TV til primært HD-bruk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV til primært HD-bruk

Etter jul skal jeg endelig kjøpe ny tv. Tven vil i all hovedsak bli brukt til å spille Playstation 3, se Blu-ray og dvd. TV-signaler betyr ikke noe som helst, så jeg er ikke interessert i å punge ut for fancy bildebehandling som renser analoge TV-signaler.

Jeg tenker på 32" eller 37". Noe større enn det blir vanskelig å få plass til i min lille studentleilighet. Jeg vil ikke bruke unødig mye penger. Siden det er uaktuelt med en TV større enn 42", er det så vidt jeg forstår ikke noe forksjell om jeg kjøper en Full HD TV eller en HD-Ready. Tatung V32MCHK er et opplagt alternativ. Det eneste jeg bekymrer meg for er om den vil takle raske horisontale og vertikale bevegelser, slik som i skytespill o.l.

Selv om jeg ikke vil bruke for mye penger på TVen, så vil jeg heller legge i noen tusen ekstra når jeg først skal kjøpe, hvis dette gir meg en bedre TV til mitt bruk (som ikke henger etter og hakker ved mye bevegelse i TV-spill). Nå ser jo de fleste HD-ready TVer ganske bra ut med gode HD-signaler fra PS3, så kanskje dette ikke er noe å bekymre seg for?

Er da Tatung V32MCHK et optimalt kjøp for meg, eller bør jeg vurdere en annen TV som kanskje takler mye bevegelse i bildet bedre?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom film er et viktig kriterie, og du ikke har direkte sollys på skjermen, så bør plasma være ditt valg.
    Det du får mest for pengene for, er Panasonic 37PV70 (eller PX).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart ha lagt på noen tusenlapper og kjøpt Sony 32D3000. Den har 10 bits panel, 100 hz motionflow og støtte for 1080@24. I tillegg har den sortnivå som overgår de fleste andre 32". Den kan f.eks. kjøpes her :
    SONY 32IN LCD-TV HDMI KDL32D3000K

Eller hvis du vil ha full HD kan du se på LG 37LY95. Den har nok hakket svakere sortnivå, og omgjør 24p signalet fra Blu-ray til 60hz slik at det kan bli ørlite mer hakking. Kan kjøpes her :
    LG LCD TV 37LY95

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Dersom film er et viktig kriterie, og du ikke har direkte sollys på skjermen, så bør plasma være ditt valg.
    Det du får mest for pengene for, er Panasonic 37PV70 (eller PX).
    Stöttes. Veldig mye kvalitets-TV for pengene. En av de aller beste TV-ene på markedet. Fungerer utmerket på PS3 også, langt bedre enn Sony-en jeg så i butikken her om dagen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg anbefaler deg ikke å kjøpe plasma om du skal spille mye og sitter relativt nærme skjermen. Men sitter du 3 meter i fra eller lengre så vild det være best med plasma.

En ting å være obs på om du skulle gå for plasma, her gjorde jeg en feil som var vanskelig å unngå. Plasma bruker en dithering teknikk og PWN(pulse width modulation) for å "skape" de forskjellige lysnivåene. En plasma celle har enmlig bare 2 lysstyrker, derfor må de blinke i forskjellige hastigheter og mønstre for å "skape" andre lysstyrker. Dette vil du legge merke til om du sitter for nærme, men fra avstand så ser du ikke dette.

Etter min erfaring er plasma oppskrytt på dette forumet...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, tusen takk for så mange og raske svar!

Jeg kjøper først og fremst for å spille, og film kommer helt klart i andre rekke for meg. Jeg har fått inntrykk av at LCD er best på akkurat spill, så Plasma er (om jeg ikke har misforstått) utelukket for min del. I tillegg er stuen min knapt 3x4 meter, og jeg vil nok havne godt innenfor 2-2,5 meter fra TVen ved spilling i alle fall. Full HD er noe jeg ikke tror jeg vil kunne se forksjell på på en tv under 42" og på så kort avstand.

Panasonic 37PV70 er sikkert en god tv det, men den koster tross alt 5000 kroner mer enn Tatung V32MCHK. Kan se om jeg får vennerabatt på Panasonicen men, 10 000 er litt mye for meg.

Jeg får vel ta en runde i butikkene og se meg om. Håper å kunne se hvordan PS3 blir på Tatungen, den har jo en svært god pris. Hvis bildet ikke henger veldig, så tror jeg jeg holder en knapp på den.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Etter min erfaring er plasma oppskrytt på dette forumet...
    Nå vet ikke jeg hvilke skjermer du har sett på, men etter å ha sett de nyeste skjermene fra Panasonic og Pioneer, samt at jeg eiger en 42PZ70 selv, så kan jeg ikke si meg enig..

Og leser du tester fra hjemmekino og andre AV blader, så er det ikke tvil om at Plasma har det beste bildet, men lavest lysstyrke, samt mest følsom for refleksjoner fra lys, spesielt direkte sollys.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •