Hjelp, fått ny Samsung plasma...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Hjelp, fått ny Samsung plasma...

Kjøpte en Samsung 50Q96 plasma for noen uker siden, har i dag byttet inn denne da det var mye piksel støy. Det var mest grønne piksler men også til tider blå og røde. Jeg har i dag fått ny og tror dere ikke det er samme problem på den! Jeg kunne ikke se dette problemet i butikken. Det gjelder alle kilder og jeg har prøvd å koble av annet elektrisk utstyr for å se om det kunne gi utslag.

Uff, ganske lei akkurat nå, må vel bytte inn igjen eller evt vurdere annen tv.

Noen som har opplevd lignende?

Newcomer Janome sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde lenge lyst på Samsungs plasma....men syns det virker som om mange har problem med skjermene....så blir nok en pana pv70 her igården

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leser på noen forum at plasma benytter dirthering for å få frem flere farger? Stemmer dette? finner ikke noen bekreftende eller avkreftende svar på dette, men sliter med masse "dansende" piksler, i hovedsak grønne, slik at bilde fremstår litt som ett gif bilde fra pc.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke opplevd. har ikke støy på min q97. veldig fornøyd.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leser på noen forum at plasma benytter dirthering for å få frem flere farger? Stemmer dette? finner ikke noen bekreftende eller avkreftende svar på dette, men sliter med masse "dansende" piksler, i hovedsak grønne, slik at bilde fremstår litt som ett gif bilde fra pc.
    Det er vel ikke helt slik... Dog, dithering er ofte et resultat av at bitdybden i fargekanalene er høyere enn det displayet klarer å håndtere. Resultatet kan da være urolige pixler slik du beskriver.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært kjempe fint om noen som har q96/97 evt kunne skrudd på den innbrennings fjerneren som er med tv,. der det går fra knall svart til grått også helt hvit. Hvis man ser rett etter der det er helt svart så ser jeg en del grønne pixler i bevegelse som danser litt etter det svarte og helt til det blir hvitt.

Paperman: har du feks mulighet til å sjekke dette? for å se det tydelig bør man gå helt opp til skjermen.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig nok en gammel artikkel dette er tatt i fra, men er dette tilfellet på nye plasma også?

Pulse Width Modulation
    A major source of noise for all displays that use digital intensity control, like the Plasma and DLP technologies, is Pulse Width Modulation, PWM, which generates the gray-scale by rapidly switching the pixels between on and off states. At low intensities the pixel spends most of its time in the off state, so the occasional switch to the on state becomes noticeable as a form of switching noise. The PWM patterns also produce visible contouring in the image. The higher the switching frequency, the less this effect is noticeable. Spatial dithering between adjacent pixels can be used to help mask this effect.

Spatial Dithering
    In some cases a display may not be able to generate all of the intensity levels that are required. This may be the case for only a portion of the gray-scale. To overcome this limitation the display electronics will automatically adjust the intensities of neighboring pixels so their combined intensities average out to the desired values. This procedure is called spatial dithering. The averaging process may involve only adjacent pixels or it can encompass larger groupings of nearby pixels. Image sharpness is reduced somewhat in return for a smoother gray-scale and reduced intensity contouring. The dithering process introduces a form of spatial noise into the image. The dithering algorithm may involve a fixed pixel pattern, which is often more noticeable because it tends to produce repeating patterns, or error diffusion, which generates a seemingly random pattern and a finer intensity scale, but also introduces more random noise intro the image. In some cases displays will provide a menu option to choose among several dithering algorithms.

Noise Dithering
    In some cases a perfect end-to-end digital signal train may produce an image that is so "clean" that all of the artifacts they we discuss here will become quite noticeable. In that case a using high quality analog signal connection instead may produce a better looking picture because the analog noise will soften and obscure many of the artifacts.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal prøve når jeg våkner i morra.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg blir ikke klok på dette:S Har surfet, søkt og lest i godt over 10 timer uten å bli noe klokere. Noen sier at alle plasma bruker dithering (små dansende piksler) og noen sier de ikke ser noe til dette.

Det jeg har klart å lese meg frem til er at en plasma celle ikke har så mange graderinger av lys på lavere nivåer. Dvs at skal den gjengi mørkepartier så brukes dithering algoritmer for å "skape" detaljene. Dette er da piksler som danser i ett mønster som på avstand får det til å se ut som detaljer. Grunnen til dette er at plasma cellene ikke klarer å gradere disse lave lysnivåene slik at denne "dansingen" skaper dette ved å skru av å på nærliggende piksler.

Noen som har noe å si til dette?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde du var kjempefornøyd med din Samsung Plasma jeg, Herminator??
    Skrev du ikke det i en annen tråd om Pana PZ70? Eller husker jeg helt feil?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornøyd fra 3,5 meters avstand, men nærmere enn dette så legger jeg merke til disse prikkene/pikslene som danser...

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har

du prøvd strømfilter, vet om mange som ha slitt med no lunne det samme problemet som deg som har hatt veldig gode erfaringer med nettfilter. Du sier at du ikkje såg dette problemet i butikken, satt du nermt? For eg vill tro at de bruker nettfilter på det meste som står til utstilling.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Kjøpte en Samsung 50Q96 plasma for noen uker siden, har i dag byttet inn denne da det var mye piksel støy. Det var mest grønne piksler men også til tider blå og røde. Jeg har i dag fått ny og tror dere ikke det er samme problem på den! Jeg kunne ikke se dette problemet i butikken. Det gjelder alle kilder og jeg har prøvd å koble av annet elektrisk utstyr for å se om det kunne gi utslag.

Uff, ganske lei akkurat nå, må vel bytte inn igjen eller evt vurdere annen tv.

Noen som har opplevd lignende?

Ja men ikke på TVèn men på PJ.

Har du mulighet til å juster settings for hver enkelt kilde du bruker på tvèn. Så kan det være lurt å kalibrer opp hver enkelt kilde, da de ikke leverer lik bilde kvalitet.

Jobbet mange timer med PJ som jeg har for å få vekk div støy, og det so gjordet største utslaget var contrasten, fargene, og brightness.

Satte ned contrasten. Slo av brightness, og fargene kalibrerte jeg opp etter en farge skala på DVE platen jeg har.

Du kan jo prøve deg fram noe, men det er klin umulig å få det helt perfekt uten måleutstyr, og noen som har gjort dette mange ganger før!!

A.

A.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd strømfilter, men koblet ut annet utstyr på samme kurs.

Har ikke kalibrert 100% men litt etter eget øye sånn i farta. Tror ikke det er der problemt ligger da disse dansende pikslene er på alle kilder og uansett kontrast osv. De er mest synlig der noe som er litt lysere enn svart skal vises og svart. feks en hel skjerm som er litt lysere enn svart vil man se masse "maur" disse er grønne, blå og røde. Ja, det er pikslene. Virker som de ikke klarer å lyse svakt så de må blinke rundt for å lage en illusjon av en gradering de ikke klarer å vise.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sendt følgende mail til samsung norge, får bare håpe det er en kompetent person som svarer og at jeg får raskt svar.

Hei

Jeg kjøpte for noen uker siden min første 50q96 og byttet inn denne da jeg trodde det var feil med den. Jeg fikk mye støy i bildet, i hovedsak grønne piksler som blinket tilfeldig, noe blå og røde var det også. Dette synes spesielt i mørke partier, gråe partier og på blå himmel.

Jeg fikk byttet inn tv og fikk en ny 50q96, men opplever samme problem. Dette er svært irriterende og ødelegger mye av bildet. Jeg må ca 4 meter unna før jeg ikke legger merke til dette, først da blir bildet bra. Dette gjelder både vanlig dvd og HD-DVD, gjelder alle kilder og selv i menyen. Jeg har prøvd å justere hit og dit, men problemet går ikke ann å fjerne.

Jeg har lagt ved ett bilde som kan illustrere litt av problemet, men det hos meg virker som det er mere av de grønne pikslene (som du også kan se på bildet). Bildet fant jeg på en side som omhandler dithering og har lest noen steder at plasma benytter seg av denne teknikken for å gi bedre fargeoverganger, men i mitt tilfelle ser det ut til å virke motsatt.

Jeg vet at det er stor tv og man skal sitte litt unna, men når jeg kjører HD-DVD i 720p så skal en jo faktisk sitte litt nærmere for å kunne se forskjellen fra vanlig dvd.

Er dette normalt, eller har jeg vært så uheldig å få 2 tv'er som er defekte?

Mvh Herman Lund

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... bra mail du har sent til de iallefall, så får du håpe du får ett bra svar.
    lykke til

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hjelper vel lite, men jeg kan jo poste det uansett:

på min første plasma (som også var en Samsung) hadde jeg dithering problemet. Men dette var jo i 2003, da.

Men det var altså nærmest som et .gif bilde med liten fargepalett sammenlignet med et .jpg, hvis du skjønner. Det var vel rett og slett fordi TVen ikke hadde stor nok fargepalett, og for å skape kunstig jevnere overganger mellom farger enn det TVen egentlig klarte, ble det lagt inn dithering i overgangene ('myldrende' piksler).

Det var nok kan hende bedre enn et skarpt skille mellom fargene i en overgang, men bra var det jo uansett ikke.

Men jeg hadde da ærlig talt trodd at dette var et tilbakelagt stadie i plasmautviklingen nå. Dersom de virkelig fremdeles bruker denne teknologien må jeg si jeg blir litt matt...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    John P.

Fenomenet du beskriver er helt likt hos meg. Jeg synes det var merkelig å måtte bruke dithering for fargeoverganger i 2007? Men kan hende dette er en svakhet med plasma. Var på elkjøp og tittet på nyeste pioneer og kunne faktisk se noe av det samme der.

Det jeg synes er merkelig da er at det ikke er flere som har lagt merke til dette på plasma. Det samme problemet er på en kamerat sin plasma, også var jeg hos en annen der problemet var også. Jeg tror dette er svakhet med plasma teknologien.

Noen som har innvendinger på det?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått meg nettfilter (strømfilter), men ikke blitt noe bedre. Fortsatt mye dithering støy i bildet mitt. Plagsomt!!!

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har det gått her?