50" med full HD med 10.000 i kontrast eller mer??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

50" med full HD med 10.000 i kontrast eller mer??

Er det ingen som har det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer har vel det. Men det koster flesk...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic PZ70 har 10 000 i kontrast, vet det står 5000 enkelte steder, men riktig tall er 10 000, full HD er den også

Newcomer geirvb sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt en TH-50PZ70 til rett i overkant av 20.000,- f

Denne har full HD og 10000:1. Svært fornøyd så langt. Stillegående og godt bilde. Bra sortnivå, og veldig mye for pengene i forhold til Pioneer som er latterlig dyr, dog bedre sortnivå.

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du med full HD? Full HD har noe for seg på stort lerret. På en 50" ser du ikke forskjell på 720p og 1080p på 2m avstand.

Newcomer geirvb sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Hva skal du med full HD? Full HD har noe for seg på stort lerret. På en 50" ser du ikke forskjell på 720p og 1080p på 2m avstand.
    Kan du dokumentere den påstanden. Jeg har hatt begge deler, og ser forskjell fra 2 meter, spesiellt i forhold til "dithering" på fargeutjevning, men man må "lete" etter forskjellene, så jeg er enig i at de ikke er store. På den anne side er det jo greit å legge til 3000,- ekstra for full HD for å være på den sikre siden ;-)

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full HD er jo greit med tanke på PC og, da synes jeg såpass oppløsning på en 50" kommer til nytte.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geirvb
    Kan du dokumentere den påstanden. Jeg har hatt begge deler, og ser forskjell fra 2 meter, spesiellt i forhold til "dithering" på fargeutjevning, men man må "lete" etter forskjellene, så jeg er enig i at de ikke er store. På den anne side er det jo greit å legge til 3000,- ekstra for full HD for å være på den sikre siden ;-)
    Det finner du lett hvis du bruker søkefunksjonen på forumet. Og ja, det er gjort tester av dette. Full HD er først og fremst bare negativt. Du får ikke bedre HD på normal sitteavstand (2-4m), det er dyrere og SD blir som oftest dårligere. Til PC kan det derimot være et pluss hvis man ønsker å surfe med høy oppløsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjoner rundt hvorvidt man "trenger" FullHD er gjort i ganske stor detalj her på forumet. Jeg ser ikke behovet for nok en diskusjon, og hvis behovet er der så er det kanskje best å gjøre det i en av trådene som diskuterer nettopp det? Det gjør det lettere for andre å søke i forumet og finne svar på spørsmål...

Svaret avhenger av innhold, skjermstørrelse, skjermteknologi, sitteavstand, og seer. Det finnes interessante tester som gir noen indikasjoner på hva vi kan nyttiggjøre oss. Det finnes også observasjoner gjort av forumbrukere som dels bekrefter disse testene, dels motsier testene.

Altså er det uenighet om hvor mye oppløsning man "trenger".

Sjekk gjerne disse trådene:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...highlight=full
    http://avforum.no/forum/generell-vid...highlight=full

eller denne linken:
    http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp...les/WHP092.pdf

-k

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geirvb
    Endelig en annen som har lagt merke til dithering! Jeg ble svært skuffet med en gang jeg fikk min 50" samsung plasma. Det første jeg la merke til var masse dithering! Denne kan sees fra ca 3,5 meter og nærmere alt etter kilde og bilde. Var ik butikk og sammenlignet med fullHD plasma og der var dithering mindre synlig pga av mindre piksler. Men ellers legger jeg ikke merke til flere detaljer på fullHD.

Uansett så synes jeg dette er oversett problem, rart det ikke er flere plasma brukere som har reagert på dette? På klarhet og fargeoverganger så fører jo dette til at lcd er overlegent om man sitter nærme.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Uansett så synes jeg dette er oversett problem, rart det ikke er flere plasma brukere som har reagert på dette? På klarhet og fargeoverganger så fører jo dette til at lcd er overlegent om man sitter nærme.
    Kanskje det ikke er noe alle ser?

Jeg ser det i allefall overhodet ikke på min plasma.. og har ikke sett nøye etter på pioneer kuro skjermene, men side jeg ikke har oppdaget det før, så regner jeg med jeg ikke ser slikt, akkurat som regnbuer på DLP.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Kanskje det ikke er noe alle ser?

Jeg ser det i allefall overhodet ikke på min plasma.. og har ikke sett nøye etter på pioneer kuro skjermene, men side jeg ikke har oppdaget det før, så regner jeg med jeg ikke ser slikt, akkurat som regnbuer på DLP.
    Det kan jo ligge noe i det du sier, men tror alle kan se det om de er bevisst på det. Uansett så er kuro skjermene best på dette området etter det jeg har sett, men også på fullHD plasma er det ikke så lett å se dette om man ikke er veldig nærme. Uheldigvis for meg så er ikke samsung så bra med denne ditheringen, særlig på mørke partier/overganger så synes dette og da spesielt grønt. Kan selvfølgelig være øynene mine som er ekstra følsomme på grønt også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •