Hjelp til valg av 40" LCD tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av 40" LCD tv

Er i støtet for å handle ny tv. Har vel egentlig bestemt meg for LCD, Full HD og 40". Maks budsjett 15.000,-

Har sett på følgende modeller som jeg syntes ser greie ut på papiret.

Sony Bravia 40" LCD-TV KDL-40T3500
    Sony Bravia 40" LCD-TV KDL-40W2000
    Samsung 40" LCD-TV LE40M86BD
    (er det noe forskjell på disse Samsung modellene ?)
    Samsung 40" LCD-TV LE40M87BD

Fint om jeg kan få noen tilbakemeldinger og erfaringer fra andre medlemmer her på AV forumet som har disse modellene, evt. andre modeller i samme prisklasse.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen mellom Samsung-tvene er så vidt jeg vet bare utseende (sølvstripa på m87).

Sitter og lurer på omtrent de samme skjermene selv. 40W2000 fikk jo gode kritikker for en stund siden virker det som, og nå har den kommet ned på et prisgunstig nivå. Nå virker det som om de nevnte Samsung-modellene er populære.

Mener ikke stjele tråden din, men du sier ingen ting om hva du bruker TV-en til. Selv vil min brukes til en del PS3 og digitalt bakkenett, så det er viktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan, takk for tilbakemelding.

Tv'en kommer primært til å bli brukt som tv, tilkoblet Canal Digitals kabel tv via digital dekoder. Også endel DVD + Xbox 360.
    Egner responstiden på 8ms seg til Xbox?, eller vil det bli etterslep. Hva med sortnivå på disse LCD skjermene, blir det OK ?

Surt at Komplett har lagt på en 1000 lapp igjen på Samsung modellene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung
    Ser Samsung modellene har egen Game modus, er dette anbefalt eller viktig for Xbox 360 spilling ?
    Lest litt på forumet her at ganske mange har fått problemer med de 2 Samsung modellene som jeg har nevnt. Er dette problemer som kan være løst i senere produksjoner ?

Sony
    På Sony modellene har jeg hørt at sortnivået er veldig bra på mørke scener.

Tar gjerne imot positive eller negative erfaringer på overfornevnte modeller, evt. andre anbefalte i samme pris kategori.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en tur i en lokal A/V-butikk her om dagen og så på noen TV-er.
    Samsung, LG, Sony, Sharp og Panasonic. TV-ene ble foret med Blu-ray fra Sony's nye BD-spiller. Jeg er virkelig overrasket over hvor dårlig kvalitet det var på flere av TV-ene. Panasonic's nye Full-HD så ut til å väre meget god. Närmest refkleksjonsfri skjerm ga litt LCD-feeling, men bildet så allikevel bra ut. De viste Motorstorm på Sony's nye Full-HD LCD og her var kvaliteten virkelig laber. Nå er det selvsagt stor prisforskjell her, men min Pioneer 508 plasma er så mye bedre at jeg finner ikke ord for det. Full HD har absolutt null å si på en slik liten TV.
    To tilsynelatene like TV-er sto side om side (mener å huske at dette var Sharp LCD), den ene var HD-ready og den andre var Full-HD. En POTC-Blu-rayfilm ble vist og kvaliteten var ok. Mulig dette kan kalibrers bort, men ingen LCD-er jeg har sett klarer å vise et naturlig bilde. Jeg sto en meter fra TV-ene og studerte lenge om jeg kunne se forskjell på HD-ready og Full-HD. jeg så etterhvert at Full-HD-en hadde en tanke mere klart bilde, men kom gikk jeg to meter ifra var det ikke mulig å se forskjell. Den lille forskjellen jeg så på en meters avstand kan jo forsåvidt komme av at kanskje Full-HD-modellen har bedre bildebehandling. De tre plasma TV-ene som var i butikken viste et langt bedre bilde, selv om flombelysningen ödela endel. Til og med LG-en viste et relativt god bilde.

Jeg regner ikke med at noen av TV-ene var kalibrert, men man kan allikevel få et veldig godt inntrykk av bildekvaliteten. Jeg sto faktisk og måpte over den labre bildekvaliteten på Motorstorm/Sony-TV-en. Det var kun den TV-en som var koblet opp med det signalet. Har erfaring fra den forrige Sony'en og synes den var en av de bedre LCD-ene selv om den lå milevis unna plasmakvaliteten til f.eks Panasonic. Den nye generasjonen Sony ventet jeg å väre mye bedre.
    Mitt råd er:
    Skal man ha en TV til DVD/HD-filmer, TV-signaler og faktisk også spilling fra PS3/xBox:
    Kjöp en god plasma. Legg heller litt ekstra penger i god bildebehandling enn å slöse bort pengene på Full-HD-hysteriet.

Skal du ha en TV til PC: Ja, da er mitt råd å kjöpe en LCD som i bunn og grunn er en PC-skjerm.
    Kjöp også LCD hvis man har store vinduer i stua uten gardiner og sollyset skinner direkte på skjermen.

Det er egentlig lite poeng i å se på sortnivå i butikken, for når du kommer hjem i mere duse omgivelser ser man fort f.eks at sortnivået som så så vanvittig bra ut på LCD-en i butikken plutselig har blitt mörkeblått/mörkegrått.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hadde en tur i en lokal A/V-butikk her om dagen og så på noen TV-er.
    Samsung, LG, Sony, Sharp og Panasonic. TV-ene ble foret med Blu-ray fra Sony's nye BD-spiller. Jeg er virkelig overrasket over hvor dårlig kvalitet det var på flere av TV-ene. Panasonic's nye Full-HD så ut til å väre meget god. Närmest refkleksjonsfri skjerm ga litt LCD-feeling, men bildet så allikevel bra ut. De viste Motorstorm på Sony's nye Full-HD LCD og her var kvaliteten virkelig laber. Nå er det selvsagt stor prisforskjell her, men min Pioneer 508 plasma er så mye bedre at jeg finner ikke ord for det. Full HD har absolutt null å si på en slik liten TV.
    To tilsynelatene like TV-er sto side om side (mener å huske at dette var Sharp LCD), den ene var HD-ready og den andre var Full-HD. En POTC-Blu-rayfilm ble vist og kvaliteten var ok. Mulig dette kan kalibrers bort, men ingen LCD-er jeg har sett klarer å vise et naturlig bilde. Jeg sto en meter fra TV-ene og studerte lenge om jeg kunne se forskjell på HD-ready og Full-HD. jeg så etterhvert at Full-HD-en hadde en tanke mere klart bilde, men kom gikk jeg to meter ifra var det ikke mulig å se forskjell. Den lille forskjellen jeg så på en meters avstand kan jo forsåvidt komme av at kanskje Full-HD-modellen har bedre bildebehandling. De tre plasma TV-ene som var i butikken viste et langt bedre bilde, selv om flombelysningen ödela endel. Til og med LG-en viste et relativt god bilde.

Jeg regner ikke med at noen av TV-ene var kalibrert, men man kan allikevel få et veldig godt inntrykk av bildekvaliteten. Jeg sto faktisk og måpte over den labre bildekvaliteten på Motorstorm/Sony-TV-en. Det var kun den TV-en som var koblet opp med det signalet. Har erfaring fra den forrige Sony'en og synes den var en av de bedre LCD-ene selv om den lå milevis unna plasmakvaliteten til f.eks Panasonic. Den nye generasjonen Sony ventet jeg å väre mye bedre.
    Mitt råd er:
    Skal man ha en TV til DVD/HD-filmer, TV-signaler og faktisk også spilling fra PS3/xBox:
    Kjöp en god plasma. Legg heller litt ekstra penger i god bildebehandling enn å slöse bort pengene på Full-HD-hysteriet.

Skal du ha en TV til PC: Ja, da er mitt råd å kjöpe en LCD som i bunn og grunn er en PC-skjerm.
    Kjöp også LCD hvis man har store vinduer i stua uten gardiner og sollyset skinner direkte på skjermen.

Det er egentlig lite poeng i å se på sortnivå i butikken, for når du kommer hjem i mere duse omgivelser ser man fort f.eks at sortnivået som så så vanvittig bra ut på LCD-en i butikken plutselig har blitt mörkeblått/mörkegrått.

Takk for meget informativt svar. Vil nå begynne å kikke på aktuelle plasma modeller, håper jeg kan finne OK modeller innenfor samme budsjett.

Har du noen anbefalte modeller ?

Hva med ? :

Panasonic 42" Plasma TV TH-42PZ70 1920x1080, 1080p, 10000:1, 2xHDMI
    (Ser ut til å være bra spesifikasjoner til prisen....)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TW600
    Takk for meget informativt svar. Vil nå begynne å kikke på aktuelle plasma modeller, håper jeg kan finne OK modeller innenfor samme budsjett.

Har du noen anbefalte modeller ?

Hva med ? :

Panasonic 42" Plasma TV TH-42PZ70 1920x1080, 1080p, 10000:1, 2xHDMI
    (Ser ut til å være bra spesifikasjoner til prisen....)
    De soleklart beste TV-ene på markedet er i mine öyne siste generasjon Pioneer (428/4280) eller Panasonic (PV/PX/PZ70/700). Dette er også de TV-ene som alltid kommer ut helt på topp i testene.
    Av disse er kun PZ70/700 Full HD 1080p, men det er jo som nevnt uinteressant hvis man sitter lengre unna TV-en enn 1,5 - 2.0 meter.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjenner meg ikke igjen når du sier at bildekvaliteten på LCD på Blu Ray er er så dårlig.
    Var innom en foretning i går kveld sammens med noen venner å så på noen BD filmer på plasma å LCD,nå fikk vi bare kjørt to tv samtidig,men konklusjonen er var klar,med gode innstllinger å ditto gode LCD skjermer så er kvaliteten på dagens LCD skjermer ferd med å ta igjen Plasma med untak av sortnivået.
    Nevner i et tdligere svar at i en test på forbruker.no så fikk en Pihilips LCD skjerm samme poengsum som Pioners Plasma.
    Kan nevne at Panasonic Plasma ble sammelignet med LCD skjermer fra Sony-Panasonic,Philips å Grundig samt JVC,alle 40 tommere mener jeg å huske.
    Hvilken mopdeller husker jeg ikke,men jeg kan sjekke det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oryx
    Kjenner meg ikke igjen når du sier at bildekvaliteten på LCD på Blu Ray er er så dårlig.
    Var innom en foretning i går kveld sammens med noen venner å så på noen BD filmer på plasma å LCD,nå fikk vi bare kjørt to tv samtidig,men konklusjonen er var klar,med gode innstllinger å ditto gode LCD skjermer så er kvaliteten på dagens LCD skjermer ferd med å ta igjen Plasma med untak av sortnivået.
    Nevner i et tdligere svar at i en test på forbruker.no så fikk en Pihilips LCD skjerm samme poengsum som Pioners Plasma.
    Kan nevne at Panasonic Plasma ble sammelignet med LCD skjermer fra Sony-Panasonic,Philips å Grundig samt JVC,alle 40 tommere mener jeg å huske.
    Hvilken mopdeller husker jeg ikke,men jeg kan sjekke det.
    Skjermene var,LE-40F-86B.LE40S81B fra Samsung.KDL-40X3500 fra Sony å
    tv fra Philips var en 42 tommer 9732D.
    Plasmaen var en Panasonic TH-42-PZ 700.å alle ble foret med signaler
    fra en Sony PDP-S300 med svært gode kabler å filmene Oceans Thirteen å
    Die Hard.Vi rakk ikke å teste Grundig å JVC.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at jeg har skrevet noe om at Blu-ray på LCD er så dårlig?
    Kvaliteten var ok. Ikke dårlig, men heller ikke hakeslippende bra slik f.eks Pioneer-en er.

Spillet Motorstorm var ikke bra på Sony Full-HD, ihvertfall i forhold til Pioneer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De soleklart beste TV-ene på markedet er i mine öyne siste generasjon Pioneer (428/4280) eller Panasonic (PV/PX/PZ70/700). Dette er også de TV-ene som alltid kommer ut helt på topp i testene.
    Av disse er kun PZ70/700 Full HD 1080p, men det er jo som nevnt uinteressant hvis man sitter lengre unna TV-en enn 1,5 - 2.0 meter.

Da har jeg bestilt og er snart den lykkelige eier av nytt flott TV i heimen:lol: Endte tilslutt opp med Panasonic TH-42PZ70.
    Syntes jeg fikk mye TV, med gode spesifikasjoner, til en "fornuftig" pris 15.500 fra Komplett.

Er det virkelig så ille at skulle uhellet være ute med TV'en, må den kjøres til verksted i Oslo for egen regning ? Hvor er garanti ordningen da ???

Se link : Komplett.no - Panasonic 50" Plasma-TV TH-50PV70E

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at jeg har skrevet noe om at Blu-ray på LCD er så dårlig?
    Kvaliteten var ok. Ikke dårlig, men heller ikke hakeslippende bra slik f.eks Pioneer-en er.

Spillet Motorstorm var ikke bra på Sony Full-HD, ihvertfall i forhold til Pioneer.
    Ok,jeg tolket deg feil,men du ordlegger deg med milevis av forskjell på kontra plasma/lcd,det er ikke slik mere,jeg har nemlig den Panasonic en trådstarteren har kjøpt. den er på vei tilbake til butikken,er ikke fornøyd med den,men det blir plasma i bytte men hva vet jeg ikke.Men jeg er i tvil om at skille mellom plasma å lcd ikke lengere er milevis,men begynner å nærme seg noen km.Ungene regjerer over en PF37/9830 fra Philips,den er go nok for spill.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,jeg tolket deg feil,men du ordlegger deg med milevis av forskjell på kontra plasma/lcd,det er ikke slik mere,jeg har nemlig den Panasonic en trådstarteren har kjøpt. den er på vei tilbake til butikken,er ikke fornøyd med den,men det blir plasma i bytte men hva vet jeg ikke.Men jeg er i tvil om at skille mellom plasma å lcd ikke lengere er milevis,men begynner å nærme seg noen km.Ungene regjerer over en PF37/9830 fra Philips,den er go nok for spill.
    Først vil jeg gratulere TW600 med ny TV. Jeg håper virkelig at du blir fornøyd!

Jeg mener ikke på noen måte å fornærme noen her eller rakke ned på de som eventuelt har kjøpt en LCD-TV. Jeg deler bare mine inntrykk og erfaringer.

Jeg synes det er "milevis" forskjell på en god plasma og en god LCD. Et eksempel er forrige generasjon Sony LCD som noen i familien har kjøpt. Jeg brukte en god stund på å kalibrere den, men klarte ikke å finne frem til noen innstillinger som på noen måte kunne nærme seg Panasonic TH42PV45, Panasonic TH42PA30, Panasonic TH42PA50, Panasonic TH42PV70 eller min nåværende Pioneer PDP-508XD. Nå er riktignok Pioneer'en i en helt annen prisklasse, men tar den allikevel med. Signalet til Sony, PV45, og PV70 var fra DVD-spiller og Canal + HD.
    Signalet til PA30 var fra en Humax TV-tuner og signalet til PA50 var fra en Dreambox.

Den Sony'en jeg så her om dagen hadde flere positive apekter. F.eks så var svart helt svart i flombelysningen, noe som er meget positivt ved titting på TV i dagslys.

Et av problemene jeg synes de fleste LCD-er sliter med er støy i bildet, spesielt i mørke scener. Ellers synes jeg fargene virkelig ikke kommer frem, de blir for unaturlige og platte. Det er også noe med selve bildet som rett og slett er unaturlig, jeg kan ikke helt sette fingeren på det. Bildet blir for på en måte altfor matt. Og selvsagt har vi kontrast og sortnivå. Der har LCD virkelig langt igjen. Dette er ikke noe man egentlig klarer å se før TV-en står i stua og solen går ned.

Jeg synes det er synd at så mange som automatisk tror at LCD er teknologien som er bra og at plasma er på vei ut etc. Dette er noe butikkene har skapt og jeg mistenker det er fordi det er mest penger å tjene på salg/produksjon.

Jeg synes det er trist at din Panasonic ikke levde opp til forventningene. Kan jeg spørre hva som var feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at du ikke etter å rakke ned på de som kjøper LCD.Jeg satt å så på den Panasoniken lik den jeg har ved siden av Eisa vinneren fra Pihilips på vår lokale butikk.Vi var alle i alt fem stk som så at denne modellene fra Philips er rå,svært lite eller ingen hakking i bilde å fantastisk på sport,så hokey på en HD kanal på begge tv vi klarte ikke å se noe etterslep,så mye har skjedd på det siste året.
    Men så til min Panasonic,jeg fikk grønne å røde prikker i de mørke senene,den har en gang vært inne en gang,hadde en lik den jeg har nå til låns når min var til reperasjon,den var ok.Men jeg har fått denne feilen to ganger så nå er det nok så pengene raser inn på konto i løpet av noen dager etter at kjøpet ble hevet.Går for plasma denne gang å,men hva vet jeg ikke,men der blir nok
    en Panasonic,i mens får jeg se på min nå tilalderskommede LCD sammens med ungene inn til videre.Men jeg må bestemme meg raskt om det skal bli en egen TV på meg å mor før jul.
    Skal ha den Eisavinneren fra Philips til låns i helga,tørr ikke slå på ambilight,det er noe som min kone savner,jeg å.
    Har søkt litt på nett om det finnes løse ambilight lingnende lamper en sette
    bak på men finner ikke noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg gratulere TW600 med ny TV. Jeg håper virkelig at du blir fornøyd!

Jeg mener ikke på noen måte å fornærme noen her eller rakke ned på de som eventuelt har kjøpt en LCD-TV. Jeg deler bare mine inntrykk og erfaringer.

Jeg synes det er "milevis" forskjell på en god plasma og en god LCD. Et eksempel er forrige generasjon Sony LCD som noen i familien har kjøpt. Jeg brukte en god stund på å kalibrere den, men klarte ikke å finne frem til noen innstillinger som på noen måte kunne nærme seg Panasonic TH42PV45, Panasonic TH42PA30, Panasonic TH42PA50, Panasonic TH42PV70 eller min nåværende Pioneer PDP-508XD. Nå er riktignok Pioneer'en i en helt annen prisklasse, men tar den allikevel med. Signalet til Sony, PV45, og PV70 var fra DVD-spiller og Canal + HD.
    Signalet til PA30 var fra en Humax TV-tuner og signalet til PA50 var fra en Dreambox.

Den Sony'en jeg så her om dagen hadde flere positive apekter. F.eks så var svart helt svart i flombelysningen, noe som er meget positivt ved titting på TV i dagslys.

Et av problemene jeg synes de fleste LCD-er sliter med er støy i bildet, spesielt i mørke scener. Ellers synes jeg fargene virkelig ikke kommer frem, de blir for unaturlige og platte. Det er også noe med selve bildet som rett og slett er unaturlig, jeg kan ikke helt sette fingeren på det. Bildet blir for på en måte altfor matt. Og selvsagt har vi kontrast og sortnivå. Der har LCD virkelig langt igjen. Dette er ikke noe man egentlig klarer å se før TV-en står i stua og solen går ned.

Jeg synes det er synd at så mange som automatisk tror at LCD er teknologien som er bra og at plasma er på vei ut etc. Dette er noe butikkene har skapt og jeg mistenker det er fordi det er mest penger å tjene på salg/produksjon.

Jeg synes det er trist at din Panasonic ikke levde opp til forventningene. Kan jeg spørre hva som var feil?

Takk for det AndreWerdenskrieg, er helt sikker på at jeg blir kanon fornøyd. Takk igjen for gode råd. Kan nesten ikke vente på skjermen, er på vei inn til lager....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TW600
    Takk for det AndreWerdenskrieg, er helt sikker på at jeg blir kanon fornøyd. Takk igjen for gode råd. Kan nesten ikke vente på skjermen, er på vei inn til lager....
    Du blir nok så fornøyd skal du se,at jeg er litt uheldig betyr ikke at TV var dårlig,du har noe å se fram til:-P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du blir nok så fornøyd skal du se,at jeg er litt uheldig betyr ikke at TV var dårlig,du har noe å se fram til:-P

Får håpe at jeg er heldigere enn du var med denne modellen Oryx.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Butikken der jeg handler har solgt noen slike,å det er bare min som har hadd problemer.Panasonic lager gode å problemfrie tv,lykke til med kjøpet Du blir nok en glad eier.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men alle vet at ein sony lcd trenger nøye kalibrering..
    viss ikkje er tven omtrent like god som en tv fra 60 talet..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •