Philips CRT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39

Tråd: Philips CRT

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Philips CRT

Hei!

Min gamle far har en Philips-tv(32PW9308/12) med Match-line bilderør som jeg syns er helt rå når det gjelder bildekvalitet. Eneste minuset med tven er at den er et svært beist som jeg holdt på å ødelegge ryggen med.

Nå har jeg vært rundt til diverse naboer som har kjøpt seg LCD-tv, og er langt i fra imponert over bildekvaliteten. Flere har kjøpt Samsung rundt 37-40" (vet ikke modellbetegnelse). Jeg syns bildet er blast og nesten litt kornete selv om alle har digitalt signal fra parabol.

Mitt spørsmål er: Fins det i dag en tv(LCD eller plasma) som kan matche bildekvaliteten på en god CRT-skjerm? Tven brukes i hovedsak til ordinær tv-titting. Min gamle far er antakelig en av de som bruker text-tv mest i Norge i dag. Hvis text-tv blir stående på over lang tid, vil det da kunne brenne seg inn i en plasma-skjerm? Har ikke så veldig lyst til å ha vær-kartet preget inn for evig og alltid på tven..

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ukulele
    Hei!

Min gamle far har en Philips-tv(32PW9308/12) med Match-line bilderør som jeg syns er helt rå når det gjelder bildekvalitet. Eneste minuset med tven er at den er et svært beist som jeg holdt på å ødelegge ryggen med.

Nå har jeg vært rundt til diverse naboer som har kjøpt seg LCD-tv, og er langt i fra imponert over bildekvaliteten. Flere har kjøpt Samsung rundt 37-40" (vet ikke modellbetegnelse). Jeg syns bildet er blast og nesten litt kornete selv om alle har digitalt signal fra parabol.

Mitt spørsmål er: Fins det i dag en tv(LCD eller plasma) som kan matche bildekvaliteten på en god CRT-skjerm? Tven brukes i hovedsak til ordinær tv-titting. Min gamle far er antakelig en av de som bruker text-tv mest i Norge i dag. Hvis text-tv blir stående på over lang tid, vil det da kunne brenne seg inn i en plasma-skjerm? Har ikke så veldig lyst til å ha vær-kartet preget inn for evig og alltid på tven..

Jeg har ikke sett en lcd som kan matche en god crt på dvd og vanlige tv sendinger. Det siste året har jeg sjekket ut en rekke flatskjermer, men endte til slutt opp med den gode gamle crt-en.

Den eneste flatskjermen som i mine øyne produserer virkelig gode bilder er Pioneer's Kuro. Sortnivået, kontrasten, bevegelsene og ikke minst fargene er fantastiske, men det har sin pris. Rundt 30 000 kroner koster herligheten.

Innbrenning er ikke noe stort problem med plasma lenger, selv om det kan skje. Som oftest dreier dette seg om midlertidig innbrenning som lett kan fjernes med tv-ens eget vaskeprogram.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme TV selv, og finner pr dags dato ingen like god flatskjerm som matcher. Men jeg må si jeg igjen er imponert over Philips på LCD fronten.. pixel plus 3 HD er helt fantastisk på gode sendinger.

Anbefaler at du sjekker ut:
    Philips 37" LCD TV - 37PFL9732D - MPX

Ser den har synket endel i pris også.. .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt merke til Philipsen, men har ikke fått sett på den enda. Har også vurdert Sony KDL-40W3000 Komplett.no - Sony Bravia 40" LCD-TV KDL-40W3000 1920 x 1080, 8ms, 3xHDMI, HD-ready.

Pioneer virker rimelig bra ja, men lommeboka er nok for liten til en slik. Meget pent utseende også. Philips og Sony syns jeg også er relativt stilrene og pene.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en 100 Hz 32" CRT fra Philips som har en helt rå bildekvalitet og som spiser LCD'er til frokost. Dro nylig en Panasonic Viera TH-PZ70 42" plasma inn i stua og jeg vil si den parkerer CRT'en ganske fort, og da spesielt med Full HD-materiale. Vanlige sendinger/DVD har noenlunde lik kvalitet men tross alt mye større bildeflate. Sortnivået er det ingenting å klage på, farger og kontrast er også veldig bra.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Har selv en 100 Hz 32" CRT fra Philips som har en helt rå bildekvalitet og som spiser LCD'er til frokost. Dro nylig en Panasonic Viera TH-PZ70 42" plasma inn i stua og jeg vil si den parkerer CRT'en ganske fort, og da spesielt med Full HD-materiale. Vanlige sendinger/DVD har noenlunde lik kvalitet men tross alt mye større bildeflate. Sortnivået er det ingenting å klage på, farger og kontrast er også veldig bra.

Plasma begynner å bli solide greier!

Jeg gleder meg til den nye serien til LG. De skryter av formidabelt sortnivå og en kontrast på 30000:1. Foreløpig mener jeg fremdeles at en crt er best på analoge signaler, men plasma har fordeler som størelse og ikke minst evnen til å tygge hd-materiale.

For meg er lcd en dataskjerm og ikke så mye mer enn det. Responsen, fargene, kontrasten og ikke minst sortnivået er ikke mye å skryte av... Selv de beste modellene sliter med disse tingene. Vi får se om LED lys funker så bra som de påstår, så kanskje det kan bli noe av det etterhvert.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor bra ble egentlig CRT?

Stjeler denne tråden jeg... Hvor bra ble egentlig CRT, og hvem lagde den beste skjermen? Her er det vel sikkert like mange meninger som med lcd/plasma. Panasonic, Sony, Loewe og Philips er vel gode kandidater? Og hva er en fornuftig pris for en CRT-widescreen på 32" av god kvalitet brukt? Får vel CRT opp i 37" også? Syns fremdeles, som trådstarter, at CRT er bedre enn lcd og plasma på vanlige tv-sendinger. HD-materiale blir jo en annen sak.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Stjeler denne tråden jeg... Hvor bra ble egentlig CRT, og hvem lagde den beste skjermen? Her er det vel sikkert like mange meninger som med lcd/plasma. Panasonic, Sony, Loewe og Philips er vel gode kandidater? Og hva er en fornuftig pris for en CRT-widescreen på 32" av god kvalitet brukt? Får vel CRT opp i 37" også? Syns fremdeles, som trådstarter, at CRT er bedre enn lcd og plasma på vanlige tv-sendinger. HD-materiale blir jo en annen sak.
    Prisene på brukt crt stuper for hver dag som går. Hvis du sjekker finn.no innimellom så vil du se at folk begynner dyrt for så å dale ned til minstepris og ikke en gang da er de sikret noe salg. Selv kjøpte jeg en Loewe Aventos til 3000 kroner og det er nok ikke helt billig i disse tider.

Jeg synes Loewe har laget de beste billedrørene. De har helt klart brukt den beste billedbehandlingen og på andre plass kommer Philips. Deres problem er at de har en tendens til å overdrive sine digitale artifakter som DNM og Pixel Pluss. Bildene på en del av tv-ene deres ser veldig kunstige ut. De har også et problem med svært bevegelige sorte linjer på høyre og venstre side.

Loewe lagde faktisk et billedrør på 40"... Det veier hundre kilo...

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Prisene på brukt crt stuper for hver dag som går. Hvis du sjekker finn.no innimellom så vil du se at folk begynner dyrt for så å dale ned til minstepris og ikke en gang da er de sikret noe salg. Selv kjøpte jeg en Loewe Aventos til 3000 kroner og det er nok ikke helt billig i disse tider.

Jeg synes Loewe har laget de beste billedrørene. De har helt klart brukt den beste billedbehandlingen og på andre plass kommer Philips. Deres problem er at de har en tendens til å overdrive sine digitale artifakter som DNM og Pixel Pluss. Bildene på en del av tv-ene deres ser veldig kunstige ut. De har også et problem med svært bevegelige sorte linjer på høyre og venstre side.

Var Aventos den siste modellen til Loewe?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Var Aventos den siste modellen til Loewe?
    Nei, den siste crt-en deres var vel Nemos...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt spørsmål er: Fins det i dag en tv(LCD eller plasma) som kan matche bildekvaliteten på en god CRT-skjerm?
    Riktig som de andre sier. På SD kilder/sendinger er det ingen LCD/plasma skjerm som kan matche en god CRT.
    Selv om Pio's plasmaskjerm ikke ligger så langt unna. Panasonic har også svært gode plasmamodeller til en langt rimeligere pris.
    Når det komme til LCD ligger nok Sony på topp, både når det gjeller svartnivå og fargegjenngivelse.

På CRT hadde Loewe, Phillips, og Panasonic mange god tv'er. Også Sony's toppmodeller leverte bra bilder. Phillips liker jeg ikke å anbefale siden de alltid har hatt høy feilproduksjon. Men de hadde meget god bildebehandling ( spesielt bevegelige bilder ) og gode ( men upålitelige ) bilderør. Loewe scoret bra på alle punkter unntatt pris. Design i særklasse. Panasonic hadde et misunnelsesverdigt svartnivå, og svært god produksjonskvalitet.

Faktisk vil jeg påstå at akkurat de samme egenskapene er forbausende like idag, selv om teknologien er en annen. Dvs. Pana er fortsatt blandt de beste, mens Phillips ikke klarer å levere pålitelige produkter.
    Og Loewe satser fortsatt på kvalitet og design i en høyere prisklasse

Uansett. Skal man kjøpe tv så må man finne ut hva man ønsker. For straks man kobler en HD kilde til en god plasmaskjerm, så vil man neppe gå tilbake til CRT og SD kilder...

De nye flatskjermene tar jo også litt bedre ut i stuen, i tillegg til å kunne tilby langt større skjermflate. Og størrelsen på tv'n har forbausende mye å si for filmopplevelsen.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Riktig som de andre sier. På SD kilder/sendinger er det ingen LCD/plasma skjerm som kan matche en god CRT.
    Selv om Pio's plasmaskjerm ikke ligger så langt unna. Panasonic har også svært gode plasmamodeller til en langt rimeligere pris.
    Når det komme til LCD ligger nok Sony på topp, både når det gjeller svartnivå og fargegjenngivelse.

På CRT hadde Loewe, Phillips, og Panasonic mange god tv'er. Også Sony's toppmodeller leverte bra bilder. Phillips liker jeg ikke å anbefale siden de alltid har hatt høy feilproduksjon. Men de hadde meget god bildebehandling ( spesielt bevegelige bilder ) og gode ( men upålitelige ) bilderør. Loewe scoret bra på alle punkter unntatt pris. Design i særklasse. Panasonic hadde et misunnelsesverdigt svartnivå, og svært god produksjonskvalitet.

Faktisk vil jeg påstå at akkurat de samme egenskapene er forbausende like idag, selv om teknologien er en annen. Dvs. Pana er fortsatt blandt de beste, mens Phillips ikke klarer å levere pålitelige produkter.
    Og Loewe satser fortsatt på kvalitet og design i en høyere prisklasse

Uansett. Skal man kjøpe tv så må man finne ut hva man ønsker. For straks man kobler en HD kilde til en god plasmaskjerm, så vil man neppe gå tilbake til CRT og SD kilder...

De nye flatskjermene tar jo også litt bedre ut i stuen, i tillegg til å kunne tilby langt større skjermflate. Og størrelsen på tv'n har forbausende mye å si for filmopplevelsen.
    Det er sant, men hd kilder vil ikke komme for fullt de neste 2 årene iallefall.

Det ligger litt frem i tid. Jeg har en ps3 og kjører den på min Loewe Aventos og selv om det ikke gir hd effekt så ser det skammelig bra ut. Dessverre kan jeg ikke si det samme om Blu-Ray siden det bare blir kantete og stygt på en crt. Det er synd at det ikke kan skaleres bedre...

Selv er jeg litt i tvil siden jeg ser mest dvd og vanlig tv. For meg vil det ikke lønne seg med en lcd, men en plasma kan kanskje funke. LG kommer med en ny serie i april og den er jeg veldig spent på.
    Det sprekeste bildet jeg har sett til nå var en Loewe Articos crt. Det var rett og slett helt rått, men det er ikke dermed sagt at crt ikke har sine svakheter. De fleste apparatene jeg har vært borti har diverse former for geometri problemer. Som regel ligger problemet på høyre og venstre side. Panoreringer gir en litt unaturlig vidvinkel effekt. Dette kan bli litt plagsomt når man er oppmerksom på det

Til tross for dette er det nok en stund til en lcd eller plasma takler å spytte ut slike bilder.

Egentlig er det litt rart at det ikke settes mer fokus på dvd og sd signaler når det kommer til flatskjerm. Sony er helt ramme på sitt hd fokus og det i en verden hvor dette knapt eksisterer som annet enn en nisje...

Kanskje de heller burde produserer tv-er som takler de signalene som faktisk kommer ut fra veggen hjemme. Jeg ser også frem til den dagen sortnivået tangerer en god crt. Mye av dybdefølelsen man får av et bilde ligger jo nettopp i gråtone skalaen...

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre kan jeg ikke si det samme om Blu-Ray siden det bare blir kantete og stygt på en crt. Det er synd at det ikke kan skaleres bedre...
    Dette er litt interessant. Du opplever altså at HD (i form av Blue-Ray) ser verre ut på en Crt enn vanlig SD (i form av dvd)??
    Er det stor forskjell, og kan du beskrive litt mer hva du mener med "kantete og stygt"?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Dette er litt interessant. Du opplever altså at HD (i form av Blue-Ray) ser verre ut på en Crt enn vanlig SD (i form av dvd)??
    Er det stor forskjell, og kan du beskrive litt mer hva du mener med "kantete og stygt"?
    Siden jeg kjører PS3 på crt så bruker jeg scart til RGB. Når jeg ser vanlig dvd så ser dette riktig så bra ut, men Blu-Ray ser veldig dårlig ut. Jeg tipper det er fordi den ikke skalerer det ned skikkelig. Blu-Ray er et hd format som ikke er beregnet på analoge tv-er. Det finnes noen få crt-er som har hdmi og disse gjør en forholdsvis god jobb med hd signaler.

Når jeg spiller PS3 spill så ser det veldig bra ut!!!

Philips PW9551 er en tv som gjør dette, men den kan ikke gjøre det i 100hz, men i 50. Dette har jeg sett å det ser meget bra ut, men tv-en i seg selv er ikke så imponerende. På vanlige sd signaler hakker den litt og geometrien er en smule på alfarvei.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg var nå temmelig sikker på at Loewe brukte billedrør laget av Philips.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hamort
    Jeg var nå temmelig sikker på at Loewe brukte billedrør laget av Philips.
    Loewe brukte utvalgte billedrørrør fra Philips men også fra Toshiba på enkelte modeller. Det var først å fremst kvaliteten på røret og elektronikken som utgjorde forskjellen. Loewe produserte ikke rør selv.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Loewe brukte utvalgte billedrørrør fra Philips men også fra Toshiba på enkelte modeller. Det var først å fremst kvaliteten på røret og elektronikken som utgjorde forskjellen. Loewe produserte ikke rør selv.
    Det stemmer at Loewe brukte Philips billedrør, men de dyttet inn den beste elktronikken i dem. Det er stor forskjell på Philips sitt DNM og loewe sitt DMI system for eksempel...
    Loewe's DMM virker som det fungerer bedre enn Philips sitt Pixel Pluss. Ikke det at noen av systemene er særlig egnet til film, men til video programmer så er det ikke så dumt...
    Hvordan pixel pluss eller dmm funker til PS3 eller PS2 vet jeg ikke, men det er ikke sikkert man ser noen forskjell. Noen som har testet dette?

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg kjører PS3 på crt så bruker jeg scart til RGB. Når jeg ser vanlig dvd så ser dette riktig så bra ut, men Blu-Ray ser veldig dårlig ut. Jeg tipper det er fordi den ikke skalerer det ned skikkelig.
    Tror du det bare er ps3 som er en dårlig "nedskaler" eller vil dette gjelde alle hd-spillere (har du noe erfaring der)??
    Jeg skjønner jo at man ikke drar noen nytte av hd-biten ved å koble det til en vanlig CRT, men jeg må si at det overrasker meg at blue-ray blir verre enn vanlig dvd...

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever det samme som dudeeven, med PS3 Blu-Ray og CRT, testet
    dog bare med medfølgende composit(kompodritt) kablen som fulgte med.
    Bildene ble elendige, mye dårligere en standard DVD i tillegg hakket bildet
    også. Samme PS3 og Blu-Ray med HDMI til en full HD LCD veldig bra.
    Jeg er selv litt overrasket over at resultatet med med PS3 Blu-Ray film og CRT
    ble så elendig, men tror dudeeven har rett med tanke på på dårlig nedskalering i PS3.

Jeg har nå en Philips 47PFL9632D med Perfect Pixel (videre utv. av Pixel +)
    Med full HD Blu-Ray film så er det faktisk ganske stor forskjell om Perfect Pixel
    er på eller av og jeg foretrekker å ha den på. Har ikke testet Perfect Pixel
    på/av med PS3 spill, men skal se om jeg også prøver det også en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sprekeste bildet jeg har sett til nå var en Loewe Articos crt. Det var rett og slett helt rått, men det er ikke dermed sagt at crt ikke har sine svakheter. De fleste apparatene jeg har vært borti har diverse former for geometri problemer. Som regel ligger problemet på høyre og venstre side. Panoreringer gir en litt unaturlig vidvinkel effekt. Dette kan bli litt plagsomt når man er oppmerksom på det
    Ikke at jeg skal være noe gledesdreper, men de siste 4 årene har jeg eid noen av de 12 mest populære flatskjermene på markedet (LCD og plasma; Pioneer, Panasonic, Sony og Loewe). Ingen av dem har (dessverre) kunnet måle seg med min gamle Loewe Aconda 32 HD+ 32 High-gloss sort CRT-skjerm. Den siste skjermen som jeg solgte var Pioneer PDP-508XD - som av mange blir regnet som verdens beste sammen med LX-508 modellen. Likevel kunne de ikke måle seg med med Loewe-skjermen på fargemetning, riktig gjengivelse av primær og sekundærfarger og en perfekt gamma-kurve. Acondaen har samme bilderør som den nevnte Articos, men her tar en del av innleggene ovenfor feil: Her snakker vi faktisk om bilderør fra Philips! Riktignok har Loewe plukket fra øverste hylle hos hollenderen og kombinert det med sin egen suverene bildeprosessor. Selv om det er stor forskjell i størrelse mellom en 50` fra Pioneer til en 32 fra Loewe, så har overgangen gått overraskende fint. Loewen er helt suveren på standard dvd og tv-sendinger, og HD-sendinger går også fint. Jeg kan faktisk også "surfe på nett" med Loewen. Og så takler den komponent-signaler ! Så nå tror jeg ikke jeg vil ha flere flatskjermer før produsentene tar et kvantesprang i kvalitet. En skjerm med reell kontrast på 1:100 000 og en nøyaktig D65 gjengivelse kunne kanskje vært noe?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •