100Hz vs. 50Hz LCD tv'er!?!?!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

100Hz vs. 50Hz LCD tv'er!?!?!?

Jeg må ha lynraskt svar på dette:

Er det i dag med LCD (og Plasma) som det var med CRT'er før i tiden? Først var alt 50Hz, og deretter kom 100Hz tv'ene inn på markedet...

Fattern påsto i dag at en selger på Lefdal prøvde å selge kan en LCD tv til 16000 kroner som var 50Hz.

Jeg trodde ALLE nye tv'er var 100Hz!!!

Hjelp! (Og ja, jeg føler meg komplett idiot nå som ikke kan en dritt om LCD/Plasma-teknologi!)

Thomas

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lcd'er så er det ikke noen selvfølge att disse er 100Hz (de fleste er vel egentlig ikke 100Hz per i dag).
    Og av de har 100Hz teknologi er heller ikke synonymt med att det gir bedre bilder.
    Mange av fabrikantene har dårlige 100Hz løsninger som ofte gir ett mye dårligere/unaturlig bilde.

Hvis du skal kjøpe en tv med 100Hz råder jeg deg til å se den i bruk først.
    Panasonic lar deg heller ikke skru av 100Hz funksjonen så da er det ekstra viktig å sjekke om man liker bilde først.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBain
    Når det gjelder lcd'er så er det ikke noen selvfølge att disse er 100Hz (de fleste er vel egentlig ikke 100Hz per i dag).
    Og av de har 100Hz teknologi er heller ikke synonymt med att det gir bedre bilder.
    Mange av fabrikantene har dårlige 100Hz løsninger som ofte gir ett mye dårligere/unaturlig bilde.

Hvis du skal kjøpe en tv med 100Hz råder jeg deg til å se den i bruk først.
    Panasonic lar deg heller ikke skru av 100Hz funksjonen så da er det ekstra viktig å sjekke om man liker bilde først.

Takk for svar! Men... Ting er fortsatt uklart for meg!

Det var alltid stor forskjell på 50Hz og 100Hz tv'er. Å se på en 100Hz tv for deretter å se på en 50Hz tv var som himmel og *******. 100Hz'en var alltid deilig å se på, mens 50Hz'en blinket noe voldsomt til sammenligning.

Har vi samme situasjon i dag med LCD tv'er? Kjører de KUN på 50Hz og 100Hz? Man har kun disse to valgene enda? Eller får man 75Hz, 85Hz osv., slik som med LCD skjermer til PC?

Det er nermest umulig å finne ut hvilke tv'er som er 100Hz eller ikke på Elkjøp/Lefdal sine hjemmesider.

Kan noen gi meg et klart svar?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThomasWH
    Takk for svar! Men... Ting er fortsatt uklart for meg!

Det var alltid stor forskjell på 50Hz og 100Hz tv'er. Å se på en 100Hz tv for deretter å se på en 50Hz tv var som himmel og *******. 100Hz'en var alltid deilig å se på, mens 50Hz'en blinket noe voldsomt til sammenligning.

Har vi samme situasjon i dag med LCD tv'er? Kjører de KUN på 50Hz og 100Hz? Man har kun disse to valgene enda? Eller får man 75Hz, 85Hz osv., slik som med LCD skjermer til PC?

Det er nermest umulig å finne ut hvilke tv'er som er 100Hz eller ikke på Elkjøp/Lefdal sine hjemmesider.

Kan noen gi meg et klart svar?
    hvis det ikke er spesielt fremhevet at tv-en har 100Hz så har den det heller ikke.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100Hz fungerer kun på analoge signaler også. Altså tilkobling via antenne eller scart. Via DVI eller HDMI er det kilden som bestemmer frekvensen. Naturlig nok kan den ofte oppjusteres til 100Hz om det støttes men tvilsomt med dagens utstyr utenom pc.

100Hz skaper ofte "ghosting" altså en slags skygge eller kontur rundt objekter på bildet. Fordelen med 100Hz er at panorering og generell bevegelse blir glattere. Ellers ser jeg liten fordel med det. Flimringen man hadde i gamle dager er ikke et tema uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    100Hz fungerer kun på analoge signaler også. Altså tilkobling via antenne eller scart. Via DVI eller HDMI er det kilden som bestemmer frekvensen. Naturlig nok kan den ofte oppjusteres til 100Hz om det støttes men tvilsomt med dagens utstyr utenom pc.

100Hz skaper ofte "ghosting" altså en slags skygge eller kontur rundt objekter på bildet. Fordelen med 100Hz er at panorering og generell bevegelse blir glattere. Ellers ser jeg liten fordel med det. Flimringen man hadde i gamle dager er ikke et tema uansett.
    Joda, jeg er klar over at de første første-generasjons 100Hz tv'ene (til feks. Finlux) hadde enormt med "etterslep". Men den Philips 29" 100Hz tv'en jeg kjøpte i 1997 til 16995,- på Lefdal i Sandvika (husker ikke modellnummeret nå) hadde ikke noe etterslep i det hele tatt - Fordi det var toppmodellen.

Så det du prøver å si til meg er at man kun kan få utnytte av en 100Hz LCD tv hvis man ser på vanlige tv-kanaler eller feks. på en vanlig dvd film via scart?

Jeg er fortsatt forvirret.

Forskjellen på en 100Hz CRT tv og en 50Hz crt tv er enorm. 50Hz er noe dritt å se på, mens 100Hz er det eneste akseptable, da bildet oppdateres, som alle vet, dobbelt så "fort" som på 50Hz tv'er.

Så, hvis man kun kobler en dvd-spiller til en 50Hz LCD tv vil man kun få 50Hz bilde. Kobler man en dvd-spiller ti len 100Hz LCD tv får man 100Hz bilde. Stemmer dette? Selvfølgelig får man da et 85Hz bilde hvis man kobler en PC til 100Hz LCD tv'en og kjører 85Hz i oppsettet til Windows.

Dette med kilder... Er tv'en 50Hz kan den ikke vise mer enn dette. Er tv'en en 100Hz tv, kan den selvfølgelig vise lavere Hz enn 100Hz. Dette er helt normal teknisk logikk.

Uansett - I mine øyne er det latterlig å kjøpe en 50Hz LCD tv, hvis de tilsvarer 50Hz CRT tv'er. Du sitter med 50Hz, uansett hva du kobler til tv'en. Slik var det med 50Hz tv'ene. Og da regner jeg med at det er slik med 50Hz LCD tvene også.

Er det kun LCD tv'er i prisklassen 15.000 og oppover som har 100Hz?

I morgen ettermiddag anskaffes det en ny LCD tv her i huset. Det er derfor jeg gjerne ønsker å lære meg de groveste "basics" om LCD tv'er før jeg kjøper.

Får man en 42" 100Hz full-HD Philips LCD tv til 14.000 kroner, eller må man opp i 16-17-18k for å få det?

Mvh.
    Thomas

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThomasWH
    I mine øyne er det latterlig å kjøpe en 50Hz LCD tv, hvis de tilsvarer 50Hz CRT tv'er. Du sitter med 50Hz, uansett hva du kobler til tv'en. Slik var det med 50Hz tv'ene. Og da regner jeg med at det er slik med 50Hz LCD tvene også.
    Altså, lcd'er har enten 60 hz eller 100 hz, dette er kanskje pirking men jeg måtte bare ha det sagt.

"100 hz lcd'ene har fått mye kritikk for å blir uskarp ved mye bevegelse og panorering siden PAL sendingene oppdateres med 50 frames i sekundet. 100Hz lcd-tver blir derfor nødt til å "gjette" seg til hva som skjer mellom to frames for å få dette til.

Ved å "gjette" mellomliggende frames kan man øke den opplevde jevnheten i bevegelser, men dette krever mye regnekraft og det er stor risiko for negative bi-effekter."

Det er ihvertfall slik jeg har fått forklart det. Jeg har ikke per dags dato selv sett hvordan 100 hz på lcd fungerer, men jeg vet ihvertfall at "strobe" effekten på gamle 50 hz tv'er finnes ikke på lcd'er med 60 hz teknologi, så det trenger du ikke være redd for.

Jeg har selv en lcd med 60 hz teknologi og jeg opplever ingen nedturer i bildekvalitet på noen som helst måte vs. min gamle bilderørs tv med 100 hz. Ærlig talt så skjønner jeg ikke helt hva som kan bli bedre med 100 hz på en lcd, men som sagt så har jeg ikke sett det selv enda.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Altså, lcd'er har enten 60 hz eller 100 hz, dette er kanskje pirking men jeg måtte bare ha det sagt.
    Da får jeg pirke litt på deg også, ved bruk av PAL signaler så kjører lcd 50hz og ved ntsc så kjører den 60hz.

100hz på lcd/plasma kan ikke sammenlignes med 100hz på crt. 100hz på lcd/plasma har ingen gevinst når det gjelder bildekvalitet, heller tvert om, men kan for noen oppleves som mykere og bedre bevegelser. Selv synes jeg 100hz på lcd/plasma er tull da dette skaper kunstige bilder mellom de orginale bildene, noe som for meg blir svært dårlig.

Selv skulle jeg ønske tv med 24/25/30hz

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox

Dette stemmer ikke! 100Hz på både LG og Sharp fungerer ihvertfall via HDMI. Har ikke testet Philips, men regner med at også denne har muligheten til å kjøre 100Hz på digitale signaler.

Når det gjelder muligheten til å slå av 100Hz så er dette å foretrekke. Noen sendinger kan det nemlig være hensiktsmessig å kunne slå av denne funksjonen, noe jeg også vet at det er mulig ihvertfall på LG og på Sharp sine TV'er, så dette er nok å foretrekke fremfor Panasonic i så fall.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er mye misforståelser ute å går når det gjelder "100Hz TV"?
    Det er stor forskjell på 100Hz oppdatering av panelet, og 100Hz bildeprosessering. Ved 100Hz prosessering vil bildeprosessoren legge til informasjon mellom hver "frame" fra det oprinnelige kildematerialet. Tenk dere eksempelvis panorering over en avis. På en tradisjonell flatskjerm vil du kunne se at det er en avis, mens ved 100Hz prosessering vil du kunne lese teksten helt tydelig (gitt at bildeprosesseringen er god). Ved visning av 24Hz kildemateriale vil den teoretisk kunne legge til tre frames mellom hver frame fra kildemateriale, mens den ved 50Hz kan legge til en ekstra frame. En virkelig god prosessor gjør inverse telecine, og kjører 96Hz (24+24+24+24) selv på 50 og 60Hz filmmateriale. Dette vil jo langt på vei fjerne noe av "hakkingen" ved panoreringer, og delvis skjule at 24Hz filmformatet i utgangspunktet er for "dårlig". De beste prosessorene jobber med både horisontal, vertikal og diagonal bevegelse.

En ren oppjustering av panelets oppdateringshastighet vil ikke på noen måte bidra positivt (på en flatskjerm), hvis ikke bildeprosessoren også tilfører ny informasjon mellom frames'ene i kildematerialet.

Sony's kommende VW200 (projektor), kommer til å kjøre 120Hz bildeprosessering. Det gleder jeg meg til å se. Det tar nok ikke lang tid for dette også er tilfellet i high-end flatskjermene?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Da får jeg pirke litt på deg også, ved bruk av PAL signaler så kjører lcd 50hz og ved ntsc så kjører den 60hz.
    My bad, man kan jo ikke vite alt! Hehe... ops:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Dette vil jo langt på vei fjerne noe av "hakkingen" ved panoreringer, og delvis skjule at 24Hz filmformatet i utgangspunktet er for "dårlig".
    Du virker jo som du har rimelig peiling, mener du at 24p/24hz er dårlig? Hvorfor kommer de nyeste HD filmene med 24p da?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved 100Hz prosessering vil bildeprosessoren legge til informasjon mellom hver "frame" fra det oprinnelige kildematerialet. Tenk dere eksempelvis panorering over en avis. På en tradisjonell flatskjerm vil du kunne se at det er en avis, mens ved 100Hz prosessering vil du kunne lese teksten helt tydelig (gitt at bildeprosesseringen er god). ?
    Finnes det virkelig en slik løsning? Selv ser jeg på all ekstra informasjon som fyfy i forhold til det originale materialet. Skulle gjerne likt og sett en bildebehandler som klarer å lage ett flott bilde ut i fra to bilder(frames om du vil).

At panorering av en avis kan gå fra uleselig til leselig høre ganske utrolig ut om ikke den orginale kilden tillater dette. du vet jo også selvsagt også hva motionblur er...

uansett, så skal film hakke, vel og merke med 24 bilder i sekundet. Blir det mere så får det fort ett dokumentarisk(video) preg over seg og mister sjarmen som film.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uansett, så skal film hakke, vel og merke med 24 bilder i sekundet. Blir det mere så får det fort ett dokumentarisk(video) preg over seg og mister sjarmen som film.
    Hmmm, dette er vel snakk om smak og behag...

Min Philips Cineos lcd leverer så hakkefrie bilder at jeg får noia av å se film på kino. dette har jeg ikke opplevd før jeg kjøpte lcd'en men jeg har vel blitt bortskjemt nå! Hehe

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det virkelig en slik løsning? Selv ser jeg på all ekstra informasjon som fyfy i forhold til det originale materialet. Skulle gjerne likt og sett en bildebehandler som klarer å lage ett flott bilde ut i fra to bilder(frames om du vil).

At panorering av en avis kan gå fra uleselig til leselig høre ganske utrolig ut om ikke den orginale kilden tillater dette. du vet jo også selvsagt også hva motionblur er...

Det er et viktig poeng! Jeg har enda ikke sett et 100hz system på lcd som ikke har skapt den video dokumentar effekten. Se på filmer som Seven og Schindlers List så blir problemet meget opplagt. Som regel viser man cgi filmer for og fremme dette systemet.

Det kan jo også nevnes at de fleste crt apparater med 100hz i bunn og grunn var 50hz.

Crt 100hz er en prossering som skjer etterpå. Dette ble gjort fordi de analoge sendingene er 50hz slik at å øke frekvens hastigheten inn i tv vil ikke gjøre så mye.

Derfor ble 100hz prosseringen oppfunnet. I begynnelsen så skapte dette en del problemer som smearing, ghosting, hakking og alt for mye slep. På nyere 100hz apparater så er dette riktig så bra og Loewe er vel de som lagde de beste apparatene.

På crt skulle dette fjerne flimmer, men på lcd så skal det altså skape et mykere bilde.

Siden lcd i utgangspunktet ikke flimrer så ble altså 100hz utviklet for å skape et mykere bilde som fremhever detaljer og skarphet. Det er et interpolerings system som minner om Philips pixel pluss og digital natural motion system som man fant på en del av deres crt topp modeller.

Philips bruker dette systemet på lcd den dag idag, men det har akkurat de samme bi-effektene som 100hz lcd.

Med andre ord så er alt dette tilleggs prosessering på 50hz apparater, det gjelder også lcd.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere som leverer slik teknologi idag. JVC er en av aktørene med 100Hz prosessering på både horisontal og vertikal bevegelse. Var det ingen som så demoen til JVC på Electroworld?

Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Du virker jo som du har rimelig peiling, mener du at 24p/24hz er dårlig? Hvorfor kommer de nyeste HD filmene med 24p da?
    24Hz (eller 23,98 for å være pinelig nøyaktig) er for langsomt. Resultatet er hakking i bildet ved raske panoreringer. All film har utgangspunkt i dette formatet, selv om det er konvertert til 50Hz (PAL), eller 60Hz (NTSC og PAL) på DVD og VHS.
    Grunnen til at dette er utgangspunktet på HD-DVD og BluRay er at en da slipper unna de ekstra skavankene konvertering til 50- og 60Hz medfører. 24Hz er også et bedre utgangspunkt for en bildeprosessor, da den slipper å gjøre inverse telecine først. Kommende (og enkelte eksisterende) prosessorer vil også glatte ut forskjellen mellom hver frame, slik at vi opplever bildet som skarpere og med langt bedre flyt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere som leverer slik teknologi idag. JVC er en av aktørene med 100Hz prosessering på både horisontal og vertikal bevegelse. Var det ingen som så demoen til JVC på Electroworld?
    Fikk ikke med meg den nei, ble litt for dårlig tid på meg der inne.

24Hz (eller 23,98 for å være pinelig nøyaktig) er for langsomt. Resultatet er hakking i bildet ved raske panoreringer. All film har utgangspunkt i dette formatet, selv om det er konvertert til 50Hz (PAL), eller 60Hz (NTSC og PAL) på DVD og VHS.
    Grunnen til at dette er utgangspunktet på HD-DVD og BluRay er at en da slipper unna de ekstra skavankene konvertering til 50- og 60Hz medfører. 24Hz er også et bedre utgangspunkt for en bildeprosessor, da den slipper å gjøre inverse telecine først. Kommende prosessorer vil også glatte ut forskjellen mellom hver frame, slik at vi opplever bildet som skarpere og med langt bedre flyt.
    For å være pinlig nøyaktig så er vel egentlig film 23,976 bilder i sek... hehe

Det er vel smak og behag dette med bevegelse og hakking, men selv har jeg lyst å se filmene slik de er ment for å sees, og det er jo slik de en grunn blir vist på kino. Du er jo selv eksperten på kalibrering og ved jo da hva dette innebærer, men myke(falske) bevegelser er du altså for?

litt selvmotisigende av meg da jeg ikke har utstyr som er hverken kalibrert eller viser 24hz, ei heller har jeg pj og lerret.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommende (og enkelte eksisterende) prosessorer vil også glatte ut forskjellen mellom hver frame, slik at vi opplever bildet som skarpere og med langt bedre flyt.
    Slik at bildet oppleves som mer realistiskt?

Blir vel som å se ut stuevinduet snart!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, jeg er for riktig fargegjengivelse ja, for at bildet på lerretet skal minne om virkeligheten. Når du vrir hodet ditt, hakker verden på utsiden av øynene da? Hva er det som gjør at det er ønskelig med hakking ved panoreringer? Skal det minne om dårlig kino, eller skal det du ser minne om virkeligheten? Jeg vet hvor min referanse ligger. Inntill filmindustrien har dobblet (eller aller helst tredobblet) oppdateringshastigheten, er jeg absolutt for bildeprosessering som retter feilene et steinalder filmformat tilfører. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo sant det at filmformatet er eldgammelt og en grunn begrenset, men så er vel det kanskje litt av sjarmen også, i allefall for noen. Men det blir vel fort andre boller om man blir vant med god bildebehandling som gjør en god jobb med bevegelsene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •