen ting. Med avlange pixler blir pixelstrukturen mye mer tydelig, og skrå linjer og detaljer i bildet blir mer kantete. Sammenlignet senest idag 5080XA og 428XD side ved side med samme kilde (på Elkjøp), og ved samme betrakningsavstand var pixelstrukturen mye mer fremtredende på 42-tommeren. Bildet var mye klarere og objekter i bildet hadde helt jevne fine kanter og linjer på 50-tommeren.
    Sukk, hadde egentlig bestemt meg for 428XD, men ble veldig i tvil nå. Har ikke plass til 50 tommer, så da blir det vel LCD på meg også.

Er pixelstrukturen synlig når du sitter 2,5-3 meter unna?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moses
    Sukk, hadde egentlig bestemt meg for 428XD, men ble veldig i tvil nå. Har ikke plass til 50 tommer, så da blir det vel LCD på meg også.

Er pixelstrukturen synlig når du sitter 2,5-3 meter unna?
    Da skal du isåfall ha et meget godt syn, pluss at du mest sannsynlig sitter å nistirrer etter småfeil i stedet for å nyte TV-en.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nesten dra til en butikk som har den utstilt og se selv. Selve pixelstrukturen er kanskje ikke så godt synlig egentlig (altså rutenettet, må veldig nære for å se det ihvertfall), men elementer med skrå linjer/kanter blir litt hakkete og ikke så smooth som de burde vært. Dog, jeg sto nok en del nærmere enn 3 meter når jeg sammenlignet med 5080XA, rundt 1-1,5 meter kanskje. Så ved 2,5-3 meter er det ikke sikkert du klarer å se noen stor forskjell. (Dessuten kan du ha i bakhodet at jeg er ekstremt nøye på det!! )

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpen.

Etter å ha lest i dette forumet i snart ett år så kommer jeg vel å sitte med lupe foran skjermen.

Har sett den noen ganger, men synes det er vanskelig å få et godt inntrykk i en litt for opplyst butikk.

Det lureste er vel å kjøpe 508 og ny leilighet:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •