HD Ready VS Full HD = Uavgjort ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 71
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trodde folk hadde digitalkamera i dag jeg, men kanskje de fleste drar rundt på en haug med filmruller?

Oppløsning er iallefall alfa omega for skarpe stillbilder i stua, i tillegg er vel datamaskin noe en kommer til å se mer og mer av i stua også. En bør være bra ensporet på kun DVD film og vanlig tv signal for å kjøpe noe annet enn Full HD i dag etter min mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ballekl
    Oppløsning er iallefall alfa omega for skarpe stillbilder i stua, i tillegg er vel datamaskin noe en kommer til å se mer og mer av i stua også. En bør være bra ensporet på kun DVD film og vanlig tv signal for å kjøpe noe annet enn Full HD i dag etter min mening.
    Også hvis man aldri, noensinne kommer til å se forskjell på Full HD og HD-ready med den størrelsen og seer-avstanden man velger?

Er ikke det i så fall irrasjonelt?

-k

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ballekl
    Trodde folk hadde digitalkamera i dag jeg, men kanskje de fleste drar rundt på en haug med filmruller?

Godt det er din mening og ikke min da hehe

Hadde jeg fått en god 50 tommer lcd som kun var hd-rady så ville je heller hatt det enn en 50 tommer fullhd, hvis alle andre aspekter var like gode ved begge, bortsett fra da oppløsningen. Hvorfor? jo fordi da hadde jeg fått pikselmapping fra pc og xbox 360. Ja, men det får jeg jo med fullhd tv også, ja, men 1080p er alt for høy oppløsning til at jeg kan sitte i sofan 3 meter unna og surfe!

Faktisk var det pga av oppløsning (selvsagt pris også) at jeg valge å gå for kun hd-ready 50 tommer, selv om jeg angrer litt nå. Men det er ikke pga av detaljene fra oppløsningen, men pga av den tragisk ditheringen som plasma benytter seg da. Denne er indre synlig på fullhd da det er mindre piksler.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Godt det er din mening og ikke min da hehe

Hadde jeg fått en god 50 tommer lcd som kun var hd-rady så ville je heller hatt det enn en 50 tommer fullhd, hvis alle andre aspekter var like gode ved begge, bortsett fra da oppløsningen. Hvorfor? jo fordi da hadde jeg fått pikselmapping fra pc og xbox 360. Ja, men det får jeg jo med fullhd tv også, ja, men 1080p er alt for høy oppløsning til at jeg kan sitte i sofan 3 meter unna og surfe!
    Synes kanskje ikke det akkurat var det beste argumentet jeg har hørt for ikke å velge FullHD i disse HD-DVD og BD tider.....:???:

Det går jo ann å endre både antal dpi og fontstørrelse WinXP skal bruke hvis teksten blir uleselig 3 meter fra en 50" 1920*1080 skjerm.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er også en kjekk siden med ett kjekt program:

www.flatpanels.dk - Din guide til fladskærme
    Kjekt program for flatskjerm folket hvor sitteavstanden ofte blir i lengste laget i mange stue oppsett ja, men man må vel være klar over at det er maks verdien der man kan utnytte oppløsningen som regnes ut, og ikke direkte anbefalt sitteavstand.

For en projektor med 1080p og 120" lerret kan man få det intrykket at bildet blir pixcelert hvis man sitter nermere enn 4.8m. Poenget er vel at dette er maks lengden hvis man med et normat godt syn kan utnytte oppløsningen som er i 1080p formatet, men at man godt kan sitte nermere enn dette uten å bli plaget av screendoor effekt.

For å regne ut når SDE begynner å bli et problem, må man i stedet for pixcel størrelsen regne breddene på de sorte pixcelrammene... eller noe.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, surfingen var nok ikke det beste argumentet for å ikke velge fullHD, men allikevel så var det en stor del av vurderinen min. Endre skriftstørrelsen med DPI blir ikke det samme som å kjører en alvere oppløsning. Uansett, ville man sett forskjell på 720p og 1080p på 50 tommer fra 3 meter?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ville man sett forskjell på 720p og 1080p på 50 tommer fra 3 meter?
    som sagt:
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    2. omgang: M3 plasserte seerpanelet 3,5 meter fra 52-tommeren Samsung LE-52F96BD med full HD (1920x1080 piksler).
    ...
    Seerpanelet fikk vekselvis se bilder med 480p, 720p og 1080p-oppløsning.
    Alle syntes det var vanskelig å se forskjell.

På 3 meters avstand greide mange ikke å skille 480p og 1080p.
    Å se forskjell på 720p og 1080p var enda verre.
    ...
    Etter testen var alle enige om at man ofte ikke kunne se forskjell på 720p og 1080p - ikke en gang på kloss hold!

Hver av de tre ekspertene hadde i gjennomsnitt 9,3 rette av 15 mulige.

De seks amatørene hadde i gjennomsnitt 6 rette av 15 mulige!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh: minner mye om noe jeg leste på prylportalen, om det ikke er det samme.

Men leste en annen test på nettet der de nye pioneer modellen ble stilt opp mot hverandre. Testeren sa der at fullhd panelet ga klarere bilder og at det var synlig forskjell. Husker ikke i detalj nå, så avstanden vet jeg ikke. Dette gjald jo da 50 tommerene. (er vel de eneste med både hd-rady og fullhd)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en artikkel om det vi kan forvente oss av oppløsning i fremtiden:

BBC NEWS | Technology | Europe gets glimpse of HD future

Storformat med 7680 x 4320 pixel oppløsning er iflg. artikkelen 25 år unna før den blir tilgjengelig for mannen på gata... Leste også en annen artikkel av at flere av tilskuerene ble direkte uvel av alle detaljene så det er ikke bare fryd og glede med høyere oppløsning! :-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som sagt:
    Tror ikke jeg heller vil se store forskjeller på en 50" skjerm med et meget godt oppskalert 480p bilde og et pixcelmappet 1080p bilder på 3-3,5m avstand, spessiellt hvis disse bildene ikke inneholder bildeinformasjon som virkelig benytter seg av den høye oppløsningen eller får uheldige oppskalerings artifakser og graderinger. En 50" skjerm er vel rundt 110cm bred og testens 3-3,5m sitte avstanden tilsvarer vel rund 3x bildebredden noe som vel er et stykke over det de fleste tror jeg vil bruke i en hjemmekino med projektor i alle fall.

Synes egentlig ikke at disse 480p-1080p testene du ofte refererer til er så veldig interessante lenger knutinh, det eneste de vel angir er at pga øyets oppløsning og når betrakningsavstanden blir stor nokk, så reduseres gevinsten av den ekstra bildeinformasjonen man kan få av fullHD oppløste skjermer. Tar man med at bruken av slike skjermer av mange ofte bare brukes på SD DVD materiale og SD TV seninger da ser man vel fort at FullHD ikke er noe must på disse flatskjerm brukerene.

Som et kompromiss ville kanskje det å kjøpe en billigere HDready skjerm og f.eks en fullHD projektor (BenQ 9000 incl lerret for rundt 16k) som hovedsakelig brukes til de nye HD formatene vært en løsning hvis man har plass og interesse for å få et greit projektor oppsett der man bor.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes egentlig ikke at disse 480p-1080p testene du ofte refererer til er så veldig interessante lenger knutinh, det eneste de vel angir er at pga øyets oppløsning og når betrakningsavstanden blir stor nokk, så reduseres gevinsten av den ekstra bildeinformasjonen man kan få av fullHD oppløste skjermer.
    Så lenge folk stadig gir inntrykk av å aldri ha hørt om slike tester så har de vel en viss misjon?

Jeg synes nesten daglig at det er spørsmål og diskusjoner rundt FullHD, og hvorvidt det har betydning ved 32", 40", 50" og 100" på forskjellige sitteavstander og for forskjellig innhold.

Det synes å være en diskusjon som aldri tar slutt.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men leste en annen test på nettet der de nye pioneer modellen ble stilt opp mot hverandre. Testeren sa der at fullhd panelet ga klarere bilder og at det var synlig forskjell. Husker ikke i detalj nå, så avstanden vet jeg ikke. Dette gjald jo da 50 tommerene. (er vel de eneste med både hd-rady og fullhd)
    Jeg har sett det samme på Pioneer sin egen demo-stand på IFA-messen i Berlin, og kjenner meg ikke helt igjen på testeren`s beskrivelse.

Det var plent umulig å se forskjell på 1080P og 720P modellene til Pioneer (50"), hverken for meg eller mitt reisefølge. Da stod vi 50cm fra skjermen og nistirret etter forskjeller. Jeg spurte representanten til Pioneer om dette, og etter å ha tatt en nøye titt på begge 2 (de var satt opp med samme demomatriale som kjørte likt i sanntid), måtte han si seg enig. Han var derimot rask å si at 1080P kom nok mer til sin rett for folk som hadde PS3 etc. :-?

Men jeg har sett 1080P LCD skjermer som er enda skarpere om man står nærme. Det ble demonstert 4K skjerm der også..... Igjen, når man står klistret til skjermen så var detaljene særdeles bra. Men tiden der jeg satt i sakkosekken 60cm fra TV-skjermen med en pose lørdagsgodt å så på barne-TV er over, og nå prioriterer jeg andre ting enn kun oppløsning på TV-skjermer. Lerret på 100"+ er selvfølgelig en annen historie....

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demomatriale

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg har sett det samme på Pioneer sin egen demo-stand på IFA-messen i Berlin, og kjenner meg ikke helt igjen på testeren`s beskrivelse.

Det var plent umulig å se forskjell på 1080P og 720P modellene til Pioneer (50"), hverken for meg eller mitt reisefølge. Da stod vi 50cm fra skjermen og nistirret etter forskjeller. Jeg spurte representanten til Pioneer om dette, og etter å ha tatt en nøye titt på begge 2 (de var satt opp med samme demomatriale som kjørte likt i sanntid), måtte han si seg enig. Han var derimot rask å si at 1080P kom nok mer til sin rett for folk som hadde PS3 etc. :-?
    Hva slags demomatriale ble brukt, 1080P eller 720P?

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder 720p vs 1080p på tv'er så er det nesten det var når 100hz teknologien kom på markedet for gud-vet-hvor-mange-år siden, da var et godt 50hz tv bedre enn et dårlig 100hz tv....blir kanskje litt feil å sammenligne her siden det dreier seg om oppløsning..

men likevel føler jeg at Full-HD er blitt mer en hype enn noe annet, og selv kjøpte jeg en Pioneer 4080XA i forrige uke, og betalte ganske mye mer enn hva en tv med Full-HD hadde kostet....for min del dreide det seg ikke hvor høy oppløsningen var på tv'en var, men rett og slett jakten på det beste bilde....jeg har ikke angret et eneste sekund.

jeg her "bare" HD-ready og fornøyd

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    Når det gjelder 720p vs 1080p på tv'er så er det nesten det var når 100hz teknologien kom på markedet for gud-vet-hvor-mange-år siden, da var et godt 50hz tv bedre enn et dårlig 100hz tv....blir kanskje litt feil å sammenligne her siden det dreier seg om oppløsning..
    Både teknisk og perseptuelt så er vel oppløsning og 100Hz/50Hz to forskjellige ting.

Men på en mer filosofisk måte så er det jo samme sak: noe nytt kommer, og noen mener at det er bedre mens andre ikke gjør det.

Samtidig så er 1080p ideelt sett enten bedre eller like bra som 768p. Det er ingen grunn til å forvente at ideell 1080p noensinne skal være dårligere enn 768p.

I praksis kan selvsagt en tv til 20.000,- med 1080p som proritet tenkes å putte inn ressursene på en dårligere måte enn en tv til 20.000 med 768p, men jeg regner med at 1080p etterhvert blir standarden uansett om vi trenger det eller ikke.

Heldigvis ser det ikke ut til å være noen nært forestående formater med mer oppløsning enn 1080p, slik at sirkuset kanskje kan stoppe opp der inntil videre.

Hvis vi bare kan "lure" kundene til å heller etterspørre kombinasjonen av nye kilder og tv-er med høyere kontrast kombinert med 10/12bit farger, 100/120Hz med direkte input som gir tilgang til alle framene.... Namnam :-)

"midfi" tv er vel hva vi har i dag, med ca 50:1 i reell kontrast, og da er 8bit luma-presisjon tilstrekkelig så lenge man har ulineær gamma. Mennesket er i stand til å oppfatte kontrast av en helt annen størrelsesorden, men da trenger man kamera, media og skjermer som kan gjengi den, og man må ha mange flere bit presisjon for å unngå synlige overganger.

Kino-film er 24fps, og i 99% av tilfellene må hjemme-seere nøye seg med en ujevnt hakkete gjengivelse av en kilde som i utgangspunktet er ganske hakkete. Ved å ha 100/120Hz display som ikke bare interpolerte men godtok slik input inn så kunne vi både gjengi kino-film nært opp mot slik den skal og åpne for bedre bevegelser i nye spennende kilder som playstation og evt nye film-formater.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Hva slags demomatriale ble brukt, 1080P eller 720P?
    1080P iflg. Pioneer.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080P iflg. Pioneer.
    Mulig at skjermen viste 1080P, men utifra det du skrev tidligere
    "Han var derimot rask å si at 1080P kom nok mer til sin rett for folk som hadde PS3 etc."
    så kan det vel nesten virke som at kilden her ble oppskalert til denne skjermens 1080P oppløsningen og at det ikke egentlig var ekte 1080p tvers i gjennom.

Det er ikke alltid 1080P er 1080P for å si det sånn....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Mulig at skjermen viste 1080P, men utifra det du skrev tidligere så kan det vel nesten virke som at kilden her ble oppskalert til denne skjermens 1080P oppløsningen og at det ikke egentlig var ekte 1080p tvers i gjennom.

Det er ikke alltid 1080P er 1080P for å si det sånn....
    Det han mente var selvfølgelig at 1080P-skjermen kom mer til sin rett for folk som har PS3 osv.

Demomatrialet var 1080P iflg. Pioneer. Også 768P-skjermene ble foret med samme signal for så å bli nedskalert av skjermen. "Ekte" 1080P altså...

Alle skjermene var kalibrert, og alle fremsto 100% likt. Det var sikker 6-8stk 1080P skjermer ved siden av hverandre, og rett ved siden av de stod tilsvarende mengde av 768P modellene. De viste også frem 60" til Pioneer som glitret med 1080P bilder fra BluRay. Hadde det ikke vært for prisen, så hadde jeg nok vurdert å bytte en av mine 50" til en slik.

Dette gjelder altså Pioneer sine plasma. På LCD ser jeg også forskjellen når jeg ikke går for langt unna. Jeg har et bilde hjemme av 4K skjermen på messen. Det måtte jeg ta 30-40cm unna skjermen for å kunne vise hvor skarpt det var.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også hvis man aldri, noensinne kommer til å se forskjell på Full HD og HD-ready med den størrelsen og seer-avstanden man velger?

Er ikke det i så fall irrasjonelt?

-k
    Poenget mitt er vel at med stillbilder og skjermbilder så blir denne avstanden vesentlig større enn for video slik at det i de fleste tilfeller blir en forskjell, ergo rasjonelt.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •