Garanti vs reklamasjon spes. på TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garanti vs reklamasjon spes. på TV

TV'en min tok plutselig kvelden... dvs, den ser tilsynelatende ut til å virke, alle menyer og slikt kommer opp, men den viser kun sort bilde - ikke snø - og ingen signal hverken fra scartene eller tuneren.

Den er dog rukket å blir 3 og et halvt år gammel. Garantien er jo sikkert 2 år, men reklamasjonstid på et slikt produkt burde jo være 5 år.

Så hva er forskjellen på garanti og reklamasjon egentlig?! En skulle jo tro at reklamasjon var klage på en ting som faktisk var feil fra starten av...

Sukk, ser ikke helt frem til å krangle med leverandører, selgere og menn med korte slips...

Bør jeg ta kontakt med butikken hvor jeg kjøpte den? Service avdeling? Eller direkte med produsenten...?

(Det er forøvrig et Panasonic fjernsyn...)

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv en TV som røk 3 år etter kjøpsdato og hadde ingen problemer med å få tv'en fikset. I mitt tilfelle endte det med ny TV...

Gå til forhandleren og forlang at de gratis utbedrer feilen, iflg. Forbrukerkjøpsloven har du 5 års reklamasjonfrist!

Det er fortsatt slik at reklamasjonsfristen som hovedregel er to år. Det betyr at du kan klage på en vare som svikter innen to år etter at du har kjøpt den. Hvis varen er ment å vare vesentlig lenger, er reklamasjonsfristen fem år. Femårsfristen gjelder for eksempel for bil, vaskemaskin og tv.

Hentet fra: Dine rettigheter etter den nye forbrukerkjøpsloven - forbrukerportalen.no

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reklamasjon er hvis produktet er ment å vare mer en 5 år (noe en tv jo er).Med mindre du har tuklet med produktet utenom det som er beskrevet i bruksanvisningen, og at det da kan bevises av produsenten er grunnen til defekten.
    Garanti er noe man gir som et tillegg til reklamasjonsreten.

Les forbrukerkjøpsloven parag. 27. for mer utfyllende info.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hevd din reklamasjonsrett og ikke si at du skal ha det på garantien, er de skikkelig vrange nekter de for at du har garanti på produktet.
    Du har ikke lenger garanti men du har en reklamasjon, den dekker det samme som garantien bortsett fra mekaniske "slitedeler" feil.
    Lykke til, dette ordner seg som oftest!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meh... mannen fra verkstedet ringte like før jul.

Det var kommet strøm inn via en scart kontakt som hadde brent ut a/v kortet...

Ergo - ingen reklamasjons sak der nei, Panasonic kunne jo ikke klandres for at jeg sendte strøm inn på scart kontakten (der det ikke skal være noe strøm).

Sukk. Dette skyldes antageligvis PS3'en som døde samtidig ... noen sjanse for at SONY dekker service på telefonen min??? Hm, tenkte ikke det nei...

Newcomer Hifi entusiast sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skeptisk ,)

Sliter litt med å forstå at det skal kunne vært scart kontakten din som var utslagsgivende. Litt rart det der, vile tatt en telefon til andre tv.rep folk å hørt om de hadde hørt om samme tilfelle fra før. Lukter muffens lang vei ;(

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... fikk se kortet som styrer tuning og kontroll av scart kontakten... liten tvil om at det var blitt utsatt for voldsomme greier. Med min elektro kunnskap så tror jeg på ham når han sa dette ikke skal skje uten ytre påvirkning... og spesielt siden han trodde dette hadde skjedd via AV4 kontakten... der satt nemlig PS3en ... sukk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke husker helt feil skal Sony dekke følgefeil som har oppstått pga. feil på PS3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh. Meen... jeg brukte en ikke-Sony videokabel... så jeg har nok liten sjanse der

Edit: Uhm nope... SONY dekker nok ikke noe med PS3 i Norge... Det er Nordisk Film som har agentur og derved ansvar for Playstation her... (også de som da foretar service!)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det Nordisk Film som må betale. Det spiller ingen rolle hvilket merke det er på kabelen du bruker. Det blir det samme som f.eks. å si at du må bruke de kablene som følger med en forsterker, ellers gjelder ikke garantien lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordisk Film måtte sende det til Danmark (?) og etterlyste dokumentasjon og bilder osv... så får vi se da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •