Full HD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52

Tråd: Full HD?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehe, fin lesning

"Full HD" hypen minner meg om megapixel jaget på digital kameraer som herjet som verst for noen år siden.

Bra bilde er ikke oppløsning alene.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig lesing!

Men det er bestandig en ting jeg lurer på når det gjør disse testene:

Kjører de 1080 skjermen i 1:1 pixelmapping når den blir matet med 1080p?

Blir vel kanskje litt for enkelt å se hvilken skjerm som er full hd i en test side ved side - da mer av bildet er synlig?

Men samtidig er jo dette den største fordelen med full hd - du har mulighet til å kjøre 1:1 noe som gir et bedre bilde......
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Artig lesing!

Men det er bestandig en ting jeg lurer på når det gjør disse testene:

Kjører de 1080 skjermen i 1:1 pixelmapping når den blir matet med 1080p?

Blir vel kanskje litt for enkelt å se hvilken skjerm som er full hd i en test side ved side - da mer av bildet er synlig?

Men samtidig er jo dette den største fordelen med full hd - du har mulighet til å kjøre 1:1 noe som gir et bedre bilde......
    De fleste 1080p-skjermer har vel ikke muligheten til å vise 1:1 1080p over HDMI fra en BluRay-spiller? Eller?

Ofte er displayene hardkodet med overscan (~5%) som vel gjelder uavhengig av om input er 480i eller 1080p, og så skaleres det resterende ut til skjermens fysiske pixler.

Unntaket er om man bruker PC-input el. lignende, men da beveger man seg utenfor det mannen i gata gjør med en slik skjerm.

-k

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    De fleste 1080p-skjermer har vel ikke muligheten til å vise 1:1 1080p over HDMI fra en BluRay-spiller? Eller?

Ofte er displayene hardkodet med overscan (~5%) som vel gjelder uavhengig av om input er 480i eller 1080p, og så skaleres det resterende ut til skjermens fysiske pixler.

Unntaket er om man bruker PC-input el. lignende, men da beveger man seg utenfor det mannen i gata gjør med en slik skjerm.

-k
    Min full Hd skjerm tar inn 1:1 via hdmi (Panasonic 42PZ70) - jeg bruker xbox360 som 1080p kilde - kunne like gjerne vært PS3, Blue Ray eller HD DVD spiller.

Når jeg sitter og velger "overscan off" (det er slik du oppnår 1:1 med denne tven) så øker skarpheten - og dette er synlig fra 3 meters avstand.

I en blindtest ville jeg nok ikke klart å skille de to modusene fra hverandre - men side ved side er det store muligheter, selv på avstand.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer petterab sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det forskjell på HDReady og FullHD. Det er nøyaktig:

1920x1080 - 1024x768 = 2 073 600 - 786 432 = 1 287 168 piksler.

Nå er det ikke lett å følge med på alle disse ekstrapikslene på en gang! Men, øyet er faktisk veldig god til å se bittesmå detaljer men bare i et mikroskopisk del av øyet. Arealet til skarpsynet vårt er veldig lite.

Hvis man viser fotografier på skjermen så vil de ekstra pikslene gi en del ekstra. På BD (1080p) kan det gi en del ekstra men det er som tidligere nevnt avhengig av kompresjon, bevegelse, kvalitet på digitalisering og kvaliteten til original filmen. På DVD og TV-signaler har det selvfølgelig minimal betydning da utgangspunktet er dårligere en FullHD.

Jeg syns valget er banalt. FullHD er fremtiden. Det gir ikke maks uttelling i alle sammenhenger men det gir dobbel oppløsning som er fantastisk bra i noen sammenhenger. Jeg hadde heller spart et ekstra år for å fått råd til de ekstra 1 287 168 pikslene :-D.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterab
    Jeg hadde heller spart et ekstra år for å fått råd til de ekstra 1 287 168 pikslene :-D.
    Selv går jeg heller etter den TV-en med best bilde når jeg handler. Har stått rett foran to TV-er fra samme produsent der den ene var Full HD og den andre var HD-ready. Begge viste samme BD-film. Så ikke en døyt forskjell, selv etter å ha studert bildet nøye på relativt kort avstand.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterab
    FullHD er fremtiden.
    Litt komisk at du finner frem en halvannet år gammel tråd, og så bemerker at folk lever i fortiden.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Så ikke en døyt forskjell, selv etter å ha studert bildet nøye på relativt kort avstand.
    Hmm... da lurer jeg på hvor kort avstand "relatvit kort avstand" er. Jeg vil påstå at pixel-grid'et (hønsenettingen) blir svært mye mer fremtredende på en HD-ready kontra en Full HD.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg vil påstå at pixel-grid'et (hønsenettingen) blir svært mye mer fremtredende på en HD-ready kontra en Full HD.
    Hvilken teknologi snakker du om, hvilken skjermstørrelse på hvilken avstand?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvilken teknologi snakker du om, hvilken skjermstørrelse på hvilken avstand?
    Avstanden vil variere litt, men ellers gjelder dette uansett.
    Men akkurat i dette tilfellet så jeg for meg plasmaskjermer i 50" på ca én meters avstand.. ;-)

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Én meters avstand. Skal man ha føttene tv-en, da?
    :)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... da lurer jeg på hvor kort avstand "relatvit kort avstand" er. Jeg vil påstå at pixel-grid'et (hønsenettingen) blir svært mye mer fremtredende på en HD-ready kontra en Full HD.
    Mellom én og to meters avstand, mener jeg det var. Det er en stund siden nå, men tror det var to 42" Samsung LCD-er som hang rett ved siden av hverandre. Bildet var identisk på begge fra den avstanden. Er faktisk usikker på om det var plasma eller LCD, det er såpass lenge siden at det var før jeg kjøpte Pioneer 508.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer petterab sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Litt komisk at du finner frem en halvannet år gammel tråd, og så bemerker at folk lever i fortiden.
    Det er jeg jaggu meg enig i!!! ops: Bør nok sjekke datostemplingen fremover .

Håper det ble en bra TV Knutinh? Har du ikke kjøpt allerede har du sikkert råd til FullHD nå:wink:.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Én meters avstand. Skal man ha føttene tv-en, da?
    Her var det snakk om å "stå rett forran to tv'er fra samme produsent" og "å studere bildet nøye på relativt kort avstand".
    Da så i hvertfall jeg for meg utstilling i butikk eller på messe og ikke at han hadde satt opp to tv'er hjemme i tv-stua...

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et svar helt som fortjent. Jeg får igjen for å skumme gjennom tråden. Føttene er på gulvet hele tiden, altså.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det snakk om å "stå rett forran to tv'er fra samme produsent" og "å studere bildet nøye på relativt kort avstand".
    Da så i hvertfall jeg for meg utstilling i butikk eller på messe og ikke at han hadde satt opp to tv'er hjemme i tv-stua...
    Joda, det var i butikk. HåkonN opplevde det samme da han så Pioneer utstilt på messe for en god tid tilbake, husker jeg.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er så utrolig dumt med HD-ready tv´er er at de som regel har en oppløsning som ikke stemmer med noe etablert format, f.eks. 1366x768 - dermed må Tv´en skalere uansett hva man ser på - og med skalering kommer tolkning og omformatering av informasjonen i bildet, som igjen bringer uønskede artefakter. (HD formatene er enten 1280x720 eller 1920x1080)

Ved full-HD 1920x1080 så vil iallefall blu-ray filmer vises med 1:1 pixelmapping uten skalering og artefaktene som dette bringer med seg.

Det er helt klart en forskjell, men om man vender sine blinde øyne til skjermen så er det umulig å se forskjell.

Å sammenlikne med pixel hypen på fotoapperater er iallefall fullstendig misforstått, på fotoapperater handler det om kompresjonsformater og elendig optikk som ikke klarer å bruke megapixlene, på full HD blu ray så ER ALL OPPLØSNINGEN der - hvert eneste punkt - alle de to millionene av dem - og de er synelig om du har bra nok TV.

Nå er vel snart jukse HD tv´ene snart en saga blott uansett...

Om man ser mest vanlig TV, så hadde man nok uansett hatt best bilde om man beholdt sin gamle CRT TV, istedefor å gi den bort/kaste den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Å sammenlikne med pixel hypen på fotoapperater er iallefall fullstendig misforstått, på fotoapperater handler det om kompresjonsformater og elendig optikk som ikke klarer å bruke megapixlene,
    Størrelsen på bilde brikken kontra antall piksler er enda mer relevant. =)

Sjelden at en ser at nesten 2 år gamle topic blir dratt opp

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Joda, det var i butikk. HåkonN opplevde det samme da han så Pioneer utstilt på messe for en god tid tilbake, husker jeg.
    Ja, jeg husker den påstanden også. Og jeg synes det er rart. Jeg ser i hvertfall tydelig forskjell på selve rutenettet på en HD-ready og Full-HD skjerm når jeg står så nærme.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •