HDMI 1.3 til 1.2 mottaker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI 1.3 til 1.2 mottaker

Har ikke mye peiling så jeg prøver dette forumet.
    Jeg har bestillt en 50" Phanasonic PZ70 for en evighet siden. Har forstått det slik at den har HDMI 1.2 Guttungen har PS3 40GB med HDMI 1.3.
    Betyr dette at TV'en er utdatert omtrent før den har kommet i butikkene?
    Er 1.3 i det minste bakoverkompatibel?
    Jeg valgte denne modellen bl.a. fordi den skulle være fremtidsrettet med full HD og greier...
    Vil Phanasonicen kunne kjøre "Deep color," eller hva det nå heter - som støttes av 1.3?
    Har lest her på forumet at PS3 ikke klarer HD lyd! Er det mulig??? Er det da fullverdig HDMI 1.3 eller bare en light versjon? Vil det evt. være mulig med en oppgradering senere? Snakker vi om hardware eller software?
    Jeg tror jeg blir spik spenna gæ'en av dette her! Og før jeg har fått Phanasonicen så har det sikkert kommet en versjon 1.4... :shock:
    Noen som kan opplyse en forvirret forbruker?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spookyrookie
    Har ikke mye peiling så jeg prøver dette forumet.
    Jeg har bestillt en 50" Phanasonic PZ70 for en evighet siden. Har forstått det slik at den har HDMI 1.2 Guttungen har PS3 40GB med HDMI 1.3.
    Betyr dette at TV'en er utdatert omtrent før den har kommet i butikkene?
    Er 1.3 i det minste bakoverkompatibel?
    Du kan fint koble en 1.3 kilde til en 1.1/1.2 mottaker. Jeg har selv en PS3 koblet til en Sony LCD som ihvertfall ikke er 1.3.

Vil Phanasonicen kunne kjøre "Deep color," eller hva det nå heter - som støttes av 1.3?
    Nix, Deep Color får du ikke, men det spiller ikke så stor rolle heller. Per i dag er det ingen kilder som har Deep Color, og det er usikkert om noen i det hele tatt får det.

Har lest her på forumet at PS3 ikke klarer HD lyd! Er det mulig??? Er det da fullverdig HDMI 1.3 eller bare en light versjon? Vil det evt. være mulig med en oppgradering senere? Snakker vi om hardware eller software?
    Bare tull. PS3 kan enten dekode HD formatene og sende lyden som LPCM, eller sende HD formatene som bitstrøm og la receiver ta seg av dekodingen.

Det eneste formatet PS3 hittil ikke støtter er DTS MA, men årsaken til at det ikke støttes har de ikke sagt noe om. Det går stadige rykter om at det skal komme dekoding av DTS MA i en firmware oppdatering.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, Torstein.
    Jeg får holde meg til PZ70 Panna en stund til. Den er jo så mye rimeligere enn andre "tilsvarende" 50 tommere. Men dersom den ikke blir levert på en stund enda, så vil den jo før eller senere bli forbigått av en annen modell (så kan jeg begynne å vente på den...)
    Guttungen har gitt opp. Han sa her om dagen at han trodde Jesus ville komme tilbake før den TV'en dukker opp!
    I mellomtiden kan jo jeg begynne å kikke på recievere.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Bare tull. PS3 kan enten dekode HD formatene og sende lyden som LPCM, eller sende HD formatene som bitstrøm og la receiver ta seg av dekodingen.
    Det er du som tuller. PS3 kan ikke sende TrueHD som bitstrøm. PS3 kan kun sende TrueHD som LPCM.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Det er du som tuller. PS3 kan ikke sende TrueHD som bitstrøm. PS3 kan kun sende TrueHD som LPCM.
    Da har vi det gående...
    Etter hva jeg forstår fra Wikipedia så er LPCM en del av DVD-standarden og brukes først og fremst som ukomprimert lyd på PC'er - altså en relativt gammel standard.
    Da blir mitt spørsmål: Har moderne HD receivere støtte for LPCM, og kan de evt. omforme signalene til TrueHD lyd uten at signalene forringes?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Oppsann... My bad

Men den opprinnelige påstanden om at "PS3 ikke klarer HD lyd!" er ihvertfall tull

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi det gående...
    Etter hva jeg forstår fra Wikipedia så er LPCM en del av DVD-standarden og brukes først og fremst som ukomprimert lyd på PC'er - altså en relativt gammel standard.
    Da blir mitt spørsmål: Har moderne HD receivere støtte for LPCM, og kan de evt. omforme signalene til TrueHD lyd uten at signalene forringes?
    Når man snakker om LPCM i HD-sammenheng, så er det snakk om lyd i inntil 7.1 kanaler ukomprimert PCM.

De aller fleste receivere med HDMI 1.1 og bedre kan ta imot LPCM, og ettersom det er et ukomprimert signal trenger ikke receiveren gjøre noen som helst form for dekoding.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Når man snakker om LPCM i HD-sammenheng, så er det snakk om lyd i inntil 7.1 kanaler ukomprimert PCM.

De aller fleste receivere med HDMI 1.1 og bedre kan ta imot LPCM, og ettersom det er et ukomprimert signal trenger ikke receiveren gjøre noen som helst form for dekoding.
    Takk for svar. Begynner å klarne. Tok en titt på Denon AVR-2808 på Hjemmekino.no, og der står det bl.a. følgende:

Den har også støtte for de nye lydsystemene Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS HD og DTS-HD Master Audio som er utviklet for HD DVD og Blu-Ray. Disse lydsystemen kan kun overføres via HDMI-inngangene. Vær oppmerksom på at det er veldig få HD DVD og Blu-Ray spillere som kan overføre disse lydsystemene til forsterker. En oversikt over spillere som kan det finner du her. (altså ikke PS3 dessverre).
    Da de fleste HD DVD og Blu-Ray spillere konverterer signalet om til LPCM har denne også støtte for dette, noe som sikrer full lydkvalitet selv om spilleren ikke sender ut Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio. LPCM signalet overføres via HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var tålmodigheten min slutt, og jeg har avbestillt Panna. Har i stedet bestillt Philips 47PFL9732D (EISA vinneren) fra NetOnNet for femogtyve høvdinger. Snakket nettopp med Tollpost, og de kunne bekrefte at jeg får den på selveste Julaften - og, ja... den har HDMI 1.3 +++
    God Jul og hi five til alle hi fi fans

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •