Nyheter på CES 2008? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Jeg leste et sted at LED systemet på F96 ikke var fullverdig. Noe med for få LED lys pr piksel eller noe slikt, men dette kan være noe vås. Hva skal man med et system som ikke holder igjennom en hel film uansett.
    Samsung F96 har 96 LED-soner (hmm, snodig sammentreff? ) fordelt på hele skjermen. Altså 96 uavhengige lyskilder som skal styre lysstyrken til 1920x1080 pixler. Sier seg selv at det ikke blir perfekt, men HDtvtest var faktisk overrasket over hvor bra det fungerte. Fullverdig LED-baklys, altså 1920x1080 LEDs (en for hver eneste LCD-pixel) blir en slags simulert OLED-TV, og ville antagelig kostet noe helt vanvittig å lage. Dersom det var billigere og enklere ville nok Samsung ha laget fler enn 96 lyssoner på sin 52-tommer...

Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlikningsbilder:
    Lysstyrken er skrudd opp på kamera slik at forskjellen skal se større ut, Kuro 2007 ser bedre ut enn det.

Men! Hverken Project Kuro på 9mm tykkelse eller den andre "vanlige" kommende Kuro-modellen m/ absolutt-kontrast vil bli lansert i 2008. Så tidligst 2009. Link: Electronista | Pioneer shows 9mm, 'infinite' contrast plasma TVs

Sitat Opprinnelig postet av Electronista
    "Pioneer intends to release both the 9mm and Extreme Contrast sets as production models, though it notes that refining the techniques behind either set means they will not ship during 2008."
    Derfor har jeg heller øynene på Panasonics Viera 2008-serie.

Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimi
    Jo, det er riktig. Ja, dersom begge viser sort med 0 lysutslipp har begge uendelig kontrast uavhengig av hvor lyssterke de er.

Kontrasten er et forholdstall, oftest oppgitt på formen 1000:1 der ":" er et matematisk deletegn. Man kan også skrive det som 1000/1 (brøk) som betyr at man definerer det mørkeste TV'en kan vise som 1, og at det lyseste dermed er 1000 ganger lysere enn det mørkeste ("1000 èn-deler"). Men hva om det mørkeste er 100% mørkt, altså fravær av lys?? Hvis man prøver å fortsatt definere det mørkeste som 1 (som nå er "ingenting") hvor mye må man da gange det med for å oppgi lysstyrken? Netopp, uendelig....

Så, uansett hvor lav lysstyrke en TV har vil den ha uendelig kontrast så lenge det sorte er 100% fravær av lys.
    Dette er vel en diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden, men jeg klarer ikke legge den helt død. .

Kontrasten er et forholdstall, ja. Ikke en brøkregning. Altså 1000 til 1, ikke 1000 delt på 1.

Hvis man har en gråskala som begynner på 100% sort og ender på 100% hvitt, da har man uendelig kontrast. Hvis en tv klarer å få det 100% sort, men bare kommer opp til 80% av det hviteste, så er jo ikke kontrasten fullendt. Altså, ikke uendelig.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zedarix
    Dette er vel en diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden, men jeg klarer ikke legge den helt død. .

Kontrasten er et forholdstall, ja. Ikke en brøkregning. Altså 1000 til 1, ikke 1000 delt på 1.

Hvis man har en gråskala som begynner på 100% sort og ender på 100% hvitt, da har man uendelig kontrast. Hvis en tv klarer å få det 100% sort, men bare kommer opp til 80% av det hviteste, så er jo ikke kontrasten fullendt. Altså, ikke uendelig.
    Nå må du gi deg... Her er du rett og slett på bærtur. Forholdet mellom et hvilket som helst tall og null er og blir uendelig. Et forholdstall er jo nettopp en brøk.

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje oppdatere første innlegget med relevante nyheter etc. Regner med dette blir en lang tråd etterhvert med veldig mye som er off topic. Greit å samle alt på en plass så man slipper å gå gjennom hele tråden...

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er enig i at diskusjonen ikke hører helt hjemme her, men med alt snakket om sortnivå og kontrast i disse dager mener jeg det er såpass sterkt relatert at jeg fortsetter.

Som det allerede er sagt, en forholdstall ER en brøk. Uendelig kontrast kan ikke uttrykkes som en brøk. Tror du har misforstått hva kontrast betyr, og hvordan det måles. Lysstyrken på en LCD/Plasma er typisk 500 cd/m2 (candela pr kvadratmeter) maksimalt (det lyseste) og f.eks. 0,25 cd/m2 minimalt (populært kalt svartnivået, det alle snakker om...). Kontrasten blir da 500 DELT PÅ 0,25. Da får vi 500:0,25 = 2000. Skrevet på en annen måte; 2000/1 eller 2000:1 som er typisk skrivemåte. Om du har et svartnivå på 0 cd/m2 blir det 500:0 som = uendelig. Selv om lysstyrken bare er f.eks. 50cd/m2 for det fortsatt 50:0 = uendelig kontrast hvis svartnivået er 0 cd/m2, altså 100% fravær av lys. Ble du klokere nå da?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble du klokere nå da?
    Ja:-D :-D

Dere har satt meg på plassops:

Så litt mer i tråd med tråden: Jeg syns Panasonics nye PZ850/800 serie er det mest spennende og interessante på tv fronten. Jeg skulle bare ønske de så ut som den nye Bravia serien fra Sony. Som jeg også syns virker spennende med Bravia2 bildebehandling. Ellers lite specs fra Sony.

Sony:
    http://www.blogsmithmedia.com/www.en...front_f_lg.jpg

Panasonic:
    http://www.engadgethd.com/media/2008...46pz800_sm.jpg

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Mer off-topic

Jo, det er riktig. Ja, dersom begge viser sort med 0 lysutslipp har begge uendelig kontrast uavhengig av hvor lyssterke de er.

Så, uansett hvor lav lysstyrke en TV har vil den ha uendelig kontrast så lenge det sorte er 100% fravær av lys.
    Ser at det ikke skjer så mye nytt på CES 08 lenger, så da gir jeg meg ikke helt med kontrasten:twisted:

Dette er ditt eget utsagn Kimi, fra din egen tråd: "Panasonics PZ700 får litt pepper for dårlig lysstyrke (lav kontrast, som også de oppgitte tallene indikerer) i diverse tester, slik at den funker nok ikke så bra i lyse rom (som stua mi)."

Med andre ord: lysstyrke er veldig reelt for kontrasten, ikke bare sortnivået. Uendelig kontrast er jo da bare en mattematisk formel, ikke en reel kontrast.

Hvis en tv har min 0 og max 0.020 (min på Pio4280 i følge Hjemmekino), så vil den jo ha "uendelig" kontrast. Men i praksis vil tv'en bare se svart ut.
    Jeg vet seff at ingen lager en tv med lysstryke på 0.020, men for teorien sin skyld.

Så ja, dere har helt rett at kontrasten er uendelig rent mattematisk, men å si at en tv har uendelig kontrast fordi den er 100% svart, sier jo ingenting om det faktiske forholdet mellom det mørkeste og lyseste.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo bare helt feil. Det går jo fint ann å definere hva 100% sort er. Det er et bilde med 0 lys.

Jeg tar gjerne imot forklaring hva du mener med 100% hvtt. Hvor sterkt lys er liksom det? Lystyrken til solen? En supernova? (må man se på denne tv'n med sveisebriller?)

Uendelig kontrast vil det være uansett hvis sortnivået blir perfekt. Selvsagt betyr lysstyrken også noe. Virker som du prøver å ovebevise folk om at LCD er best? (det er jo vitterlig ikke det) Du må nok bare resignere å begynne å spare til en Kuro :-)

Når alle TV-apparater har perfekt sortnivå kan man sikkert begynne å diskutere hvilken lysstyrke som er ideel å bruke sammen med den.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord: lysstyrke er veldig reelt for kontrasten, ikke bare sortnivået. Uendelig kontrast er jo da bare en mattematisk formel, ikke en reel kontrast.
    Jo. det er reel kontrast. Jeg tror du tenker på opplevd kontrast

Så ja, dere har helt rett at kontrasten er uendelig rent mattematisk, men å si at en tv har uendelig kontrast fordi den er 100% svart, sier jo ingenting om det faktiske forholdet mellom det mørkeste og lyseste.
    Jo det sier noe om forholdet, men det sier ingenting om lysstyrken. Du må skille mellom termene.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av format.fighter
    Jo. det er reel kontrast. Jeg tror du tenker på opplevd kontrast
    Du har helt rett

Jo det sier noe om forholdet, men det sier ingenting om lysstyrken. Du må skille mellom termene.
    Nei, sier man uendelig kontrast, så sier det ingenting om forholdet mellom mørkest og lysest (eller lysstyrken for den saken skyld). Bare at det svarteste er 0.

Hvis jeg leste specs på en tv hvor det ikke var oppgitt lysstyrke og kontrasten var oppgitt som uendelig, så vet jo ikke jeg annet enn at tv'en kan vise 100% svarte bilder. Uttrykket "uendelig" sier jo ikke meg noe som helst om forholdet mellom mørkest og lysest.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo bare helt feil. Det går jo fint ann å definere hva 100% sort er. Det er et bilde med 0 lys.

Jeg tar gjerne imot forklaring hva du mener med 100% hvtt. Hvor sterkt lys er liksom det? Lystyrken til solen? En supernova? (må man se på denne tv'n med sveisebriller?)
    Hvitt er hvitt. Det er ikke snakk om lysstyrke fra sola eller noe, bare nok til at det hvite blir hvitt. Ikke lyegrått. Akkurat som i motsatt ende av skalaen, hvor vi vil ha svart og ikke mørkegrått.

Uendelig kontrast vil det være uansett hvis sortnivået blir perfekt. Selvsagt betyr lysstyrken også noe. Virker som du prøver å ovebevise folk om at LCD er best? (det er jo vitterlig ikke det)
    Prøver ikke å overbevise om det i det hele tatt, men jeg liker bare ikke uttrykket "uendelig kontrast". Det er for difust.

Du må nok bare resignere å begynne å spare til en Kuro :-)
    Jeg sparer til Panasonic PZ800:-D

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel at dersom en TV leverer 100% sort, så blir jo egentlig kontrastforholdet uinteressant. Det blir uendelig, uavhengig hva matematikere her på forumet måtte mene... Kanskje vi da slipper dette kontrasthysteriet, og at hvitnivå blir en faktor å forholde seg til.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om 100 prosent hvitt

[QUOTE=format.fighter]Dette er jo bare helt feil. Det går jo fint ann å definere hva 100% sort er. Det er et bilde med 0 lys.

-Som mangeårig tv-fotograf og -redigerer så kan jeg si deg at 100% hvitt er når det vi kaller videonivået (ikke et begrep som er særlig brukt i forbrukerelektronikkbransjen tror jeg) er 100. Det vil si at alle de tre primærfargene har maksimal styrke og tilsammen gir de da hvitt (alle punktene er tent). Det kan ikke bli hvitere enn det. I helt hvite områder av et bilde vil det ikke være noen form for tekstur eller synlig informasjon, alt er rett og slett hvitt. (Derfor er det heller ikke mulig å reparere opptak som er overeksponert, det hjelper ikke å dra ned videonivået når det ikke er noen informasjon i bildet). Der videonivået er 0 er det svart. Dvs at ingen av fargekomponentene gir fra seg lys. Dersom videonivået er f.eks 85 vil det likevel fremstå som hvitt, selv om det i virkeligheten da er en svak gråtone. På tv-sendinger vil du i realiteten svært sjelden se 100% hvitt, det er noe man prøver å unngå i produksjonen. Dette er fordi det kreves mest energi for å vise et hvitt bilde og en del utstyr har problemer med å takle dette. (Alt fra sendeutstyr til lokale kabel-anlegg og eldre bilderør-tv'er). Jeg kjenner en bildeprodusent som kom i skade for å legge ut en hvit plakat på en storskjerm (den typen man har på store idrettsarrangementer o.l.), han blåste det som var av sikringer, he-he. I f.eks. reklamefilmer blir det brukt en del hvite bakgrunner. Disse er ofte et sted mellom 80 og 90 % hvitt, men vil fremstå som hvitt så lenge man ikke har 100% hvitt å sammeligne med.
    Bakgrunnen i studio på programmet "God kveld Norge" på TV2 tror jeg er bortimot helt hvit, der er det brukt som en effekt som gjør at bildet "brenner ut" i noen områder.

Derfor er det smart å sørge for at du stiller inn tv'en din sånn at den ikke viser 100 % hvitt der det egentlig skal være mindre. Gjør den det vil du miste detaljer i bildet. Det er lurt å ha et bilde som du vet er helt hvitt og kalibrere etter det.

Mvh
    Ørnulf

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •