blu-ray film på "hd- ready" vs "fullhd"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

blu-ray film på "hd- ready" vs "fullhd"

hallo,

Har bestilt en 40x3500 fra sony men lurer på om jeg betaler for noe som jeg ikke trenger siden det kun er snakk om en 40` tommer?
    Feks blu-ray film avspilling på ps3....vil jeg se noe forskjell på en hd ready tv vs fullhd??Blir å sitte ca 2.5-3m fra skjermen.
    Har bestandig vært opptatt av bilde kvalitet og grafikk i spill osv.
    Har både ps3 og xbox 360.Spill er viktigere enn filmtitting for meg.
    Er så mye forskjellige meninger når man er i butikk at det er forvirrende....
    Noen synspunkter??

EDIT: Full HD - tull for de fleste - FBI - NRK
    denne artikkelen sier jo at fullhd på skjerm under 50` er tull?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp. bare tull

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er avhengig av avstanden til TV-en.
    På den avstanden du nevner kan jeg ikke skjönne annet enn at HD-ready og Full-HD 1080p på en 40" vil se identisk ut. Setter du deg närmere er det större sjanse for at forskjellene åpenbarer seg.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at full hd er tull på alt under 50" er jo helt åpenbart pisspreik, det kommer jo helt ann på synet ditt og hvor langt unna du sitter. Det vet du jo selv om du har erfaring med pc'er og konsoller. Det er jo ikke noe magisk her.. Det er høyere oppløsning, thats it. Jeg ser f.eks klart forskjell på 1080p og 720p på min 24" pc monitor fra 1 meters avstand. Tipper dette varierer svært mye fra person til person dog.

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Dette er avhengig av avstanden til TV-en.
    På den avstanden du nevner kan jeg ikke skjönne annet enn at HD-ready og Full-HD 1080p på en 40" vil se identisk ut. Setter du deg närmere er det större sjanse for at forskjellene åpenbarer seg.
    Men hva med HD ready projektor contra full HD projektor? La oss si 100 tommer og 4 m avstand.

Ingen forskjell?
    En viss forskjell?
    Stor forskjell?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av owo
    Å si at full hd er tull på alt under 50" er jo helt åpenbart pisspreik

YES SIR!

helt enig, det er nesten det samme som å si at det er umulig å lese skriften i Aftenposten, fordi den er for "høyoppløst".

Ikke undervurder synet vårt, vi er ikke falker - men vi våre øyne har en god del å gå på i forhold til fattigslig 1 Megapixlel (som tilsvarer 1280x720).

Kjør full HD!

De fleste HD light Tv´er er dessuten i 1366x768, et "ikke-format" som betyr skalering g drmed tap av kvalitet. HD er enten 1280x 720 eller 1920x1080 - det finnes ikke noe 1366 x 768!

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Men hva med HD ready projektor contra full HD projektor? La oss si 100 tommer og 4 m avstand.

Ingen forskjell?
    En viss forskjell?
    Stor forskjell?
    Enorm forskjell! (forutsatt at kilden er god nok)

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eirik73: har du tittet mye på tv'er og sammenlignet fullHD og "halv"HD?

Jeg havnet på en 50 tommer halvHD plasma nå, rett og slett fordi jeg ikke ser forskjell på fullHD og halvHD, selv om jeg er 1 meter i fra. Dette da med 1080i signaler. En del sier jo også at de synes mange halvHD gir bedre bilder enn fullHD og det er sannsynligvis ikke pga av oppløsning men skjermen i seg selv.

Uansett til trådstarter så ville jeg aldri kjøpt meg en fullHD med en 40 tommer, men nå bruker jeg tv også til pc og selv 50 er for lite med fullHD da. Dessuten må en fullHD oppskalere xbox 360 og ps3 spill om ikke spillkonsollen i seg selv gjør dette. Uansett er de færreste spill rendret i fullHD. Jeg får 1:1 pixelmapping på min skjerm med vga fra xbox 360 og bildet blir knall.

Men, jeg ser forskjell på 42 plasma vs 42 lcd, da pga av de rektangulære pikslene som 42 plasmaer har med sine 1024x768 piksler.

Men alt er smak og behag, jeg kommer nok ikke til å kjøpe meg fullHD før 60 tommere blir rimeligere og det om ett år eller to...

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Herminator

Jeg havnet på en 50 tommer halvHD plasma nå, rett og slett fordi jeg ikke ser forskjell på fullHD og halvHD, selv om jeg er 1 meter i fra. Dette da med 1080i signaler. En del sier jo også at de synes mange halvHD gir bedre bilder enn fullHD og det er sannsynligvis ikke pga av oppløsning men skjermen i seg selv.

Uansett til trådstarter så ville jeg aldri kjøpt meg en fullHD med en 40 tommer, men nå bruker jeg tv også til pc og selv 50 er for lite med fullHD da. Dessuten må en fullHD oppskalere xbox 360 og ps3 spill om ikke spillkonsollen i seg selv gjør dette. Uansett er de færreste spill rendret i fullHD. Jeg får 1:1 pixelmapping på min skjerm med vga fra xbox 360 og bildet blir knall.

Men, jeg ser forskjell på 42 plasma vs 42 lcd, da pga av de rektangulære pikslene som 42 plasmaer har med sine 1024x768 piksler.

Men alt er smak og behag, jeg kommer nok ikke til å kjøpe meg fullHD før 60 tommere blir rimeligere og det om ett år eller to...
    Enig har selv 50 tommers samsung med 1378x 768 og er mega fornøyd med dette.Kjører med hd dekodern fra canal digital.Blir rå bilder på spes da hd kanalene.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er også min erfaring.

Jeg er veldig kresen når det kommer til bildekvalitet og jeg er superfornöyd med min 50" Pioneer-plasma med 1366 x 768p. Har nå alle TV-kanalene oppskalert til 1080i og blir imponert over bildekvaliteten hver eneste dag. Blu-ray fra PS3 imponerer også veldig.

Bossman:
    Jeg mener på ingen måte at du skal föle at du har gjort en blunder ved Full-HD-kjöpet, for dette er uansett en av de bedre TV-ene på markedet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart, til tv signaler blir det vel neppe noe stort poeng med 1080p med det første..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av owo
    Klart, til tv signaler blir det vel neppe noe stort poeng med 1080p med det første..
    Jeg mener å erindre at PS3-spillene er i 720p, men det kommer kanskje spill med större opplösning etterhvert?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kvitta meg med 360'n min så jeg er usikker selv.. men tror du får 1080p fra begge konsollene nå?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 har også noen spill i 1080p.

MEN, man kan egentlig ikke være uenig i at noen ser forskjell andre ser ikke forskjell. At det er en forskjell, ja. Det er over dobbelt så høy oppløsning på 1080p vs 720p. Noen har en 50" Pioneer plasma med1366x768p (kanskje spesielt den nye 508) som leverer gnistrende bilder, og med meget god bildebehandling. For de aller aller fleste vil dens oppløsning ikke være et savn ift en Pioneer med 1080p.

Du må nesten se selv, men det blir aldri et bom-kjøp å investere i en 1080p-skjerm.

Ser du en skjerm med 768p med Blu-ray en dag, så synes du sikkert den leverer et flott bilde. Neste gang ser du kanskje en 1080p-skjerm med samme kilde, og synes fortsatt at bildet er knall. Når du ser de to skjermene ved siden av hverandre, så er det kanskje da du ser forskjellen.

Personlig vil jeg si at bildebehandlingen er vel så viktig som ren oppløsning. Det er nettopp derfor at Pioneer plasma er såpass bra, også.

Og jo større bilde, eksempelvis 90-100", jo viktigere blir FullHD. Jeg kunne aldri gått tilbake til en 720p-projektor
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man

Og jo større bilde, eksempelvis 90-100", jo viktigere blir FullHD. Jeg kunne aldri gått tilbake til en 720p-projektor
    Er det da meningsløst for meg å kjøpe en Blu-ray spiller? Har epson tw700 og 106 tommers lerret.

Eller vil jeg merke en positiv forskjell på en slik oppgradering (fra DVD)?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Er det da meningsløst for meg å kjøpe en Blu-ray spiller? Har epson tw700 og 106 tommers lerret.

Eller vil jeg merke en positiv forskjell på en slik oppgradering (fra DVD)?
    Du vil garantert få en oppgradering av bildet. Simpelthen fordi et nedskalert 1080-bilde til 720p, gir et MYE bedre bilde enn et oppskalert 576-bilde til 720p. Hvis du skjønner. Du vil nok få den kjente WOW-opplevelsen
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såsant så lenge ikke nedskaleringen går ned til 576 før den blir oppskalert til 720p.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Såsant så lenge ikke nedskaleringen går ned til 576 før den blir oppskalert til 720p.
    Eller 540...Men siden han bruker en 720p-fremviser, så er det vel mange spillere som neskalerer til 720p-direkte. Værre blir det dersom man sitter med en 768-skjerm...eller tar jeg feil her?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg havnet på en 50 tommer halvHD plasma nå, rett og slett fordi jeg ikke ser forskjell på fullHD og halvHD, selv om jeg er 1 meter i fra. Dette da med 1080i signaler.
    På en 50 tommer på en meters avstand, så er det en enorm forskjell på HD og HD light. Jeg sitter daglig og jobber med HD film på en 23" på ca 60 cm avstand - og det er en like stor opplevd forbedring fra 720p til 1080p som det er fra standard def og opp til 720p.

Men det kan jo være at:

1) 1080i signalet du så i utgangspunktet var av dårlig kvalitet (lav bitrate, oppskalert fra standard def., el.)
    2) At den 50" 1080p skjermen du så på var av elendig kvalitet.
    3) At du ikke klarer å se forskjell, av ulike årsaker.

I filmverden er toppformatet som brukes digitalt 4K, det har en horsiontal oppløsning på 4096 pixler, og det er fordi det gir en reel og merkbar bedring i kvaliteten som publikum opplever og vil ha.

Skulle man følge samme logikk, så kan man si at ingen trenger mer enn 1 Megapixel kamera, for man ser jo ikke forskjell!

Minner om at vanlig DVD er 0,4 megapixler, 720p er ca 1 megapixel og 1080p er 2 megapixler...

Om man ikke skal ha noe glede av 1080p kontra 720p (på full HD signaler), så skal man rimelig lantgt unna TV´en!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •