Hjelp - skal kjøpe flatskjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Hjelp - skal kjøpe flatskjerm

Vi skal nå kjøpe flatskjerm. Har per i dag en veldig bra Philips 32"" widescreen CRT. Ble kjøpt for ca 6 år siden til rundt kr 15.000. Mange jeg har snakket med sier at jeg vil bli skuffet når jeg kjøper en flatskjerm i forhold til CRT-tv'en vi har i dag. Skal hovedsaklig brukes til film-/tvtitting men også noe pc-bruk/spilling. Avstand fra sofa til tv er 3,5 meter. Er det noen som har anbefalinger her, tenker på 42""

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder anbefaling, så har jeg ikke veldig grundig erfaring med forskjellige modeller og merker, men har en Panasonic 37" plasma selv, vi ser kun tv/film, ikke PC eller spill (foreløpig). Som deg så var jeg usikker på om jeg kom til å bli skuffet, jeg hadde en Sony Trinitron av grei kvalitet men med noen år på baken, og alt i alt synes jeg den gamle Sonyen gjorde en god jobb.

Så fikk jeg plasmaen hjem, koblet til parabolen og skrudde på. Alle mistanker om misnøye forduftet som dugg for solen. Bildet var krystallklart, fargene sylskarpe og sortnivået står ikke tilbake for den gamle, hvertfall ikke mye.

LCD vs. Plasma, Full HD vs. HD-Ready etc. Det er til å gruble seg grå på. Jeg fant til slutt ut at plasma passet best til vårt bruk og bare skar igjennom, noe som har vist seg å passe ganske bra. Når det gjelder størrelse, så kan jeg trygt si at man blir fort bortskjemt. Vår 37" passer egentlig ganske greit som et kompromiss og vi sitter 3,5-4 m fra, men kunne nå kanskje tenke meg 42".

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken Panasonic modell har du?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PV45 ellerettellerannet. Den er nok gått ut nå og de nyere modellene er nok bedre. Har sett nevnt PX70-serien selges til gode priser. Og med det i bakhodet så er jeg ganske sikker på at du blir fornøyd. Det første jeg reagerte på var at blidet ble mye roligere, klarere om mindre grovkornet.

Det som er den største svakheten til min modell er at bildebehandlingen er for svak. I bilder med store flater og med små fargevariasjoner ser man ganske tydelig fargegraderinger, f.eks. tåke (i sluttscenene i Children og Men) kan se ut som rene regnbuen, men dette problemet tror jeg neppe du finner på de nyesete modellene.

Newcomer hvar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må også drive litt reklame for Panasonic her. Jeg var også skeptisk til om bildet ble like bra som på CRT, selv om jeg hadde en ganske bedriten CRT fra før.

Min 42pz70 overrasker meg like mye hver dag spesielt mtp hvor bra bildebehandlingen av SD-signaler er. Fargene er også naturlige og flotte.

Som nevnt over kan man lese seg grå når det kommer til full-HD vs HD ready. dvs valget mellom 42pz70 og 42px70 ... om man har (eller har planer om å anskaffe seg en) HD DVD eller blueray-spiller burde jo valget være relativt greit. Begge tvene er overlegne de fleste av sine konkurenter når det gjelder bildebehanding og farge (subjektivt såklart).. den eneste 42" jeg har sett som er bedre enn disse modellene er Pioneer sin 428XD, som jo koster nermere det dobbelte av Panasonic.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •