Full HD nødvendig? + spørsmål!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Full HD nødvendig? + spørsmål!

Hei, jeg begynte å se på TV rundt sommertider og har enda ikke klart å bestemme meg. Men nå MÅ jeg bestemme meg fordi den nye leiligheten er ferdig oppussa. Lest en del forum tråder og tester og blitt en del visere, men ikke vis nok!

Jeg ser ikke mye vanlig TV. Ser mest på fotball og film og litt spilling på Playstation 3, etter mine undersøkelser så burde jo Plasma være best til mitt bruk da? Har nemlig lest at fotballen kan bli en komet med LCD.

Jeg har vært så fast bestemt på at jeg må ha full-HD fordi det er fremtiden, men er det noe særlig med full HD materiell der ute? bruker playstation 3 spill full HD? Og er forskjellen nevneverdig stor nok til at det er verdt prisen for full HD?

Og til sist, det er vel alltid noen produkter som stikker seg litt ut på kvalitet, noen tips? Budsjettet er rundt 20k og det må minst være en 50". Men vil gjerne bruke litt mindre hvis det er noen bra billigere TVer.

Takker for alle svar!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs på TV-størrelsen. Men du klarer nok neppe å se forskjell på 720p og 1080p dersom du sitter i sofa'en og ser på film på f.eks en 42". Kobler du på en PC vil du se stor forskjell fordi skrivebordsoppløsningen vil være mye større slik at alt blir mindre.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-Ready eller Full HD?

Er det noe forskjell? Leser man tester i blader eller leser tips her inne så er det jo ikke noen forskjell.

Jeg kjøpte Full HD av den enkel grunn at jeg veldig gjerne ville ha 1:1 pikselmapping - altså slippe overscan.

Etter å ha drevet med projektor i en del år så vet man jo hvor mye dette betyr. Men det er klart - et lerret er mye større enn en 42" eller 50".

Så er det noen fordel med 1:1 pikselmapping på en 42"?

Min erfaring er at det er det.

Her under er et par bilder som viser forskjellen, det ene uten overscan, det andre med. Full HD skjermen her blir matet fra Xbox360 satt til 1080p ut.

Her er det 1:1 pikselmapping, ingen overscan. Full HD altså.

Her er det ikke 1:1 pikselamapping, bildet er ikke fult så skarpt som ovenfor og det mangler ganske mye detaljer ytterst i bildet, dette tilsvarer en HD-Ready tv.

Kameraet klarer ikke å gjengi forskjellene i skarphet på bildemodusene - men du kan se forskjellen på 3m avstand - og dette på en 42".

Jeg ville nok ikke klare å skille ut forskjellene i en blindtest. I tillegg tror jeg at generell bildekvalitet på selve tven vil bety mer.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke full HD i size opp til 42".
    Unntatt hvis du skal bruke den mye til pc skjerm.
    Bruk heller pengene på en god hd ready skjerm.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg kjøpte Full HD av den enkel grunn at jeg veldig gjerne ville ha 1:1 pikselmapping - altså slippe overscan.
    Det er et godt poeng, TV'en kan kutte bort ganske mye av bildet dersom man ikke kjører 1:1 mapping (variere selvfølgelig fra TV til TV).

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Det er et godt poeng, TV'en kan kutte bort ganske mye av bildet dersom man ikke kjører 1:1 mapping (variere selvfølgelig fra TV til TV).
    Jepp - det forsvinner en god del detaljer - se rundt kantene på de bildene jeg har lagt inn i innlegget over.

Samtidig slipper du også en unødvendig skalering i tven. Hvis kildene dine kan gi ut 1080p da.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    1:1 pixel og overscan er to relaterte men ikke identiske fenomener.

Det er fullt mulig å være fri for overscan uten å ha 1:1 pixel. VGA-inngangen på mange tv-er er slik.

Det er mulig å kompensere for overscan fra PC ved å sette opp en "resolution in a resolution" slik at PC-bildet ikke blir beskjært (eller, det blir fremdeles beskjært, men PC-en genererer ingen nyttige pixler i området som tv-en fjerner).

Det er imidlertid ikke mulig å kompensere for skaleringen som gjøres i en tv som er "hardkoblet" til å ikke ha 1:1 pixel.

Som konklusjon så hevder jeg at hovedspørsmålene er:
    1. Ved hvilken kildeoppløsning/skjermoppløsning slutter jeg å høste fordeler av økt oppløsning?

2. Hvor mye betyr beskjæringen ved overscan for meg og mitt bruk.

Spørsmål 1 debatteres i det lange og det brede, men de fleste er enige om at ved en eller annen oppløsning så er gevinsten av å øke oppløsningen null, uansett om man snakker om 1:1 pixel, skalering, PC-desktop eller noe annet. Hvor denne grensen ligger hen blir vi neppe enige om i denne tråden.

Spørsmål 2 Har nok mest betydning for PC-brukere (hvor det kan kompenseres for), men også kresne filmtittere kan ha noe å si. Det er verdt å merke seg at majoriteten av tv-tittere har overscan enten de vil eller ikke, og det kan tenkes at tv-produsenter og film-produsenter beregner inn denne beskjæringen når de tenker utsnitt. Dvs at du får se mikrofon-bommer og lurvete kanter når du kjører helt uten overscan.

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    2. Hvor mye betyr beskjæringen ved overscan for meg og mitt bruk.

Spørsmål 2 Har nok mest betydning for PC-brukere (hvor det kan kompenseres for), men også kresne filmtittere kan ha noe å si.

-k
    Jeg gikk kjapt til ditt spørsmål nr 2.

Nå har ikke jeg noen HD-Dvd eller Blueray spiller så film i HD kan jeg ikke uttale meg om.

Men oppskalert dvd og spilling ved bruk av Xbox360 - har jeg erfaring av. På begge kildene er fordelen med å slippe overscan synlig på 3m avstand på en 42".

Så dette med at du ikke ser forskjell på en HD-Ready og Full-HD 42" på vanlig titteavstand er rett og slett feil. Er egentlig litt trøtt på de som gjentar dette til stadig.

Å slippe overscan vil være en fordel for ALLE 1080p kilder som du kan kople til din Full HD tv. Slik som Xbox360, PS3, dvd-spiller som oppskalerer til 1080p, digitalbokser som en gang i fremtiden vil oppskalere til 1080p.. osv... og PC selvfølgelig.

Så kan man diskutere hvor avgjørende denne forskjellen er. Vel det er vel opp til den enkelte.

Men jeg blir til stadig overasket at man på dette forumet neglisjerer den udiskutable fordelen med 1080p - mens man gjerne diskuterer engasjert om forskjeller i høytalererkabler, hdmi-kabler, strømkurser osv.... :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk kjapt til ditt spørsmål nr 2.

Nå har ikke jeg noen HD-Dvd eller Blueray spiller så film i HD kan jeg ikke uttale meg om.

Men oppskalert dvd og spilling ved bruk av Xbox360 - har jeg erfaring av. På begge kildene er fordelen med å slippe overscan synlig på 3m avstand på en 42".
    Selvsagt - det å kutte 5% av topp og sider må jo være synlig nesten uansett avstand.
    Så dette med at du ikke ser forskjell på en HD-Ready og Full-HD 42" på vanlig titteavstand er rett og slett feil. Er egentlig litt trøtt på de som gjentar dette til stadig.
    En HD-ready tv er ikke det samme som overscan. En Full-HD tv er ikke det samme som "ikke overscan". Når du argumenterer med at du ser effekten av overscan så er det feilaktig å bruke det som et argument for at man kan nyttiggjøre seg Full-HD. Det er bare et argument for at man ser forskjell på fjernsyn som kan brukes uten overscan.

Det var nettopp disse to spørsmålene jeg prøvde å separere i posten min.

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En HD-ready tv er ikke det samme som overscan. En Full-HD tv er ikke det samme som "ikke overscan". Når du argumenterer med at du ser effekten av overscan så er det feilaktig å bruke det som et argument for at man kan nyttiggjøre seg Full-HD. Det er bare et argument for at man ser forskjell på fjernsyn som kan brukes uten overscan.

Det var nettopp disse to spørsmålene jeg prøvde å separere i posten min.

-k
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener?

Mener du at jeg ville sluppet overscan hvis jeg kjøpte et HD-Ready tv?

Fordi jeg kjøpte et Full HD tv kun med argumentet at jeg kunne slippe overscan.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener?

Mener du at jeg ville sluppet overscan hvis jeg kjøpte et HD-Ready tv?

Fordi jeg kjøpte et Full HD tv kun med argumentet at jeg kunne slippe overscan.
    Overscan er enkelt sagt:
    1. Gitt at bildet er samme dimensjoner som fysisk display (eller skalert slik at det er det)
    2. Skaler opp bildet med en faktor mellom 1.05 og 1.1 i høyde og bredde
    3. Beskjær i topp, bunn, høyre og venstre slik at vi sitter igjen med noe som er likt stort som fysisk display
    4. Vis bildet.

Overscan eksisterer utelukkende av historiske årsaker: CRT-skjermer hadde variasjoner i hvor mye av bildet de faktisk viste, og for at alle skulle få utnyttet hele skjermen så ble man enige om at ytterkantene av bildet normalt skulle beskjæres.

Min 40" HD-ready tv har overscan i tv-modus, men ikke i PC-modus. Når jeg kobler til PC-en så har jeg 1:1 pixel og ingen overscan. Visstnok kan jeg skru av overscan også i tv-modus, men det krever kode til en service-meny som jeg ikke har. Andre modeller kan oppføre seg annerledes.

Det at en tv er FullHD er ingen garanti for at den kan vise bilder uten overscan. Men flere og flere tv-er har etterhvert blitt bedre for PC-bruk. Hvis du kjøpte tv på premisset at alle FullHD er uten overscan og alle HD-ready har overscan så har du kjøpt tv på noe feilaktige premisser.

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at en tv er FullHD er ingen garanti for at den kan vise bilder uten overscan. Hvis du kjøpte tv på premisset at alle FullHD er uten overscan og alle HD-ready har overscan så har du kjøpt tv på noe feilaktige premisser.

-k
    Jeg gikk rett på siste del ;-)

Det er jo greit å sette ting på spissen - dra det litt ut

Jeg får heller si for mine behov da

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo nevne mine "spesielle" behov da - det kan jo være av interesse for noen?

Kilder:

Alt mulig: Videospiller, Videokamera, Nintendo 64, Dvd-spiller (Dvd-A og SACD), Wii, Xbox360, PS3, digital-tv-boks - tror dette dekker det meste.

Alle nevnte kilder koplet til en Hjemmekino Reciever med oppskalering til 1080p via HDMI.

HDMI koplet til Full HD tven - og mulighet for å slippe overscan på alle kilder - med forbedret bildekvalitet som resultat.

Jeg så faktisk ingen muligheter til å oppnå det samme med en HD-Ready tv?

Servicemenyer og vga ser jeg ikke som intressant.... men det er meg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, litt kompliserte svar dere ga hehe. jeg var innom Elnor på Majorstuen Og selger sa at Plasma var klart bedre til film og fotball og at det nesten ikke var forskjell på Full HD og HD-ready.

Selger anbefalte Samsung PS-50Q97HDX som de hadde inne til 16000,-. Er dette en bra TV til den prisen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Sonio] .............og at det nesten ikke var forskjell på Full HD og HD-ready.

QUOTE]

Han\hun har brukt den mye til pc eller?

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full HD nødvendig?
    Dette er et delikat spørsmål i dag.
    Det er mange som tror at en full HD skjerm gir deg så mye bedre bilder enn enn HD Ready skjerm gjør, men det er jo langt fra sannheten.
    En full-HD skjerm vil kun dra i fra hvis den er
    over 42" stor og mates med " Full HD " signaler, godt kalibrert!
    La oss se på Panasonic's PX/PV 70E....
    Dette er en "vanlig" Hd Ready skjerm.
    Denne kan motta alle signaler inn, ja tom. 1080P, og vil tilpasse dette skjermen's oppløsning (1024/768).
    Dette gir et glimrende resultat, uten noen form for artefakt.

En skjerm som PZ 70 (full Hd ) snitter kun unna med minimal margin, der en scene med sine "fulle hd gener", florerer over skjermen uten en eneste forstyrrelse av panorering, for da synker din verdi av en full hd tv!
    Har du ingen Full HD kilde, er det enda verre å kjøpe seg en skjerm for denne oppløsningen, spesielt hvis din tv er av den " billige" sorten, fordi den vil mest sannsynlig slite med den kringkasting som vi i dag er avhengig av.
    Din Tv vil da måtte prosessere voldsomt og tilpasse det bildet du tar inn til sin egen skjerm-oppløsning ( konvertere) , pixel for pixel, og er din tv litt for billig, så får du det du betaler for!
    I det øyeblikket din Full Hd tv skal tilpasse et 575i signal, må den konvertere og tilpasse, og har du ikke kjøpt din full HD tv av en produsent som kan dette, ja, så vil du bli vist diverse former for artefakter og digitalt støy.
    Dette er et "pass opp" varsel mot kjøp av en billig "Full HD" skjerm, for tidlig..
    Godt ment!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal ha meg tv til rommet mitt, og den vil bli brukt som en vanlig pc-skjerm til vanlige oppgaver (relativt nær avstand, ca 1m), samt mye film (fra pc og ps3) ps3spilling, og noe vanlig tv (analog kabel-tv foreløpig) (3-3,5 meters avstand).

har egentlig bestemt meg for 32".

har fått tilbud om å kjøpe en 32" Elfunk 1080p tv til 5995. regner med at dette er rangert som et billig full hd tv?

så ut ifra det jeg leser her så bør jeg gå for en vanlig hd-ready tv i bedre kvalitet? eller bør jeg ikke det i og med at jeg skal sitte ganske nærme ganske ofte?

ser komplett har tilbud på Sony kdl-32D3000 til 7995, og selv om dette er litt over mitt tiltenkte budsjett, har div tester og responser overtalt meg til å vurdere denne tven. vil jo gjerne han noe som er bra

spm mitt er egentlig hva dere mener jeg burde gå for til mitt bruk?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal bruke den som PC-skjerm på nært hold, så bør du velge Full HD (1920 x 1080).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må ikke ha full hd vis du skal bruke den som pc skjerm.. men du må ha litt kvalitet på skjermen.. min tatung 32 " syns jeg alt blir litt stort derfor trudde jeg man måtte ha full hd men så gikk jeg bort til en kompis som brukte en samsung 26" som pc skjerm, der var alt passe. samme har fetter`n min, like bra bilde der og.. så gikk jeg bort til en annen kompis med en av de første pioneer 42" plasma tv.. ( 720P) denne kosta borti mot 50 lapper ny for et par-3 år sia.. der funka det bra men testa det ikke veldig.. siden vi bare skulle se film.. men vare vertfall bra med 1:1 pixelmapping på alle skjermene.. over vga.. på fetter`n min sin satt jeg lenge å brukte pc`n til mye rart spilte også spill som crysis å det funka jævla bra..
    så jeg mener at det er viktigere å kjøpe en bra hd ready skjerm til pc bruk enn en billig full hd!!

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt hysteriet rundt fullhd om man skal tilkoble pc, da blir jo alt rart på pc'en når man surfer og skal lese. Ja jeg vet man kan stille opp størrelsen på teksten, men uansett bilder, layout osv blir helt snålt.

FullHD kommer vel først ved sitt rette ved bruk av projektor og lerrret. Selv på 50 tommer så skal man sitte relativt nærme før man ser forskjell mellom hdready og fullhd.

Men nå er det jo slik at alle nye tv'er nesten utelukkede er fullhd så får man dette med på kjøpet om man skal ha det nyeste og "beste"... Men det er kontrast, farger, lys, bildebehandling osv som er de viktigste faktoreren ang bildekvalitet. Men alt er jo relativt....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •