Macbook og Panasonic Plasma funker ikke

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Macbook og Panasonic Plasma funker ikke

Er det noen som har en forklaring på hvorfor jeg ikke får bilde på min plasma tv?

Jeg kobler opp macbook'en via miniDVi->DVI->DVI/HDMI-overgang->HDMI kabel inn på den ene av to HDMI innganger på tv'en (Panasonic TH42-PV70) og bruker klonet skjermbilde slik at jeg kan se det samme på begge skjermene. Mac'en finner tv'en med en gang og viser flere forskjellige oppløsninger.
    Saken er bare den at det er ikke noe bilde på tv'en når jeg velger riktig HDMi inngang fra fjernkontrollen. I tillegg fryser musemarkøren seg på mac'ens skjerm. (Velger jeg den andre, inaktive HDMI-inngangen kan jeg bevege markøren...)
    Har testet det samme oppsettet med både Toshiba LCD tv, prosjektør og ekstern pc-skjerm og da funker alt som det skal. Har også prøvd med to forskjellige HDMI kabler.
    (Lyd funker via optisk 3,5mm toslink til mitt surround system).

Så, hva er det jeg gjør feil når jeg prøver å få bilde på tv'en???

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk hvilken DVI variant du har. Vet om andre som har hatt problem med å koble mac på DVI/HDMI inngangen. Løsningen på problemet som har virket i de tilfellene var å bruke vga adapter i tillegg, og kjøre den inn på den inngangen.

For at du skal kunne koble til via HDMI kreves det at mac kan bruker DVI-I eller DVI-D, bruker den DVI-A skal du ikke få bilde via HDMI

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart problem. Jeg har testet MacBook, iMac og MacMini på Panasonic plasma og aldri hatt et problem med å få bilde. Benytter original miniDVI-DVI adapter, og det er riktig variant.

Problemet ditt er høyst sannsynlig ikke kablingen, men skjermoppløsningen med de øvrige parametre.

1. Hvilken plasma er det du har?
    2. Hvilken MacBook er det du har, og hvilken oppløsning her du valgt på den?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 2GHz macbook med 2GB minne. Har prøvd alle tilgjengelige oppløsninger, alt fra 640x480, 800x600, 1024x768, osv., men intet bilde.
    I går da jeg testet book'en mot en Toshiba tv funket flere oppløsninger.
    Det rareste er at cursor fryser så snart jeg velger den HDMI-inngangen på tv'en som er forbundet med macbook'en.
    Plasma: Panasonic TH42-PV70

Hvordan kan jeg finne ut hvilken type DVI (A, D eller I) jeg har?
    Hvis jeg prøver med VGA får jeg vel et dårlig bilde...eller?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler at du laster ned SwitchResX eller DisplayConfigX for OSX.

Digital Visual Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

Du vil få marginalt dårligere bilde med VGA, men siden du av en eller annen grunn sliter så er jo ikke det et dårlig alternativ, eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp med tilkobling til Panasonic PZ85

Da har jeg greid å få TVen ut av boksen og plugget inn etc. Jeg kjøpte mini DVI kablen til Mac'en, DVI til HDMI adapter og koblet den til TVen med HDMI kabel - voila.

Det er her jeg trenger litt hjelp: hva gjør jeg så for å f.eks. kunne se filmer/tv serier jeg har på Mac'en på PZ85? Jeg har googlet meg grønn, men finner ingen spesifike instrukser noe sted. Hvor går jeg for å se på hva slags oppløsning Mac'en sender til TV osv? (Eller skal jeg i det helle tatt gjøre det?) Beklager om jeg virker litt grønn her - jeg er det. :???: Spør jeg riktig spørsmål her? Sukk...det har vært en lang dag!

Jeg greier som regel å finne ut av det meste, men på dette er jeg altså stuck. Kjøpte en tv serie i HD ved et mistak, og det hadde jo vært fint å kunne se den på TVen nå som jeg har full HD :roll: TVen er i alle fall super!

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MissKnitty
    Da har jeg greid å få TVen ut av boksen og plugget inn etc. Jeg kjøpte mini DVI kablen til Mac'en, DVI til HDMI adapter og koblet den til TVen med HDMI kabel - voila.

Det er her jeg trenger litt hjelp: hva gjør jeg så for å f.eks. kunne se filmer/tv serier jeg har på Mac'en på PZ85? Jeg har googlet meg grønn, men finner ingen spesifike instrukser noe sted. Hvor går jeg for å se på hva slags oppløsning Mac'en sender til TV osv? (Eller skal jeg i det helle tatt gjøre det?) Beklager om jeg virker litt grønn her - jeg er det. :???: Spør jeg riktig spørsmål her? Sukk...det har vært en lang dag!

Jeg greier som regel å finne ut av det meste, men på dette er jeg altså stuck. Kjøpte en tv serie i HD ved et mistak, og det hadde jo vært fint å kunne se den på TVen nå som jeg har full HD :roll: TVen er i alle fall super!
     -> Systemvalg -> Skjermer :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AHA! Da poppet både Mac og Panasonic vindu opp...Panasonic er satt til 1920x1080 og Mac er satt til 1680x1050 - går ut ifra at de må være likt innstilt...?

Jeg skal kludre litt og komme tilbake med spm dersom jeg er helt idiot med dette.

Update: Ok, det gikk strålende, men jeg har ikke lyd...hmmm. Hva slags kabel trenger jeg til det? Eller er det et innstillingstriks jeg ikke vet om?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AHA! Da poppet både Mac og Panasonic vindu opp...Panasonic er satt til 1920x1080 og Mac er satt til 1680x1050 - går ut ifra at de må være likt innstilt...?

Jeg skal kludre litt og komme tilbake med spm dersom jeg er helt idiot med dette.
    Tror nok det er riktig sånn som det er nå. Mac´en finner som regel riktig oppløsningen selv ved tilkobling. Panasonicen blir her en skjerm nr. 2.. en slags utvidelse skrivebordet. Under organisering velger du hvilken som skal være skjerm 1 og 2 osv..

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Update: Ok, det gikk strålende, men jeg har ikke lyd...hmmm. Hva slags kabel trenger jeg til det? Eller er det et innstillingstriks jeg ikke vet om?
    Du må koble til lyd i egen kabel desverre.. fra hodetelefon utgangen. Litt avhengig av vilken mac du har, men tror alle modellene de siste par åra har kombinert optisk/analog utgang. Jeg bruker en optisk kabel fra biltema hjemme hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg lot oppløsningen være ifred, så den er grei.
    Kan jeg da bruke AV kablen jeg bruker for å koble iPod til Yamaha anlegget? Det har jeg jo bare brukt til lyd hittil i alle fall (lydbøker & musikk). Om ikke blir det en ny tur til butikken til uka... Du har rett med optisk/analog utgang, i alle fall til min Mac (24" 320GB HD fra 2008).

Takk så mye for hjelpen!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg lot oppløsningen være ifred, så den er grei.
    Kan jeg da bruke AV kablen jeg bruker for å koble iPod til Yamaha anlegget? Det har jeg jo bare brukt til lyd hittil i alle fall (lydbøker & musikk). Om ikke blir det en ny tur til butikken til uka... Du har rett med optisk/analog utgang, i alle fall til min Mac (24" 320GB HD fra 2008).

Takk så mye for hjelpen!
    Jepp du kan bruke den kabelen vettu :-) blir kun stereo lyd da.. så om du vil ha flerkanals lyd må du altså skaffe deg en optisk kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tenkte jeg skulle komme med en liten update:
    Jeg får ikke til lyd fra Mac til TV hverken via optisk eller rca kabel...MEN, jeg koblet Mac til Yamaha anlegg med rca og det ga lyd. Anlegget gir jo bedre lyd enn tv, så det får bli slik foreløpig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •