Philips CRT - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39

Tråd: Philips CRT

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Tror du det bare er ps3 som er en dårlig "nedskaler" eller vil dette gjelde alle hd-spillere (har du noe erfaring der)??
    Jeg skjønner jo at man ikke drar noen nytte av hd-biten ved å koble det til en vanlig CRT, men jeg må si at det overrasker meg at blue-ray blir verre enn vanlig dvd...
    I teorien så skulle nok Blu-Ray se ut som dvd på steroider på en crt, men slik funker det nok ikke i praksis. Jeg har ikke testet det dette med andre Blu-Ray spillere. Dessverre er det slik at de fleste av dem ikke har scart utgang. Det er faktisk litt underlig da crt fremdeles er det mest solgte på verdens basis. At flat tv-ene har tatt helt av her i landet er nå en annen sak.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de fleste av dem har nok ikke scart, men jeg har vel sett at mange av dem (men kanskje ikke alle) har s-video. Synd at kvaliteten blir dårligere da... Er vel like greit å holde seg til dvd da til lcd eller alternativ teknologi gir et bedre bilde i 32-tommersklassen...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien så skulle nok Blu-Ray se ut som dvd på steroider på en crt, men slik funker det nok ikke i praksis. Jeg har ikke testet det dette med andre Blu-Ray spillere. Dessverre er det slik at de fleste av dem ikke har scart utgang. Det er faktisk litt underlig da crt fremdeles er det mest solgte på verdens basis. At flat tv-ene har tatt helt av her i landet er nå en annen sak.

Nei, de fleste av dem har nok ikke scart, men jeg har vel sett at mange av dem (men kanskje ikke alle) har s-video. Synd at kvaliteten blir dårligere da... Er vel like greit å holde seg til dvd da til lcd eller alternativ teknologi gir et bedre bilde i 32-tommersklassen...
    Mange av CRT-toppmodellene ble mot slutten av sin eksistens produsert med egne komponent-innganger. Siden de fleste Blu-ray/HDDVD spillere (ihvertfall som jeg har prøvd) har hatt komponentutgang, så burde også det går greit. Men den dagen sTV-endingene eventuelt går i 720p eller 1080i, så blir det problemer. Men det ligger enda langt frem i tid (tar for mye båndbredde= dyrt).

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD sendinger blir ikke en realitet i Norge på mange år enda.

Det vil nok dukke opp bedre tilbud hos Get, Viasat og Canal Digital, men det blir en nisje i mange år. Man kan ikke bare legge om sånn helt uten videre heller. Det vil bli en overgang hvor man sender hd og sd...

CRT gir fremdeles det beste bilde til dvd og vanlige tv sendinger. Slik blir det nok ikke langt inn i fremtiden, men innen HD er et faktum så vil flatskjermene være kvitt alle sine barnesykdommer og crt-en vil ha mistet all sin funksjon.

Mest sannsynlig vil det da også finnes alternativer til både plasma og lcd...

Det finnes land hvor det selges både hd og hd ready crt. Slik jeg har forstått det så kan en crt takle høyere oppløsning enn en lcd. Dessverre er den ikke flat...

CRT screens have much deeper cabinets compared to LCD screens for a given area. They can, however, display higher resolutions on a smaller screen. Also, LCDs have worse color rendition due to the fluorescent lights used as backlights, even though they can be brighter overall. The result is that CRTs are useful for displaying photos with a high pixels per unit area and correct color balance, and for having large desktop area concentrated into a small screen. Having 1600 × 1200 resolution in 18 inch 4:3 rather than 20–24 inch on most LCDs also allows less eye movement to view different parts of the screen. In addition to offering high-resolutions in a smaller screen area, they offer the resolutions more cheaply for a given resolution. However, the end of most high-end CRT production in the mid 2000s (including high-end Sony, NEC, and Mitsubishi product lines) means an erosion of the CRT's capability.

In general, rear-projection displays and LCDs require less power per display area, but plasma displays consume as much as or more than CRTs.[3] However, CRTs still find adherents in computer gaming[4] because of higher resolution per initial cost and small response time. CRTs are often used in psychological research that requires precise recording of reaction times. CRTs are also still popular in the printing and broadcasting industries as well as in the professional video, photography, and graphics fields due to their greater color fidelity and contrast, better resolution when displaying moving images, and better view from angles, although improvements in LCD technology increasingly alleviate these concerns. The demand for CRT screens is falling rapidly,[5] and producers are responding to this trend. For example, in 2005 Sony announced that they would stop the production of CRT computer displays. Similarly, German manufacturer Loewe ceased production of CRT TVs in December 2005. It has been common to replace CRT-based televisions and monitors in as little as 5–6 years, although they generally are capable of satisfactory performance for a much longer time.

This trend is less progressed in television CRT displays. Due to the high cost of large LCD panels and plasma displays, a market niche for CRTs still exists as a cheaper alternative to these technologies.

In the United Kingdom, the largest retailer of domestic electronic equipment, DSG (Dixons) reported that CRT models made up 80–90% of the volume of televisions sold at Christmas 2004 and 15–20% a year later, and that they were expected to be less than 5% at the end of 2006. Dixons have announced that they will cease selling CRT televisions in 2007.[6]

Samsung did not introduce any CRT models for the 2008 model year at the 2008 Consumer Electronics Show. As of February 4, 2008 Samsung has removed their 30" wide screen CRTs from their North American website and has not replaced them with new models. The last HDTV CRTs from Samsung to be produced were the Samsung TXT-3093 and TX-T3092 30" widescreen 16:9 HDMI models.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett på både Panasonic og Pioneer Plasma er dommen min klar:
    Plasma er til de grader oppskrytt! Ved sportsendinger leverer ikke plasma i nærheten av min gamle CRT! Uskarpe bilder er det på begge. På fotballkamper er ballen en gul grøt som farer rundt på skjermen.

Blir spennende å se om laser-tv som nå kommer er så mye bedre som det sies.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøsses!

Blir det stripe etter fotballen på Pioneer Kuro?
    Responstiden på en nyere plasma skjerm er på en plasma enn en crt, men billedbehandlingen kan skape en del slep. På den annen side så er det er ikke noe greit å se fotball på en 100hz crt heller. Da må man ha en form for bevegelses forbedring.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den annen side så er det er ikke noe greit å se fotball på en 100hz crt heller. Da må man ha en form for bevegelses forbedring.
    Fortball-kamper går som en lek med Loewe CRT.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ganske mange som ser en gul "regnbue" effekt på enkelte plasma skjermer, jeg er en av disse. Har forøvrig ikke noe problem med gule fotballer på skjermen, da jeg i utgangspunktet ikke liker å se fotball.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er vel ganske mange som ser en gul "regnbue" effekt på enkelte plasma skjermer, jeg er en av disse.

Jeg også dessverre, og lcd synes jeg er for dårlig ennå så da er jeg "stuck" med crt enn så lenge...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Fortball-kamper går som en lek med Loewe CRT.
    Så lenge DMI er skrudd på Loewe crt så er det ikke noe problem å se fotball.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i en component scart til en loewe tv?
    Er det noen som vet hvordan dette blir?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hvor man kan få tak i en component scart til en loewe tv? Er det noen som vet hvordan dette blir?
    Biltema har en overgangskabel for 3xRCA (altså RGB/Component) til scart. Den koster ca. 200, og er like bra som den jeg hadde fra QED til 4 ganger prisen. Sett dvd-spilleren din til å sende ut 480/576 via komponent-utgangene, plugg inn biltema-kabelens 3 rca-kontakter og i den andre enden fester du scart-kabelen inn i Loewen (kun AV-inngang 3). For å aktivere TVn til å ta imot komponent-signaler via scart, må du inn i AV-menyen. Om det blir aktuelt for din del, kan jeg gi deg en nærmere brukerveilledning senere. Bildet blir så bra som det er mulig, med en glass-aktig glans som du ikke (ennå) får med plasma eller LCD....

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Biltema har en overgangskabel for 3xRCA (altså RGB/Component) til scart. Den koster ca. 200, og er like bra som den jeg hadde fra QED til 4 ganger prisen. Sett dvd-spilleren din til å sende ut 480/576 via komponent-utgangene, plugg inn biltema-kabelens 3 rca-kontakter og i den andre enden fester du scart-kabelen inn i Loewen (kun AV-inngang 3). For å aktivere TVn til å ta imot komponent-signaler via scart, må du inn i AV-menyen. Om det blir aktuelt for din del, kan jeg gi deg en nærmere brukerveilledning senere. Bildet blir så bra som det er mulig, med en glass-aktig glans som du ikke (ennå) får med plasma eller LCD....
    Jeg har en Aventos, men så vidt jeg vet så er det ikke component på den, men jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe en Articos i stedet for plasma. Jeg klarer ikke heltå lå meg til ro med disse flate tv-ene enda, selv om de kan vise HD. For min del er det dvd, sd og ps3 det går i. Jeg trenger ikke hd for å spille ps3...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Aventos, men så vidt jeg vet så er det ikke component på den, men jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe en Articos i stedet for plasma. Jeg klarer ikke heltå lå meg til ro med disse flate tv-ene enda, selv om de kan vise HD. For min del er det dvd, sd og ps3 det går i. Jeg trenger ikke hd for å spille ps3...
    Det kan hende du har det (ulike kilder er litt uklare). Sjekk i menyen for AV3

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merket ikke noen stor forskjell på component og rgb på min Vitros, en anelse mere detaljert med component kanskje men jeg syntes bildet virket dypere med bruk av rgb, dette med en h/k dvd25

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Merket ikke noen stor forskjell på component og rgb på min Vitros, en anelse mere detaljert med component kanskje men jeg syntes bildet virket dypere med bruk av rgb, dette med en h/k dvd25
    Jeg har en Pioneer dvd spiller og kjører den til tv-en med scart. DVD spilleren er stilt til component progresivt, men dette har den gjort automatisk. Da jeg kjørte den på Philipsen så var det bare RGB. Er det noe som vet hvorfor den gjør det. Jeg ser for meg at det som går igjennom er vanlig RGB signal...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe..

Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Jeg også dessverre, og lcd synes jeg er for dårlig ennå så da er jeg "stuck" med crt enn så lenge...
    Hvor nært er det dere CRT-mennesker sitter og ser på TV siden dere ikke er fornøyd verken med Plasma eller LCD?? Finnes utrolig mye fine flatskjermer for tiden som gir flotte bilder! Og så var det det med størrelsen da. Greit, jeg skjønner det hvis dere ikke er intressert i film, da kan man vel klare seg med en liten TV.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hollow***Man
    Hvor nært er det dere CRT-mennesker sitter og ser på TV siden dere ikke er fornøyd verken med Plasma eller LCD?? Finnes utrolig mye fine flatskjermer for tiden som gir flotte bilder! Og så var det det med størrelsen da. Greit, jeg skjønner det hvis dere ikke er intressert i film, da kan man vel klare seg med en liten TV.
    Det er på grunn av min film interesse at jeg fremdeles bruker crt. Jeg sitter 2 meter fra skjermen og for meg er det helt perfekt. Jeg har hatt en Samsung M87, en Sony KDL D3000 og Samsung R86 og ingen av disse har levert et bilde som tilfredstiller mine krav til farger og billed gjengivelse. Derfor leverte jeg hver og en av dem tilbake til butikken!
    Jeg fatter ikke at folk kan sitte å digge 100hz lcd skjermer som produserer bilder som ser ut som dårlig video. Det eneste argumentet de piper om er at det ikke hakker. Hva så? Da jeg første gang gikk i butikken for å skaffe meg en flatskjerm så var jeg totalt hjernevasket av reklame og påstander om overlegen billedkvalitet. Sånn var det altså ikke…
    Til syvende og sist så handler ikke film opplevelsen om hvor stort bilde er. Det handler om hvor levende det er og der leder fremdeles crt. Plasma følger hakk i hæl og jeg tipper det vil komme lovende skjermer i løpet av året. 2007 var ikke et slikt år… Det kan jo legges til at jeg jobber med lyssetting og kalibrering av nettopp film. Sånn sett er jeg ekstra kresen, men neppe en dust…

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan først diskutere dette om/hvis du har vært eier av mange CRT-skjermer og i tillegg eid tilstrekkelig mange LCD og plasma-skjermer som har gitt et tilstrekkelig sammenlikningsgrunnlag. Det er ikke nok å ha sammenliknet i butikk. Selv har jeg eid over 20 CRT, PLasma og LCD-skjermer i størrelsen 20 til 50 tommer, og som tidligere skribent har jeg målt flere skjermer enn de fleste. Likevel: Pr. dags dato kjenner jeg ikke til en eneste plasma eller LCD-skjerm som gir studiokvalitet på følgende områder: Nøyaktig D65 fargetemperatur (med nøyaktige primær og sekundærfarger), luminance/gamma på linjære 2.22 og en høykvalitets bildeprosessor for BÅDE SD og HD. Enkelte skjermer oppfyller en av delene, men altså ikke alle tre på en gang. F.eks. Pioneer 508XD som jeg nylig eide, var bra på D65 etter kalibrering og hadde en bra bildeprosessor, men gamma-kurvene var alt for unøyaktige. Det resulterte i at deler av bildet enten var for mørkt eller for lyst i forhold til standarden på 2.2. Det var i et mørkt rom. I en opplyst stue, spiller nøyaktig gamma mye mindre rolle, og da blir de fleste skjermer "bra".

Panasonic sine fem siste generasjoner av plasma (fra PWD6-PV/PX70 (0)) har som regel hatt bra gamma-kurve og bra fargetemperatur, men det er ofte kuttet litt i bildeprosessoren. Enkelte av modellene har også hatt en oversaturert grønnfarge, som har irritert meg grenseløst (PA50 et bra unntak). Jeg må føye til at de andre i huset ikke skjønner hva jeg snakker om, så kanskje er vi CRT-entusiaster for nøye?

På Loewe sine siste LCD-skjerm (46` til ca. 50 000) var bildeprosessoren veldig bra, men fargetemperaturen kunne vært bedre. Dessuten kunne den ikke måle seg med Pioneer på sortnivå. Alt i alt så har heller ikke Sony LCD, Samsund (LCD/plasma), LG eller andre merker klart å oppfylle disse parametrene på en god måte.

Nå heter det seg at Panasonics nye skjermer, PZ800/850 skal være såkalt THX-godkjente. Det betyr at (sitat):

"THX certification ensures that high definition (HD) and standard definition content are presented with the correct color, luminance levels and video processing capabilities, regardless of the display technology. In addition, each THX Certified display will feature a proprietary video setting, THX Movie Mode, to recreate the cinema experience of movies on DVD, Blu-ray, HD-DVD and broadcast television in the home. THX Movie mode sets the display’s gamma, luminance, color temperature and other settings to match the levels found in the professional post-production studio where movies are produced".

Selv om en ikke må bry seg for mye om THX-standarden, så ser det ihvertfall lovende ut på papiret. Når kontrasten også er 1:30 000, så begynner det å nærme seg noe, selv om en god CRT-skjerm gjengir sort på en slik måte at LCD-skjermene blir forlegne......

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •